V Plzni naposledy vyjely tramvaje Astra, končí po 24 letech provozu
Tramvaj LTM 10.08 Astra. Foto: Plzeňské městské dopravní podniky
Jednu tramvaj si v Plzni nechají na historické jízdy.
Jednu tramvaj si v Plzni nechají na historické jízdy.
Prodejte je do Brna, u nás se i vraky vracejí zpět do života. Jezdí dokud tomu drží kola a nepropadá se podlaha 😉
Tak jedna etapa za námi. Ale mrzí mě, že se neuchytily tramvaje 05T Vektra.
Dokázal by mi prosím někdo z diskutujících vysvětlit pro mě doteď nepochopitelnou věc, tj. proč končí Astry, ale mnohem starší T3 jezdí jako by se nechumelilo? V čem jsou prosím T3 o tolik lepší? Děkuji
Nedostupný díly na výzbroj, najetý km do GO.
Nevím, jak je to konkrétně v Plzni, ale všeobecně to bývá tak, že většina dnešních T3 jsou víceméně v průměru 15 let starý novostavby, kdy se vzal původní T3 koncept a jen se dodala nová technika (výzbroj apod). Vyloženě původní T3 už dnes naleznete málokde, jestli vůbec. Problémem tedy zůstává jen už dnes zastaralá koncepce vozu z hlediska komfortu cestujících, což je logické, když je stará přes 60 let.
„Tramvaje Astra jsme už v minulém roce začali postupně nahrazovat novými vozy, které nabízí ještě větší komfort pro cestující, větší podíl nízké podlahy, moderní informační a odbavovací systém, klimatizaci prostoru pro cestující a další soudobé technologie zvyšující pohodlí a bezpečnost provozu,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.“ —– To si pan náměstek fandí a jezdí něčím mnohem lepším. Nevím, o jakém komfortu pro cestující hovoří – zima v MHD PMDP jak v morně , tvrdá sedadla ála Čína atd. atd. A zdražuje se mocně.
Očividně žijeme v jiným městě:
– Zima mi nikdy v tramvaji nebyla + když už se bavíme o topení tak stojí za to zmínit, že Astry měly topení které bylo schopné nepříjemně pálit cestující sedících u oken.
– Astry měly nejhorší sedačky vůbec (tvrdé a navíc kluzké)
– EVA na rozdíl od Aster nehází s cestujícími v každém oblouku
– EVO jezdí potichu
– EVO se nepromění se v létě na skleník díky blbým oknům
Bonus:
– EVA při průjezdu křižovatkou u Jána nedrhnou něčím o zem
– EVA nemají nepříjemný bzučák jako výstrahu o zavírajících se dveří
+ EVO má klimatizaci.
Přemýšlím, kolik generací novějších tramvají ještě T3 přežijí. Na to, že byly navrženy na přelomu 50. a 60. let už teď mají slušné skóre – dřív jdou do šrotu vozy z 90. let. Zajímalo by mě, jestli dřív dojezdí poslední 14T/13T nebo T3.
Kolik je v (nejen) Plzni T3 s rokem výroby před Astrami? To, že T3 stále žijí, je především neschopnost pořídit nové vozy (nemožnost nákupu v zahraničí), takže se vymýšlí ptákoviny typu wana-socka, pro laika stále stará T3, ať si politici při šploucháním šampusem žvaní opak.
Je celkem škoda vynechat to že u vzniku nestála jen Škoda ale i Inekon, který je dokonce výhradně prodával pod názvem Škoda Inekon LTM 10.08. Vývoj měli fifty fifty ve společném podniku Kolejová Doprava, což trvalo do „rozvodu“, kdy se firmy rozešly a každá pak vyráběla tento typ po svém.
A také že tyto tramvaje jezdily v amerických městech Portland a Tacoma. Tam tedy v nich v té nízkopodlažní části chyběly sedačky, aby tam byl prostor pro obézní Američany na vozíkách.
Tak predevsim v USA byly obousmerne jestli se nemylim, ale take ohledne te kauzy v tech mestech mela a mozna porad ma skoda zavrene dvere…
můžu prosím vědět jaké kauzy??
pardon, spatne jsem se vyjadril, kauza kdy se Inekona Skoda zacali soudit, v tech mestech (Tacoma a Portland) to dost nechapali,… nemuzu najit clanek ani vyjadreni, jestli najdu, tak sem hodim…
Jezdí. Stále jezdí. 🙂
https://youtu.be/XgGWK4Jvs8I
https://youtu.be/Xuemy54LMtY
To bude hitparáda, až při případném nedostatku jiných vozů přijede pro cestující stará milovaná vysokopodlažní T3. Nadčasový Kardaus, tramfans s vystrčenými foťáky v ulicích a nakakaní cestující. Hlavně, že jsme se těch vrzajících nízkých podlah s dřevěnými sedačkami zbavili.
