V Německu začali vypínat odjezdové tabule na nástupištích, když nejede vlak

Odjezdové tabule na berlínském hlavním nádraží. Foto: Deutsche BahnOdjezdové tabule na berlínském hlavním nádraží. Foto: Deutsche Bahn

Novinku využije DB hlavně na menších nádražích.

157 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Hm, vynikající… to by nestačilo snížit podsvícení případně nechat zapnutou jen jednu jedinou řádku – příští spoj?? Stačí aby bylo vidět že tabule je funkční a SKUTEČNĚ nic nejede, že se nejedná o poruchu… tato informace by při dnešní technologii LED měla jít zprostředkovat za „cenu“ několika jednotek wattů…

Alibaba

A uměli by to ty monitory (co jsou na obrázku)?

Sebesta

Nechci se hádat, ale mám dojem, že některé cedule tohle běžně dělají i u nás.
A minimálně tady na Šternberské – odjel poslední vlak a vše naráz OFF (staniční osvětlení i cedule). Takže na těch posledních modernizacích už se to asi umí taky.

Člen Verdi

Zrovna tohle smysl má a ušetří to mnohem víc než zákaz aut nebo nejnovější nesmysl zelených extrémistů – zakázat jízdu autem o víkendech.

Jiří Kocurek

To bude skvěle fungovat pro 24/7 provozy, kde se drží pohotovost doma a máte 30 minut na dojetí do práce.

Havárie vodovodu, strom v elektrickém vedení… žebřík se určtě skvěle vozí na kole…

Petr

„Ekolog“ z berounského nádraží měl pravdu. A to ho měli za blázna.

Luboš Beneš

Takové Čerčany, kde svítí zářivky na prosklené rampě podchodu skoro všechny a konkurují zdařile slunci a v podchodu naopak nesvítí ani jedna….

Vlastimil Kocurek

Fakt se polepšete v Čerčanech, a osvětlete podchod, nebo si jdete vstříc průšvihu. Takové podchody by se měly rozsvěcovat ale na fotobuňku,/či tak nějak), ne aby to svítilo zbytečně 🙂

Jiřik

Vzpomínám na zlaté Signaltrony, které potřebovaly elektřinu pouze na pár desetin sekundy kvůli překlopení tabulky s údajem, načež tam ten údaj mohl být libovolně dlouho bez potřeby napájení… 😁

Jiří Kocurek

A v noci nemusely být podsvícené?

SYN

Dokud svítilo aspoň něco „okolo“… pokud ne, tak bych se bál že někdo napadá do kolejiště??

VTT

Doufám, že počítám dobře: 720kWh/6400kW=0,1125h=6min45s.
Tj. jediný ukazatel za rok ušetří na necelých 7 minut jízdy Vectrona v plném výkonu. (to je kolik, tak dva rozjezdy ze stání do plné rychlosti na rovině?)
Je to jistě fajn, ale tohle nás asi nespasí.

troglj

720 kWh je jen za ty testovací nádraží. V plném provozu to bude o několik řádů víc.
Každá řeka začíná pramínkem a drobné úspory se poskládají.

VTT

Jasně, ale vytvoření podmínek pro to, aby vlaky mohly jezdit pokud možno plynule bez zbytečných zastavení a zpomalení přinese úspory mnohem větší.

Jiří Kocurek

Zbavit se 3000 V stejnosměru a s tím spojených ztrát. Traduje se, že polákům by to prý ušetřilo celou jednu uhelnou elektrárnu.
Vozidla s odporovou regulací už naštěstí mizí, obzvlášť u zastávkových osobáků nemá rozjezdový odporník dávno co dělat.

SYN

Několik řádů?? Bezbřehý optimizmus…

vbb

Však ani ten Vectron nejezdí po siti jeden jediný.

Y.K.

