V Plzeňském kraji proškrtali autobusový jízdní řád, část spojů bude na zavolání
Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Kraj reaguje na slabou poptávku a omezení daňových příjmů, další škrty přijdou v březnu u mezikrajských linek.
„Novinkou je také symbol telefonu v části jízdních řádů. Jde o spoje, které jsou nově na zavolání.“
Ale kdepak, symboly telefonu jsou v jízdních řádech od začátku. Jen objednatel rozhodnul, že je využije až teď.
Autor si vůbec nepřečetl o čem to je a zmatečně tu vypisuje nesmysly. „Novinkou je také symbol telefonu v části jízdních řádů.“ To je nejvíc zmatečná část celýho článku, díky který tu zase píšou nesmysly další lidé.
z pohledu běžného cestujícího se jedná o novinku,
Telefon busy byly v návrhu současného konceptu jízdního řádu několik let (byl připravován pro vítěze tendru, tj. Arrivu, od 062020). Ovšem při zavedení stávajícího konceptu v 062020 se řeklo, že telefon busy se zavedou později a zatím se to nebude využívat. Takže dalo se to čekat, ale pro běžného cestujícího je to novinka, kterou vidí v PLK poprvé.
PS: aby nedošlo k nedorozumění, mluvíme o dopravě v PLK
Věřte mi, že dost lidí volalo na infolinku idpk pravidelně od června kdy už se to spustí.
Jediný rozumný případ mě napadá – normální linka, se zdrzujícím závlekem přes místo, kde je zastávka na znamení. 😀 (A nejlépe aby to byla předposlední zastávka, jinak budou haprovat jízdní doby)
Ale aby byl celý spoj spoj na zavolání, to jako proč rovnou nezaplatit taxík?
Vždyť to tak je. Jen mistr autor to sám nepochopil. Je to jen na některých linkách a spojich. A co se tyce jízdních dob, v další zastávce vyčká na odjezd dle jízdního řádu, což hlídá dispečink.
otázka je, kolik by si ten taxík řekl… a uvědomte si, že tyto telefon busy nejezdí po Plzni, ale většinou v odlehlejších částech kraje, kde moc taxíků nejezdí a posílat tam taxi z Plzně, může být dražší, než využít bus, který tam už je
cajk, spíš si někdy říkám, proč kupovali takové převážně velké busy, když to pak sotva jezdí nebo na objednání…
Však něco takového platí v takovém Kraji Vysočina odedávna – leckdy jen nějaké 4 spoje za den (2 ráno, 2 odpoledne), ale s velkým autobusem, objektivně potřebným přinejmenším pro pobrání lidí (žáků/studentů) „na 8. ráno do města“ a „okolo 14. h ze města“. Co na tom, že po většinu dne to vozidlo jinak stojí nevyužité.
Ale k jádru věci – pokud onen „školní“ spoj je využit natolik, že nasazení vozidla standardní velikosti dává smysl, pak je i logické tím vozidlem vést i další spoje, než muset mít k dispozici další vozidlo pro nasazení na těch dalších (leckdy „volacích“) spojích.
Prosím, Libore, otevři si jízdní řády a k tomu mapu. Příkladem je linka 322 Plzeň – Manětín, kde to uvidíš hned co a jak je spoj na zavolání. Je to tzv. závlek např do zastávky Hvozd, Hodovíz apod..
Uz vidim, jak babicka, jezdici na pravidelny kontroly se stareckou demenci, zacne den nahozenim compu a vyplnenim objednavaciho formulare. Je to podobne skvelej napad, jak online rezervace ockovani pro 80+
Jde jenom o to, aby objednávací aplikace nebyla složitá.
E-shop soukromého dopravce zvládne kde kdo. Samozřejmě jestli tam bude balast, nestačí tři údaje (odkud, kam, kdy) tak nakopat toho, kdo aplikaci objednal.
Tak se na ty webové stránky prostě podívejte. https://spoje.idpk.cz/ROC/
Zkusil jsem zadat požadavek na odjezd ze zast. „Kožlany, žel. st.“. Ze dvou nabízených „spojů na zavolanou“ (pozn. tedy naprosté minimum takových spojů a tedy i minimální úspora v celkovém kontextu) mi to k datu 31. 1. nabídlo i spoj o půl osmé ráno, který jsem zaškrtnul. Namísto logické chybové hlášky ve smyslu „spoj už jel“ (či vůbec nenabízení tohoto spoje), objevila se hláška, že „spoj jede za méně než 30 minut = požadavek zamítnut“. Zajímavá aplikace. 🙂 Během pár sekund by se takto daloo „na tři kliknutí“ zadat požadavek např. na zítřejší jízdu nějakým spojem, i když bych tím… Číst vice »
Tak případné chyby nahlaste POVEDu, já s tím nic neudělám.
Když si objednám pizzu s placením při převzetí, také bych to mohl dělat podobně, jak naznačujete. Přesto si objednat pizzu přes internet s platnou při převzetí můžete.
„Tak případné chyby nahlaste POVEDu, já s tím nic neudělám.“ Vás o tomto jevu pouze informuji. Nepředpokládám, že byste byl kompetentní na něm něco měnit. „Když si objednám pizzu s placením při převzetí, také bych to mohl dělat podobně, jak naznačujete.“ … a proto část pizzerií vyžaduje objednávky výhradně telefonické, mj. aby znaly telefonní číslo a to pak mohli pro možnou nedůvěryhodnost (odmítnutí převzetí) zařadit na black-list. Nicméně pizzerie jsou soukromý subjekt a mohou si toto dovolit. U subjektu zajišťujícího veřejně dostupný statek by to bylo spornější. Nicméně celá věc je jednodušší díky tomu, že jde fakt „o pár kliknutí“.… Číst vice »
To už je čirá demagogie. Samozřejmě pokud zveřejňujete návod jak to zneužít, zvyšujete šanci, že to někdo udělá. On se dá identifikovat i počítač ze kterého bylo provedeno zbytečné objednání spoje.
Neustále píšete jak je to špatně, jak je to správně zřejmě nevíte a přitom o podstatě věci nevíte zřejmě nic.
Napiště POVEDu, že tam mají chybu, navrhněte jim řešení, které byste si představoval. To uděláte víc užitečného, než neustálým rozebíráním podružností a věcí, kterým ani přes opakované vysvětlování moc nerozumíte.
„On se dá identifikovat i počítač ze kterého bylo provedeno zbytečné objednání spoje.“ Přičemž nic dalšího kromě té identifikace se udělat nedá, protože: – by mohlo dojít k „potrestání“ jiné osoby, která ten počítač používá, přitom tu objednávku učinil někdo jiný. – na učinění objednávky spoje „na zavolanou“ a následným nevyužitím této objednávky není nic sancionovatelného (a zejména při objednávce „na neděli večer“, nutně prováděné „v předchozí pracovní den“, tedy v pátek, platí, že za ty 2 dny se skutečně mohla změnit situace), na rozdíl od objednání pizzy, tedy zboží, které podléhá platbě samo o sobě. „Napiště POVEDu, že tam… Číst vice »
Proč tomu říkat trest?
Já bych si představil, že od někoho je pro dokončení vyžadován nákup jízdenky v e-shopu, někomu se potvrdí že bus jede a nákup jenom umožní. (A kromě důvěryhodnosti objednavatele bych pracoval s informací, jestli tenhle spoj je objednaný. Pokud jo, není co řešit, jede se pro prvního.)
„od někoho je pro dokončení vyžadován nákup jízdenky v e-shopu“
= de facto již nemožnost to objednat zavoláním, ale leda tak aplikací v mobilu či z počítače = další bariéra pro uživatele = velmi nevhodné (je neuvěřitelné, co je někdo schopen vymyslet za bariéry ve využívání veřejné dopravy lidmi všech generací či sociálních skupin).
Plus samozřejmě problematické v případě, kdy „na neděli“ to je nutné objednat 2 dny předem (totiž v předchozí pracovní den) a kdy se mezitím může situace skutečně objektivně změnit.
