Infrastruktura Silnice

V Opavě se otevírá napojení obchvatu s turbo-okružní křižovatkou

Stavba nové křižovatky v Opavě na silnici I/11. Foto: ŘSD
Stavba nové křižovatky v Opavě na silnici I/11. Foto: ŘSD
Nová okružní křižovatka má výrazně zvýšit bezpečnost na frekventovaném místě.

Na jihovýchodním okraji Opavy se zítra otevírá nová křižovatka hlavního tahu I/11 se silnicí II/416. Místem při posledním sčítání projelo 18 600 aut denně, nové napojení se začalo stavět loni na podzim.

Nová křižovatka má nahradit dosavadní nevhodné křížení obou silnic a zvýšit tak bezpečnost. Oproti původní trase došlo k jejímu posunu, celkem bylo vybudováno 417 metrů nové silnice a tříramenná turbo-okružní křižovatka. „Nové křížení snižuje riziko ohrožování či omezování řidičů a důležitým přínosem je plynulejší průjezd dopravy bez kolon známých z dřívějších dob,“ uvedl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.

Křižovatka je navržena jako turbo-okružní se spirálovým uspořádáním se dvěma jízdními pruhy, jejímž principem je rozřazení vozidel do jízdních pruhů pro požadovaný směr odbočení před křižovatkou. Křižovatka má vnější poloměr 31 metrů, vnitřní poloměr 9,5 metrů.

Zakázku za 36,8 milionu korun získala společnost Strabag. Průběh výstavby zkomplikovaly vydatné říjnové deště, kvůli nimž došlo k zaplavení staveniště. První polovina nové křižovatky byla zprovozněna letos v dubnu. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

Mapa napojení silnice I/11 a II/416 v Opavě. Foto: ŘSD
Mapa napojení silnice I/11 a II/416 v Opavě. Foto: ŘSD

V Opavě aktuálně probíhá i stavba západní části severního obchvatu, hotová má být v roce 2023.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olin

Mhmm… Při 18.500 aut denně kruháč…?! A dle plánku dva krátce za sebou…?! No…, zřejmě skvělej oddíl… S tím jak se ŘSD ukájí na kruháčích v úplně nevhodných lokalitách, zvláště směrem k těm lokalitám s průjezdními počty, které již vyžadují MÚK,…?! Fakt nevím co si již myslet…

Pavel

Když kouknete na mapku, tak šedivě vyznačená trasa se týká budoucí I/11 po výstavbě obchvatu Komárova. Takže oba kruháče, které vidíte na mapce, budou mimo silnici I/11. Horší je, že hned za MÚK Komárov západ ve směru k Opavě, se I/11 změní ze 4pruhové silnice pro motorová vozidla na obyčejnou 2pruhovou silnici, přičemž po ní budou vedeny až k velkém kruháči v Kateřinkách souběžně I/11 a I/46.

Alexandr Mikulka

Byl jsem proti kruháči na I/3 u Benešova na Červených Vrškách. Ale názor jsem změnil, funguje skvěle.

Vladimír Bílý

Mno, s tou lepší plynulostí … kruháč proti běžné křižovatce zvýší plynulost pro směr z/na (původní) vedlejší silnice, ovšem na úkor plynulosti dopravního proudu po hlavní silnici. Je to takový takový dopravní socík.

Hasler

Zkuste si nejdříve nastudovat, co přesně je „turbo-okružní křižovatka“. Velmi doporučuji například do základu studia toto video: https://www.youtube.com/watch?v=yITr127KZtQ

Vladimír Bílý

Zkuste si prosím ještě jednou přečíst, o čem je můj příspěvek. Je o tom, že když na hlavní tah s provozem nad 10 000 vozidel denně nasázíte co kilometr (jedno jaký) kruháč, tak to sice přispěje celkově k bezpečnosti a také k plynulosti provozu z a do vedlejších směrů… ale ta většina, co jela před tím rovně s předností po hlavní, nyní bude muset co kilometr v podstatě zastavit (hlavně těžký kamion plus celá kolona, co jede za ním) a to se v původním stavu křižovatek, kdy tam jsou obvykle odbočovací pruhy, nedělo. Pokud máte jet někam 100 km a… Číst vice »

Hasler

Opravdu je ten provoz na těch vedlejších silnicích tak velký, že to způsobí znatelné zpoždění? (Dejme tomu v řádu 10 minut a víc?) Pro mne osobně je bezpečnější křižovatka u které se trochu víc zdržím, menší zlo než rychlejší dojezd do cíle.

Hasler

A ať koukám jak koukám, tak dle mapy pokud pojedete z Opavy na Ostravu, tak budete dávat přednost jen vozidlům odpočujícím vlevo. Před vedleší máte přednost. Stejně tak bude plně průjezdný pruh ve směru Ostrava – Opava (Počítám že 1/11 myslíte jako hlavní a rovně) tedy tento argument zrovna zde je zcela lichý. Zejména proto se zde staví zrovna „turbo-okružní“ a né normální.

Lukas

Plynulé, bezpečné a bez kolon jsou kruháče tak někde v poli bez provozu.

Petr

Schválně. Vjeďte autu do cesty z vedlejší silnice a pak v jiném autě nedejte přednost autu na kruháči a srovnejte škodu (jestli teda toho budete po první fázi experimentu schopen).

GreenBitch

Jsem zdejší. Někteří řidiči nejsou sto zvládnout velký kruhový objezd u Kauflandu (křížení Bruntál/Hlučín/KGspojka/centrum). Není pomalu den, aby tam nebyla nehoda. Turbookružní křižovatka bude pro ně skutečná challenge.

Jiří

Naopak, pokud je udělaná dobře, tak to jenom prospěje. Obecně dvoupruhové kruhové objezdy jsou problém a většina nechce najíždět do druhého pruhu právě kvůli bezpečnosti při vyjíždění. U dobře udělaného rozřazovacího kruhového objezdu toto nebezpečí odpadá…

Kubrt

Základem úspěšného fungování je dobré značení.

Franta

To by ale u nás musel být prostor to tak udělat a ne podle toho jakou minci projektant zrovna nejde v kapse. Stejně tak musí být dobré vodorovné i svislé značení, které ale musí řidiči bezpodmínečně dodržovat. Jinak s tím zvýšením plynulosti to je přesně jak to píše, Vladimír Bílý. Záleží zda jste byl na hlavní nebo na vedlejší a z toho pohledu to pak každý hodnotí a pokud nepřidám někde další pruh a tím nezvýším kapacitu, tak průjezdnost křižovatky je pořád stejná.

Pavel

Opravte, prosím, číslo vedlejší silnice – je to II/461, nikoliv II/416. Po dobudování dalšího úseku jižního obchvatu mezi olomouckou a hradeckou výpadovkou na tuto silnici bude přeložena I/46, která nyní prochází centrem Opavy.