lot
Doprava ve městě Tramvaje

V Ostravě je první tramvajová trať na 80 km/h v zemi, tramvaje se vrací na Svinovské mosty

Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Zrychlení se týká dvoukilometrového úseku, další modernizací projdou.

Ostrava bude od zítřka prvním městem, kde mohou tramvaje jezdit rychlostí až 80 km/h. Dopravní podnik Ostrava (DPO) dokončil rekonstrukci tramvajové trati v úseku Nová Ves vodárna – Zahrádky a zítra obnoví provoz tramvají přes Svinovské mosty, klíčovou spojnici do Poruby.

DPO tvrdí, že je prvním dopravním podnikem v zemi, kde tramvaje mohou jet až osmdesátikilometrovou rychlostí. Během rekonstrukce za 129 milionů korun sdružením Eurovia a Strabag došlo k sanaci spodku trati pro lepší stabilitu a delší trvanlivost, úpravě trolejového vedení a instalaci pražců s pružným upevněním kolejnic pro tišší a hlavně rychlejší jízdu.

Úprava trati se zatím neprojeví na jízdních řádech. Na 2,1 kilometru dlouhém úseku mezi zastávkami Nová Ves vodárna a Zahrádky jezdí tramvaje dosud šedesátikilometrovou rychlostí, nově má dojít ke zvýšení na 80 km/h. Podle projektové dokumentace tak nastane v jízdním řádu úspora 21 vteřin. DPO začal s úpravami dalších tratí na 80 km/h. Jde o úsek mezi Dolem Zárubek a Hranečníkem.

V Ostravě dosud byla na vybraných úsecích maximální rychlost 65 km/h. „Vhodné úseky pro zvýšení rychlosti na 70 až 80 km/h byly vybrány s ohledem na dostatečnou délku mezizastávkových úseků, dopravní situaci i okolní zástavbu. Realizace stavebních úprav bude probíhat postupně do 2022, přičemž až 85 % nákladů by mohlo být kryto z Operačního programu Doprava,“ uvedl DPO v tiskové zprávě.

Smyčka Hlučínská prošla modernizací

Zítra se vrací tramvaje i na tramvajovou smyčku Hlučínská. Za 44 milionů korun DPO vyměnil kompletně koleje, vybudoval nová nástupiště a veškeré zázemí pro řidiče. Nechybí ani nové osvětlení a bezpečnostní kamery. Poblíž zároveň vzniká P+R parkoviště. Nástupiště jsou bezbariérová, řidiči mají nové sociální zázemí (to se později otevře i veřejnosti). Uvnitř smyčky je odstavná plocha pro autobusy. Součástí investice DPO je velká LCD obrazovka na střeše budovy zázemí, která bude sloužit k lepší informovanosti jak cestujících, tak i např. řidičů projíždějících aut, kteří dostanou informaci o P+R a odjezdech spojů do centra.

V Ostravě se současně od zítřka mění jízdní řád. K trvalé změně trasy dochází u linky č. 113, která nově zajíždí na Hlavní nádraží. Linka č. 17 bude vybranými spoji prodloužena na konečnou zastávku Poruba,Vřesinská. Na Výškovické ulici bude zahájena rekonstrukce tramvajové trati a zastávek s vlivem na autobusové a tramvajové linky obsluhující Výškovice a Zábřeh. Kompletní přehled je na stránkách DPO.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vládíček Křivda

1) Však taky brutálně zdražlili jízdenky. Respektivě jízdenky zrušili a musíte si koupit kartu. I když jste cizinec nebo z jiného města. Pointa je asi tak, že online se utrácí jak nic, neboť nevidíte peníze. 2) Eurobia by měla dostat na holou před veřejností a dokud neopraví hopsací dálnici, tak ani jednu zakázku. Ukazují jen, že se oplatí a je nutnost podvádět a šidit. 3) 21 sec je pěkné, kdyby raději řekli, jak to vypadá se zavedením tramvaje v Porubě nahoru od Slovanu k Olympii nebo alespoň k Duze. 4) Ale líbí se mi, že v nových vozidlech je jakýs… Číst vice »

Cestující

Jako cizinec můžete zaplatit klasickou bankovní kartou, stejně jako ODISkou.