No mohli koupit dvě do Liberce.
Jedna je tuším i v Ostravě na díly.
Neni to puvodne tramvaj z Inekonu z Prahy?
Inekon byla inženýrská a obchodní firma, podílející se na vzniku těch tramvají v rámci společného podniku se Škodou. Fyzicky se ty tramvaje vyráběly v Plzni.
To vim, Inekon nemel vyrobni zavod, proto se dohodl se skodou a na vystavisti si pamatuji spolecne logo Skoda-Inekon, … V tom pripade je to Inekonacka tramvaj… Diky…
Byl to společný podnik 50:50, takže označení inekonacka tramvaj je stejně špatně, jako škodovacka tramvaj. Jen do historie, možná trochu nespravedlivě ale kdoby to řešil, vejdou ty tramvaje jako Škoda, protože tuhle značku (jméno a logo) každý zná, na rozdíl od Inekonu.
A na čele mají znak Škoda, stejně tak na výrobním štítku není Inekon zmíněn ani písmenkem. Tak to prostě je.
Vzdy byla znacena Skoda-Inekon, jako prezentacni vyrobek i v materialech, seriove vozy meli znak skody…
In the early 1990s Inekon Group tried to gain control of ČKD, which was one of the largest engineering companies in the country at the time, and which had produced almost 20,000 trams, including 14,000 Tatra T3. While the effort to acquire the company failed, some of ČKD’s employees were dissatisfied with the new owners and decided to come over to Inekon. Thus, Inekon Group acquired engineers from one of the world’s largest producer of trams. From 1996 until 2001/2, parent company Inekon Group had participated in a joint venture with Škoda Transportation Systems, known as Škoda-Inekon, for the construction… Číst vice »
https://orenstransitpage.com/transit-photography/united-states/portland/portland-streetcar/
Pro zajimavost, zde mate fotky s obema logy…
https://www.flickr.com/photos/zheistand/14543462983
asi ano, znat ale tu konstrukcni kancelar v Praze v Holesovicich….
Já mám teda tyhle tramvaje rád, jsou určitě lepší než slavné Vario které naopak nesnáším.
Nahradí je EVO2 (s klimou, hurá) a LF IN2/2 (bohužel poslední bez klimy).
Ano, souhlasím. Vario je sice rekonstrukce, avšak byla vyvinuta o 8-10 let později a stejně byla méně nízkopodlažní než Astra, zároveň jsou velmi hlučné a často nepříjemně vržou.
Ano, ale Vario proti Astám stálo třetinu ceny.
Vario nebo wana-socka? V ceně je „trochu“ rozdíl.
A ta nesnášenlivost se projevuje tím, že raději půjdete do schodů?
Astra je také nízkopodlažní a troufnu si říct že více než Vario
To já mám raději Vario, přijdou mi elegantnější. 🙂
Směšné je, že ve stejné době se do některých měst dodali poslední vysokopodlažní tramvaje typu T6. Je to celkem kuriózní, co různá města mohla ve stejné době nakupovat.
V Praze se T6 objednaly drive nez byla v Inekonu a Skode hotova Astra, ta se tetovala, ale mela malou kapacitu a nebyla vhodna do Prahy kvuli parametrum trati…
Astra se objevila i v Praze. Existuje šotoušsky slavná Absolutí fotka z Palačáku, kde se potkaly Astra a RT6N1.
A proto se v Praze nakonec koupili jejich delší varianty 14T LOL
Ano, to nejhorsi a co se nikde neprodalo, Vektry s designem od kabelkaru Porsche Desing…
Holt Bem radil v Praze pomerne dost…
Spíš to dobře vypovídá o neslavném konci kdysi slavné výroby tramvají. Svět byl už jinde, ale u nás i v 80. letech stále pokračoval trend šedesátých, jen o něco víc hranatých, technologicky i ergonomicky překonaných…
Kéž by tyto krámy odstavili co nejdřív v Brně. Pevné podvozky jsou metlou na vexle a oblouky.
Sice mají pevné podvozky, avšak nahrazovat to poruchovými Evičky, to opravdu není normální.
Jako že není normální starší vozy nahrazovat novými? Ach…
To sice jo, ale EVO je extrémně poruchová tramvaj. Liberec by mohl vyprávět, anebo i v Brně se často stává, že nejezdí ani 50% z celkového počtu vozů, i 3x týdně je na lince 4 v Brně nahrazuje Škoda 13T, což je dost smutné. Životnost 25 let je lež, vždyť už teď s tím jsou problémy a to jsou v provozu v Brně teprve rok. To už mohli raději koupit trochu větší středněkapacitní tramvaj, taková 39T je fajn. Kupují sice 40T, ale to je větší a není potřeba jako náhradu za středněkapacitní tramvaj.