„Já bych si představil, že od někoho je pro dokončení vyžadován nákup jízdenky v e-shopu“
Kromě mnou již uvedených úskalíd dodám, že toto se dá jednoduše obejít tím, že si člověk v e-shopu koupí nejlevnější (tzn. se 75% slevou) jízdenku pro nejkratší možnou vzdálenost. Takže za pár korun.
(Nevidím sebemenší důvod, proč bych měl být povinen platit za jízdné v autobuse předtím, než do toho autobusu vůbec nastoupím.)
Není mi znám žádný důvod proč by přístup z daného konkrétního počítače nemohl být zablokován, pokud z něj prokazatelně byl páchán protiprávní čin.
Chybný je úsudek, že i když nepoužíváte slova správně a špatně nejedná se o hodnotové hodnocení či kritiku. U některých vašich tvrzení je přinejmenším sporné, zda jen o poukazování na určitá úskalí, či zda nenavádíte k porušování zákonů. I navádění k přestupku či trestnému činu není v souladu se zákonem. Toho se člověk lehce může dopustit například i tím, že zveřejnění návod či postup, jak někomu způsobit majetkovou i nemajetkou újmu.
„Není mi znám žádný důvod proč by přístup z daného konkrétního počítače nemohl být zablokován“ Protože ten samý počítač může používat i jiný uživatel, který s tím činem nemá nic společného a kde tou blokací mu může být reálně odepřena možnost využívat veřejnou dopravu. „pokud z něj prokazatelně byl páchán protiprávní čin.“ Poprosím o paragraf (ba by i stačil konkrétní bod smluvních přepravních podmínek), ze kterého by vyplývalo, že objednávka + následné nevyužití „spoje na zavolanou“ či „závleku na zavolanou“ je protiprávním činem (mimochodem, ani při takovém nevyužití by nemuselo dojít k újmě, pakliže by ten spoj tak jako tak… Číst vice »
… a ještě bych vás, pane „právníku“, požádal o odkaz na to, jaký postih by měl za toto „objednání a následné nevyužití spoje/závleku na zavolanou“ pro takového objednatele hrozit plus odkaz na to, jaká ze stran nese důkazní břemeno ve věci prokázání, že toto „nevyužité objednání“ bylo úmyslné a nikoliv z náhlých/vážných důvodů, na základě kterých objednávající osoba nakonec toho spoje veřejné dopravy nevyužila.
Jako majitel toho zařízení máte odpovědnost za to, kdo má k zařízení přístup a co na něm dělá. Ve smluvním přepravním podmínkách to co požadujete být nemusí. Odkázi vás na občanský zákoník, trestní zákoník, tzv. přestupkový zákon, občanský soudní řád a trestní soudní řád. Tam najdete veškeré odpovědi na své otázky. Pokud byste potřeboval odbornější výklad, nepochybně vám jej za příslušný honorář poskytne kterákoli právní či advokátní kancelář, která se těmi částmi práva zabývá.
Nebylo by levnější, aby místo autobusů na zavolanou do některých míst a v určitých dobách kraj dotoval taxislužbu?
To by dávalo smysl
Když se podíváte na ty konkrétní jízdní řády, tak ani nedávalo.
Pokud vůbec (neumím přesně posoudit), tak to si měl kraj rozmyslet předtím, než naobjednal příslušný objem spojů (a z toho vyplývající počet nových vozidel, který si Arriva pořídila) v rámci výběrového řízení (následně vyhraného Arrivou).
Nyní, když už Arriva ta vozidla má, tak…
Mimochodem, jak byste u takové „dotované taxislužby“ řešil situaci, kdy jede např. organizovaná skupina 10 lidí? Jak by se do dotovaného taxíku měli vejít?
Spoje na zavolání měly původně fungovat už od startu arrivy..
Jezdit jen na zavolání. Krok správným směrem.
Jen v pár speciálních případech (mám sjíždět plným busem z dálnice do zastávky na znamení nebo profrčet k dalšímu exitu rovnou na konečnou?)
Většinou by bylo lepší spoje vozící vzduch nahradit dotováním taxi.
„Jezdit jen na zavolání. Krok správným směrem.“
Možná někde v nějakém skutečně výjimečném specifickém případě, ale jinak je to nesmysl.
Jediným přijatelným řešením je v případě „rozvozových“ spojů udělat závěrečné minimálně frekventované úseky pouze se zastávkami charakteru „zastavuje jen pro výstup cestujících“, takže na takový spoj už na nich nikdo čekat regulérně nemůže, a když do nich nikdo nepojede, tak tam nepojede zbytečně ani ten (prázdný) autobus. Pro cestující je pořád ještě formálně směrodatným informačním zdrojem vývěsný jízdní řád spoje a VHD není doprava na objednávku.
Tak v tomto případě, i když bych neočekával využití, proč nebýt připraven že někdo nastoupí i jinde než na výchozí zastávce?
Praxe by byla „bus vyčká na poslední vlak, řidič se zeptá kam kdo chce a rozveze“, občas by nastalo „před časem odjezdu z výchozí zastávky si bus někdo objednal, zajedeme pro něj“
S veřejnou dopravou na zavolanou jsem se setkal v Rakousku před více než 20 lety. Obsluhovala to místní taxislužba svými vozy, takže byl k dispozici nonstop dispečink a nebylo potřeba držet celý den (a platit) autobus a řidiče. Současný plzeňský způsob kromě nafty žádnou jinou úsporu nepřináší.
Zkuste si nejdřív pořádně pročíst o čem to je. Zkuste si najít nějaký jízdní řád a v něm to najít. Ok?
Na pár místech to funguje stále. Oznacnik autobusové zastávky, ale místo jízdního řádu telefon na taxi a ceník. Z některých horských treků se jinak dostat ani nejde, pokud člověk nechce jít nocí nebo přespat na místě a porušit vyhlášku. Ale dovolali jsme se i v neděli v 9 večer, taxikář příjemný a ani mu nevadilo jak jsme zablácení.
Zas sa tu objavuje Amerika… v svk to funguje v primestskej doprave v niektorych oblastiach vyse 20 rokov a v nocnej mhd niektore mesta tiez okolo 20-25 rokov a bez problemov… skor by som sa pytal z akeho dovodu k tomu dochadza az teraz a pochvalil v Plzenskom kraji radneho, ze nie je hulvat k potrebam cestujucich, verejnym financiam, ale i zivotnemu prostrediu..
V SVK mám hezkou zkušenost s jedním „zajišťováním jízdenky s telefonem“ – a to abych nemusel kupovat jízdenky v MHD v Banské Bystrici při každém nástupu, tak si koupit 24h jízdenku. Jenže ouha – ta je jen v „SMS“ verzi a ouha – když jsem SMS s příslušným textem (+ byť slovenskou předvolbou) odeslal, tak mi žádná SMS-jízdenka nepřišla. Bylo to před vlakovým nádražím, tak jsem zašel do nedaleké předprodejní kanceláře. Tam mi řekli, že tu 24h jízdenku mi prodat nemůžou, ale že do mobilu by to mělo jít, i když mám českou SIM kartu. Ne, nešlo to ani opakovaně.… Číst vice »
V Banské Bystrici jsem byl také a vyřešil jsem to nákupem jízdenky u řidiče. Abych měl drobnou hotovost, rozměnil jsem si ji v nádražní hospodě a současně jsem si tam koupil místní pivo Urpiner. Pít se dalo, ale znám lepší.
Nakonec jsem to (chtě nechtě) vyřešil tím kupováním jízdenek u řidiče a nakonec jsem utratil dokonce o fous méně než bych utratil s tou 24h jízdenkou – nakonec mi postačilo uskutečnit jen 4 jízdy (přesto jsem tím pádem projel skoro celou trolejbusovou síť v BB a rozhodl jsem se, že tak mi to stačí + pak jsem se přesunul do Žiliny za účelem projetí jejího trolejbusového provozu (tam už nebyl problém, celodenní jízdenka byla normálně v papírovém formátu). Nicméně je rozdíl v tom, když „mobil nepodporuje nákup 24h jízdenky = alternativa v kupování jednorázových jízdenek (což pořád znamená, že můžu… Číst vice »
to sa uz zmenilo ciastocne a BB urcite nebrat ako referencnu vzorku svk… tam im roky rokuce praska v hlavach v celom kraji u zabezpeceni obsluznosti mhd i primestskej dopravy a tych excesov je tam kazdu chvilu dost.