Jiri

Eurovia… zacne se to vlnit jeste letos nebo az za rok? 🙂

Jarek

Perfektní PR pro Moryse po sprzněných výběrkách, a ideální pro eliminaci zpoždění, bo linka 8 jezdí furt zpožděná.A že to je za dotace?Ten kdo jásá, by si měl uvědomit že z levé ruky nám to vytáhnou, pár drobných se ztratí a do pravé ruky nám to zase vrátí….Dotace nejezdí Unucka s Morysem sbírat na farmy okolo brusele……

jan

Jsem rád, že se to povedlo. A pokud to bude s EU peněz.. Je to super.

jan

Urra

Milan Kříž

Musí být při této rychlosti zavedeno nějaké zabezpečení? Nebo se stále jezdí jen podle rozhledových poměrů?

Dalibor

tak furt to je tramvaj a ta jedí, až na výjimky, podle rozheldu.

jan

Tam je to tak rovné..

Cestující

Já mám obavy aby se netrefila do nějakého trumpety co se chce před Vodárnou otočit do protisměru, a že takových mamalsů je!

Dalibor

Tak nevím.. 129 milionů výmenou za 21vteřin.
Co kdyby technici zkrátili dobu otvírání / zavírání dveří o 0,5vteřiny. kolik by to stálo? 250ms na jednompohybu…
Kolik by stálo upravit 2 křižovatky tak, aby tramvaj nemusela před ní zastavit? (zelená vlna) Kolik by to ušetřilo času?
Já vím, rejpu a mám blbý otázky.

Vladimir

Nejde o 21s, ale o komplexni zrychleni co se nyni zavadi. Tramvaje maji mit chytry system uprednostneni na semaforech pred auty, takze se desitky sekund budou po modernizaci a zavedeni scitat.

Urban Transport Lover

Ta trať by se rekonstruovala tak jako tak – takhle k tomu zlepšili parametry a možnou max rychlost – u mě palec nahoru! Je vidět pouhým okem, že už několik let do toho sypou peníze..
cestuje se bez lístků – na bankovní kartu.. V tomhle konkrétně jsou mnohem dál než v Praze..

ČD4ever

Ta trať se kompletně opravovala před 3 lety. I tehdy tam byly x měsíční výluky.

moston

Před 3 roky se rekonstruovala křižovatka Nová ves vodárna, trať z Vodárny určitě ne.

Rejpal

Tak proč se zavřela celá trať, nebyl tam Kaliforňan?

Ondra

A kde by se ty tramvaje před tou uzávěrou otáčely? Jeřábem do protisměru? 😀 🙂

Kalanis

A ony jsou v Ově obousměrné tramvaje?

Permonik

Ano, jsou.

Ondra

Jsou – ale jen 3 nebo 4 🙂

KT8 se při modernizaci zjednosměrnily 🙂

Dalibor

Maji mít… kdby se vykašlali na 80km/h na pár krátkejxch úsecích, a vrazili peníze právě do řízení křižovatek, urchlí to o několik řádů víc.
Kdyby přehodnotili dobu cvrlikání a rychlost otvárání a zavírání dveří, urychlí to víc. Jako poslendí bych řešil zvýšení „trtaťový rychlosti“

Vladimir

Za me meli vsechny krizovatky v casti Poruba, minalne usek z krizovatky vodarna po rektorat VSB, zahloubit pod zem a zbytek trasy pres marianky osetrit chytrymi semafory. Jasne neco by to stalo, ale zrychleni by bylo rapidni.

Marian Kechlibar

O několik řádů? Možná jste chtěl říct několikanásob.

