V Německu mají netradiční vlak. Z vagonů je supermarket, propaguje „udržitelné“ nákupy
Rewe Supermarkt Zug. Foto: Rewe
Obchod na kolejích má ukázat každodenní udržitelnost.
Obchod na kolejích má ukázat každodenní udržitelnost.
škoda, že už jsou pryč mnoha drážní skladiště. mohly z toho být krásné, vlakem přímo zasobovane prodejny. a prodávat tam mohla pokladní ze stanice, respektive tam mohla být i pošta…
ale to jsem ty kamna příliš rozhicoval
Tomu nerozumím.
supermarktzug (tecka) de
Osobně to považuji za svébytnou formu reklamy.
Tj. IMHO nejde o vážně myšlenou, dlouhodobou službu (např. adaptovat vagonky typu 628 by dávalo větší smysl)…
Nic víc, nic míň
Ještě, že na lokomotivě jsou ty loga, jinak by to na první pohled mohlo budit dojem, že se jedná o mobilní reklamu jednoho našeho uřvanýho skřeta.
https://www.youtube.com/watch?v=m-XNqSPLMKw
Proč mi to jen připomíná Okamurův předvolební Český jarmark?
To nevím. Proč?
Myslím že kde by se uživil tento vlak už dávno stojí hypermarket a na vesnice to není. A kolik těch aut to muselo navozit (stejně jako do kameného obchodu) a než by někam přijel 🙂 Navíc i zde by se babkám dobře skákalo nahoru a půlka by to vůbec nevylezla.
Propagační vlak snad ale reálně úplný nesmysl
Němci mají všelijaké úchylné nápady. Nicméně někde by takový vlak mohl najít uplatnění. Na českých lokálkách. Je totiž rozdíl mezi českou a německou vesnicí. Na české vesnici až na čestné výjimky není prakticky nic. V německých vesnicích, samozřejmě těch větších (a bavíme se o západních spolkových zemích) bývá doktor, bankomat a i nějaký ten malý obchod.
Ale třeba ve švýcarských horských vesničkách bývá řešeno zásobování obchodů, zpravidla COOP vlastní vlečkou, respektive obchod je často přímo na nádraží. Tohle je zejména na metrových úzkorozchodkách v jižní části země.
Zermatt je zásobován pouze vlakmo ranní „manipulák“ s kontejnery jede před prvním osobákem (ten tvoří souprava Glacier expresu).
Lokalita Ospizio Bernina na RhB je obsluhována podobně, platí rovněž o Kleine Scheidegg / Jungfrau ….
V Basileji je po vlastní vlečce zásobován i supermarket.
to je blbost, proč mám chodit nakupovat na nádraží, když mám trh nebo obchod blíž… jestli chcete podpořit zemědělce tak jim přestaňte ničit půdu a zařiďte lepší dotace…
Normální zemědělce, krom hospodaření s vodou/ornicí/pozemkových úprav, nejvíc trápí obrovsky přebujelá administrativa….
Schválně – jestlipak někdo ví, že nikdo si nemůže na chalupu na vesnici pořídit ovečku bez nějakého papírování/poplatků?
Z toho byrokratismu jsou víceméně osvobozeny akorát králíci, slepice, kačeny a pašíci… plus kočky, a pejsci (akorát tyto zvířátka v našich končinách jsou vesměs považováni za rodinné nikoliv užitkové zvířátka). A asi není potřeba papírovat, když by si člověk na chalupu pořídil krokodýla, neboť na něj dosud žádný předpis není, teda doufám, že se nic nezměnilo.
Nevím jak u koček, ale u pejsků máte známku příslušné obce + povinné očkování.
poplatek ze psa … na dědinách obvykle nee.
Očkování je OK, to dává smysl. Jak to souvisí s přehnanou byrokracií, např. u oveček?
U na obcích se platí za psa.
krokodyl je uz u nás jatecni zvíře. zařídil Bureš, aby měl jak zlikvidovat krokodyli farmu po Agro Jevisovice.
Na krokodýla potřebujete papír cca 30 let. Pořizovat si jen jednu ovci je trápení zvířat. Prase bez registrovaného chovu smíte mít jen jedno. Moc o tom nevite, že…?
Vazeni cestujici, na druhou kolej prijel Kaufland, pravidelny prijezd….