BB neberiem za smerodajnu… tam roky absentuje zdravy rozum v manazovani dopravy a prozakaznicky pristup… a co sa tyka sms jizdenek to by som sa nestazoval na BB … ani v CZ vo vacsine miest nemozes kupit jizdenku na inu ako CZ kartu operatora….. takze to mas stejne ako v Cesku
Nemám to stejné jako v Česku, protože v českých městech si můžu koupit 24h jízdenku „na papíře“ či jiným způsobem. V BB ne.
Porovnávat smysluplnost možného nákupu jízdenky prostřednictvím MT a nutného objednaní jízdy autobusového spoje nejpozději půl hodiny před jeho odjezdem z výchozí zastávky spoje, navíc pouze v denní době, to je úvaha sakra hodně „mimo mísu“, nemyslíte?
Hrusky s jablkami zacali miesat dalsi diskutujuci.
Pekny den Vam prajem!
Však proto jsem na konci napsal, že z hlediska provozní spolehlivosti a „dostupnosti všem bez ohledu mj. na státní příslušnost“ je mnohem důležitější ten režim „na zavolanou“. 😉
Spoje na zavolání jsou nesmysl. Je to uživatelsky nepříjemné, a cestující v takové situaci raději využije vlastní auto než veřejnou dopravu.
Kazdy nema auto a vsetky potreby, nie len dopravu kraja ti po corona devastacii rozpoctov na celom svete zaplati asi pan Boh vid?
„Objednání spoje jedoucího mezi 18:00 a 6:00 následujícího dne a mimo pracovní dny je nutno objednat do 18:00 posledního předcházejícího pracovního dne.“ – Takže si cestujúci má najneskôr v piatok cez deň naplánovať cestu v nedeľu večer? To je skvelé. Tam ako nemajú dispečing?
k čemu je dispečink když nebude mít připravenýho šoféra?
Řidič musí být připraven tak jako tak (z hlediska mzdového plnění). Úspora vzešlá ze „spojů na zavolanou“ je jen za naftu + za o trošku menší opotřebení vozidla.
Jinak vozidel + řidičů je pořád stejně.
Jakto? Taxík bude komerčně vozit po městě opilce, a občas mu navíc přijde požadavek na někoho s nárokem na dotaci od kraje.
„občas mu navíc přijde požadavek na někoho s nárokem na dotaci od kraje.“
Např. od opilce, který bude potřebovat odvézt domů do své vsi mimo město?
Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden spoj z obce, kam za celý víkend zajede jen tento spoj, tak to asi budete vědět, že jím pojedete.
V „nejhorším“ případě ten spoj pak přijede a nikdo na něj nebude čekat.
Pozn. nikde není stanoveno, že cestující má za povinnost objednávku „stornovat“ ve chvíli, kdy by mezitím (mezi objednávkou a termínem jízdy spoje) nastaly okolnosti, že by tím spojem nakonec nejel. Stejně tak neexistují žádné „stornopoplatky“ (ještě že tak).
Vy jim to závidíte? Vypadá to tak.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden spoj z obce, kam za celý víkend zajede jen tento spoj, tak to asi budete vědět, že jím pojedete.“
Hloupý názor: jako turista po horách nemusím vůbec v pátek odpoledne vědět, kam dojdu a odkud v neděli odpoledne budu potřebovat odjet – to si mám preventivně objednat spoje třeba na několika podhorských linkách?.
Jako turista určitě ty dva kiláky dojdete k té zastávce, odkud ten spoj jede bez objednání.
Platí pouze v případě spojů, u nichž je „na zavolanou“ jen ten 2kilometrový závlek. Což mimochodem jsou ty spoje, u nichž to „zavolání“ znamená nejmenší možnou reálnou úsporu (jen za naftu).
U jiných spojů – tzn. takových, které by byly v celé či převážné délce vedeny „na zavolání“, by ta úspora mohla být větší (i za část mzdy řidiče), ale tam zase nelze kalkulovat s těmi dvěma kilometry, protože nejbližší zastávka „odkud to jede bez objednání“ by byla daleko vzdálenější než ty 2 km.
Bavíme se o konkrétním spoji. Je to závlek. Taky by jako turista mohl dojít do vesnice, kde o víkendu nejede vůbecnic. Co potom. Což mimochodem v případě, že se soutěží na pevnou cenu za ujetý km, znamená úsporu za ujeté kilometry. To je i případ Plzeňského kraje.
Ke zbytku nemá cenu se vyjadřovat, bylo vám to vysvětleno jinde.
“ Což mimochodem v případě, že se soutěží na pevnou cenu za ujetý km, znamená úsporu za ujeté kilometry“
… a to pouze pro objednatele.
Zato pro dopravce to je (s ohledem na reálnou dvousložkovost nákladů – fixní a variabilní část) nevýhodné.
A co má společného nevýhodnost pro dopravce s tím, že objednavatel ušetří? Jen trollíte.
„Malá frekvence, Minimální frekvence, Frekvence 1 člověk“ tyto poznámky výstižně popisují situaci veřejné dopravy na venkově a k jakému zrůdnému plýtvání s veřejnými penězi dochází. K redukci ovšem mělo za takové situace dojít dávno a ne až po poklesu daňových příjmů. Počítám, že nejpozději po volbách pan Fiala/ODS s paní Adamovou/TOP09 budou ve veřejné dopravě požadovat optimalizaci ještě mnohem razantnější.
Víte, ono to spíš vypadá, že z opozičních koalic bude silnější koalice Piráti + STAN, která je vůči veřejné dopravě obecně vstřícnější. Koalice ODS + TOP 09 + KDU-ČSL má menší podporu.
Jinak ještě zdaleka není jasné, jak by mohly volby v říjnu dopadnout. Do hry vstupuje Robert Šlachta a jeho nová strana Přísaha, která má celkem dobře zvládnutou kampaň. Má potenciál získat voliče jak od ANO, tak od „demobloku“. Ne všem odpůrcům Babiše totiž ty opoziční koalice vyhovují.
I Piráti a STAN narazí na ekonomickou realitu
To sice ano, ale budou se pravděpodobně aktivně snažit o to, aby dopady byly co nejmenší. Viz již probíhající aktivity Filipa Ušáka (STAN) a Jiřího Baudise (Piráti), opozičních zastupitelů v Ústeckém kraji, anebo aktivity Petra Boreckého (STAN), radního pro veřejnou dopravu ve Středočeském kraji.
Koalici Piráti + STAN nebudu volit, protože mi obzvlášť na Pirátech vadí postoje k některým celospolečenským otázkám. Nicméně dobré myšlenky podporuji, ať je prosazuje kdokoliv.
Když tak sleduji ty hrátky, při nichž se naprosto všechny ty současné partaje střídají v podpoře totální devastace české ekonomiky pod rouškou výmluv na dopady existence viru (jednou bolševik, pak zase piráti, jindy klerikálové, atd. = aby ta podpora nebyla pořád jen jednostranná) místo toho, aby proti šíření toho viru dělaly něco opravdu účinného a smysluplného, tak musím s lítostí konstatovat, že je úplně jedno, kdo bude zvolen, protože není stejně koho volit: ta svoloč je dohodnutá napříč všemi partajemi a udělá vše pro své udržení u moci, jak jen to bude možné nejdéle, a ani Šlachta proti tomu (bohužel)… Číst vice »
Když tak sleduji ty hrátky, při nichž se naprosto všechny ty současné partaje střídají v podpoře totální devastace české ekonomiky pod rouškou výmluv na dopady existence viru (jednou bolševik, pak zase piráti, jindy klerikálové, atd. = aby ta podpora nebyla pořád jen jednostranná) místo toho, aby proti šíření toho viru dělaly něco opravdu účinného a smysluplného, tak musím s lítostí konstatovat, že je úplně jedno, kdo bude zvolen, protože není stejně koho volit: ta svoloč je dohodnutá napříč všemi partajemi a udělá vše pro své udržení u moci, jak jen to bude možné nejdéle, a ani Šlachta proti tomu (bohužel)… Číst vice »
„Malá frekvence, Minimální frekvence, Frekvence 1 člověk“
Anebo tomu tak není, ale objednatelé to takto zdůvodňují, aby to opticky vypadalo lépe. Také jsem se s tím již (jinde) setkal.