„Několik řádů“ proti 21 sekundám by bylo třeba 21000 sekund, a to už by ta tramvaj musela jezdit pozpátku časem.

jan

No, až na to, že s vatou v řádu tam jezdily ty tramvaje spíš 50.. A hlavně se tím provedla i modernizace trati.

milda

Hezké to už jezdí rychleji než vlak u nás tem má max 60 a často jen 10.

Vladimir

Dost se to meni, aspon na hlavnich koridorech a take na vytizenych lokalkach se zrychluje. Ze by tempo zmen melo byt rychlejsi, na tom se shodneme vsichni tady na serveru. Doufam, ze rychlost lokalek a primestke dopravy uz bude navzdy 140-160kmh jako standart.

Koro

Standard

Vladimir

A to jeste letos maji zacit dorucovat zakazku na 40 tramvaji Škoda ForCity Smart. Jak rika primator – kazde mesto ma hromady penez, jen je otazkou jak se s nimi zachazi. Ostrava se za 6 let stala nejmene zadluzenym mestem v CR a neustale se rozviji. Fandim ji.

jva

Jakože se prodá opravárenská základna DPO, která, než se do toho začali politici plést, i slušně vydělávala? No jo, to se to pak v tabulce „dluhy“ maže. Kolik bude stát údržba vozového parku u externí firmy (byť na stejném místě) či zda Stadler předá knowhow na opravu svých výrobků přímé konkurenci, už „prosíraví“ politice neřeší.

Jiří Kocurek

Otázkou teda je, zda teda má firma živořit v rukou politiků, nebo zda má být prodána někomu, pod kým živořit nebude.
Znáte tohle pořekladlo? „Řídíš, jako bys to ukradl!“ O firma, která politikovi nepatří, lze napsat totéž.

Pavel Vavříček

První vůz má dorazit v dubnu

Cestující

A proč se nepokračuje v Stadlerech??? To bude každý pes jiná ves?

Pezos

Takže bude hromada středně kapacitních vozidel, které nebudou mít rozumné využití. Proto se nacpou i na páteřní linky za cenu sardinkárny. A místo velkokapacitních budou jezdit spřažené Variokřápy.

Zdeněk

To se dá těžko vysvětlit zdejším „odborníkům“ na dopravu, kteří mají ego v oblacích a pracujou stylem „nikdo na světě by to neudělal líp“ – dle vlastních slov jednoho takového odborníka, který tam smrdí už řadu let …

Nováček

Ostrava jede!

Nováček

Vlastně jede!!!

Gustav Anděl

Ta ostrava je lepší a lepší

none

Je daleko od Prahy 😀

kulhán

Jj v zahraničí, mluví tam nesrozumitelně….

PetrD

Ale prosím Vás 😀 jestli chcete slyšet pro Pražáka nesrozumitelnou řeč, tak si zajeďte do Těšínského Slezska-> Český Těšín až Jablunkov.

PetrD

A z Ostravy si tam můžete zajet přímým vlakem (přes Karvinou vždy CityElefant, přes Havířov 460/470) . Už po zastávce před Českým Těšínem -> Chotěbuz (Kocobedz) si budete připadat jak v Polsku, až do zastávky Mosty u Jablunkova (Mosty kolo Jabl.)

Jiří Kocurek

A polák si tam zase připadá jako v Čechách, taky tomu nerozumí. Je to řeč tak nějak napůl a lehce řízlá němčinou. Místní tak znají 3 jazyky: Česky, Polsky a po naszymu. A k tomu pár něměckých slovíček.

PS: V Německu je taky několik nářečí. Švábština je jedno z těch pověstných.

Ic540

Starší ročníky 5 jazyků. Česky Polsky po naszymu Slovensky a Rusky…😀😂😀😂😀😂😀😂😀😂😀

Jiří Kocurek

Ech, Cajlz negóme ani v Holomócu.