Doprava ve městě Elektromobilita Zprávy

V Olomouci řeší tlačítko dveří jediného elektrobusu

Elektrobus SOR NS Electric. Pramen: SOR
Elektrobus SOR NS Electric. Pramen: SOR

Dotykové tlačítko ovládání dveří se stalo předmětem diskusí kolem olomoucké MHD. Jediný tamní elektrobus, který se do provozu vydal na přelomu října a listopadu, je vybaven právě tlačítkem, které reaguje podobně jako dotykový displej mobilního telefonu. Tedy potřebuje přímý kontakt s rukou. To řadě lidí vadí především v zimě, kdy se nosí rukavice. Na Dopravní podnik města Olomouce se kvůli tomu snesla řada jízlivých komentářů. Podnik na facebooku reagoval vysvětlujícím letákem.

„Funkčnost tlačítka je dána výrobcem. Tuto informaci jsme zveřejnili právě z toho důvodu, že některým cestujícím nešly dveře otevřít a mysleli si, že jsou nefunkční. Přitom stačí jen na chvíli sundat rukavici, následně zmáčknou tlačítko k tomu určené a dveře se otevřou. Z našeho pohledu jsme cestujícím objasnili celou situaci, a usnadnili jsme jim tak nástup do elektrobusu,“ napsal DPMO v komentáři.

Elektrobus je SOR NS12 Electric. Na doplňující dotazy deníku Zdopravy.cz (například k dalšímu šíření tlačítka) dopravní podnik celý týden nereagoval.

27
Diskuze

avatar
13 Komentáře
14 Reakce na komentáře
19 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
Jack BrodyMartinponyJan TichavskýLWQ Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Nevím jak je na tom Olomoucký SOR, ale ty pražské jsem zatím vždy zvládl otevřít i rukavicemi a to je nemám zrovna tenké. Vzhledově tu vidím už tlačítka druhé generace a zdá se mi že jsou i spolehlivější, reagují zdánlivě dřívě, možná je to jen můj dojem a kromě obrázku jsou elektricky stejné. Reaguje to pěkně, velký kapacitní snímač nemá problém zaregistrovat dlaň i s několika milimetry mezery. Možná je problém jak se to někteří snaží mačkat, pokud jen jedním nataženým prstem jako mechanické tlačítko tak to mlže být málo. Chce to co největší plochu, takže pokud možno všemi prsty… Číst vice »

pony
Host
pony

Tak už jsem je párkrát viděl reagovat i na déšť venku 🙂 Stejně tak jsem viděl nějakého dědulu jak se to od sedačky snaží „zmáčknout“ holí. A tak různě. Ale jako jo, když se lidi naučí dotýkat se celou plochou dlaně a ne do toho jen dloubat prstem, nejspíš bude po problému (ale nad čím se pak budeme rozčilovat!).

Romanero
Host
Romanero

Takže z venku taky sundávat rukavice? Hmm a jakou výhodu má takové tlačítko 😛

LWQ
Host
LWQ

Dotykove tlacitko je „prakticky“ nerozbitne. To je hlavni vyhoda. Divim se do dnes, ze nejsou vsude. Rukavice? Bud mam ty s „dotykovou vrstvickou na prstech“ kdyz uz stejne chci tapat na displej ci si rukavici sudam, co na tom resit?! Navic staci mit na prstu par dobre umistenchy medenych dratku, aby se naboj prenesl. Spis si rikam, ze je skoda ze tlacitko neumi reagovat na mobilni telefon/smart hodinky, tim by si dnesni generace umela otevrit jedna basen. 😀

Martin V.
Host
Martin V.

A nakonec se budou muset přizpůsobit výrobci rukavic… 🙂
https://www.f-mobil.cz/p/rukavice-glitter-na-dotykovy-displej-black/

U mobilů to chápu, ale dveře nepotřebuju zoomovat, ani rolovat. Ty potřebuju prostě jen otevřít. Na to by snad obyčejné prachu a vodě odolné tlačítko mohlo stačit.

Jirka
Host
Jirka

Ach ta SORka…

Tom
Host
Tom

No jo DPMO Co po nich chcete Hnus

Martin
Host
Martin

Nechci nic rikat, ale neprehani se to uz stemi dotykovymi hrackami? Proboha jaky vyznam to ma u tlacitka na dvere, nebo treba u automatu na jizdenky? Bohate staci klasika… A to, ze by to bylo dano vyrobcem, to se mi nezda, vzdyt si mohou do objednavky dat podminku… Neco podobneho bylo u prazskych tramvaji, tam se skoda zase ohanela objednavkou a pranimi objednatele, i kdyz to byl uplny nesmysl, nebo prv,i autobusy s vyklopnymi malymi okynky, tam se zase vyrobce i dopravce ohanel EU a pritom jini vyrobci vesele dal montovali soupaci a delaji to dodnes, viz busy Solaris… Ty… Číst vice »

LWQ
Host
LWQ

Napadlo Vas, ze dotykova tlacitka (spravne udelana) jsou „prakticky“ nerozbitna a bezudrzbova? Projektant to mysli dobre, ale cechacci/pepici/svejci jsou zas o. nejakou tu slepou ulicku dal … booze ….