Předpokládám, že to nemá nikoho nebo nic spasit, má to omezit spotřebu, energie, které nemusí být spotřebována. Což je celkem správný přístup. Proti trakci je to malý odběr, ale ono těch maličkostí na dráze můžou být megawatty.

Granja

Takže vlastně klimaticky neutrální už jsme v této oblasti dávno byli. V dobách, kdy ty tabule neexistovaly a železniční zřízenec zazvonil na zvonec držící v ruce a obecenstvu oznámil příjezd vlaku. Kdo zná Švejkovo popíjení piva v táborské nádražní restauraci s několikerý hlášením staničního zřízence, ví o čem je řeč.

jurali

To je absurdni.

Pako

Takže ušetří další tisícinu promile. Bude to stačit?

jurali

Jenom aby to nebylo vic. Kdyz Nemecko mohutne rizene deindustrializuje, procentualne roste vaha spotreby mimo prumysl.

Vlastimil Kocurek

To by bylo na knihu, na to tady není prostor.

Lysimachia

K tomu německému pořádku: loni v červnu na stanici na berlínském letišti na tabuli pořád běžely příjezdy a odjezdy vlaků včetně hlášení, i když spoje byly zrušené.

Po půl hodině se to člověk dozvěděl od jakéhosi údržbáře, který ani nebyl zaměstnancem DB.

none

A přitom by stačilo hodit do kotle pár lopatek uhlí navíc. Když už jim zrušili tu jadernou zlost 😁

Pavel Skládaný

To už mi jako zajímavější námět přijde zhasínat seřaďovací návěstidla mimo dobu, kdy probíhá posun. Těchto návěstidel jsou ve stanicích často desítky, trvale svítí modrá, ale posunuje se třeba jen jednou i za několik dnů.

Šalina na Špilas

Jak je to s posunem mimo stanici? Je možný? Jedno takové návěstidlo znám a svítí stále modře, předpokládám, že i když je posun mimo stanici možný, tak se tomu děje málokdy.
V Rakousku mají toto myslím vyřešeno tabulemi „Rangierende“ (nevím teď přesný název) které zakazují za běžných podmínek posun dál.

PepaM

U nás je to označník, který může být klasický bílý „kolík“ s modrou špičkou, nebo nahrazen právě seřaďovacím návěstidlem. Existuje pak posun za označník (posunový díl nesmí celý opustit obvod dopravny – minout vjezdové návěstidlo pro opačný směr), pro který se Se ve funkci označníku musí obsloužit (nebo zpravit strojvedoucí), a pak vyloženě posun mezi dopravnami, pro jehož odjezd z dopravny ale označník jednoduše neplatí (jako by tam nebyl).

Pavel Skládaný

Tak zrovna označník bych asi nechal trvale zapnutý. Spíš jsem měl na mysli ty spousty seřaďovacích návěstidel a trpaslíků, rozdělujících koleje na sektory, apod., které měsíc svítí, aniž by se kolem nich reálně posunovalo.

Luboš Beneš

Jo a červená návěstidla na konci kusých kolejí nahradit červenou odrazkou a 2W jsou doma

VTT

V USA zhasínají návěstidla autobloku, pokud v celém mezistaničním úseku není žádný vlak.
Důvodem je úspora žárovek, ne proudu.

Y.K.

Ono žárovky v návěstidlech už je taky docela přežitek.

bakiy

A proč jen seřaďovací návěstidla? V takovým Novým Údolí svítí návěstidla celou noc úplně zbytečně. A stanic tohoto typu po síti najdeme víc než málo…

Pavel Skládaný

Pravda, v době dopravního klidu by bylo možné vypnout vše.