Jako že jiné typy tramvají byly od začátku spolehlivé, než se vychytaly mouchy? Takové vozy neznám…
Šroty severomoravského původu jsou poruchové všechny 🙂
Slezského. Krnov není na Moravě. Hranice je mezi Valšovem a Bruntálem.
Pendolíno dělali na severu Moravy?
Já jen že Pendolíno bylo svého času symbolem nespolehlivosti. A Peršingy (rychlý start, krátký dolet) dostaly jméno podle toho, že moc daleko nedojely, když byly nové.
Není to místem výroby…
To jsem nevěděl, že Plzeň je na severní Moravě. Nebo ta poruchová elektrovýzzbroj je taky z Krnova (ve Slezsku)?
Minochodem, na jaké poruchy ty vozy stojí? A konkrétně prosím. Jestli ony se ty 13T nevypravují náhodou z důvodu, že s tím jede řidič bez zácviku na EVO, že….
Malé upozornění: v letošním roce byla 13T na lince čtyři vypravena v závratném počtu osmi případů. Takže kolega Jedine vlaky si bohapusté vymýšlí. Někdo by mohl říci, že záměrně lže, ale to by nebylo moc slušné.
Vy zřejmě nemáte žádné poznatky z podniku. Často jedno EVO chcípne, musí ji nahrazovat další EVO z vozovny. Dokonce už párkrát taková K2 musela odtáhnout EVO do vozovny. Pokud chcete video, klidně vám ji pošlu. Ale to už byste svoje Evičky musel obhajovat jinak.
Já jsem reagoval na tvrzení výskytu 13T na lince č. 4, ne o výměnách. Ale chápu, že někdo může mít (záměrný) problém s pochopením psaného textu. Často je hodně neurčitá číslovka, možná by bylo dobré ji konkretizovat, doložit zdrojem (prosím ne kamarád uklízečky z vrátnice nebo důvěryhodná osoba z podniku) a porovnat s relativním počtem chcípnutí jiných typů. Mohl bych o to poprosit? Určitě tyto konkrétní údaje na základě „poznatků z podniku“ máte, jinak byste o nich nepsal.
Od nové roku stažené z provozu EVO2 :
1822 – 4.2.
1823 – 21.1., 20.2.
1824 – 14.1., 6.2.
1825 – 20.1.
1826 – 21.1.(ten den znovu vyjela místo 1823), 22.1., 29.1., 8.3.
1827 – 3.1., 19.1.
1828 – 18.1., 17.2., 1.3.
1829 – 10.2., 26.2.
1830 – 1.2.
1831 – 17.3., 18.3
Nevím jestli je 20 stažení za 78 dní špatný výsledek nebo ne ale už dokonce EVO2 nahradilo 13T na 5 na poslední kolo
Liberec by mohl vyprávět, protože má jen jeden vůz EVO2 a ještě k tomu prototyp. A sériové vozy se většinou od prototypu liší.
K Libereckému EVO2 se nemá cenu vyjádřovat.
V Brně kde se od ledna změnila vypravenost kdy na 20m vozy zbyli ve všední dny pouhé dvě linky (4 a posilová 8) a pár víkendových kurzů na jiných linkách je v podstatě nemožné vypravovat všechny vozy o délce 20m.
39T je podvod od Škodovky a ještě nikde nejezdí takže o jeho spolehlivosti nemůže být řeč.
V Plzni si kupují 40T, ale v Brně 45T.
Právě že hlavní problém EVO2 v Brně je kapacita. Středně kapacitní tramvaj už v Brně stačí snad jenom na linku 10 a i to se změní po jejím prodloužení do Líšně. A to je ten největší průšvih nákupu EVO2 v Brně, který si vedení DPMB neuvědomuje nebo nechce uvědomit a jednou na to dojede. Středně kapacitní tramvaje se už do Brna kupovat neměli a K2 se měli nahrazovat 30 m tramvajemi. Tečka.
Doplnění, aby mě někdo zase nechytal za slovo: myslím pochopitelně standardní provoz, ne současný výlukový kdy 10 jezdí do Bystrce.
Draky jsou jízdním komfortem, hlučností a vybaveností úplně jinde, než Astry.
Až na to, že Astry v Brně nejezdí, nikdy nejezdily a snad ani nikdy jezdit nebudou, i když DPMB, ve své nebetyčné hlouposti, je schopen nakoupit ojeté Astry z Plzně. Ale snad tady zvítězí zdravý rozum a k takové šílenosti nedojde.
Astra a Anitra je totožný tip tramvaje jen s odlišným obchodním názvem a Brno 4 odkoupilo ale jen na náhradní díly.
Zprovoznění těchto 4 vozů absolutně nehrozí