V Plzni začala stavba parkovacího domu. Jedno stání vyjde na 457 tisíc, v Liberci na téměř dvakrát tolik
Nový parkovací dům vzniká v oblasti Světovaru. Hotovo bude za dva roky.
Nově zahájená stavba velkokapacitního parkovacího domu v Plzni ukázala, jak zásadně se mohou v Česku lišit ceny za výstavbu takových zařízení. Zatímco v Plzni vyjde jedno parkovací místo v novém domě podle smlouvy se zhotovitelem na 457 000 korun bez DPH, Liberecký kraj za jedno stání v letos otevřeném parkovacím domě v centru Liberce zaplatil 833 000 korun bez DPH.
Plzeň za objekt pro 433 aut zaplatí společnosti Strabag 198 milionů korun bez DPH. Parkovací dům Libereckého kraje vydávaný jako P+R parkoviště pro 244 míst vyšel na 203 milionů korun bez DPH. V případě Plzně jsou navíc tři podlaží pod zemí, což stavbu obvykle prodražuje. Plzeň staví ze svých peněz. Liberecký kraj získal na stavbu evropskou dotaci.
Parodie na P+R. Jízdenku na MHD zdarma v novém parkovacím domě v Liberci využili dva lidé ze sta
Nový parkovací dům v Plzni bude mít celkem osm podlaží, z toho pět v nadzemní části. Vznikne na Světovaru v areálu bývalých kasáren a pivovaru. Zajíždět do parkovacího domu budou vozidla z ulice Slovanská alej.
„Parkovací dům je nedílnou podmínkou pro budoucí bytovou výstavbu, která na Světovaru vznikne. Věřím, že tak budou alespoň částečně saturovány potřeby nejen rezidentů, ale také obyvatel Slovan a návštěvníků Plzně. Přál bych si, aby do budoucna velkokapacitní parkoviště vzniklo v každém větším plzeňském obvodě,“ říká primátor Roman Zarzycký.
Až deset procent elektromobilů
„Parkovací dům má sloužit především k pokrytí potřeb areálu bývalých kasáren Světovar, kde se připravuje výstavba bytových domů. Objekt pojme až 433 aut, přičemž v něm zajistíme infrastrukturu až pro deset procent elektroautomobilů. Objekt osadíme parkovacím systémem. Všechna stání tak budou placená s přístupem na čipové karty či parkovací lístky,“ uvedl technický náměstek Pavel Bosák.
Střecha parkovacího domu bude zelená, k objektu budou zřízeny nové přípojky inženýrských sítí, součástí projektu jsou i sadové úpravy a úpravy zpevněných ploch. Stavba vyžaduje realizaci přeložky teplovodu a trakčních kabelů.
„Líbí se nám vizuálně a konstrukčně zajímavé řešení celé stavby, díky němuž zapadne parkovací dům do vznikající rezidenční zástavby. Zejména nevšední kombinace surových stěn, vzdušné ocelové fasády, výrazné barevnosti vnitřních prostor a rozsáhlé zelené střechy, která bude akumulovat velkou část dešťových vod. Parkovací dům je navržen s důrazem na uživatelský komfort – parkovací stání jsou dimenzována v nadstandardních rozměrech pro 433 vozidel včetně nabíjecích stanic pro elektromobily. Nyní nás čeká jedna z nejnáročnějších etap výstavby, a to zahájení hloubení stavební jámy,“ řekl Radim Smékal, technický vedoucí oblasti společnosti Strabag. Hotovo má být v listopadu 2026.
Za návrhem stojí architektonické studio Atelier 99. Podle studia se řešení fasády snaží být co nejvíce vzdušné a zároveň působit hmotným a celistvým dojmem. Více informací o stavbě je na stránkách studia.