Pavel Skládaný

Ještě mne jako působivý příklad napadlo vjezdové návěstidlo 2S ve Střelicích. Druhá kolej ještě není postavená, zatímco červená na návěstidle už rok svítí do krajiny ve dne v noci.

vbb

Do Kamenných Žehrovic od Libušína se nejezdí už drahně let, trať zarůstá stromky, přesto jak vjezdové náv., tak jeho předvěst trvale svítí…

Jarda

V dnešní telefoni době nebudou potřeba. I naše SŽ má aplikaci pro telefon kde je máte ve vašem mobilu a můžete koukat i na zastávky kde cedule vůbec není.
Nebo ještě lépe, stačí mít klasickou aplikaci idos a tam máte jak vlakytak i autobusy, protože většina autobusáku cedule nemá. Vidím to tak že v budoucnu budeme mít ty cedule v mobilech a navíc budeme moci sledovat jak vlak tak i bus atd.

mgr.pavel

To jste pak ale závislý na 1) smartphonu, 2) mobilních datech anebo přepínání se mezi veřejnými wifi, 3) konkrétní aplikaci většnou konkrétního dopravce. Jít s mobilem v ruce a sledovat které nástupiště je to „moje“ je méně uživatelsky přívětivé, než jen zvednout hlavu a vidět.

Navíc, vážně informace o konrkétním nástupišti (včetně mimořádností apod.) jsou i v aplikaci Idos? Jestliže samotná SprŽel tyto informace zveřejňuje až pár minut před odjezdem vlaku..?

DavidS

Tak do toho mobilu snad taky kouknete jednou, ne? Nemusíte se do toho koukat neustále.

DavidS

V Můj vlak se informace objevují občas dokonce rychleji než v Praze Hlaváku. O pár vteřin třeba ale rychleji.

Jarda

Telefon má dneska každej a data taky, nepíše se rok 2000 😉 navíc i jízdenky a platby se vše tlačí do elektronické podoby, žádná hotovost a papírové jízdenky. Takže se můžu jednoduše podívat a nástupiště a vše to ukazuje taky, dělám to přes telefon posledních minimálně 5 let a kolikrát se mi stalo, že na tabuli bylo u vlaku špatné nástupiště ale v telefonu jo měli dobře, když jsem to posílal na kraj tak ten to pak vyřešil se SŽ že tam měli nějaké chyby (šlo o stanici železný brod). Případně odhalení že busline si psal nástupiště jak chtěl a… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Nadávají především ti,co jezdí síťově a ti,kterým na všechny úkony,prováděné během dne v mobilu,nestačí kapacita akumulátoru.

Jirka z UL

Tydlifon a nic jiného než tydlifon v ruce. Pak se nedivím, že všechno vypadá jak to vypadá. Pak říkejte něco dětem, když nic jiného než čumět do mobilu jako jejich rodiče neumí, u nás samozřejmě maminka.

Johnny Cash

Je to docela možné. Už teď vnímám chybějící drážní hodiny na spoustě zastávek v Rakousku a Německu. Spržel je dává všude, ale třeba za deset let je taky odmontuje. Ty tabule budou další krok.

Luboš Beneš

Někde jsou i 4 na 5m délky- Hojsova Stráž hodinové nádraží

Air Traveller

To chcete .. dobíháte na nádr a hledáte kam máte pokračovat v běhu…

… a místo kouknutí na ceduli muset lovit někde po kapsách mobil, spouštět aplikaci, hledat nádraží, že chcete odjezdovou ceduli.

Víte co si můžete s telefonem, co? .)

Zrzek

A potom mi telefon zkolabuje, zrovna ve chvíli, kdy bude dohánět vlak a je v zadeli.

Jiří Kocurek

V tom spěchu je ideální příležitost, aby mobil spadl na zem. Křup.

panda

Něco tady nechápu…
Na té ceduli je vypsáno víc vlaků. Takže pokud 45 minut nic nepojede, tak cedule zhasne?
To opravdu za třičtvrtě hodiny neprojede nádražím žádný vlak? Co to je za nádražíčko? To i lokálka přes Horní Dolní jezdí častěji…

Leinad

Jedná se o cedule na nástupišti, na té je vždycky vypsaný jeden vlak (ten který zrovna stojí u toho nástupiště nebo ten který přijede jako první, jako potvrzení „buď seš tady správně nebo ti to zrovna ujíždí z nástupiště vedle“)
Ale souhlasím, není časté že by 45 minut nejelo nic z konkrétního nástupiště.

