V Plzni začala stavba parkovacího domu. Jedno stání vyjde na 457 tisíc, v Liberci na téměř dvakrát tolik

Parkovací dům Světovar. Vizualizace: Ateliér 99Parkovací dům Světovar. Vizualizace: Ateliér 99

Nový parkovací dům vzniká v oblasti Světovaru. Hotovo bude za dva roky.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Štípek

Naprosto absurdní. Jak má pomoci parkovací dům vznikající čtvrti kilometr vzdálené? Snad to nezůstane na tom a prodlouží i tramvaj, protože si nedokážu představit pro koho by bylo atraktivní jet 1000 m a pak přestupovat na tramvaj, která je stejně pomalejší jak dojet rovnou autem do cíle.

FrantaM

Vždyť ale to je u stávající tramvajové tratě na Světovar. Doslova v té oblasti teď probíhá zásadní rozvoj a parkovací dům do toho přesně zapadá.
Poposedněte si …

Petr Barta

Nevite nekdo jak je to reseno konstrukcne? Zda je to zelezobetonovy monolit nebo nejaka ocelova konstrukce treba i stavebnicova konstrukce?

Radim

Pravděpodobně ocelobetonový skelet (ne železobeton). Železobeton by byl při zatížení od aut na rozponech parkovacího domu neekonomickej.

frank

z článku jsem usoudil že když se staví “ ze svého“ a když se staví “ z EU dotace“, tak vzniká až “ nepochopitelný“ cenový rozdíl …

123

To až z tohoto článku:-)))?

Jen tedy nevím, co je na tom rozdílu nepochopitelné ;-).

FrantaM

No a to ještě kdyby to byla železniční stavba, třeba jako součást rekonstrukce nějakého nádraží, a stavěla to SŽ, tak to stojí minimálně dvakrát tolik než v tom Liberci 🙂

Petr

To je ale dávno známé, že akce na dotace vyjde dráž. Už jen to prokazování a žádost něco stojí a dokumentace musí být podrobnější. No a když se staví z cizího, tak se také nekouká na korunu.A když si někdo „umí “ zařídit dotace pro své dodávky, to je teprve mazec. 🙁

Daniel

Je otázka do jaké míry financovat projekty, které negenerují další peníze. Lepší by bylo investovat do navýšení kapacit elektrické sítě nebo obchvatů.

MrMarkus

„Parkovací dům je nedílnou podmínkou pro budoucí bytovou výstavbu, která na Světovaru vznikne“.

Petr

Takže to financuje developer který staví ty byty?

MrMarkus

Víte, že jsou města, která si svých obyvatel opravdu váží a když se plánuje nová čtvrť, na místo blokování okolních pozemků do posledního metru dokonce včas připraví infrastrukturu?

Ares

Jakože se tam bude parkovat zadarmo?

Frantík

Pokud se adekvátně zdraží parkování na ulici tak klidně.

Ten Onen

A co třeba v Praze, tady i na kraji města na Dědině (ale i na Černém Mostě, Nových Butovicích a jinde) stavíme za ty ceny jako v Liberci úplně normálně. Je vidět že to jde mnohem levněji, viz nedávno České Budějovice nebo teď Plzeň. Jen se asi někomu nechce nebo tedy si chce trochu přivydělat.

Otakar

To jsou ty tři prdele náměstků… každý si chce něco urvat, než se tam dostane další frakce. V Plzni se k tomu jen nedostali „správní“ lidé … to je tak, když někdo kurví normy.

M82

Jj tyhle priklady jsou facka vsem co neustale lzou a tvrdi, ze pod milion se neda stani postavit… A to se jeste muzeme bavit, ze pokud by to stavel soukromy subjekt za opravdu sve, tak se mozna dostaneme s cenou jeste niz.

