Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava začne se zrychlováním dalšího tramvajového úseku na 80 km/h

Zvyšování rychlosti tramvajové tratě v Ostravě v úseku Fričova - Zahrádky. Foto: Eurovia
Zvyšování rychlosti tramvajové tratě v Ostravě v úseku Fričova - Zahrádky. Foto: Eurovia
Dopravní podnik Ostrava na dalším kilometru zvýší rychlost tramvají až na 80 km/h.

Společnost Hroší stavby Morava získala zakázku na zvýšení rychlosti tramvajové trati mezi Dolem Zárubek a terminálem Hranečník v Ostravě na 80 km/h.

Vítězství vyplývá z údajů ve věstníku veřejných zakázek. Hroší stavby trať modernizují za necelých 16 milionů korun bez DPH. Podle písemné zprávy zadavatele porazily Hroší stavby Subterru, Colas a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Zakázka je nakonec o milion korun dražší, než Dopravní podnik Ostrava jako investor očekával. Podle smlouvy má výluka trvat 18 dní, kdy dojde k zahájení samotné akce, DPO zatím neuvedl.

Jde o úpravu zhruba kilometr dlouhého úseku, který už prošel částečně nedávno rekonstrukcí, během akce dojde k výměně trolejového vedení a ke směrové a výškové úpravy koleje. Dosud se po trati jezdí maximálně rychlostí 60 km/h, po úpravách to bude 80 km/h. DPO na akci čerpá evropskou dotaci.

V Ostravě již běží větší akce na zvyšování rychlosti na úseku Fričova – Zahrádky, zakázku za 129 milionů získalo sdružení Strabag a Eurovia.

DPO letos do modernizace tratí a zastávek chce investovat 380 milionů korun. „V plánu už jsme tyto akce měli dlouho, teď jsme se ale rozhodli je ještě více nakumulovat. Řekli jsme si, že když je možnost získat takové množství peněz z evropských fondů, jdeme do toho. Navzdory ztrátě způsobené koronavirem nechceme, aby se krize promítla do omezení investic. Podobně rozsáhlé projekty totiž plánujeme i v dalších dvou letech. V případě potřeby si vezmeme i úvěr,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

Z rekordních 380 milionů korun vynaloží DPO na přímé investice v roce 2020 366 milionů, dalších 30 milionů půjde na nutné a plánované opravy.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Aspoň rozumné využití evropských peněz.

Lxxxx

Doprava by se dala zrychlit úplně zadarmo změnou jízdních řádů, aby tramvaje nepostávaly na zastávkách a nečekaly na odjezd dle jízdního řádu. A to nemluvím o mnoha vynucených přestupech kdy vám navazující spoj ujíždí tzv. před nosem, takže si počkáte na další…………. což vás pěkně naštve když se to opakuje každý den ráno při cestě do práce, nelze se pak divit ,že mnoho lidí jezdí raději auty, i když tak vznikají na mnoha místech zácpy.

robert

Změna jízdních řádů je vázaná na parametry a stav tratě. Pokud není možné dosáhnout maximální rychlosti, pak nelze změnit jízdní doby.
Vezmi si třeba ulici Březeneckou v Chomutově. Trolejbusy tamtudy jezdí asi 30 km/h, protože projektant trati navrhnul v té obloukové ulici sloupy moc daleko od sebe. Trolej má tak větší úhly a trolejbus přes tyhle větší úhly musí jet pomalu. Jízdní řád by mohl být rychlejší, ale prostě to z těchto technických důvodů nejde.
Jinak souhlasím, to různé postávání je mrhání časem.

Lxxxx

Když tramvaje postávají na zastávkách a čekají na odjezdy dle jízdního řádu, znamená to, že jízdní doby jsou příliš dlouhé a bylo by možné je zkrátit bez jakýchkoli finančních nákladů.

Urban Transport Lover

Vždyť tramvaje ráno jezdí zhruba co 5 minut jedna linka – navíc ve stejnym směru víc linek – tak co to tady breptáš Lxxx?

Lxxxx

Linka č. 1 má ve špičku interval patnáct minut, když ujede lze počkat na l. č. 10 a pak na Nám. Republiky zase počkat na osmičku či dvojku, o intervalech a časové návaznosti autobusů kterými se lze dopravit z okraje města k tramvaji se nemá smysl ani zmiňovat.