PepaM

Jak je vidět na titulní fotce, v Německu jsou na nástupištních tablech i Folgezüge, a že by 45 minut nic nejelo z jedné konkrétní koleje mi divné nepřijde (např. standardně jezdí vlaky po 2 hlavních kolejích a jednou za hodinu přijede do šturcu lokálka, nebo jakákoli stanice mimo HVZ, kdy toho jezdí míň a stačí míň kolejí).

vbb

>není časté že by 45 minut nejelo nic z konkrétního nástupiště.
Ústí – Kralupy (- Praha) jezdí Os po hodině.

Jiří Kocurek

Naopak, mimo Prahu a koridory je v noci velice časté, že mezi 23:00 a 03:00 nejede nic.

M@trixX

Celu noc

vbb

Co nechápete? Že ne na všech tratích je půlhodinový či kratší takt?
Osobáky třeba z Ústí n.L. na Prahu jezdí jak často?
Po hodině.
A tedy na zastávkách mezi Ústím a Kralupy zastavuje u daného peronu vlak jak často?
Po hodině.
Trať Ústí – Kralupy (- Praha) je tedy podle vás horší než lokálka přes Horní Dolní?

Ivan

Ano, nechápete pojem „nástupiště“.

Tonda Sehnal

Tak v Německu to není problém. Dneska si koupím jízdenku na Vánoce a na jízdence mám přesně napsáno, kam si mám na nádraží stoupnout. V tuzemsku to nevíme ani 5 minut po čase odjezdu… 😃🤦🏻
Inu, dobrá správa 😁🤷

Tomáš junk

A můžete tam stát i několik dní, pokud zrovna bude stávka 😁

Poutnik

Informace dojde do e-mailu na základě zakoupené jízdenky.

vbb

Dneska si jízdenku na Vánoce určitě nekoupíte, to bude nový grafikon a ještě se neví (a to ani v Německu), co a jak pojede 🙂 .
Na nový GVD je předprodej 1 nebo 2 měsíce předem.

Tonda Sehnal

Jasné. Ale víte, jaká byla myšlenka 😁

asdf

A potom tam stepujete, stepujete len aby ste náhodou zistili, že vlak stojí úplne inde. Zažité na Berlin Hbf.

Hara_Pes

A pak má vlak hodinu zpoždění, protože stojí na zhlaví a čeká až se uvolní ta kolej „že které to jezdí vždycky“. Známe

libcha

Mně přijde vtipné, že v Německu panely na nástupištích často ukazují spoj jedoucí za 8 i více hodin, pokud je to třeba nějaké obskurní nástupiště, kam v neděli nic normálně nejezdí. To by se u nás stát nemohlo.

DR 01 518

Běžně v Dresden, nástupiště vedle S-bahnu Do Bad Schandau

Pavel

To naše SŽ spoří podstatně víc. Odjezd EC do Berlína za 10 minut, člověk stojí na nástupišti 3 v Holešovicích, ale info na tabulích žádné. Vím, že jinde než u trojky to stavit snad ani nemůže, ale i tak pokaždé znejistím.
A co teprve hl.n. a ohlášení nástupiště v řádu nižších jednotek minut před odjezdem. Ufff.

Péťa

Na to jsou paragrafy, to máte §1, §5, §6, §7 a §10 drážního desatera.

Kamui

V Nymburce vždy rozsvěceli tabuli na nástupišti zásadně až v okamžiku, kdy byl vlak už na zhlaví.

Jaaa

Co kdyby se jim výhybka přehodila někam jinam? 😉

Leinad

Jak to víš? 😀 Když to nehlásí, asi bude nějaký bordel. Není hlavák zasekanej a netočí EC souprava v Holešovicích? Nepojede náhradní autobus?