Jan Boleslav

Cena stavebních prací se dle publikací v republice zásadně neliší ať je to Praha nebo Chánov. Rozhodující je cena pozemku. O Liberci je uvedeno, že se jednalo o centrum. Tady v Plzni nebylo uvedeno. Pokud navíc v Liberci soutěžící věděli, že tam budou dotace, nabídky zcela určitě nadsadili. (to ví dnes každý stavebník, kdo si opravuje barák. Dodavatelské firmy, projektanti, en. experti s penězi zdarma zkrátka už počítají)

Jan Boleslav

Tak omlouvám se, lokalita v Plzni uvedena. Světovar. Bývalý pivovar. Brownfield. Východní předměstí.

Tom Matto

Pozemek v Plzni byl mesta, takze neni v cene za vystavbu, nevim jak v Liberci, ale taky tipnu, ze cena neobsahuje nakup pozemku.

Igor Mauricio

Cena stavebních prací se napříč republikou zásadně neliší, jsou-li to položky ceníkové (RTS nebo ÚRS). Neceníkové položky jsou… Pohyblivé.

Jan Novotný

Yes! Parkoviště pro 433 aut, to vyřeší problémy s dopravou! Podporovat aktivní mobilitu již netřeba, máme tu parkování pro 0.46% aut, která denně do Plzně dojíždí za prací. Zatleskejme si, poplácejme se po rameni, možná dejme zastupitelům nějaké prémie a můžeme jít domů 🙂

Muflon

Takže se nemá dělat nic, nebo co jste myslel tím mozkovým průjmem, který jste zde zvěčnil?

Orange pilled

Ma se investovat do MHD, oddelenych cyklostezek, rozsirovani chodniku a ruseni parkovani. To ma pozitivni vliv na dopravu po meste.

Ares

Určitě už se plánuje i parkhaus pro 433 kol 😂

Petr Suchý

Máte prosím nějaký zdroj k tomu, že do Plzně přijede denně nějakých 90 tisíc aut za prací?
Našel jsem jen informaci z roku 2017, kde se psalo, že do Plzně denně vjede 93 tisíc aut. Ale o tom, že tam všichni jedou za prací nebylo ani slovo.

SYN

„nadstandardní rozměry“ neboli aby tam bez poškrábání dokázal zaparkovat i průměrný SUV?
A neměli by už do „zelené střechy“ nějak integrovat solární panely? To přece už samo o sobě pomůže snížit přehřívání zastíněním, a hlavně jaksik vyrábí nějakou energii, na rozdíl od samotné zeleně která je sice taky užitečná ale nevyrobí nic.

K tomu rozdílu v cenách… to není zase až tak dramatické… ostatně, ze strany investora to vypadá výrazně jinak že? Investor za Liberec zaplatil mnohem míň (tuším nějakých 150M) jeho hlavním kritériem nebylo aby to bylo co nejlevnější ale aby to splnilo podmínky pro dotaci…

Jaaa

Ale tam se píše „nadstandartní“. Asi budou u vjezdu vlajky.

Micky

I zelen neco dokaze vyrobit. Treba 02 z CO2

MrMarkus

Parkovací dům to bude pěkný, solidní a cena zajímavá. Něco by mě zajímalo, třeba mi to někdo potvrdí. Po světě jsem viděl mnoho relativně nových parkovacích domů, které působily mnohem jednodušeji, byly založené na ocelových nosnících a vnější fásada byla vzdušná, jen s kovovou mřížovinou jako zábranou. Žádná krása, ale pokud se budeme bavit třeba o nápravě technického dluhu na starších sídlištích, aby to ubralo auta z ulice, dávalo by mi to smysl. Dokonce jsem zkusil i najít nějaké možnosti, kdo to umí dodat a uspěl u ArcelorMittal, ale v Praze prý to není možné, že takové konstrukční řešení neprojde… Číst vice »

Permonik

No v Čechách je to problém na Moravě ne. 😀

Ted važně, je to něco takového:

https://mapy.cz/letecka?pid=90904763&newest=1&yaw=4.355&fov=1.257&pitch=-0.081&x=18.2964400&y=49.8340850&z=18&ovl=8

?

