V Pardubicích po 16 letech mění odbavovací systém v MHD, půjde platit kartou
Trolejbus Škoda 32Tr ve vozovně DPMP. Foto: Dopravní podnik města Pardubic.
Ke kompletní výměně dojde do konce března, v MHD bude platit i IN karta Českých drah.
Ty jo, a to mám pravidelně jezdit do Pardubic od začátku března do konce dubna. No, bude to sranda, vyznat se v přechodném systému. 😀
Ale je místě říct, že se dopravní podnik snaží aby se cestují lépe zorientovali. Prostudoval jsem si návod na odbavování na stránkách dopravního podniku a vím, že to nějak zvládnu.
Mě natom vadí, že si musím o Pardubickou kartu zažádat znova, takže fotka + 50,- za vystavení karty, sice to člověka nezruinuje, ale jde o princip, oni si vymyslí výměnu terminálů, ale ty si výměnu karty hezky zaplať, resp. si zažádej o novou kartu, mohli to pro držitele současných karet nabídne zdarma (do toho března/dubna).
Ona bude i ta nová karta po technické stránce docela jiná oproti té staré a výroba také něco stojí.
Mě ani tak nejde o těch 50,- jako o ten princip, že si musím extra žádat o novou kartu + pak extra žádat o převedení peněz (jízdenek), ze staré karty na novou. Při papírové verzi žádosti k tomu musíte připočíst ještě průkazovou fotku, což taky něco stojí. Bylo by opravdu tak těžké, aby to bylo ve stylu, že přijdete na pracoviště, řeknete, že chcete zažádat o výměnu na novou kartu, podepíšete žádost (odsouhlasíte, že fotka, kterou už mají je stále aktuální), zaplatíte tedy těch 50,- ( i když to moc nechápu, když potřebu změny vyvolal dopravce ne zákazník), a odcházíte.… Číst vice »
Oni ty fotky uložené nemají. Nemůžou je tedy zpětně vyvolat.
Je to sice asi 6 let, co jsem si dělal Pardubickou kartu, ale nepamatuji se, že by se mi vrátila fotka, co jsem k žádosti přikládal.
Ale tak to teda mají skvělý systém, že tam tu fotku nemají.
Fakt je, že v PID mám za stejnou cenu Lítačku doručenou až domů. Vzhledem k cenám poštovného a balného je Lítačka v podstatě zadarmo.
No a v Brně si z domova zaregistruji svoji platební kartu a k ní nahraji časovou jízdenku, vše on-line. Ta Lítačka přijde doporučeně, čili fronta na poště?
V Praze je taky mozne pouzivat platebni kartu misto litacky.
Karta není ve skutečnosti potřeba vůbec, lze ji nahradit mobilní aplikací.
Tak asi každý ocení něco jiného, kartě nechcípnou baterky, ale je dobře, že jdou obě varianty.
V PiDu také,. Navic lze zaregistrovat i Lítačku a In Kartu a mám takvý pocir, že v Praze to bylo dříve jak v Brně.
Kdyby dopravní podnik raději vyhodil šroty jako jsou Karosy 951 a 14Tr, udělal by lépe.
Evidentně městskou v Pardubicích vůbec nejezdíte, 14Tr nejezdí v pravidelném provozu, alespoň 3 roky už, možná jako záloha, když se něco pokazí, ale naposledy jsem ji viděl jet při oslavách DPMP.
A 951? Těch taky v provozu rapidně ubylo.
14Tr jezdila minulý týden, ale je to jediný provozuschopný vůz svého typu posílaný ven jako poslední záloha. V příštích týdnech se možná ještě objeví, protože bude hodně vozů neprovozních kvůli instalaci nového odbavováku. Ze stejného důvodu jsou teď na autobusových linkách nejstarší Renaulty.
Je jich 10 provozních z 10ti nakoupených
Já neříkám, že nejsou provozní, ale že rozhodně každý den všech 10 nejezdí.
I jedna za den je hodně.