O. M.

Je rozdíl, jestli tabule ukazuje „nic“ nebo je zhasnutá. Podle toho, co uvedli, tak jeden rozsvícený nic neukazující berlinotron žere nějakých 300 W.

Jan Suchý

Kdyby tak neexistovaly a léta se nepoužívaly tabule, které energii nespotřebovávají když se nemění…a že tím nemyslím zrovna eink, i když ten by taky šel.

Jan T.

Existují, ale nejsou buď levné na výrobu nebo na údržbu anebo mají omezenou nabídku předem daného textu k zobrazení. Použít běžný monitor (i když v průmyslové verzi) tak klidně může vyjít levněji i když to pak něco víc žere během roku. Eink je fajn, ale na velké rozměry je to stále dost drahá technologie oproti LCD.

Twix

On tím nejspíš myslel mechanický pragotron, viz také níže. Což ale podle mě žádné energeticky úsporné řešení není a oproti elektronické tabuli má mnohem horší funkčnost. To že Spržel tuto funkčnost neumí využít je druhá věc. Stačí se podívat na německý příklad – sektory, následné vlaky, stanice „přes“ hezky vypsané vedle sebe. Náš nejnovější model ukazuje „přes“ v podobě přeblikávajícího řádku, kde se stanice střídají po jedné (zbytek řádku prázdno), a pro jistotu to vůbec není poblíž názvu cílové stanice.

Jaaa

No jo, blikající text byl na webovkách taky kdysi hit…

Jaaa

No a ještě nezapomeňte třeba na jedoucí řádek s mimořádnostma na interaktivních mapách SŽ. Uživatelská zobrazení zjevně u SŽ dělají pouze odborníci!

jfp

Chybí už jen doplnit cedule „Unnötige Reisen verlängern den Krieg!“

jurali

Z 80. let si pamatuju:
„Nesviti nekde zbytecne?“

Zdeněk

A což takhle promítat údaje o odjezdech na zeď resp tabuli, podobně jako u vnější pohyblivé vánoční výzdoby? Jen by ta zeď nebo tabule nesměla být orientována na osluněnou stranu, aby byly údaje dobře čitelné. Spotřeba elektrické energie by byla v takovém případě zanedbatelná, a to i bez vypínání..

mgr.pavel

Promítačka ale většinou žere násobek elektrické energie, než LCD panel.

Jaaa

Nemluvě o pořizovacích nákladech a ceně za údržbu.

Jiří Kocurek

Lampa od 5 tisíc Kč nahoru a měnit klidně i 8x do roka. A započítat výjezd technika, dělá se to ze žebříku, takže to zabere dost času.

Xanon

Dneska jsem se na ty tabule v Německu koukal, je na tom krásně vidět, jak jsme v Česku pozadu. Hezky zobrazený řazení, sektory a následující vlaky.

Alibaba

To by mě zajímalo proč těch 15 minut po odjezdu? Proč ne hned?

KrizeVychodniSpolecnosti

Aby člověk mohl zjistit, že mu ujel vlak 😀

jan.hejda

Mně by u nás pro začátek stačilo, kdyby se na nástupištích vypínaly eskalátory, když po nich zrovna nikdo nejezdí (vím o Praze hl.n. a asi i Plzni). Jako je to třeba v obchodních domech nebo jinde, kde řeší spotřebu elektřiny a náklady na údržbu. Nechápu, že to nikomu nevadí.

Pezos

Třeba v Ostravě to funguje (když tedy fungují eskalátory :P)

Martas

No problém je, že zastavování eskalátoru způsobuje paradoxně vyšší náklady na údržbu, stejně jako start stop u auta :).

Leinad

Někde je taky k vidění eskalátor, který se zpomaluje, při nástupu zrychluje.