MrMarkus

V zásadě ano, ale tohle tam dle mapy stojí už minimálně 20 let, tehdy mohly být předpisy jiné. Ten Arcelor to má velmi jednoduché, některé díly jsou zjevně do stavebnice, třeba tohle: https://construction.arcelormittal.com/medias/sys_master/amc-media/amc-media/h6d/h6f/8987088289822/Cofraplus-220-info-letak-cz-.pdf

SYN

Slušné, a ještě na střechu ty solární panely, když už je taková pěkně plochá a docela velká… tu zeleninu by to rozhodně neuneslo.

MrMarkus

Díky moc, tady jsem našel více informací včetně foto ze stavby a je tam i od koho ta stavebnice je (Astron). Zajímavá informace je z ledna 2023, že jde o první parkovací dům od Astronu v ČR, tak možná se ledy hnuly a už to dokáže vyhovět předpisům i tady. A nebo ty předpisy mohou být ještě nějak místně přísnější, že to někde opravdu jde a někde ne. https://www.sapa-lpj.cz/parkovaci-dum.htm

Karel IV.

Ale proč je tam zákaz LPG/CNG, když je to otevřené do okolního prostoru? To pletivo tam ty unikající plyny neudrží, aby se to tam mohlo hromadit.

Otakar

Nemůže to být tím, že část bude pod zemí, tak to raději zakážou všude, než jen v jednotlivých patrech?

Karel IV.

Na tomto parkovacím domě v Dolní Dobrouči (toho se týkal můj komentář) nevidím žádná parkovací místa ani jiný prostor, který by se nacházel pod úrovní země.

Permonik

Bych viděl problém strop a budete nejspíše problém se sířením požaru a směru vybuchu.

Tak je to lenost majitele koupit čídla….

https://calpg.cz/parkovani-lpg/

Karel IV.

Tuto větu z posledního odstavce článku z vašeho odkazu chápu tak, že nepotřebuje ani ta čidla a ta stavba v Dolní Dobrouči to splňuje. Tak proč je tam ten zákaz vjezdu?

Cit.: „Pražská centra Chodov a Černý Most to řeší jednodušeji: parkuje se na terase, na střeše nebo v otevřených kójích s volně prostupujícím vzduchem.“

Permonik

A na konci odtsvace je odpoveď. V centru Chodov se navíc na střechu dostaneme pouze vnitřní částí garáží, což znamená porušit zákaz vjezdu u závory. Že se s CNG do objektu smí, se dozvíme jen ústně

Prostě projedete zákazem…. čara zákaz neni stěna….

filias

Hezké a naprosto dostatečné.

X 1

Takové Parkhausy dodává firma Goldbeck. Jsou rozšířené po celém Německu, nejčastěji jako P+R u nádraží. Často vidím, že jsou z bočních stran jen takové mřížové stěny, které jsou někdy čisté, jindy zase prorůstají zelení. Parkovací domy od firmy Goldbeck mi připadají jednodušší a vzdušnější než betonová monstra.

Ten Onen

V Německu i jinde jsou parkovací domy z prefabrikátů naprosto běžné a hlavně i o dost levnější. V době, kdy se u nás stavěly P+R za cca 300 tis., tak tam to vycházelo cca na polovinu. Některé společnosti k tomu mají i různé designové moduly na opláštění,. může to být sladěné s okolím nebo klidně v podobě zelených stěn, takže to ani nevypadá o nic hůř než to co se staví u nás. Reálně by se tak dalo postavit za stejné peníze mnohem víc míst někde na kraji velkých měst, nebo u železničních stanic v jejich okolí.

Příklad: https://www.cpbau.de/en/products/preflexparkinggarage/

123

Nestojí něco takové v Řepích u Hornbachu? Na první dobrou mi to přijde skoro stejné.

Honza

Něco takového chtějí v Neratovicích, teď postaví pro 200 a dalších 100 jde dostavit časem. Jako Lego

Honza

Dokonce pro 420 aut za 347k/místo. 4 patra

mlokXCM

Tohle je třeba dost využívané v Tallinu vedle bytových domů. Jednak je to řešení levnější než podzemní garáže a jednak je tam i problém s podložím.