(Pozn. pouze popisuji eventuální druhou možnost; nevím, zda v tomto konkrétním případě platí první či druhá možnost.)
Spíše by se objednatel měl zamyslet nad tím, proč tomu tak je a jestli není chyba na jeho straně, když tím, co objednal, nikdo asi jezdit nepotřebuje a musí místo toho jezdit jinak (autem) – nemyslíte?
O POVEDu se ostatně už od samého počátku (a asi oprávněně) tvrdilo, že se „příliš nepoved’“ …
„K redukci ovšem mělo za takové situace dojít dávno a ne až po poklesu daňových příjmů.“
I tady připomenu, že smlouvy s Arrivou jsou vcelku nové – jezdit se podle nich začalo až od 6/2020. A jde o dlouhodobé smlouvy (tzn. takové, u jakých bych čekal, že objednatel bude mít zajištěno financování na celou dobu kontraktu).
„Počítám, že nejpozději po volbách pan Fiala/ODS s paní Adamovou/TOP09 budou ve veřejné dopravě požadovat optimalizaci ještě mnohem razantnější.“
Irelevantní vůči regionální (= krajskými úřady objednávané) dopravě.
No to už tu bylo i na dráze např vlako Taxi do Bezdružic či Mladče a žádný přínos to nepřineslo.Jinak zaměstnat navíc dispečera co to bude zajištovat,řidiče co již mohl být doma a čeká na zavolání ,nebo naopak má domácí pohotovost ,nebo místo pauzy sedí v autobuse a topí si a nafta vesele teče a pak zavolá jeden jouda co tam nakonec ani nebude.To zas vymyslel borec od stolu ,prostě škrty se pochopit dají,ale bud autobus pojede a bude zachována základní dopravní obslužnost ,nebo některé nepojedou ,ale tímhle neušetřím.Jenomže takhle se u nás přemýšlí,dám jednu k dobru u jisté firmy… Číst vice »
Vlakotaxi co jezdilo z Litovle do Mladče a bylo k překvapení ČD dost populární. Sice si člověk musel koupit docela dost lístků, aby se vyjelo, ale dost lidí tak činilo. Vlakotaxi mezi Cebíví a Bezdružicemi jezdilo cca 5 let, to nevypadá na nějaký propadák.
Autobusy na telefon jezdí už mnoho let v jiných krajích ke spokojenosti cestujících, obcí, tamního kraje i dopravců. Ušetří se, protože se jeden jen tehdy, když existuje cestující.
„Autobusy na telefon jezdí už mnoho let v jiných krajích ke spokojenosti cestujících“ Přitažené za vlasy – „abych se dostal kam potřebuji, musím předem volat, ale jsem spokojen“. „Ušetří se, protože se jeden jen tehdy, když existuje cestující.“ Když existuje byť jeden cestující v byť jednom úseku celého trasování spoje, resp. reálně spíše páru spojů (protože pokud chce jet cestující „ze vsi do města“, tak ten bus musí předtím dojet „z města do vsi“, ať už s ním někdo jet chtěl či ne). Reálně použitelné jen ve velmi odlehlých a řídce osídlených (= s velmi nízkou poptávkou) oblastech. A úspora… Číst vice »
Druhou možností bylo to, že by nejel vůbec. Reálně se to v JMK používá tak, že se to týká spojů obvykle večerních/nočních spojů na úseky kde byla minimální frekvence. Úspory jsou reálné, proto jsou spoje takto objednávány.
Zkuste se napřed podívat na nějaké jízdní řády. Třeba zde:
https://content.idsjmk.cz/jrady21/210104/163.pdf
https://content.idsjmk.cz/jrady21/423.pdf
https://content.idsjmk.cz/jrady21/555.pdf
https://content.idsjmk.cz/jrady21/816.pdf
Z nich by mělo být patrné, jak jsou v rámci IDS JMK používány.
Sice někdy musí pár kilometrů dojet, ovšem v jiné dny nejede vůbec, protože nemusí a v tom je ta úspora. A ano, používá se na spojích, kde je slabá poptávka.
Zejména ten Drosendorf považuji za dost sporný – mezistátní volání (mimochodem v textu jízdního řádu chybí údaj o nutnosti příslušné předvolby), v případě jízdy německy hovořících lidí žádost o jízdu spoje v německém jazyce…
U ostatních spojů opět – spoje jen ve velmi krátkém úseku, obvykle (i když ne vždy) v pozdním večeru, celkově velmi malý objem spojů v režimu „na zavolanou“.
Není na tom nic sporného prostě spoj jede jen v případě zájmu. Další možností bylo je zrušit bez náhrady. Spoje využívají zejména lidé, kteří jedou z odpolední směny, kterou ovšem mají nárazově/nepravidelně nebo mají mimořádný přesčas v práci. Celkově malý objem, ale dost velký na to, aby se původně uvažovalo o jejich naprostém zrušení. Takhle zůstali zachovány pro potřeby obyvatel tamních obcí. Lidé, kteří mají dotyčný telefon na starost německy samozřejmě umí.
Zatím jsem od vás čtu jen jak je vše vlastně špatně. Zajímalo by mě vaše řešení.
“ Zatím jsem od vás čtu jen jak je vše vlastně špatně.“
To si domýšlíte chybně. Připouštím VELMI MALOU úsporu variabilních (žádných jiných) nákladů vzešlou z tohoto systému (ovšem s dovětkem, že v celkovém kontextu + vůbec v kontextu objemu spojů, u kterých je tento režim akceptovatelný, nelze hovořit o tom, že by šlo o „zásadní řešení citelného výpadku rozpočtových příjmů“).
To jste v článku někdo vyčetl, že to je zásadní pro úsporu celkových nákladů. Může to být zásadní pro zachování daného spoje. Ale o zásadních úsporách celkových nákladů, zde opakovaně píšete sám.
„To jste v článku někdo vyčetl, že to je zásadní pro úsporu celkových nákladů“
Může to vyplývat z kontextu „řešení pro pokrytí masivního výpadku rozpočtových příjmů“ (kde ten výpadek je způsoben hned třemi faktory – nižší objem tržeb od cestujících vlivem covidových opatření; dále pokles objemu financí vybraných na daních – a následně přeposlaných krajům – vlivem poklesu ekonomiky způsobeném covidem; a dále pokles objemu financí vybraných na daních vlivem změny daňového systému).
Přičemž ta úspora je nesrovnatelně nižší než ten výpadek.
Tak si to přečtěte ještě jednou ten článek – celý, abyste měl ten kontext. To co citujete v něm jaksi uvedeno není.
Jestli tam podle vás onen údaj chybí, nic vám nebrání místo kritiky zde prostě napsat na Kordis, že by bylo vhodné to tam doplnit. Na podněty veřejnosti, jsou-li smysluplné, dost dají.
Schopný organizátor systému „na zavolanou“ musí být schopen na toto přijít sám, zejména pokud si to usmyslel praktikovat i u mezistátních spojů, ze kterých tato úskalí přímo vyplývají.
Tak to asi nebude tak závažný problém, když na něj nepotřebujete Kordis upozornit. Já myslím, že většina lidí tuší, že při volání z rakouské sítě budete potřebovat českou předvolbu. Takže bych v tom nějaký tragický nedostatek nehledal.