Pavel

To ja bych byl rad, kdyby se naopak zapinaly ve chvili, kdy po nich nekdo chce jet (taky Praha hl.n.)…

Pavel Skládaný

Nebo seřaďovací návěstidla, když se zrovna neposunuje.

Aleš Petrovský

A není tohle u nás běžný standard? Vůbec mě nevap

Aleš Petrovský

… nenapadlo, že to u DB funguje jinak 🙂

krteček

Odjezdová tabule svítí pořád

krteček

… teda v síti SŽ

Blzx

Znát nástupiště 30 minut před odjezdem? Haha. To ani na tom prázdném nádraží se dvěmi kolejemi a frekvencí 1 vlak/12 hodin neumíme. To spíš zobrazit nástupiště 5 minut před odjezdem a 2 minuty před ho změnit na jiné

Zbyněk

V sobotu k poledni jsem zavítal na nádraží ve Svinově, a na odjezdové tabuli u podchodu (ne přímo na nástupišti) svítily nástupiště a koleje u všech vypsaných vlaků. Jedna stejná kolej svítila i u 4 vlaků najednou.

Šalina na Špilas

Někdo asi měnil práci a žádal si o vyhazov na minutu. 😀

Zbyněk

Já jsem to naopak ocenil, stejně jako asi všichni cestující

Šalina na Špilas

Jo, to vám věřím. Narážím na tu rebelii v SŽ, že to udělali tak, jak se to nikdy nedělalo. 😀

asdf

Ale robilo. Čo si všímam, tak to je raz tak, raz tak, závisí od toho, či zrovna chodí viac sťažností na to, že sa nástupištia vypisujú neskoro, alebo na to, že sa na poslednú chvíľu menia.

Miri

Na Svinově je to celkem běžné, ale nikde jinde jsem to snad neviděla.

Jiří Bílý

To by v Česku nemohlo fungovat, protože tady nikdo nikdy neví, kdy vlak skutečně odjede, natož někam přijede…

Míření

Proč by ne vlaky u nás jezdí mnohem spolehliveji než v Německu.

Zdeněk

Nejlepší vtip od Nového roku

Jarda

Apríl už byl.

Johnny Cash

Pořád jich není tolik, co tam u nich.

Krakonoš

Až na to, že v Česku už to jakou dobu funguje 😉

tarten

Především je pitomost pořád svítit tím modrým pozadím. Černé je lepší i pro kontrast. Jenže to by se někdo musel zamyslet.

P_V

To by museli použít OLED. Na LCD to svítí furt všude.

Jan T.

Je to tak, podsvícení je bílé a filtruje se to pak přes jednotlivé RGB pixely, takže tady jsou ty modré propustné prakticky všude a tam kde je text i ty ostatní dvě barvy. Na klasickém LCD není černá úspornější, naopak se to světlo drží uvnitř přes zatmavené pixely a displej se o trochu víc zahřívá.

tarten

Copak LCD nezmizí jako před časem staré žárovky?

Pavel Menčík

Kde asi udělali soudruzi z NDR chybu ? Já myslel, že čím novější panely, tím úspornější , a že energie z obnovitelných zdrojů je skoro zadarmo 😂

Fsp

Nebyl on nakonec lepší Pragotron? Ten v klidu nic nežral ne?

Jenda

no a teď se dostaneme k elektronickýmu inkoustu a kruh se uzavře 😀

Fsp

přesně

JendaVenda

Myslím, že v Havířově je instalovali e-ink odjezdové tabule nedávno na zastávky. Někde jsem to zahlédl, ale nepovedlo se mi dohledat článek.

hsnm

V noci a v podchodu osvětlení.

Twix

V klidu žral energii na osvětlení (za tmy a šera) a ten jeho elektromotor na překlápění pak žral docela dost. Přičemž to mělo spoustu dalších nevýhod, počínaje složitou „aktualizací“ a konče nízkou spolehlivostí, kdy to chybně nalistovalo nějaký nesmysl, ale obsluha o tom neměla zpětnou vazbu.