Vazeni cestujici, ukoncete nakup v Bille na ctvrte koleji, Billa je pripravena k odjezdu…
Mě to přijde neskutečně smutné… v podstatě to je jak z rádia jerevan: Dotaz: nedávno jsem byla na návštěvě v Moskvě a tam jsem viděla obchod plný čerstvého ovoce včetně tropického jako banány, pomeranče a ananasy a proto bych se chtěla zeptat, zda bude něco takového časem i u nás? Odpověď: ale samozřejmě soudružko, výstavka je putovní… Nevím jestli se smát nebo brečet, kam jsme to došli. Btw. Švýcaři zásobují velkou část svých supermarketů COOP právě po železnici, na rhätische bahn často i za běžnými vlaky visí plošinový vůz s kontejnery, který se po trase odpojí a přeposunuje do lokálního… Číst vice »
Jen takový dotaz: Jak do toho vlaku navozili zboží a jak ho budou doplňovat? Výrok „Zboží v obchodě prostě je“ není pravdivý.
Vlakem přece… 😉
Přímo z vinohradu úzkorozchodka, kupte si bezsilniční hrozny!
Než aby jela jedna dodávka se zbožím do vesnického obchůdku 3x týdně, tak pojede celá vesnice (několik set lidí) na nádraží do vedlejší vesnice.
Možná se podaří vymyslet logistický sklad u nádraží, odkud se to zboží rozveze po okolí a nebude se vozit N x 80 kg člověka pro 5 kg nákupu, ale pojede jen těch N x 5 kg nákupu. Do obchůdku si pak místní můžou dojít pěšky.
Za kolik maj máslo, paní Nováková?
V pilotním projektu a zohledněnou dotací obce , kraje i státu předpokládám okolo 35 – 40 Kč za hotelové 10g balení. Množstevní sleva za vagon , frigo za cenu prachotěsu 🙂
Hodnotím to kladně. Pěkná zelená lokomotiva s vagóny. Uvnitř soubor všech rozmanitých druhů zboží. Fajnová propagace.
Jednoho dne se možná zjistí, že jako pojízdná prodejna stačí i něco menšího, než vlak. Že se na pojízdnou prodejnu dá přestavět větší dodávka a ta dojede až na náves v Lipůvce.
V Lipůvce je obchod. Pojízdná prodejna co dojede jen do obce, kde už obchod je, je na nic.
Nechápu, proč je na lokomotivě logo DB, když už jim nepatří. Resp. proč si DB na takovéto akce musí brat loko od soukromníka, to se ve vlastní flotile nic nenašli?
DB je partnerem akce, není to její akce.
Pokud si to představím do našich podmínek jako nějakou 810, tři přípojné vozy a na konci opět 810, celé to předělat na průchozí, na jedné straně vchod, na druhé pokladna a východ tak mi to nepřijde úplně k zahození. Udělat k tomu nějaký jízdní řád, který by objížděl lokálky a zastavoval ve stanicích třeba na 30 minut a pak do další stanice, kde není obchod by se místním důchodcům asi líbilo. Mohl by se tak udělat 30 min zastávky ráno ve směru od někud do někam a večer 15 min od někam do někud pro třeba lidi, kteří jsou ráno… Číst vice »
Nedávno něco takového vznikalo jako nápad na fa čvut, měl v tom jezdit i doktor nebo úředníci ze spádové obce.
Několik vlaků – poliklinik operuje na Sibiři. Prodej chleba z vlaku se uplatňoval na SSSR venkově. V Česku fungují pojízdné prodejny potravin, masa. Že by mohl na běžné bázi fungovat vlak-supermarket, je v českých podmínkách iluzorni. Venkovští důchodci ho neuživí a zbytek populace nebude podřizovat svůj program tomu, že v 12:30 až 13:00 jim na nádraží zastaví obchod.
Nějaký zdroj k těm poliklinikám na Sibiři? To by mě zajímalo
Nejdou sem dávat linky v azbuce, takže tudy https://en.wikipedia.org/wiki/Hospital_train a přepnout do ruské wikipedie a skoro dole je přehled těch současných vlaků.