Martin
Host
Martin

To myslite vazne? Napadlo vas, ze klasicke tlacitko rozbit je taky dost velky problem a udrzba? Jaka? A jestli se vam nejake jednou za nekolik let podela, to je problem ho za par korun vymenit? Kolik jste videl rozbitych tlacitek u automatu na jizdenky nebo u vytahu? Kolik je rozbitych tlacitek u vozu metra na lince C? A co senzorova tlacitka, fotobunky, apod.? Proc zrovna u dopravnich prostredku se misto osvedcene technologie pouzije najednou jina, vyzadujici od lidi sundavani rukavic, tu upustite, musite se pro ni zvednout, zatimco lidi chteji vystupovat a nastupovat, nebo si kopuvat specialni rukavice (ja je… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Na tlačítka v MHD sahám aspoň v zimě (když tak jako tak mám rukavice s sebou) VÝHRADNĚ v rukavicích (přece jen jde o místa, kam sahají až tisíce lidí denně). (A mimo zimní období MHD příliš nevyužívám, chodívám pěšky) Zajímavé, že pro použití MHD je u takového vozidla najednou nutnost rukavice sundat. 🙁

LWQ
Host
LWQ

Jasne, takze pak mate vzorky vseho co budete mnit spolecneho s temi ostatnimi o na svych rukavicich, kde ma ten botdel dost casu, vlhka a tepla projit k Vasi pokozce. Velmi rozumne. No ja zas rukavice vzdy sundavam, presne z vyse uvedencyh duvodu.

Jack Brody
Host
Jack Brody

…tedy bakterie, viry atd. preferujete přímo na prsty, aby mohly započít průnik skrz pokožku co nejdříve. Z pokožky prstů se také dostanou na vaše rukavice, ale zevnitř – a tam mají k dispozici daleko víc tepla a vlhka než na vnějším povrchu rukavic. 🙂 Nezapomínejme také na fakt, že mnozí původci chorob vydrží mimo lidské tělo omezenou dobu – sekundy či minuty. Pak jsou tu i ti, co vydrží dlouho, např. žloutenka typu A vydrží řádově týdny mimo tělo při pokojové teplotě. Přenos dostatečného množství virů k nákaze je pravděpodobnější přímým dotykem tlačítka, které nakažený předtím zmáčknul vlhkými prsty, než… Číst vice »

AAA
Host
AAA

Super, takže k tomu že v každém prostředku fungujou tlačítka jinak přibude další level rozlišování – s rukavicema a bez rukavic

Jan Podivinský
Host
Jan Podivinský

V Olomouci mají všechny dopravní prostředky DPMO tlačítka stejná. Dokonce je každé z nich popsáno a doplněno krátkou instruktáží ve více jazycích. Hold dotykové věcičky jsou moderní a existuje mnoho rukavic, které tyto moderní technologie zvládají. Je tedy spíše otázkou, jestli není čas vylepšit rukavice, nezm zůstávat u starých technologií.

petr.r
Host
petr.r

gdpr? v rukavicách to nesejme otisk, ale nějaký tlačítka na semaforu taky nejdou v rukavicích.

Indian
Host
Indian

A já myslel, že technika se má přizpůsobovat lidem a ne lidé technice…

SOR tímto mimochodem vytváří v lidech podvědomé znechucení z elektrobusů. Otázkou je, zda-li to je, nebo není cíl.

Indian
Host
Indian

Kurňa já teď přišel na to, k čemu je to dobrý… Ale kam si myslím, že tohle Overtonovo okno povede si nechám radši pro sebe.

Kuba
Host
Kuba

To není o elektrobusech, SOR ty stejná tlačítka má i na autobusech a trolejbusech, akorát v Olomouci mají naštěstí od SORu jen ten jeden elektrobus.

Indian
Host
Indian

Však jsem sám sebe hned doplnil výše…
K tomu doplním ještě nápovědu – Systém sociálního kreditu.

LWQ
Host
LWQ

I prd velebnosti. Tyhle tlacitka ma SOR vsude a nejen on, jsou totiz nejrobustnejsi proti utoku pouzivani a cestujicich obecne. Technika je tu pro lidi, ale lidi se k technice musi umet chovat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Z našeho pohledu jsme cestujícím objasnili celou situaci, a usnadnili jsme jim tak nástup do elektrobusu,“ napsal DPMO v komentáři.“
To je tedy hodně divný pohled – a že by to bylo nějaké „usnadnění nástupu do elektrobusu“, to tedy „ani náhodou“!

Honzík
Host
Honzík

Jinde běžná věc, v Olomouci na to civí

Kuba
Host
Kuba

Holt to je jediný SOR v Olomouci na MHD. V Solarisech jsou naštěstí normálně fungující tlačítka.

Romanero
Host
Romanero

Jinde to rozhodně není běžná věc.

Ludwig
Host
Ludwig

Tak si říkám, jestli méně není někdy více…

Martin
Host
Martin

Nechápu. Dříve třeba do vagonu dokázali lidi použít dvě jištění a potom kliku a po nastoupení to za sebou dokázali v pohodě zavřít a teď je maxiproblém jedno tlačítko….