V Plzni po údržbě vyjela tramvaj KT8D5 v novém laku. Připomíná dobu, kdy se vyráběly sériově
Tramvaj KT8D5.RN2P s novým lakem. Foto: PMDP
PMDP využijí nový nátěr pro oslavy 125 let MHD.
PMDP využijí nový nátěr pro oslavy 125 let MHD.
Trochu bych si dovolil nesouhlasit. KT8 jezdily snad ve všech velkých tramvajových provozech v ČR, a snad stále jezdí. Jen Ostrava teď má jednosměrnou modernizaci. To retro mi tady přijde možná dost násilné. Ostatně, KT8 D5N už nebyly v tomto nátěru už ty Brněnské s výklopnými dveřmi.
Řeč je konkrétně o typu KT8D5.RN2P, takže je to fakticky správně.
Proboha proč zase? Letos už několikátá zpráva o přebarvení vozidla do historických barev místo podnikových. Opravdu se potřebují dopravci v ČR neustále “chlubit” tím že na běžných linkách jezdí historická vozidla?
Evidentně ano, šotouše to potěší…
Viz článek. Vůz bude součástí propagace výročí 125 MHD v Plzni.
*výročí 125 let MHD…
Jezdí jen v Plzni a v Praze? V OV a BM mají jiná typová označení.
Tak hlavně v OV a BM maji původní TV3, kdežto v Praze a v Plzeni prošly modernizací na Progress
Hmhm, KT8D5N měly už z továrny TV14D…
Tady je vidět, že krémová linka pod sníženými okny vypadá elegantně a na pražských wanách chybí.
Jde o tramvaj zrozenou v době, kdy ženy mohly běžně chodit do důchodu v 55 letech.
Pokud by se důchodci vyhýbali přepravní špičce a využívali v mnoha městech zavedené seniorbusy či seniortaxi, tak by taková nízkopodlažnost jako tramvajové minimum stále vyhovovala.
Otázka je, proč bouchat KT8 s nízkopodlažním vstupem, když se už dávno umí vzor RT6 – francouzská TFS2 a nebo třeba ULF.
PS: Matky s kočárkem jste okázale zpomněl a jsem ji jistý, že v té době byly.
Protože nové celonízkopodlažní tramvaje s jen o trochu větší přepravní kapacity už stojí po Evropě skoro sto milionů?
A já samozřejmě mluvil o jejich pokračujícím provozu, ne o novovýrobě dnes.
Pokud se týká matek s kočárkem, tak naopak pro ty to bylo určené primárně, 2 kočárky se tam vejdou velmi dobře a při nejhorším i 4. S důchodci se tenkrát opravdu nepočítalo, že budou muset pracovat do 65, a tvořit tak velkou část každodenní přepravy v centrech.
Pěknej nesmysl. Tu nízkopodlažnost využijí všichni. A ideálně pokud to není taková parodie, jako KT8, nebo wany..
Souhlas, ale už jen ten střední článek byl velkým plusem… nejen nízkopodlažní nástup, ale taky díky dvěma chybějícím schodištím hned za dveřmi (na obou stranách) tam najednou byla celkem spousta místa (například na ty kočárky), na rozdíl od vysokopodlažní části… A to už raději ani nemluvím o tom že jak KT8D5, tak T6A5 jsou ještě vyšší než jejich předchůdci, takže nebýt středního článku tak by tam někteří lidé mohli skutečně mít vážné problémy vylézt (obzvlášť z nástupišť s „výškou nula“). Na to dojíždějí T6A5 (co jsme jich pár nakoupili z Práglu, doufám že to aspoň bylo za cenu šrotu) kde… Číst vice »
Nízkopodlažní byl už Žabotlam, v době kdy se bariéry nerešily vůbec – třeba kvůli délce pobytů v zastávkách.
to je pěkný!!zprávy tohoto typu mám rád!!!
Sluší jí to a ne jako ten nový pražský PID nátěr, který se zvláště na tento typ tramvaje vůbec nehodí.
na tyhle byl fajn ten tmavší „MHD“ nátěr co byl i na T6A5, společně s těma dálkovkama co mají v Praze to byla bomba. V Brně je zprasily nejvíc..