PetrM

to jsou paradoxy, v Ostravě budou tramvaje fičet až 80 km/h, zatímco Havlíček je nadšený z rychlovlaku, který kolem Uničova pojede jen 2x tolik…

Martin

Hrosi stavby Moravia? 😀

Ondřej

To tak nemůžete brát. Prostě Afrika.

Bob

Takže se na průjezdu tím úsekem ušetří možná 15 sekund. Za spoustu peněz. Když to srovnám s tím, kolik času některá vozidla vyplýtvají třeba jen na zavírání a otevírání dveří nebo vysouvání všelijakých plošinek (RegioShark)… Ale pokud by se ta trať stejně musela rekonstruovat, tak asi je lepší rovnou na vyšší rychlost.

Jiří Kocurek

Co s tím má společného RegioShark?

Bob

To, že na jedné straně někdo vydává ohromné investice, aby ušetřil 15 sekund na jízdu, a na druhou stranu někdo vyrábí vozidla, která těmi sekundami nehorázně plýtvají?

dopravak

Pokud jde o ty zrychlení, tak tam se zřejmě jedná o rekonstrukce, které by se tak jako tak prováděly, jenom se souběžně zavede vyšší rychlost. Třeba pro linku 10 už to nějakou úsporu udělá. Třeba na trase této linky se plánují další podobná opatření, která by v budoucnu mohla zkrátit jízdní dobu někam ke 20 minutám, což rozhodně k zahození není.

Bob

No o to právě jde, jaká jsou ta „další podobná opatření“ 15 sekund zůstane vždy jen 15 sekundami.

dopravak

Pokud vezmeme trasu linky 10, tak ta vede z velké části po odděleném tělese trati a propojuje velká sídliště na jihu s centrem, takže se zde nějaké zrychlování přímo nabízí. Zejména jde o 80km/h okolo Místecké, rychlé výhybky u Dřevoprodeje, Kolonie Jeremenko a u Dolních Vítkovic. Samozřejmě, že tyto opatření udělají nějakou reálnou úsporu až v součtu, ale to neznamená, že se nemají dělat.

Hřebíček

Ušetří se 10 sekund.

Liboros

Hroší stavby 😀 😀 to bude podobný bizár jak Deštrukprojekt, ne?

Jiří Kocurek

Internet evidentně máte. Co si tak najít reference, než se sebe začnete dělat Pepka Vyskoče?

Hudy

Hroší stavby Morava a.s patří do silné skupiny Enteria a.s. Dále koukněte na reference. Napřed si to chce něco ověřit než plácat nesmysly …

robert

Není to přejmenovaný Chládek a Tintěra? Ti měli v logu hrocha.

Jiří Kocurek

Měli a stáje mají. A Hrochostroj má taky hrocha. Čímpak to bude?

robert

Nech si ty praštěné otázky. Nevyznám se ve stavebních firmách. Proto se ptám. Já fakt nevím, že za každou takovou podobnou otázku musíš člověka vždycky shazovat. Kdybych to věděl, tak bych se asi neptal, ne? A jestli mi chceš odpovědět něco jízlivého, tak raději neodpovídej vůbec.

Dalibor
Jiří Kocurek

Na stránkách Chládek a Tintěra, na první straně úplně dole, je odkaz, který vede sem: https://www.enteria.cz/
A tam jsou vypsáni členové skupiny. Nemusím nic špekulovat.

robert

Díky. A příště by to mohlo jít bez těch opiček.

Dalibor

že by to byla příbuzná firma chládka s tiňtěrou?

Jiří 3

Které Ostravské tramvaje umí rychlost 80 km/h? Očekával bych to u těch nových od Stadleru, ale jiné mne nenapadají.

Ondra

jj Stadler a ty nové Škodovky, které dorazí by taky měly být na 80 km/h 🙂

Jiří 3

Díky za informaci.

Sitgestravel

Hm, tak to uz bude skoro rychlotrat. Aby pak tramvaje nejezdily rychleji nez vlaky.

Jiří Kocurek

Některé tramvaje jezdí už dnes rychleji než vlaky na některých tratích. Otrokovice – Zlín max 50 km/h. A jsou i pomalejší.
https://provoz.szdc.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rychlosti.pdf

Frantisek

Tam je ale může předhonit leda trolejbus.

