V Plzni se už vypalují plechy pro nové tramvaje 52T pro Prahu. Prototyp vyjede ale až v lednu

Vypalování plechových dílů na tramvaje 52T Forcity pro Prahu. Foto: Škoda GroupVypalování plechových dílů na tramvaje 52T Forcity pro Prahu. Foto: Škoda Group

Pro potřeby testování a homologace se nejdříve vyrobí tři tramvaje.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hýkus se fíbe

Doufám že při návrhu této tramvaje už bylo počítáno se zavedením autonomního provozu bez řidiče – To znamená že při opravě za 15 let bude možné vymontovat přední kabinu dosadit místo ní sedadla a instalovat software a Hardware na autonomní řízení tramvaje.

cajdex

Tak hlavne aby to polaci stihali a taky v kvalite aby se to nerozpadalo

A. Mikulka

Jací Poláci?

Opět strašná sedadla?

Ve 14t jsou pouze 4 sedadla na která si sedám tj. po směru a samostatná. Dožijeme se konečně ideálně alespoň 20% aby byla samostatná a po směru??

Jaminator

Zkuste kolo, tam bývá jedno sedadlo ve směru a samostatné

Opět se kupuje něco co neexistuje

Prostě nepochopím proč nekupují něco co kdo někdy někde viděl a má to pozitivní ohlasy ale zase místo toho kupují zajíce v pytli

Nose Peak

Podpora vdov a sirotků…

Jiří Kocurek

https://cs.wikipedia.org/wiki/PCC_(koncepce_tramvaje)

Tohle taky nvrhli a s chválili, ikdyž to nikde neexistovalo.

A 29T v Bratislavě se nepočítá?

Jaminator

Co na tom nechápete? Vyrobí se první kus, na něm se odladí detaily, ty se schválí, odjezdí a pak běží sériová produkce. A přece nebudete vyrábět něco, co někdo nechce?
A tu vizualizaci dělají spolu se zákazníkem. Nelíbí se něco zákazníkovi? Tak se to změní.
Pozitvní ohlasy nemá ani toaletní papír. Vždy se najde někdo, kdo to zhejtí. Vítejte na internetu. Žijte realitou.
A ta realita je, že sériovou výrobu takhle drahých vozidel (ne Dacia za 600 000), děláte až s objednávkou. Do té doby máte jen projekt na papíře.

Radek

Vyrábí se 3 vozy najednou, z nichž první vyjede v lednu (pokud nebude zpoždění). A dle smlouvy má jezdit na konci roku 2025 20 kusů, takže zrovna moc času na ladění nebude… Ale furt lepší než 15T, kde se naráz vyrobilo 11 vozů.

Jaminator

Nové tramvaje jsou konstruovány přesně na míru pražské dopravě, především pak členitému historickému centru.

Zdroj: https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2650-zacala-vyroba-novych-tramvaji-52t-pro-prahu

Tak jak mají být někde někdy vyrobeny, když jsou na míru pro Prahu? Je tu ještě někde Praha?

Márty

Dnes se tramvaje navrhují v podstatě výhradně na míru jednotlivým městům dle jejich požadavků, vždy ale vychází z nějaké koncepce, kterou daný výrobce nabízí. 52T oproti 15T, na kterých tehdy Škoda skutečně dávala dohromady úplně novou koncepci, vychází z produktu, který už po světě jezdí – např. 29T v Bratislavě.

hroch.obojzivelny

Nechat si udělat zakázkové zboží „šité na míru“, včetně vyzkoušení a odladění v reálných podmínkách, rozhodně nelze nazvat kupováním zajíce v pytli. Dokonce by to mělo znamenat pravý opak.

Peeetr

Protože 14T je ojebávka a 15T drahý jak na výrobu tak údržbu.
Tady teprve dosáhla Škoda zkušeností a kvalit dávného týmu inženýrů ČKD, který byl v minulosti trestuhodně rozprášen.

Jiří Kocurek

Problémy RT6, jejího středního pdovozku, si mnozí stále pamatují.

A na T6 nic převratného nebylo, hranatá PCC s tyristorovou výzbrojí.

Jeffer

A na rovnej trati vo vyššej rýchlosti tá T6A5 tancovala tak, že bol problém sa na zadnej plošine udržať na nohách.

Praktická skúsenosť s jazdou v T6 po rekonštruovanej řepské trati v priamych úsekoch na otvorenom zvršku. Tĺmenie kmitov podvozku bola pre ČKD asi nadávka.

hroch.obojzivelny

To myslíte vážně? Podívejte se, kolik škodováckých tramvají jezdí po Evropě a na jaké jsou technické úrovni.

ČKD na přelomu století pořád žilo z tyristorů a skříní poplatných 80. letům. A vrcholem jejich snažení byla tramvaj, která jezdila tak dobře, že než dostala schválení, podnik zkrachoval. Takový příběh snad nenajdete ani v pohádkách o mašinkách.

Technicky má každý výrobce soubor komponentů (pevné/částečně otočné/otočné podvozky s pohonem nebo bez, trakční výzbroj a další) z kterých postaví vůz podle toho co zákazník požaduje vzhledem k průjezdnímu profilu a adhezní požadavkům tratí.
Takže jsou to existující komponenty vždy jen jinak zabalené.

Martin

Jinak na te posledni fotce, krom tech rozdilnych sedacek, jsem si vsiml, ze jsou tyce ukoncene na operadle… to je takovy problem je mirne posunout a ukotvit mezi nimi, tak aby se mohlo drzet i decko?
V rade zemi jsem si vsiml, ze tyce maji prave ukotvene co nejnize, prave kvuli detem..,

Martin

Tyka se to hodne sedadel zady k sobe, ale jinak v celem voze je malo svislych tyci k drzeni, ktere by vedli nize nez k operadlu.