Co je na nich, tak strašného? Krom vysokopodlažnosti a absence klimatizace v letních měsících, žádné další mínusy nepozoruji. A nijak mě nepohoršuje, když nimi jedu.
Absence klimatizace a vysoká podlaha je zásadní mínus pro jakéhokoliv vozidlo a takové by mělo mít zákaz vyjíždění, i kdyby to bylo sebelepší vozidlo, což Karosy 950 opravdu nejsou.
Aha, Takže Karosa B950 je pro vás vozidlo, které by nemělo vyjíždět. Je to MHD, těch 10 – 15 minut, mi nedělá v létě problém v tom vydržet.
Zato vysokopodlažní Bdmtee bez klimatizace považujete za vozidlo 21. století na české železnici, viz. komentář ve vedlejším článku, kde jste mě docela pobavil s tím výrokem, že PaK má železniční vozový park 21. století.
Bdmtee samozřejmě nepovažuji za moderní železniční vozidlo. Tím jsem myslel spíš 844,841,846,832,440.
PaK má železnici 21 století tím, že se omezují 810 na minimum, což je základ moderní železnice. Honeckery stačí nahradit Pantery.
Jako vtip dobré: 844 celé 2 kusy, zbytek provozu na trati 238 zajišťuje 814, případně 810 841 podle atlasu vozů jsou v Pardubickém kraji 3 (ale to se mi nezdá a jinde jsem toto číslo nedokázal ověřit) 846 celých 5 kusů 832 celé 2 kusy 440 dohromady z Královéhradeckým krajem 5 kusů. Tratě 238 – 844 + 814 a 810 015, 016 – plně v režii 810 (dobře na 016 jeden pár veden 814) 017 – 814 018 – 814 + v neděli by tam měla jezdit 841 024 – 846 + 832 270 – 841 do Zábřeha, 841 +… Číst vice »
On prosince přibudou další 841
Asi s sebou nevozíte kočárek, invalidní vozík, těžká zavazadla nebo berle. Zkuste se zeptat matek s kočárkem, invalidů, starších občanů, jestli chtějí pohodlný nízkopodlažní nástup do vozu MHD nebo jestli se budou chtít do MHD drápat
Ano, nízkopodlažní autobus by byl lepší, ale těch je v provozu většina. B950 většinou dělá vložené spoje (18 ke Stavebce, 6 do Polabin, do Rosic jsou snad všechny spoje 6 nízkopodlažní, apod…).
Nízkopodlažnost má být 100%
Jistě, taky budou už za měsíc potřeba. Přece si DP nevyřadí vozy, když ví, že od března vzroste počet autobusových kurzů.
Stačí zažádat o evropské dotace na nové busy na CNG…..
Myslím si že zrovna pro pardubický DP, který se dlouhodobě zaměřuje výhradně na moderní vozový park, by toto být problém neměl.
DP vůbec tyhle šroty neměl kupovat.
V době, kdy je kupovali, to byl zánovní stroj.
Možná rokem výroby. Morálně jsou to šroty se základy z dob socialismu
V současné době šlo pro na 1-3 zastávek (kdyžtak opravte) a následném chceckoutu jet za půlku ceny. To již taky odpadá, nebo bude tato možnost zachována i pro ostatní způsoby odbavení s jinými nosiči?
Dle vyjádření DPMP má být tato možnost zachována (alespoň sleva do tří zastávek).
Děkuji za odpověď, nevíte prosím, zda to bude možné i pro ostatní karty např iredo a in kartu?
To prosím nevím, tak ono to žádné jiné další karty, krom IREDO a In karet uznávat nebude, ale počítám, že podmínky budou u všeho stejné, když to bude El. Peněženka, tak jako klasická pardubická karta bez časové jízdenky.
Tak bude to uznávat třeba i platební kartu. V diskuzi na FAcebooku jsem viděl vyjádření přímo od DPMP, že sleva pro jízdu do 3 zastávek bude i pro platební karty.
Tak dotyčný se ptal na ostatní karty, u platební karty vím, že to tak fungovat bude.