Jan

Pragotron jako takový uměl i zpětné vyčítání toho co zobrazoval na „hlavní“ tabuli, dokázala se přenášet informace na tabuli kontrolní, pokud existovala. Takže technicky „zpětná vazba“ byla vyřešená, ovšem ne všude využitá.

Twix

Já jsem měl na mysli zpětnou vazbu o tom, když to někde přeskočilo o položku vedle. Na Smíchově se stávalo, že jeden z těch tří pragotronů u stejné koleje ukazoval buď jinou cílovou stanici, nebo třeba odjezd o 10 minut později (umělo to i čas 17:62).

Tomáš

V Holešovicích měli dlouho tu zpětnou vazbu vyřešenou malou kamerou, která pragotron neustále snímala a obraz přenášela do dopravní kanceláře 😀

Martin

Podsvícené byly jen ty velkovní tabule, vnitřní obyvkle ne, neb stejně se tam muselo svítit. Velké systémy pragotronů vystačily s příkonem 300W, a to jen když se zrovna točily. Schválně zkusím to doma změřit, co bere jeden motor.
A kolik myslíte, že sežere trvale podsvícená odjezdová tabule. Celkově by dnes při nasvícení LED byl pragotron rozhodně úspornější. Tím ovšem nechci říct, že by byl vhodný jejich návrat, jeho další vlastnosti jsou dosti mínusové proti novějším informačních systémům 🙂

Jan

Ono to s tou spotřebou tak úžasné nebylo, například u nástupištních tabulí. Každá tabule co byla pod sklem, měla topné odpory (200 nebo 400W, už přesně nevím) a vytápěla vnitřek, jinak se sklo začlo potit (chladné rána)…. Motorky samy o sobě mají cca 2W. Takže ano, v klidu nic „nežral“, při přepisu to taky nebyla nijak velká spotřeba. Ovšem to vytápění u větší stanice mohlo být řádově jednotky kW… Jestli to „topení“ běželo stále nebo se zapínalo ručně, to ovšem nevím 🙂

Tomáš

Kdepak soudruzi, my už nebudeme mít nikdy odpočinek. My jsme teďka povolání převrátit svět. Ale pozor, ne vzhůru nohama. Hlavou vzhůru. Vzhůru nohama převrátili svět už kapitalisti.

tarten

Proč sem opisujete Leninovy myšlenky?

Tomáš

Protože jak je vidět na každém kroku, jsou už zase vysoce aktuální..

Zdrasa

Cože?

tarten

Lži mohou někdy získávat víc živné půdy a oblbnout víc lidí. Nikdy se ale nestanou pravdou.

Tomáš

Patrně nevnímáte realitu.. 🤭🤣

Jiří Kocurek

Ta je taková, že Stalin a jeho spolustoloníci z videňské kavárny (ano, ten malíř s knírkem tam sedával s ním) povraždili víc dělníků a rolníků, než všichni ostatní dohromady od počátku věků.

Mao Ce Tun sám pak možná víc než všecky přírodní katastrofy od vymření dinosaurů.

P_V

Ale jako vážně. Jeden panel byl vypnutý průměrně 6 h denně a za rok ušetřil 720 kWh. To mi vychází na příkon 300 W. Není to nějak hodně? Spíš by to asi chtělo přejít na nějaké úspornější zobrazovací technologie.

BDT

Ona jsou, obě nádraží s hustým provozem.

Jan

Tak možná to byl jeden oboustranný ukazatel, t.z. dva panely zády k sobě aby to šlo vidět z obou stran? To by pak bylo 150W na panel. To už tak moc není.

Alibaba

Ne že bych měl přehled, ale když se podívám na obrázek k článku, tak jsou to 4 monitory, takže jeden á 75 W, což mě připadá pro monitor normální. A jestli jsou dneska úspornější, tak jsem zase ztratil přehled.

