V Pardubicích bude nový most kapitána Bartoše. Zastupitelé vyberou ze tří návrhů
Hotovo má být nejdříve v roce 2027.
Pardubické zastupitele čeká v listopadu rozhodování o nové podobě mostu kapitána Bartoše přes Labe. Stávající je v havarijním stavu a doprava je po něm vedena kyvadlově, nesmí na něj nákladní doprava a autobusy.
Vedení města tři návrhy nového mostu představilo tento týden zastupitelům na semináři. Nejprve vznikne provizorium. Samotný nový most má být hotový nejdříve v roce 2027.
Provoz na mostu je aktuálně řízen světelnou signalizací. Podle města je jeho kapacita aktuálně dostačující pro individuální automobilovou dopravu. Městská hromadná doprava byla odkloněna na most Pavla Wonky. Současně začala jezdit přes most minibusová linka číslo 902.
Cílem navržených variant je podle tiskové zprávy města rovnováha mezi mostem, městem a ve výsledku harmonické zasazení konstrukce do rámce Polabí. „Jednotlivé varianty se liší statickým schématem a konstrukčním uspořádáním, který má vliv na postup výstavby mostu,“ uvedl projektant Jan Bursa.
Nový chodník pro pěší
„Z pohledu požadované podjezdné výšky 5,25 metru nad maximální plavební hladinu jsou navrženy pouze konstrukce prostě uložené, které umožňují případné zvednutí na větší výšku plavebního prostoru. Z tohoto důvodu nejsou voleny konstrukce, které jsou staticky a konstrukčně pevně spojeny se spodní stavbou mostu jako rámové, zavěšené a další. Tyto konstrukce neumožňují v budoucnu výškovou úpravu vůči plavební hladině,“ dodal.
Nově bude na mostě postaven chodník o šířce 2,5 metru na západní straně. Na východní vznikne společný pět metrů široký chodník pro cyklisty a pěší.
Podle primátora města Jana Nadrchala optimistická varianta časového harmonogramu počítá s uzavřením smlouvy na zhotovitele příští rok v červnu. Město plánuje využít metodu Design and Build, kdy vítěz most i naprojektuje. „Od července 2024 do dubna 2025 by pak probíhaly projekční činnosti a samotná realizace stavby by proběhla mezi květnem 2025 až dubnem 2027,“ dodal Nadrchla. Město dále předpokládá, že funkční mostní provizorium by bylo součástí první etapy výstavby, a tak by mohlo sloužit už od října 2025. Odhadované náklady jsou 200 až 300 milionů korun.