Jen si někdy říkám, jak to, že tehdy nikoho nenapadlo udělat prostředek tramvaje nízkopodlažní. Vždyť to není věc techniky, ale jen toho nápadu …
To byla taková doba. Vždyť tehdy nikoho ani nenapadlo srazit hrany chodníků na přechodech, bezbariérové vstupy do veřejných budov byly vzácnost nebo spíše náhoda. Do metra se vozíčkář bez asistence nedostal, do autobusu též ne , do některých vlaků kupodivu ano ale ty v době kdy se začaly vyrábět tramvaje KT8D5 byly čestnou ale už pomalu vyslouženou výjimkou ( žabotlam). Nevím o jediné základní škole která by byla tou dobou cíleně bezbariérová . Prostě společnost to ignorovala a socialistický režim raději lidi s nižší hybností a postižené ignoroval a odsouval stranou než aby si zvyšoval náklady a ztěžoval plnění plánů.… Číst vice »
Ani ne doba, ale vládnoucí ideologie, která viděla socialistického člověka jako fyzické práce schopného, zdravého… no a cokoliv, co narušovalo ideologii muselo pryč. Pryč lidem z očí, pro režim to byli příživníci, kteří jsou státu na obtíž – ani dělnící ani rolnící a že by se živili jako pracující inteligence? … Inteligent byl nepřítelem státu!
Pokud mluvíte o 50. letech, tak ano. V 70. a v 80. letech to v ČSSR už neplatilo.
…a dohnali jsme to do extrému druhého – za desítky milionů BB vstup do metra, když se dá vylézt ve stanici vedlejší a jet povrchovou NP dopravou. A snížené hrany chodníků (potřebné a logické) slouží především k nelegální jízdě cyklistů (což příslušné úřady tiše tolerují).
Na těch vstupech je spíše smutné, že jsou zřizovány namísto standardních druhých vstupů, které by umožňovaly při výluce těch prvních zachování provozu stanic (aby potom nemuseli na tu zastávku navíc přestupovat všichni). Výtahy pro hůře pohyblivé jsou samozřejmě fajn.
hm , jistě takový vozíčkář nebo důchodce o holi či s chodítkem si rád udělá malý okroužek městem navíc aby se ušetřilo pár milionů .Ohledně cyklistů bych byl opatrný, já je třeba nepotřebuji, protože po chodníku nejezdím, ale kamarád vozíčkář si to chválí a zatím si na cyklisty nestěžoval. Mnohem větší legrace je, že lidé na jedné straně vyhání cyklisty ze silnic na sdílené chodníky a když už tam ti cyklisté jsou, tak z nich dělají nelegální jezdce 🙂 Mimochodem víte o tom, že část cyklistů je na chodnících legálně vždy ? Myslíte si, že malé děti , pro jejichž… Číst vice »
Ano, a nezapomeňte dodat že ty malé děti se mají po chodníku pohybovat rychlostí do 6kmh a v dozoru rodičů/dospělé osoby!
Vůbec se nechci zastávat minulého režimu, ale bezbariérovost veřejného prostoru se v 80. letech minulého století příliš neřešila ani na západě.
Ovšem, jakmile Francouzi přišli s bezbariérovostí v druhé půlce 80. let, rozšířila se na tom západě dost rychle. Zatímco soudruzi tohle odmítali a v 90. letech to nebylo o moc lepší. Ostatně, první opravdu funkční nízkopodlažní tramvaj byla až Astra z konce 90. let. RT6N1 byla dost nepovedená záležitost a KT8D5N měly v prvních několika letech provozu dost problémy s el. výzbrojí.
Tak západ je dost široký pojem, ale v polovině 80. let mě v SRN fascinovaly počty bezbarierových WC, parkovacích stání a ramp pro invalidy.