Připadá mi jako přešlap, že Pardubice mění svou místní kartu za novou místní, než aby místní karty zrušili a nechali jen debetní karty bank a případně možnost placení In-kartou (obojí už umí být virtualizované třeba v Apple pay). Platící uživatele to neomezí, kdo u sebe nemá kartu, může platit hotově nebo pomocí apky Sejf, která je jinak teda dost na facku a osobně bych si ji na trválé placení nevybral. Kdo chce VYDIS, koupí si stejně IN-kartu, protože mu poslouží jako nosič nejen v Pardubickém kraji.
Za mě jako pardubáka v tom nevidím problém. Dělají to správně a konečně dík za ty debitky. 🙂
A kam si člověk nahraje měsíční jízdenku, apod…?
Jak dokazují příklady odjinud, tak toto na platební kartu jde také.
Nevím, jestli bych chtěl mít jízdenku nahranou, na platební kartě. To když už, tak spíš zařídit, aby to šlo na In kartu nebo IREDO kartu. A vzhledem k tomu, že pardubickou kartu využívají například i děti v jídelnách, tak její vydávání má stejně význam.
Jen škoda, že s novou verzí nejspíš padne možnost použití v HK a že se její použití nerozšířilo tak, jak bylo původně v plánu a i na další akce v Pardubicích.
Jízdenka samozřejmě nebývá na platební kartě nahraná, platební karta slouží jako identifikátor. Pokud kartu zničíte nebo ztratíte, zadáte prostě do systému novou kartu, na kterou jízdenku zmigrujete, vše on-line. Pokud z nějakého důvodu kartu nemáte (chápu u malých dětí), je možnost (teď mluvím o situaci v Brně) koupit si anonymní kartu jenom pro tento účel.
V těchto věcech se zas tak dobře nevyznám, mám to tedy chápat tak, že máte účet, na kterém je uložena jízdenka a k tomu máte přiřazenou platební kartu, revizor si při kontrole přiloží kartu k zařízení a to najde pomocí čísla karty účet, ke kterému je přiřazena a zobrazí uložené doklady? Jestli to tak je, tak je to jiná, jsem se domníval, že jízdenka je na kartě. Jistě, pak to je jen o zvyku, osobně mě platební karta jako identifikátor moc nesedí (ale to jde jen o zvyk), jsem zvyklý, že s tím platím v obchodě. No v případě Pardubic… Číst vice »
Ano, vytvoříte si účet, kde je nahraná zakoupená jízdenka, ale třeba i vaše fotka, kterou pak revizor vidí na terminálu. V účtu si spravujute ‚nosiče‘, tj. zadáte tam číslo karty, kterou se budete identifikovat. že by se přes pardubickou kartu dál eventuálně řešit vstup do divadla, na hokej, atd… Nevím, jaká je situace v Pardubicích, ale ve většině případů to skončí na stále se o tom uvažuje . Je to takové když ptáčka lapali od dodavatelů odbavovacích systémů – podívejte, my bychom chtěli, ale provozovatelé ne, jak je to možné, když je ten systém tak boží? Prakticky to končí slevou… Číst vice »
Děkuji, za osvětlení, pak by identifikatorem mohla být defakto jakákoliv karta, ani by nemusela mít čip, když by stačilo její číslo, nemusíme to vázat jen na platební karty.
Bohužel se to nerozšířilo, a to dokonce před pár lety byla akce, kdy na hokejové utkání bylo možné získat s pardubickou kartou 1+1 jízdenku zdarma a na basket bylo možné jít s pardubickou kartou zdarma v rámci rozšíření pardubických karet. U Basketbalu se uvažovalo o propojení karty se vstupem na zápasy i pro další sezónu, nevím, na čem to selhalo.
Ano pouze na ZŠ, ale i to je úspěch, o kartu méně.
