V Plzni se už vypalují plechy pro nové tramvaje 52T pro Prahu. Prototyp vyjede ale až v lednu
Pro potřeby testování a homologace se nejdříve vyrobí tři tramvaje.
Ve výrobních halách plzeňského areálu Škoda Group začalo vypalování plechových dílů, ze kterých se postupně začne svařovat karoserie první nové tramvaje pro Prahu s názvem ForCity Plus 52T.
Projektové týmy dopravního podniku i Škody od lednového oficiálního představení tramvaje ještě upravovaly finální podobu designu a výrobní dokumentace.
Měnila se například skladba pruhů na vozidle tak, aby červená vždy označovala prostor vstupních dveří, což by mělo cestujícím pomoci s orientací. Dále se oproti původnímu návrhu snížil celkový počet pruhů, tramvaj je nyní podle představitelů města na pohled elegantnější a jednodušší bude případná výměna dílů.
Pruhy jinak a jinde. Praha mění design nových tramvají ještě před svařením prvního kusu
Kromě toho projektové týmy dořešily také prvky osvětlení interiéru, finální umístění ovládacích tlačítek, podobu podlahové krytiny, informačního systému, ale také vybavení a ergonomii stanoviště řidiče.
Pro potřeby testování a homologace se nejdříve vyrobí tři tramvaje, které se budou testovat v pražském provozu. Následně bude zahájena sériová výroba.
„Nyní můžeme postupně začít sklízet ovoce naší práce, kdy se nám nové tramvaje začínají rodit přímo před našimi zraky,“ uvedl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.
Dalším milníkem ve výrobě tramvají bude první svařená a nalakovaná vozová skříň, která bude moct podstoupit nezbytné testy. Podle výrobního harmonogramu by to mělo být v průběhu třetího kvartálu tohoto roku. Původně Ignačák avizoval svařování první karoserie na první pololetí roku, výroba se tak mírně zpožďuje.
Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T
Do hotových karoserií technici následně nainstalují izolace, okna, kompletní technické vybavení včetně rozvodů, pak jednotlivé prvky interiéru, osadí dveře a další prvky jako je třeba odbavovací a informační systém.
Oživování v Praze
Škoda vysoutěžila u dopravního podniku rámcovou smlouvu až na 200 vozů 52T. DPP jich zatím nakoupí 40, na zbylých 160 má až do roku 2032 uzavřenou opci. Prvních 20 vozů má být k dispozici do konce roku 2025. Druhých 20 tramvají pak postupně v průběhu celého roku 2026.
„Tramvaje budou velmi tiché, takže nebudou působit ve městě rušivě. Dobře postaráno bude také o bezpečnost ostatních účastníků provozu, zejména chodců, a to díky chytrému antikoliznímu systému,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Technický ředitel DPP Jan Šurovský očekává dodání první hotové tramvaje 52T do Prahy na začátku roku 2025. „Po jejím oživení bude možné na kolejové infrastruktuře v Praze zahájit testování a homologaci tohoto typu vozidla. Během první poloviny roku 2025 by se v Praze měla objevit ještě další dvě vozidla 52T, která budou rovněž sloužit k homologaci, v první fázi nicméně bez cestujících,“ dodal Šurovský.
Tramvaj 52T má pětičlánkovou konstrukci a pohybuje se na čtyřech podvozcích, z nichž krajní dva jsou volně otočné a dva vnitřní potom částečně otočné. Nabídne 70 míst k sezení a 173 míst ke stání. Tramvaj má celovozovou klimatizaci a šest velkých informačních obrazovek.