„Já myslím, že většina lidí tuší, že při volání z rakouské sítě budete potřebovat českou předvolbu.“
Což nic nemění na tom, že tvůrce systému „na zavolanou“ (mimochodem v daném případě opět s cílem úspory nafty za jízdu z Vratěnína do Drosendorfu) nezvládá uvést korektní tvar telefonního čísla.
Mimochodem, pokud to „většina lidí“ tuší, tak to znamená, že menšina lidí toto netuší.
Každopádně, ať se nepipláme ve slovíčkách – jediným rozhodujícím ukazatelem je REÁLNÁ úspora vzniklá existencí spojů na zavolanou, tzn. o kolik méně peněz uhradí objednatel (např. JMK) příslušným dopravcům za dopravní obslužnost v situaci, kdy příslušné část spojů BYLA vedena v režimu „na zavolanou“ ve srovnání se situací, kdyby byla vedena ve standardním režimu „jede za každé situace“. O zajímavý ukazatel by šlo jak v absolutním (Kč) vyjádření, tak i v relativním (poměr úhrady za veškerou dopravní obslužnost při existenci oněch spojů „na zavolanou“ vs. úhrady za veškerou dopravní obslužnost v situaci, kdy by ty spoje nebyly vedeny „na zavolanou“,… Číst vice »
Úspora se uvádí cca 60 % na nákladech na daném spoji.
Zajímavé to být může, ale když máte vyčleněnou sumu peněz, tak se do něj prostě musíte vlézt. Řešení nepřinášíte žádné.
„Úspora se uvádí cca 60 % na nákladech na daném spoji.“
Čili VARIABILNÍCH nákladech. Protože fixní náklady nejsou „na daném spoji“. Ty existují „tak jako tak“.
„Se uvádí“ – poprosím o zdroj. Zejména v situaci, kdy jde o „závlek na zavolanou“ (= nulová úspora pracovní doby řidiče), tomuto číslu zcela nevěřím.
„ale když máte vyčleněnou sumu peněz, tak se do něj prostě musíte vlézt.“
K čemuž jsem již dodal (jestli jste si toho všiml), že systém „na zavolanou“ přináší v celkovém kontextu úsporu VELMI NÍZKOU (i když ne zcela nulovou).
To neznamená, třeba jen počítá s přirozenou inteligencí lidí. Což nic nemění na tom, že vám nic nebrání jej na případnou „chybu“ upozornit.
Také to může znamenat, že ta menšina lidí to netuší, protože to ví.
„Na podněty veřejnosti, jsou-li smysluplné, dost dají.“ To jste mi připomněl, když jsem jim psal někdy na přelomu května – června 2014, že na stránkách IDS JMK inzerovali „Den otevřených sklepů v Šatově“ a kdy jsem jim psal podnět, že coby způsob přepravy z Brna na tuto akci psali jen o spojení bus – bus (s přestupem ve Znojmě na – v oněch termínech posílenou – linku ze Znojma do Šatova) a že tam nezmínili možnost jet přímým vlakem. Bylo mi odpovězeno, že se pokusí to tam ještě dopsat. Když to tam ani po tom týdnu (kdy už se akce… Číst vice »
Onen přímý vlak jede do Znojma dvě hodiny, autobusem jste tam za hodinu. Je určen především pro cyklisty a turisty.
Navíc den otevřených sklepů v Šatově byl 7. června 2014, takže na to předělávat letáky bylo dost pozdě.
Řekl bych, že vám odpověděli velmi přívětivě.
Příští rok tam už tato informace byla, ne?
Vypadá to, že jen kritizujete marginality a žádné skutečné řešení neznáte.
„Onen přímý vlak jede do Znojma dvě hodiny, autobusem jste tam za hodinu.“
Znojmo je irevantní; jediný relevatní bod je Šatov.
Vlak do něj v roce dojel za necelé 2 h (plus k tomu nutno připočíst docházkovou vzdálenost z nádraží v Šatově). Autobus za 2 h 15 min. (včetně 30min. přestupní doby ve Znojmě). Tzn. plusmínus srovnatelné.
A v Šatově jste byl vlakem ještě o to později, tam totiž končil. Nikoli, že tam byl za necelé dvě hodiny jak uvádíte. Do Šatova se totiž jede z Brna vlakem přes Znojmo. Ve Znojme jste autobusem za hodinu a pak jste mohl přesednout na vlak ze Znojma či jet autobusem dle zvláštního jízdního řádu. Cesta to byla bezpochyby rychlejší.
Máte to nějaké popletené.
Popletené to máte vy: http://jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=jizdni-rady-2013-2014
8:30 h odjezd Brno hl. n.
10:28 h příjezd Šatov
„a pak jste mohl přesednout na vlak ze Znojma“
Ne v příhodném dopoledním čase, protože vlak před 11. h směr Retz v té době nejezdil.
Máte to špatně:
8:26 odezd Brno hl.n.
10:28 příjezd
Takže více než dvě hodiny.
Ovšem jel autobus dle zvláštního jízdního řádu.
Zkuste chápat kontext a nevytrhávat jednotlivosti.
Takže oprava „opraveného“: http://jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2013-2014/2013-2014_244.pdf
Odjezd z Brna hl. n. v 8:30 h (když už je „nutné“ pitvat každou minutu v situaci, kdy to vůbec není nutné).
Máte pravdu, přehlédl jsem se. Pod stejným názvem tedy Cyklovelo jel i další vlak, ovšem přes Břeclav s odjezdem v 8.26. V tomto jediném bodě máte pravdu. To na zbytku nic nemění.
Ten „další vlak“ jel v roce 2014 jen do Mikulova. Tzn. vůči Šatovu úplně irelevantní.
Vždyť jsem psal, že jsem se přehlédl. Je to tak obtížné na pochopení? Nebo jste si něco vsugeroval?
“ takže na to předělávat letáky bylo dost pozdě.“
Vsugeroval jste si, že jsem jim psal o „předělávání letáků“.
Já jsem jim ale psal (s vědomím, že do akce zbývá jen asi týden, takže „papírové“ zdroje už by se změnit nestihly) o informování na STRÁNKÁCH IDS JMK, tzn. elektronický zdroj, který se dá upravit během několika chvil.
Nic jsem si nemusel vsugerovávat, i když se evidentně ten dojem snažíte vyvolat. Vaše vyjadřování k mé osobě je neakceptovatelné, chovejte se laskavě slušně.
Na tyto zvláštní příležitosti vytváří Kordis letáky, které pak umísťuje na své webové stránky. Pokud jste jim psal o informování na stránkách IDS JMK, tak tato informace tam byla umístěna v podobě souboru ve formátu pdf, jehož obsahem byl onen leták. Proto se nedal opravit během pár chvil, což nemám důvod předpokládat, že byste nevěděl.
Jinak bezdůvodné používání Caps Locku je projevem neslušnosti, je to ekvivalent toho, jako byste v normálním hovoru křičel.
„Na tyto zvláštní příležitosti vytváří Kordis letáky, které pak umísťuje na své webové stránky.“
Plus krom toho má svoji textovou část, kam to mohl dodatečně vepsat.
Krom toho se nabízí otázka, z jakého důvodu tedy neodepsali z Kordisu ihned v jejich první odpovědi, že tuto věc tedy nedopíšou a namísto toho odepsali, že se ji tam dopsat pokusí.
„Jinak bezdůvodné používání Caps Locku je projevem neslušnosti“
Caps Lock (resp. ve skutečnosti „podržený Shift“) jsem použil u jediného slova, a to za účelem „vypíchnutí“ tohoto slova nad rámec zbylého textu.
On už má Kordis jiné stránky než měl tenkrát. Takže odvozovat to z těch dnešních je nesmysl.
Dopisovat to kamsi jinam bez souvislostí postrádá smysl. Na otázku zda-li následující rok, tam již tato možnost uvedena byla jste neodpověděl
Nabízí se i odpověď. Zřejmě vám chtěli slušnou formou dát najevo, že s tímto podnětem přicházíte pozdě.