David

Dopravní podnik obecně na děti a cestující s kočárkem či na vozíku moc nemyslí a často pouze „drážně“ argumentuje splněním zákonné povinnosti.

David

Jak si jinak vysvětlit, že „mega“-trolejbus na letiště může maximálně převážet dva kočárky najednou? Ale není to problém jen těchto kategorií, i pro turisty nebyl DPP schopen sehnat ani police na objemější zavazadla.

Radim

Já ještě neviděl (malé) děcko stát. Buď se samo nacpe na sedačku a po cestě okope všechny lidi okolo a nebo ho někdo preventivně pustí sednout

vlachjan

OK Boomer.

hroch.obojzivelny

A to zas ne! Správný boomer je zvyklý na T3 v uspořádání sedaček 1+1, kde sedí jen důchodci, co nastoupili na konečné a ostatní se ve stoje opírají jeden o druhého. A na nějaké kopání do lidí není vůbec místo.

Martin

Mate nekdo tuseni, proc se meni sedacky na tyto se sikmym sedakek a vydutou operkou? Me se na tom hure sedi.. (Dle obr. jsou stejne jako v novych trolejbusech)?

PS: Co myslite, budou mene hlucne na nerovnostech, nebo budou rincet jako 14T a 15T?

Radim

Buď se ty původní už nedělají a nebo jsou tyto levnější. Jedno z toho to bude

DjDD

Co to je za šílenost, ta zadní pětka? Vidím dobře, že každá z těch sedaček má jinou šířku?

Frantisek X

Inu – malý, velký, tlustý, tenký. 🙂 Já zase doufám, že většina sedaček nebude tak vysoko, aby mi plandala chodidla ve vzduchu, jako je to v jinak celkem dobře řešených 15T.

Martin

Proste pro dlouheho, sirokeho a bystrozrakeho…

vlachjan

Předpokládám, že pro konstruktéra je primární 1) splnit požadovaný počet sedaček 2) Nacpat pod ně všechnu techniku, kterou je tam potřeba vecpat. Když bude výsledná bedna vysoká 750mm.. so be it.

Jaminator

Místo pětky vidím 2 po stranách + 1 utopenou hlouběji. Taková trucovna 😀

Martin

kj

Martin

preklep, melo byt jj

David

Ne, ty čtyři na krajích jsou stejné, pouze ta uprostřed je utopená a proto se opticky zdá že je menší.

Vesper

Jaká je vůbec předpokládaná životnost tramvají 14T a 15T? Speciálně ty 14T už taky nejsou nejmladší, a v Plzni už jen o něco málo starší 03T posílají do šrotu.

Radek

Životnost je plánovaná na 30 let s tím, že v polovině proběhne hlavní oprava. Realita může být jiná, u vozů 14T vzhledem ke známé (ne)provozuschopnosti se na hlavní opravu dostal teprve první vůz.

Ares

V Plzni už Astry nějaký ten rok nejezdí.

Martin

14T je defacto Vektra, jen v jinem kabate…

-mm

Zato v Brně je plánují provozovat s použitím náhradních dílů z těch plzeňských ještě docela dlouho

Luděk

To asi nevíte že Brně už jedna 03T (Anitra eč. 1806) skončila ve šrotu a minimálně ještě minimálně jedna (eč. 1808) čeká na svůj osud. Jelikož dost reznou je dost možné že je jejich osud zpečetěn.

Nose Peak

Krom těch dvou šrotů maj všechny po VP, některý jenom pár let. Ty tu budou dýl než auta se spalovacím motorem 🙂

Luděk

O tom bych dost polemizoval.
Ano ale většina těch VP proběhla v letech 2016 -2017. Teď začnou postupovat SP a jak ukazuje vůz eč. 1817 tak minimálně stav středního článku není ideální viz.: https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=4519
Podle mého názoru jak budou vozy přistavovat k SP bude se hodnotit jejich stav a rentabilnost oprav.

Ondra K.

To „něco málo“ je téměř 10 let. V případě Aster/Aniter je navíc dlouholetý problém s dostupností náhradních dílů do elektrické výzbroje.

Geralt

Takže toto bude znamenat definitivní odsun T3(RP) na Ukrajinu?

vojtech.horacek

Těžko. Na nočních linkách ještě určitě část stávajícího vozového parku zůstane.

Frantík

Snad už jenom nízkopodlažní. A na Lazarské by měli odsunout označníky o pár metrů dozadu…

Frantisek X

Potom by se tedy měly všechny novější tramvaje opravovat zásadně v noci a těch několik (pseudo)historických ve dne, když už budou v tu dobu stát. Ve vozovnách by se pak měly vzájemně střídat, aby využily společnou kapacitu a nebyla pro ně potřeba další vozovna. 🙂 Extra vozy na noc, ach jo… Přitom se nabízí zřídit noční přestupní bod na Václavském náměstí, kam se toho vejde více než do Lazarské, až bude obnovena trať od Muzea.

Jiří Kocurek

Ona se někdy tramvaj opravuje i více než 24 hodin.

Plejtvak

Přestupní bod je v Lazarské proto, že přes ní projíždí všechny noční linky. To na Vaclaváku jaksi ne.

Luděk

Nebyli náhodou tyto vozy plánované pro navýšení počtu vozidel vzhledem k prodlužování tratí?
Samozřejmě že asi ty nejhorší/před GO se asi nahrazovat budou.

timom25

Otázka na znalých konštrukcie, bude možné z 52T odvodiť typ ktorý by bol dlhší ako 30 metrov?

knedlo

Áno. Dá sa predlžovať vždy o dva články.