Martas

Tak klasické LCD jsou dnes uspornější, ale tady u těch zařízeních bych předpokládal spíš potřebu výdrže, než že ušetří pár wattů. Něco jako NASA stále používá prahistorická CPU z devadesátek – viz Perseverance vs zkouška mobilního CPU v Ingenuity. Jasně, tohle je trochu extrém 🙂

P_V

Měl bych ještě lepší nápad. Ty odjezdy by se daly vytisknout na recyklovaný papír a vylepit. To při provozu nespotřebuje vůbec žádnou energii, a nemusí se to ani vypínat!

Tomáš Kowalski

Při frekvenci stávek na německé železnici by možná stačilo jen vypsat dny, kdy vůbec něco jede 😀

P_V

Jo, to je ještě lepší nápad! Čím víc stávek, tím víc elektriky se neprojezdí!

Kowalski

To bylo furt řečí, jak chtěj bůhvíco, a voni nám při tom zachraňují klima! Teda pane vachmajstr, ti nemčóři, to jsou hlavy!

Jan

Ano, protože papír je super na zobrazování aktuálního zpoždění a jiných nepravidelností.

Kowalski

Kolega P_V to myslel více než pravděpodobně myslel s ironií a nadsázkou 😉

Jan T.

To už vylepené je a dokonce s pevně danými kolejemi. Pokud se teda občas nemění, jako nedávno, kdy nás nahnali s kočárkem na nástupiště, které nemělo funkční výtah…

KrizeVychodniSpolecnosti

Souhlasím a při zpoždění by vždy přišel nějaký zaměstnanec nalepit tabulku upravenou o zpoždění 🙂

Pája

A chodil by co 5 minut s narůstajícím zpožděním. Teda na tohle bude potřeba přijmout posily 😃

BND30

V Přerově mají na jednom nástupišti ponechán jako historickou zajímavost ještě mechanický ukazatel odjezdů. Ten funguje na lidský tuk 🙂

IGCT

Tím vypínáním jim ty tabule podstatně dřív odejdou do silikonového ráje. Je to nesmysl. Ale pro ekopropagandu dobrý…

Daniel Jablonecký

Já to Němcům pokaždý říkám, ať se jdou nejdřív zeptat někoho v Čechách, jak to mají správně dělat. Ale je to marný, je to marný, je to marný.

Petr

Se svojí hysterickou Energiewende se zeptat mohli…

BDT

Tak já vám nevím, cena kWh teď v ČR cca 3 Kč, úspora píší 720 kWh ra rok na jedné tabuli, to je 2160 Kč na jedné tabuli za rok a při 1800 tabulích zmíněných v článku, to dělá cca 3 888 000 a upřímně netuším jestli je lepší tabuli vypínat nebo na ji mít zapnutou s žádnou informací, alespoň z hlediska životnosti.

Dominik

Proč s žádnou informací?
Vždyť ta tabule může zobrazovat dopředu všechny následující odjezdy, co zvládne vypsat.

BDT

Ok, u dvou zmíněných nádraží, tam asi moc prostoje mezi odjezdy nejsou, ale třeba v nějaké méně vytížené stanici, nevidím problém zapnout tabuli 15 minut před odjezdem.

Lukáš F.

Proč myslíte? Kvůli častějším výkyvům teploty?

IGCT

Ano, to je také důvod. Obecně jemné elektronice nesvědčí spínání proto, protože se tvoří i přepětí, což elektronice nedělá dobře.

Y.K.

To je ale případ tvrdého odpojení od zdroje či připojení, což nebude tento případ.

Y.K.

Ale oni to nevypínají vypínačem, elektronika se „odstavit“ a uspat umí celkem bez problémů. Na telefonu vám taky nesvítí displej celou dobu co je zapnutý a vše nejede na plný kýbl, většinou se to celkem chytře odstaví do různých módů spánku či „idle“.

Jiří Kocurek

Taky bych to viděl jako spořič obrazovky.