Je jedno zda jste podržel Shift, či použil Caps Lock. Napsal jste jen jedno slovo u kterého to nebylo z pravopisného hlediska nezbytné? Je to obdoba toho, jako byste mluvil normálně a pak jedno slovo zakřičel. Obojí není slušné.
Samozřejmě že to odvozuji z těch tehdejších (6/2014), na základě kterých jsem jim to napsal (sám jste si nyní dovodil opak).
„Je to obdoba toho, jako byste mluvil normálně a pak jedno slovo zakřičel.“
Jakým způsobem byste tedy považoval za vhodné učinit „vypíchnutí“ konkrétního slova nad rámec ostatních slov?
Vy někde čtete, že jste to odvozoval ze součastných. Jen jsem konstatoval, že odvozovat ze současných je to nesmysl. Snad jste si něco nevsugeroval?
A ty zvláštní spoje dle zvláštního jízdního řádu jste do toho zahrnul? Ty totiž nebyly v celoročním uvedeny.
oprava: Vy někde čtete, že jsem to odvozoval ze součastných.
„On už má Kordis jiné stránky než měl tenkrát. Takže odvozovat to z těch dnešních je nesmysl.“
To se ovšem týkalo způsobou zveřejňování informací ke zvláštním příležitostem. Nikoli k jízdnímu řádu. To jste si v sugeroval sám.
Ano, používá se to tam kde jezdí málo lidí. Ano, lidé v těchto malých vsích jsou spokojeni s tím, že se spoj zachoval, alespoň takto.
Ostatně se podívejte o jaké spoje se jedná v plzeňském kraji, spíše se jedná o obsluhu zastávek, než celé spoje.
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0460345-f5611.pdf?show
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0460353-f5614.pdf?show
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0490741-f5653.pdf?show
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0490745-f5654.pdf?show
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0400832-f5542.pdf?show
https://www.idpk.cz/data/folders/lV_0400841-f5543.pdf?show
Když prostě nejezdí pravidelně dost lidí, je pro ně lepší tohle než nic.
Děkuji za potvrzení mých slov (z JMK je znám zčásti i osobně, z Plzeňského kraje přece jen ne), že jde o zcela okrajovou službu buď v okrajových časech, nebo jen v části trasy (mj. u závleků do některých osad) = úspora v celkovém kontextu velmi nízká (i když samozřejmě i tak se dá namítnout, že je škoda si na ni „nesáhnout“, ale při potřebě výraznějších úspor neřeší téměř nic).
Víte jak to je, korunka ke korunce. Jednotlivá opatření sami o sobě toho obvykle moc neřeší, ovšem v součtu už to může vypadat jinak. Pokud máte-li na výběr mezi výběrem dvou spojů na zrušení, nebo šest či osm na zavolání… Kterou variantu zvolíte, když chcete co nejvíc zachovat dopravní obslužnost?
“ Pokud máte-li na výběr mezi výběrem dvou spojů na zrušení, nebo šest či osm na zavolání…“ Tato čísla platí (z logiky poměru čísel) jen v případě, kdy přesun do režimu „na zavolanou“ přinese úsporu 25 – 33,3 % nákladů na provoz. O čemž si dovolím pochybovat zejména u spojů typu „závlek na zavolanou“ či „poslední večerní spoj vyjma výchozí městské zastávky na zavolanou“, protože u nich dochází k té úspoře fakt jen co se týče nafty; O. K., ve druhém jmenovaném případě možná i na mzdě řidiče (který tak ani přesně neví, kdy přesně mu večer skončí pracovní doba?).… Číst vice »
V JMK to u některých spojů bylo až 60 %. Není to úspora jen dle nafty. Je to úspora za ujeté km. Jestli dopravce má či nemá úsporu jen na naftě, není věc objednavatele. Jak v JMK tak už i v Plzeňském kraji se soutěží cena za km a tržby jsou rizikem kraje, ne dopravce.
“ tržby jsou rizikem kraje, ne dopravce.“ Pletete dohromady riziko tržeb (zde nese objednatel) vs. riziko nákladů (nese dopravce). „Není to úspora jen dle nafty. Je to úspora za ujeté km.“ Přičemž na ujetých km jsou závislé jen variabilní náklady = každopádně nafta + poměrná část opotřebení vozidla. I řidič je placen za jednotku času a ne za ujetý km, tzn. mzda řidiče není vyloženě variabilní náklad. „Jestli dopravce má či nemá úsporu jen na naftě, není věc objednavatele.“ Jestliže objednatel určí, že „na zavolanou“ bude závlek, pak právě objednatel je tím určujícím faktorem v tom, že reálně se ušetří… Číst vice »
Objednavatel platí ujeté km. Ty mají danou vysoutěženou cenu. Kraj zaplatí výkony dle ujetých kilometrů. Nic víc než míň. To o čem píšete jsou úspory či neúspory dopravce.
„Ty mají danou vysoutěženou cenu. Kraj zaplatí výkony dle ujetých kilometrů.“
Přičemž smlouvy bývají (logicky) dvousložkové s fixními + variabilními náklady, kdy „dle ujetých kilometrů“ se řeší jen ty variabilní náklady.
To jste mě pobavil. Soutěží se cena. Fixní a variabilní náklady jsou věcí dopravce.
„Soutěží se cena.“
… a to ve dvousložkovém provedení.
Což je samozřejmě logické – aby se pak nestalo, že objednatel zavelí proškrtat spoje tak, že spojů by zbyla polovina, ovšem při nezměněném počtu potřebných vozidel a řidičů.
Kdy pro dopravce by bylo nadále neufinancovatelné, kdyby za takové situace měl dostávat jen polovinu z původně stanoveného objemu financí.
V opačném gardu pak analogicky totéž při navyšování objemu spojů při nezměněném počtu vozidel či řidičů.
Soutěží se cena za km v určitém objemu. V JMK plus mínus třicet procent výkonů tuším – to si jistě dohledáte sám. Smlouvy jsou veřejně dostupné.
Moc o tom asi nevíte, o to kategoričtěji se k tomu vyjadřujete.
Při jednosložkovém systému to ovšem tím pádem znamená, že objednatel přenáší ztráty (které lze označit za relativně drobné, ale právě jen díky tomu, že stejně drobný je i objem spojů „na zavolanou“) ze svých beder na dopravce – protože při jednosložkovém systému tedy dopravce nedostane zaplacenu částku odpovídající násobku „cena za km krát počet km neodjetých vlivem toho, že o příslušný spoj/závlek si nikdo nezavolal“, zato dopravce tím neučiněním „telefonického“ závleku/spoje ušetří jen tu naftu (+ v případě „části spoje“ – ne však závleku – i pár drobných na mzdě řidiče).
No, už jste to v podstatě pochopil. Cena za km zůstane stejná v rozmezí výkonů +-30 % od základní objednávky. Jestli vám skoro třetina přijde jako drobné…
Mimoběžná poznámka – spojů „na zavolanou“ v JMK není ani zdaleka 30 %. Je jich „nula nula nic“ (díky čemuž ale lze tolerovat tu disproporci, kdy neujetím „volacích“ spojů ušetří objednatel „počet km krát jednotkovou cenu za km“, zato dopravce tím ušetřil jen „počet km krát cenu variabilních nákladů za km“. Pokud by to bylo 30 (ale i kdyby 10) %, už by to pro dopravce bylo velmi nevýhodné – vědět, že výše úhrady se mu sníží až o 30 % v hypotetickém případě, pokud by žádný ze spojů „na zavolanou“ nakonec nebyl veden, přičemž dopravce by za účelem toho… Číst vice »
Pokud se smlouva zdá dopravci nevýhodná, může vypovědět. Vypíše se nové výběrové řízení a buď vyhraje, nebo ne.