Tady nic takového neexistovalo, možná dostali naftu do kamen a Velorex…
…tak veteráni wehrmachtu dožívali an dost vysokých penzích…
Projekt té tramvaje vzniknul v roce 1982 s cílem vysoké kapacity. Tehdy se na dostupnost MHD, ale i staveb, pro hendikepované nemyslelo, neřešilo se to. Těžce postižení byly v ústavech nebo v „domácím vězení“. V průběhu 80. let se to pomalu měnilo i v ČSSR (viz film Kam pánové kam jdete) a začaly se stavět paneláky uzpůsobené pro invalidy. První nízkopodlažní tramvaj v moderním slova smyslu byl Alsthom TFS2, vyráběný od 1987 pro nový provoz v Grenoblu. Šířeji se tahle koncepce prosazovala v Evropě po roce 1990.
Minimálně v případě tramvají vyráběných v ČSSR se nic moc nezměnilo ani v těch 80. letech. V ČKD byly koncem 80. let nějaké snahy o vývoj nízkopodlažní tramvaje, ale soudruzi to zarazili.
U tramvají ne, ale byl jistý posun v přístupu, začalo se o tom mluvit, začaly se stavět ony „speciální paneláky“.
no paneláky jsou kapitolou samy o sobě..u dosti z nich ta nebezbariérovost úplně křičí jako totální nesmysl..
To nenapadlo ani nikoho iného, dokonca ani na západe. Prvé „vaničky“ mali od výroby vozne GT-E z roku 1987 vo Würzburgu: https://www.wuerzburger-strassenbahn.info/gte.php Vanička nebola po celej šírke vozidla, pri ľavej bočnici bola iba znížená ulička a schody. Okrem toho boli v roku 1987 aj prvé nízkopodlažky: https://www.bus-tram-geneve.ch/site/tramways-duewag/ Nie je to vec techniky, ale požiadaviek. V histórii boli tzv. „stepless cars“ – teda vozne bez schodov už dávno: https://www.pets.org.au/pets07_63.html V roku 1934 bol vyrobený aj prvý 100% nízkopodlažný motorový vozeň a začal jazdiť v meste Essen: https://www.tramtalk.co.uk/single-post/2015/07/26/essens-low-floor-development-in-the-1930s https://www.k-report.net/discus/obrazky/70/56/177056.jpg https://www.facebook.com/Ruhrbahn/photos/a.216207448422670/343982168978530/?locale=de_DE Vozeň nemal dvojkolia, ale 4 trakčné motory uložené pozdĺžne, každé poháňalo jedno… Číst vice »
Protože pod podlahou vždycky byl zrychlovač. Rozhodovali o tom soudruzi, kteří nedostatek vzdělání doháněli arogancí.
KT8D5 žádný zrychlovač nikdy neměla.
Musíte mít vždy na vše odpověď?
…protože matky s kočárky seděly doma a necouraly po kavárnách a fitkách, důchodce po odchodu na penzi v zápětí umíral a invalidé a další méně pohyblivý byli uzavřeni v ústavech a odložištích…MHD byla pimárně určena pro masy pracujících jedoucí do rachoty, případně na mírovou manifestaci s tanky a děly…
Zajímavá kombinace zmodernizované tramvaje a dobového nátěru. Mě se to líbí, je to hodně neobvyklé.
K dokonalosti chýbajú staré pantografy a „televízory“ na streche.
Bude aj článok o elektrobusoch v Ostrave? 🙂
Polopantograf a nízkopodlažní článek uprostřed vypadají nechutně v tomto nátěru
A taky ta klima a absence kostek s číslem…
Nicméně nejabsurdnější je tohle vozidlo vůbec pravidelně provozovat.
Co je na to tom absurdního?
Nepohodlná, hlučná, vysokopodlažní popelnice. Užívám na lince 19.
Je to starej kram s minimalnim komfortem pro cestujici. Smutny je, ze se budujou trate bez smycky, ale oboustranny tramvaje jsou jen tyhle kramy.
Dvakrát špatně… totální krám je T6A5, kačena s nízkopodlažním článkem je celkem OK (samozřejmě též záleží jak je udržovaná).
Obousměrné tramvaje samozřejmě existují i v ČR, minimálně 40T, 45T…
Naopak, já jsem za jejich provozování rád.
To je věc vkusu.