No, když se nad tím zamyslíte, tak většina městských dětí vychodí základku v dochůzkové vzdálenosti (čili nepotřebují kartu na dopravu, stačil by ten čip do jidelny), pravidelně začínají dojíždět MHD až na střední (to jim ale už neplatí karta ve škole). Čili reálná úspora karet je diskutabilní.
To v případě asociace karty s jízdenou je situace opačná: většina lidí ve věku 18 až 65 platební kartu prostě má.
Ta plná MHD dětí ze ZŠ (za normální situace) ráno a vlastně i odpoledne, byla vždy asi jen fatamorgána.
A není to jen do školy, vemte si, že jedou s rodiči k lékaři, někam na výlet (třeba na vlak), atd… Děti tu městskou využívají hodně, taky.
Teoreticky by jako identifikátor šla využít, jakákoliv karta (řidičák, licence strojvedoucího, atd….).
Já přece netvrdím, že školní děti nejezdí MHD. Nicméně si stojím za tím, že pro většinu školních dětí je možnost použít v MHD kartu, která jim primárně slouží ve škole, jenom jakýsi postradatelný bonus. Zatímco naprostá většina dospělých, kteří si pořídili Pardubickou kartu, mají v peněžence alespoň jednu bezkontaktní platební kartu. A pro ty ta Pardubická karta má přidanou hodnotu naprosto mizivou, pominu-li uvedené vstupenky na basket a další benefity typu ‚uvažuje se o‘.
Jinak jistě by šlo jako ‚nosič‘ předplatného použít prakticky cokoliv, výhoda platebních karet je jakýsi bezpečnostní standard (to doma nepaděláte) a standardizovaná možnost čtení, resp. kontroly.
Při existenci bankovních účtů pro děti, kde mají svou debetku a rodiče regulují parametry, je omezení dětí v podobě nošení karet jen na placení v dp dost přežitek.
Osobně pokládám různé regionální a městské karty za slepou uličku a jsem rád, že jde vývoj jiným směrem.
Vynálezy ze slepé uličky se vyznačují tím, že vůbec nefugují. Což se nedá říct o něčem, co fungovalo 30 a více roků ke spokojenosti všech.
Před třiceti a více lety nebyly u nás běžné ani bankomaty, natož čipové karty v MHD. A s tou spokojeností, to máte na mysli dodavatele těchto systémů?
Souhlasím. Jako demonstraci tohoto nesmyslu jsem sbíral karty různých dopravců. Mám jich asi 16. 🙂 Už ani nevím, kolik na které mám peněz.
A teď si představte, že byl i případ, kdy u jednoho dopravce byly potřeba dvě karty. ČSAD Hodonín. Jedna karta na MHD v Hodoníně, protože na tu dostalo dotaci město a druhá na linkovou dopravu, protože tam si to dopravce zajišťoval sám, vlastními prostředky. Odbavovací systém byl přitom stejný. Tohle člověk prostě nepochopí.
Plný souhlas. Mám virtuální kartu MHD i bankovní v mobilu, fyzicky karty nepotřebuji. Jezdím už jenom s mobilem. V tohle je Plzeň trošku napřed. Taky ta cena 100kč za čipovou kartu byla šílená a výměny každých pár let…..
Pardubice také připravují virtuální kartu, ale ne každý má vhodný telefon a je schopen ji vytvořit a používat.
V Brně to je asociováno s platební kartou, podle mě ideální.
Nemáte pravdu. PiD to má řešené mnohem lépe. APKa, platební karta, karta Ĺítačka a InKarta. Sice j ednom okamžiku může mít kupón přiřazený jen k jednomu identikitátoru, ale lze to v appce nebo na webu změnit. Treba když tu platební karti ztratíte.
Kdo je výrobcem nového systému?
BUSE+Telmax
Děkuji
Škoda, že už to nebude podporovat hradeckou městskou kartu. Ten systém, kdy se dalo MHD v Pardubkách platit z karty DPMHK, byl fajn :/
Toto IMHO veľmi elegantne nahradila možnosť použiť bežnú platobnú kartu.