Přičemž s ohledem na nově vzniklé podmínky (vyšší % spojů „na zavolanou“ + situace, kdy nejetím spoje „na zavolanou“ ruší objednatel úhradu takového spoje/závleku v ceně „jednotková cena za km krát počet km“, přičemž dopravce nejetím takového spoje/závleku ušetřil jen „variabilní náklady za km krát počet km“, může reálně dojít k situaci, kdy dopravci budou toto riziko zohledňovat v kalkulacích takového nového výběrového řízení, načež všechny nabídky budou vyšší než za kolik to jezdil ten předchozí dopravce. Takže paradoxně existence „spojů na zavolanou“ (v rozsahu větším než zcela malém + při – pro dopravce nevýhodném – jednosložkovém systému neproplacených úhrad… Číst vice »
Moc o výběrových řízeních zřejmě nevíte. Redukce spojů může paradoxně vést k témuž. K zvýšení úhrady za ujetý km. Takový rozsah spojů na zavolání, aby se to nějak výrazně promítlo do nákladů dopravce je nepravděpobný, ostatně v Plzeňském kraji jde prakticky vždy buď o závlek do některé zastávky nebo jízdu do některých konečných zastávek. Plat řidiče běží i když stojí. Mimochodem téměř vždy bývají nabídky vyšší než co byly v minulém výběrovém řízení – důvod je nasnadě, říká se mu inflace.
„Jednotlivá opatření sami o sobě toho obvykle moc neřeší, ovšem v součtu už to může vypadat jinak.“
… a režim „na zavolanou“ z toho ušetří jen tu část, kterou ušetří právě sám o sobě. Ne „v přidružení k dalším opatřením“ (protože ta jsou na něm nezávislá).
No tak bývá, že jednotlivá opatření ušetří tu část, která se jich týká. Součet těch peněz co jste jednotlivě ušetřil, je pak ta částka co jste ušetřil dohromady.
Přesně tak – proto spoje „na zavolanou“ ušetří jen tu (malou) část, která se jich týká. Nic víc (jak by mohlo vyznívat z vyjádření „korunka ke korunce“).
Tak jako když spoj zrušíte uspoříte jen tu část, která se ho týkala.
„Taxi do Bezdružic“
Přesněji – „taxi“ v pauze mezi spoji v Bezdružicích, „taxi“ výhradně v úseku Bezdružice – Konstantinovy Lázně. Situace tam je nakonec vyřešena tím, že vozidlo nemá v Bezdružicích žádný prostoj (během nějž to „taxi“ bylo možné objednat), což je nejefektivnější možné řešení.
„či Mladče“
Tam nakonec byly objednány sezónní spoje bez volání/objednávání předem.
Nejsem proti, ale nesmysl je ten víkend, kdy je třeba si objednat bus již v pátek.
Šel bych ještě dál. Například v Drážďanech jezdí v odlehlých okrajových částech města večer a v noci na zavolání místo autobusů nasmlouvané vozy taxi, přesně v trase autobusových linek a samozřejmě za autobusový tarif. Vyjde to mnohem levněji poslat tam taxík, misto autobusu.
Což vyjde levněji jen v okrajových částech velkého města, pokud by ten taxik měl jet někam v rámci kraje a tam teprve někoho svést, bude levnější ten autobus, co ten spoj odjede v rámci svého oběhu.
Myslim že to může dobře fungovat i za hranicemi toho většího měsra, dejme tomu tak do 20 km od něj.
V nějaké vzdálené vesničce desitky kilometrů daleko toto ro samozřejmě aolikovat nelte, to je jasné.
Zřejmě tamní dispečeři nesnáší telefonování s kaštany tak se musí volat jinam 😉
Přes webový formulář nebo řidiče jiného busu IDS platí jen to omezení 30min předem.
Autobus na zavolání… No tohle musel vymyslet nějaký … Takže si to vemte. Musí být k dispozici řidič, autobus. Co kdyby někdo zavolal. Takže se šetří jen nafta. K tomu všemu je třeba zaměstnat někoho, kdo řídí agendu. No a ve finále si z pěti cestujících jen jeden odhodlá zavolat si autobus. Takže máme úbytek cestujících. Potom se vezme autobus a jede se „x“ kilometrů pro jednoho cestujícího (který tam třeba ani nebude 😂 )
Vše výše popsané jsou osobní zkušenosti s autobusem na zavolání pohledem dispečera.
Vyplnil webový formulář tak moc bolí? Prostě při nákupu jízdenky si rovnou objednám bus. Ten autobus by jinak nejel vůbec. Spoje na zavolání vycházejí ze statistik – „někdo tím sice občas jede, ale většinou ne“. A když je pak cena odvislá (variabilní část) i od nafty, tak ano, i toto má smysl.
Až budete posílat autobus do 17 km vzdálené zastávky, kde vezme jednoho člověka, který s tim autobusem pojede 3 zastávky a potom se BUS vrací zpět dalších 14km, s tím ,že až si důchodce nakoupí tak o hodinu později jede znovu to samé kolečko.
Ekonomika provozu krvácí
A co takový případ? Je potřeba zajistit spoj po 22. hodině kvůli dopravě z odpolední směny. Linka vyjíždí z města a na trase má 4 obce. Označme je A, B, C, D. Nastoupil třeba 15 lidí a většina vystoupí v obcích A, B. Koncové obce C, D jsou menší a obvykle tam jedou 3 lidí. Je to ale různé, někdy i 5, někdy jen 1 a často i nikdo. Protože někdo má dovolenou, jinÿ šel mimořádně na ranní a další jel tentokrát autem. Pokud řidič v autobuse nikoho nemá, může to otočit a vrátit autobus do garáží. Nebo ne? Samozřejmě,… Číst vice »
Tak tohle už máme , alespoň na některých linkách. Je v jízdním řádu symbol : zastavuje pouze pro výstup. To už potom autobusák otočí a jede do garáží. Nepotřebujeme k tomu telefon
No a s telefonem můžete ušetřit nejen poslední zastávku u garáží, ale poslední půlhodinu z každé linky, resp. šichty i kdyby to bylo tucet zastávek v obou směrech.
To budou řídiči nadšením bez sebe až zjistí, že mají každou směnu o půl hodiny kratší a nesplnili normu. Jak jim chcete plánovat měsíční směnář, když nevíte kolik odjedou?
Zeptejte se v JMK či některých jiných krajích. Jde to a funguje to.
Jo. Jde to. A funguje to. Jen se na některých spojích zvednou náklady a ubydou cestující.
Možná se na jednotlivou jízdu na tom spoji zvednou náklady v ročním zúčtování to však vyjde levněji. Ostatně s náklady a plánováním směn řidičů nemá dispečer provozu IDS JMK nic společného, neboť to dělají jednotlivý dopravci.
V JMK jsou „na zavolanou“ jen jednotlivé, okrajové spoje a jen v části své trasy.
Mimochodem, naopak od formy „na zavolanou“ bylo v tomto kraji oproti dřívějšku upuštěno v případě obsluhy obce Zblovice – autobusy tam opět zajíždějí vždy, bez volání.
Do Zblovic byly kdysi vedeny na zavolání jen vybrané spoje a ty byly zrušeny bez náhrady. Ostatní spoje jezidily a jezdí bez nutnosti spoj objednat. Máte poněkud nepřesné informace.
To, že tam i předtím jezdila „na zavolanou“ jen část spojů, vím.
To, že poté byly zrušeny, jsem nevěděl; děkuji za doplnění.
Mimochodem, v případě zblovického (i jakéhokoliv jiného) závleku činí úspora vzniklá režimem „na zavolanou“ skutečně jen palivo (+ titěrný rozdíl v (ne)opotřebení vozidla). Všechny ostatní náklady zůstávají neměnné (resp. naopak do hry vstupují eventuální náklady na přenos informace o tom, že „někdo zavolal“).
Dokonce ani čas jízdy se nemění, protože jízdní řád musí počítat se závlekem, tzn. pokud se závlek nekoná, tak si to autobus někde „odstojí“.
Vzhledem k tomu, že onen závlek byl na obou spojích, byl z Bítova zpět do Bítova kde byla konečná, tak autobus reálně bez zavolání skončil dříve. Nedá se srovnat se současným jízdním řádem, tehdy to bylo na těch konkrétních spojích trochu jinak. Dopravci jsou placeni za ujeté kilometry, takže v rámci toho to úspora je.
