Padla další hranice. Městský elektrobus jezdil 24 hodin v provozu bez nutnosti dobíjet

Elektrobus VDL Citea LF 122. Foto: VDLElektrobus VDL Citea LF 122. Foto: VDL

Rekord v testu MaxiMile Challenge si připsal model VDL Citea LF 122. Se zátěží najezdil 547 km.

Vývoj bateriových elektrobusů, respektive jejich dojezdu na jedno nabití jde prudce kupředu. Nizozemský výrobce autobusů VDL Bus & Coach oznámil úspěch a nový rekord v zátěžovém testu MaxiMile Challenge.

Řadu let byla pro městské elektrobusy hranicí výdrž 200 kilometrů jízdy, která vyžadovala buď nasazování na velmi krátké linky, nebo dobíjení v obratové stanici. Pro dopravní podniky ideální 24 hodinová výdrž, která kopíruje cyklus tankování u dieselových autobusů, byla dosud i přes růst dojezdu na 300–400 km u nejnovějších modelů nedosažitelná.

Nyní se to v testu podařilo právě značce VDL s modelem Citea LF 122 uvedeným na trh loni. Test probíhal podle standardizovaných pravidel SORT 2 mezi 10. a 11. zářím.

Autobus vyrazil s plným nabitím z Eidhovenu a cirkuloval na lince spojující město s letištěm. Aby byly podmínky testu férové, cestující v průměrném počtu představovaly pytle s vodou o celkové hmotnosti 16,5 tuny. Vůz zastavoval na všech běžných zastávkách, vzhledem k odlehlosti letiště to bylo průměrně vždy po 1,4 km. Řidiči se střídali po osmi hodinách, aby byl i styl jízdy objektivní.

Výrobce uvádí, že autobus má kapacitu baterií 490 kWh. Zpět do garáže se z testu vrátil za 26 hodin a 14 minut provozu po nájezdu 546,7 kilometru. V cíli mu zbývala ještě tři procenta bateriové kapacity. Průměrná rychlost dosáhla 20,84 km/h, což je na městských linkách běžné. Podrobnosti k testu najdete zde.

Data z reálného provozu jsou klíčová

Zákazníky zajímá vždy jedna hlavní otázka: jaký dojezd má elektrobus v reálném provozu. Proto jsme podnikli tento test, aby uváděná data byla důvěryhodná,“ uvedl produktový manažer VDL pro veřejnou dopravu Guido Weijers.

Dodal, že samozřejmě chtěli dosáhnout nejlepšího výsledku, ale pokud by uvedeného dojezdu nedosáhl elektrobus v běžném provozu i u zákazníka, bylo by číslo v nabídkovém listě bezcenné.

Klíčovým faktorem pro výdrž baterií a dojezd je podle něj právě četnost zastávek, a tedy i průměrná rychlost. K výsledku testu ještě doplnil fakt, že v testovaný den bylo ve městě 30 stupňů celsia, přes noc pak teplota klesla na 21 stupňů.

Zvyšování dojezdu elektrobusů se výrobcům daří hlavně díky zmenšování velikosti baterií. Ty nejnovější jsou velmi nízké a daří se je tak umísťovat pod podlahu v celé délce vozidla, a to i nízkopodlažního. Starší modely je musely mít na střechách, což vychylovalo těžiště vozidla a zhoršovalo aerodynamiku.

Druhým důležitým faktem pro výkon baterií je také snížení hmotnosti samotného vozidla díky novým materiálům. Konkrétně VDL používá místo oceli ve velké míře kompozity a celý elektrobus je tak výrazně lehčí. Společnost plně vsadila na elektrobusy, dieselové městské autobusy již ani nenabízí.

Elektrobus VDL Citea LF 122. Foto: VDLElektrobus VDL Citea LF 122. Foto: VDLElektrobus VDL Citea LF 122. Foto: VDL

Tagy elektrobus měření dojezdové vzdálenosti VDL
48 komentářů