Má to jednu drobnou vadu: V Hradci je čtečka karet jen jedna u řidiče. Pokud nefunguje, tak pešek. Pardubickou kartu jde použít ve všech čtečkách u všech dveří.
Pokud nefunguje, tak 30 korun za jízdenku u řidiče. Jedině si koupit do foroty papírovou jízdenku, jenže ty v Hradci skoro nejsou k sehnání. Staré automaty se rozpadly a nové nejsou, a trafikanti jízdenky nemají, protože prý je na tom houby zisk.
Opravím Vás: V hradecké MHD jsou čtečky karet u všech dveří. Pokud nefunguje ta u řidiče, tak i při nástupu předními dveřmi (po 19.h či o víkendu) Vás řidič nechá „pípnout“ u jiné čtečky. Uznávání původní pardubické karty v MHD HK ale k 31.březnu končí.
Jinak o novém odbavovacím systému v HK se mluvilo v souvislosti s realizací inteligentního dopravního systému (schválená dotace v rámci programu Integrovaných teritoriálních investic), ale vše teď nějak utichlo. Tak uvidíme, IDS by měl být dokončen v r. 2023. Na nový odbavovací systém MHD v Pardubicích je taky dotace z ITI.
…čímž není vyřešen problém s nekompatibilitou elektronických peněženek pro dojíždějící děti.
Bohužel Hradec zůstává na EMtestu. A dost možná ještě dlouho zůstane, když teď bude moct z Pardubic nakoupit hromadu starých strojků a palubáků ke kanibalizaci.
Dost pravděpodobné řešení. V Pardubicích mluvili o novém odbavováku několik let, z Hradce jsem nic podobného neslyšel, asi jsou spokojení s EMtestem. Nebo přesněji: asi je vedení podniku spokojené s EMtestem.
V Hradci jsou spokojení se spoustou věcí. Třeba s jízdními řády s náhodným intervalem, ve kterém se nedá najít jakýkoli systém, podle kterého by cestující mohl odjezdy pamatovat.
Kdykoliv jedu do Hradce, pro využívání tamní MHD využívám výhradně IDOS. Jinak to ani nejde.
DP v Hradci s EMtrestem spokojen není.. a několik let se již snaží nakoupit nový… ovšem to by každé výběrko nemohl napadat EMtest.. kdyby to nedělal tak už tu je dávno nový odbavovák a s tím spojených i dalších xx desítky věci.. jako jízdní řády atd…
Jak jsou jízdní řády spojené s odbavovákem? Resp. jak brání starý odbavovák zavedení zapamatovatelného intervalu?
Třeba tím, že jsme rádi že ten palubák ty JŘ v nějakém režimu teď zvládne. Každá změna JŘ je otázkou co to s palubákem udělá, zda to ubec ještě pobere a neklekne úplně. Proto do toho nikdo nechce rýpat a šahat a jsou rádi že to funguje alespon takto
Nevím co je fajn na paralelních systémech? Proč mít kartu DP když existuje bankovní? Proč mít stravenky, když máme peníze?
Ne všichni mají platební kartu, někdo třeba dává kartu DP dětem, aby měl jistotu že ty peníze nepoužijou na něco jiného.
A pak to dítě stejně musí mít čip na obědy. K tomu i nějaké to kapesné, protože nechat v dnešní době dítě úplně bez peněz taky nejde. Není tedy nakonec lepší, když to dítě má jenom bankovní kartu, jejíž výdaje mohou rodiče jednoduše hlídat a regulovat?
Pardubická karta je současně čip na obědy na místních školách. Taky je kolem toho největší halo, že si děti budou muset pořídit nové karty za 50 kaček, což se rodičům zrovna moc nelíbí.
Pardubická karta slouží i ve školních jidelnách k objednávkám a odběru jídel. Platební kartu školní jídelny neumí a hlavně jí část dětí nemá.
Hradec prý půjde jiným směrem, kdy karta nebude nosič jízdenky ale bude sloužit jako identifikátor. Ale prý se k tomu teprve chystají, takže to ještě bude nějaký ten pátek trvat.