Lze tomu rozumět tak, že vás obtěžuje ono zavolání.
V JMK autobusy na zavolání fungují již několik let a ke spokojenosti cestujících, obcí, kraje i dopravců.
Mě nic neobtěžuje. Já tenhle paskvil jen provozoval. To cestující s tím měli problém (šmatjá, to si musím objednat celý autobus? Atd.)
Přeháníte. Možná byly z počátku někteří trochu překvapení, ale je to o zvyku. Když jich jede několik spolu, tak si zavolá jen jeden z nich, tak s tím úbytkem cestujících byl byl opatrný. Stále lepší, než kdyby ten spoj byl zrušený zcela. To si ten autobus raději objednám, když potřebuji jet.
„V JMK autobusy na zavolání fungují již několik let“
V naprosto okrajovém objemu vůči počtu spojů jedoucích „každopádně, bez volání“.
No a? Ale fungují.
Přesně tak. I ČD to svého času měly u posledního večerního spoje do Černous, resp. Jindřichovic pod Smrkem.
A bylo to reálné řešení – na rozdíl od volání – mj. kdo by měl v dané situaci volat? Všichni, kdo mají tu odpolední směnu? Pokud jen jeden/někteří z nich, tak dispečer stejně nebude vědět, kam až autobus má jet.
Lepším řešením je tedy spoj zrušit bez náhrady?
Mimochodem, kam to okolo té 23. hodiny bude ten řidič „otáčet“? Vždyť časně ráno přece zase pojede z obce „D“ na prvním ranním spoji (asi na 6. hodinu) do toho města.
Ve své teorii předpokládáte, že „noční zázemí“ toho dopravce je v tom městě + že onen autobus v něm bude v noci deponován. Přičemž ale realita může být jiná – zázemí může mít domluvené v některé z obcí (ne-li přímo ve vesničce „D“) či ještě docela jinde.
Není třeba posílat vždy autobus, třeba soudruzi v NDR se naučili využívat taxi.
Taky to nejezdí na zavolanou vždy když si někdo řekne, ale normálně podle jízdního řádu. Mmch jakou agendu na tom chcete řídit, že by na to měl být někdo zaměstnán?
Zkuste si na poptávkovou dopravu, což autobus na zavolání je, udělat účetnictví. Kolik se ujeli km, kolik ne, kolik je třeba proplatit dotací, jak řidičům spočítat výkon a výplatu, když někdy jednou, někdy ne. Najít jim doplňkový výkon aby měli normu. Do toho zvedat telefony a obvolavat řidiče…
Zvládají to v jiných krajích, zvládnou to i v tom Plzeňském. Od kdy dispečeři dělají účetnictví?
Co je na tom za problém? Ujeté km a trasy stáhnu z GPS, vyúčtování výkonů udělám podle toho, ty neujeté neřeším. Smlouvy s řidiči nastavím tak, aby byl výkon na zavolání navíc, normy dtto. To v případě trasy ABCD, která jede úsek BCD jen na poptávku. Na linky které jsou poptávkové v celé trase zasmluvním místní taxi.
Mmch vy máte odbavovací systém bez komunikace, že chcete řidiče obvolávat?
My jsme měli Kancl, telefon, sešit a Excel. Ale psal se rok 2010
A v kterém kraji to bylo?
Královéhradecký (Rychnov n.k.)
Tam byl/je RadioBus. To byl ale samostatně provozovaný doplněk k MHD v té době. Dispečink IDS vypadá dnes jinak. Oběhy řidičů a jejich turnusy opravdu neřeší.
No RadioBus jezdil i na linkách veřejné dopravy. Hlavně do Orlického Záhoří a podobně. To byla teprve zajíždka…
Máte na mysli RadioBus Turista. Jinak zrovna do Orlického Záhoří to mají linky po cestě.
… psal se rok 2010 a kde kdo měl internetové bankovnictví. Databáze a web již dávno existovaly.
Já byl jen zaměstnanec
„Spoje na zavolání vycházejí ze statistik – „někdo tím sice občas jede, ale většinou ne“.“
Pak nemá smysl takový spoj držet ani jako „na zavolání“, mj. i z pohledu řidiče (který za tu „připravenost jet, ale většinou ne“ tak jako tak musí být placen).
Chápu, že současná velmi těžká situace vyžaduje rázné škrty pro dosažení úspory provozních nákladů . Ale tento způsob se mi zdá poněkud nešťastný. Jde o pracně budovaný rozpad vazeb. Pokud jde o spoje na zavolání, tak často neznám předem čas, kdy pojedu a nejsem sám. Na druhou stranu vozit vzduch je špatně.
Pokud jim seberou poslanci peníze, tak nemůžou udržet služby na stávající úrovni. Kraje si nemohou tisknout peníze jako stát.
Stát si taky nemůže tisknout peníze. Tedy může, ale snižuje tím jejich hodnotu.
Stát si tiskne peníze jak o život, jenže je sype tam, kam se to hodí vládě a především premiérovi. Jen pro zajímavost, jak do toho současná vláda šlape: každá desátá česká koruna byla natištěna vloni. (Slovo „natištěný“ berte s rezervou, převážná většina českých korun existuje jen virtuálně v databázích, nikoli v podobě bankovek).
Stát si žádné peníze jak o život netiskne a ani nemůže. Právo nechat si tisknout bankovky a razit mince má jen ČNB, ta je na vládě nezávislá. Jinak ony „peníze ve virtuálních dabazácích“ jak je nazýváte, vznikají v komerčních bankách, ty jsou na státu nezávislé. Máte nějaký odkaz na zdroj, odkud čerpáte tu informaci o té každé desáté české koruně? Máte na mysli růst množství oběživa? To je ale něco jiného než celkový objem peněz v ekonomice.
No a potom je otázka ze zřejmou odpovědí, zda když si stát natiskne hromadu peněz a rozdá je jako náhrady dopravcům a dalším, tak také částečně znehodnotí peníze které má někdo jiný naspořené například v bance na účtu (kde je mmch. za přispění ČNB nižší úrok než inflace).
Mate pravdu, ten rozdíl mezi fungováním státu a krajů je naprosto zásadní. Stát sype peníze tam, kam se to hodí premiérovi, a kraj tam, kam se to hodí hejtmanovi.
S drobným rozdílem: Spotřební daně jsou příjmem státu a ne kraje.
Je skvělé že na spoje na zavolání již došlo, resp.že byly zavedeny. Ostatní kraje by se mohly a měly přidat.
V plzeňském kraji byly linky na zavolání minimálně na podzim 2020.
No byly, ale předtím jely vždy i bez objednání. Až teď je třeba si zavolat.
Spoje na zavolání fungují již dlouho např. v JMK. Pokud vím tak jezdí také v Ústeckém kraji, Liberecké kraji, JČK, v Pardubickém a Královehradeckém kraji by se také něco našlo. Nově budou jezdit i v Olomouckém kraji. Tak ono těch krajů, které by se měly inspirovat Plzeňským moc nezbývá.
Seznam zmen na strankach IDPK je extremne neprehledny. Doporucoval bych se inspirovat treba u Ropidu.
Dobrý vtip je také to, že spoj na zavolání třeba na neděli je nutné objednat v pátek do 18.00….ať žije přívětivá doprava.
Já bych jen připomněl, že poslední zásadní změna JŘ v Plzeňském kraji, včetně zásadního zvýšení kvality, proběhla vloni v létě. Hodnotit frekvenci cestujících v době covidu a tak krátce po jejich zavedení je přinejmenším hodně rozporuplné. Každá novinka potřebuje čas, aby si na ní lidé zvykli. Zde byla idea moderní veřejné dopravy, ale tyto škrty „ze dne na den“ ten systém mohou spolehlivě zabít.
Problém je, že ta frekvence cestujících se už na dřívější hodnoty nikdy nevrátí.