V Ostravě zdraží MHD, vrátí se desetiminutová jízdenka
Tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Krátkodobé nezlevněné přestupní jízdenky podraží o 5 korun. Dlouhodobé jízdenky zdraží průměrně o 10 procent.
No.. k českým cenám a rychlosti. V Šanghaii pry stojí jízdenka 13 Kč. Se všemi těmi MRT, LRT či kdo ví co tam mají. (trochu jiná třída). A teoreticky z jedné strany města na druhou.
Takže tak asi o levné české MHD.
Tak nezapomeňte srovnat i mzdy.
https://bdeex.com/cz/china/shanghai/
https://www.czso.cz/csu/xa/prumerna-hruba-mzda-v-praze-2-ctvrtleti-2023
Aspoň, že vrátili možnost odpípnout deset minut. Pro návštěvníky se ze všech nádraží se dá do nejpotřebnějších částí města do 10 minut dostat.
„Jeden z důvodů“ není totéž co „jediný důvod“.
Zdražení jízdenek o x% neznamená zvýšení finančních výnosů dopravního podniku o x%. Tržby z prodeje jízdenek se na nich podílejí jen malou částí, násobně větší jsou dotace.
To víš. Řidiči 3%. Zbytek je pro manažery nahoře.
Je roztomilé, že na rovinu říkají že zdražují. Pamatuji jak jsem byl před cca 7 lety na střední, kdy se sice taky zdražovalo, ale MHD byla vylepená plakáty říkájící jaké obrovské zlevnění cestující čeká. Čekalo. Ale jenom úzkou skupinu. Všichni ostatní si museli dokoupit (dle mého názoru většina) nově předělané zóny, a vyšlo to dráž, ale na to se reklama nevztahuje, ne?
z prezentace vypadá, že se neplánuje zdražovat celodenní ani 24h. To vítám, návštěvy u nás to využívají dost.
V článku je chyba. Jízdenka nemá časovou platnost, ( kromě 10 min.) platí pro celou jízdu spoje, takže klidně dvě hodiny. Ten čas udává za jak dlouho musím předstoupit do dalšího spoje abych ho měl v ceně toho prvního.
Dle vašeho tvrzení tedy jízdenka má časovou platnost, jen je tam výjimka pro cesty až na konečnou v nástupním spoji.
v posledním* spoji.
Čerpám z oficiálních informací, klidně si to prohlédněte sám v tiskové zprávě. https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/novinky/7852-zmena-tarifu-od-10-12-2023.html
To ano, ale je přestupní na jiný spoj do 45 (nově 60) minut. Pak už se můžete vézt až na konečnou, to je pravda.
To můžete i v Brně, při zakoupení v systému Pípni a jeď.
jízdenka není časově omezená, takže se můžete na konečnou vést i tím prvním spojem
Neplatí pro celou dobu jízdy, jen 10 minut. Aby Vám systém strhl z platební karty 23 Kč, musíte ji přiložit při výstupu ( případě ODISky Vám systém vrátí 7 Kč – rozdíl mezi 30 Kč a 23 Kč). A kdyby jste si náhodou odpípnul kratší jízdenku a přišel revizor, nemáte platnou jízdenku.
On vlastně nemá obyvatel Ostravy moc na výběr než zaskřípat zubami a to koupit to.
Má dají se koupit dlouhodobé jízdenky
Které ovšem zdražují také. Takže pointě vašeho příspěvku příliš nerozumím, protože ať už si obyvatel Ostravy kupuje jednorázové, nebo dlouhodobé, zaplatí prostě víc.
Pointě? Špatné užití slova, řekl bych.
Nicméně na věci to nic nemění, dlouhodobé jízdné se vyplatí logicky víc, i když zdražuje taky. Počítám, že běžný člověk si dokáže výhodnost jednotlivých jízdenek spočítat. Nebo zvážit jiný druh dopravy, pokud mu MHD přijde drahá.
V komentářích pod novinovými články na facebooku se lidi jako vždy rozčilovali, že je to drahé a radši budou do práce jezdit autem. Pokud lidi nepracují do 3 km od domu, tak se jim ježdění do práce autem finančně nevyplatí, takže cena je jen výmluva pro jiné důvody. A pokud ne, tak si to lidi evidentně spočítat neumí. Radši budou 2x do měsíce tankovat plnou, než si to spočítat.
Pak se nemůžou divit, že nemají peníze.
Ale možnost tam je. Stejně tak mají různé akce. Nabiješ 10x po sobě měsíčník a dostaneš dva měsíce zdarma.
Další způsob je skočit do auta a jezdit autem/ na kole/ pěšky.
Pointa je v tom že jednorazové jízdné je určené jenom k občasným jízdám. Pokud máte víc jak 10 pípnutí měsíčně tak si koupíte roční kupon za 4 400 kč.
Většina obyvatel Ostravy má v rodině auto(-a), a také obslužnost v docházkové vzdálenosti. Takže na výběr samozřejmě mají. MHD je spolehlivá, poměrně kvalitní, a stále mnohem levnější, než jízdy autem, takže nevidím, kde by mělo docházet ke skřípání zubů. Lidí, kteří MHD potřebují a nemají na to prostředky, je poměrně málo, a jejich potíže se zdražením o 10 % nijak nezmění.