Jiří Kocurek

Nemůže, před sebou má zácpu a za sebou taky. Ony totiž dráhy nechtěly dělat MHD nějakému Gottwaldovu kdesi daleko, však jim na vlak jezdí trolejbus*. A tak v místě jezdí motorák, ale uživila by se „tramvaj“ á 15 minut na dvojkolejce. Dráze se ale nechtělo.
To raději začali uznávat lístky na MHD ve vlaku a lístky na vlak v trolejbusu. Těch druhých bylo víc, tak se to dráze vyplatilo, nemuset dělat poslední přípoj. A nemuset dělat elektrizaci, ani druhou kolej.

*) Výhoda vlaku oproti letadlu je v tom, že vlak zajíždí až do centra. Na letiště se musí dojíždět. Opravdu?

radim

V té mapě je zmíněný úsek „55-60km/h“. Ale jinak máte pravdu 😉

Jiří Kocurek

No jo, když ona SŽDC tak ráda roztahuje maximálku na celý traťový úsek. Brno – Blansko je tak 105 až 120 km/h.

hoholu

tenhle příklad mě vždycky rozesměje :DD

Bob

To je celkem obvyklé, že tramvaje jezdí svižněji a dynamičtěji než vlaky. Snad jen příměstské elektrické jednotky se v tom blíží kvalitám elektrických tramvají. Ale když člověk vidí a hlavně slyší rozjíždět se nějakou Regionovu, šukafon nebo ty arrivácké motoráky, to někdy vypadá skoro až jako záměrná parodie…

Ondřej

Šukafon má náhodou oproti Regionově odpich jak Ferarri!

dopravak

Spíše by se dalo zvážit zrušení zastávky Důl Zárubek a zrychlit úsek až od Hradu. To už by nějakou reálnou úsporu času znamenalo.

Tomáš Záruba

Nějaké zabezpečení…?

Hřebíček

Není a ani nebude zřízeno.

Pan Nejistý

Nač 😀

Jiří Kocurek

Jednosměrným provozem na traťové koleji. Pro opačný směr je kolej druhá.
Podobně jako je silnice/dálnice směrově oddělená svodidly.

Ondra

Na co? Tou 80 tam teď budou stejně jezdit maximálně tak Stadlery (a později ty slavné Škodovky) a je to normální dvojkolejná (a celkem přímá) trasa 🙂

Jiří Kocurek

Snad jedině: Je tam někde ostrý nájezd do oblouku?

Bylo to tuším v Anglii. Rychlostník těsně před obloukem, bez předvěstníku. A mlha hustá tak, že by se dala krájet. Šalinmajstr špatně odpočítal sloupy, překvapil ho rychlostník a už to neubrzdil. Dali tam blikačku a předvěst 20 mph.

Jiří Kocurek

Tak si to pamatuju skoro dobře. Bylo tam 12 mph (20 km/h).

„It was found that the speed restriction sign for the bend at Sandilands was not visible to drivers until the tram had travelled for 90 to 120 metres (98 to 131 yd) past the point where braking would need to have been initiated to reach the required speed at the sign ⁠— ⁠drivers „were expected to know this from their knowledge of the route“.“
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/2016_Croydon_tram_derailment

Dalibor

dyk je to šalina!!!

Ondra

Šaliny jezdí „na druhým konci Evropy“… 😀 🙂

Honza Vrba

V Ostravě je to „lokalka“

J.K.

To je paráda, nikdy jsem nepochopil proč v Plzni u páteřní trati na severní předměstí nechali výhybku na 15 a trať na 50 i při velkých rekonstrukcích…

Jiří Kocurek

To je možná nápad na bakalářku. Totiž porovnat náklady vyvolané opotřebením vozidla i výhybky, když se musí brzdit na 15 km/h versus pořizovací náklady a údržba výhybky rychlé.

dopravak

Záleží na konkrétní poloze, ale pokud bychom uvažovali rozjezd z 15ti na 50 km/h, tak ten stojí u klasické 30m tramvaje okolo 3Kč, což dělá v závislosti na intenzitě provozu řádově stovky tisíc ročně. Pokud přihlédneme ještě k časové úspoře, tak by se měly rychlé výhybky instalovat všude, kde je to jenom trošku možné.