Jinak na googlu se dá najít několik reportáží, třeba zde https://witness.worldpressphoto.org/diagnosis-f62f599237ed
Vzhledem k tomu že i pojízdné prodejny fungují pouze za podpory ( čti dotací) kraje nebo obcí, tak u vlaku je životaschopnost takového projektu nemožná.
To víte, 22 kV přípojka do každého rodinného domu se také neoplatí, tak mají 100x menší napětí a menší prodouvou kapacitu. Protože 3x 25A 230 V je dostačujících.
Jako jo, celá Bystrc, 25.000 obyvatel, pojede šalinou na Rolu pro chleba. To aby se chleba nemusel vozit autem do Bystrce.
Načež se uspořádá konference proti klimatické změně nědke na krásném místě, kam se všichni slétnou letadlem. Webex?!
Ano, pojedou tramvají, nikoli autem, tzn se ušetří emise zbytečně cesty autem, a ten tramvsjovy spoj by tak jako tak jel…
Jasně, místo 1 nákladního auta s chlebem pojede 100 tramvají natřískaných k prasknutí.
Oni ten chléb rozvážejí až do domu tím náklaďákem?
Udržitelnost, resp. udržitelný růst, tak, jak nám to politici prezentují, neexistuje. Zdroje energie jsou omezené, lidí na planetě přibývá, a všichni ti Indové a spol. se chtějí stejně dobře, jako mi ze Západu.
Takže je správné, že se spousta zboží vyrábí v otrockých podmínkách a vozí z nejlevnších možných míst, čert vem nápady jako Fairtrade?
Falešné dilema. Kamui má pravdu – všichni se chtějí mít dobře a jako vzor vidí naši konzumní společnost. celý svět se nemůže mít tak, jako Západ, na to prostě nejsou zdroje. Ale jedno je jisté – abychom my si svoji úroveň udrželi (tady narážím na tu „udržitelnost“), tak logicky jí nemohou dosáhnout všichni ostatní… No a protože jinou planetu nemáme a zdroje jsou tím pádem omezené a konečné, tak ono se to nějak vyřeší. Otázkou je, jak a jak bude svět potom vypadat… 😉
Vždyť je to blbost. Všichni na Západě se nemají stejně. Pár lidí se má extrémně dobře, a zbytek doplácí na jejich zazobanectví. My stejně tak jako lidé kteří otrockou práci vyrábí někde v zemích třetího světa. Pomalejší cesta je prosazovat udržitelnost, rychlejší cesta je převod majetku do komunitního vlastnictví
Všechno je relativní. Všichni obyvatelé Evropy jsou bohatí z globálního hlediska. I ten Albánec co nám přijde chudý jak kostelní myš je bohatý, protože bydlí v domě z cihel, má tam elektřinu a před domem staré auto. Chudí jsou negramotní Afričané, co žijí v hliněné chýši s ohništěm a nemají zhola nic.
To je dost zjednodušení celého problému obchodování. Zaprvé ne všichni na západě jsou bohatí a zabezpečení. Za druhé u podobných aktivit nejde o to, aby byli všichni na planetě bohatí a rozhazovační, stačí jen když za práci zaplatíte tomu do něco vyrobil tolik aby přežil, měl na jídlo, základní živobytí a tak. Tedy aby většina ceny nešla překupníkovi, nějaké značce co to rozhází za reklamy a sponzorství fotbalistů. Něco jako fast fashion.
Jistě. Ale lidé na Západě jsou prostě proti zbytku světa bohatí. Drtivá většina toho zbytku světa na Západ toužebně hledí a chce se mít jako lidé tam. Že mají představy leckdy zkreslené, je věc jiná. Proti nim prostě opravdu bohatí jsme. Proto i ta migrace do Evropy. No a ten váš malý výrobce – jak dlouho mu bude stačit, že vydělá na to, aby přežil? Víc chtít nebude? A proč by neměl? Bude chtít lepší bydlení, nový mobil, auto, oblečení… Kde je hranice, kdy už „má mít dost“? A my už dost máme? Myslíte, že i na tom bohatém Západě… Číst vice »
Nějak nechápu kam tím míříte. Jako bezcílný pokec nad tím jestli se máme dobře pěkný, ale tady opravdu nejde o bohatství, ale o distribuční řetězce. Cesty produktu od farmáře ke spotřebiteli, o to kdo získá většinu výnosu. Teda nemá smysl dělat nic a u nakupování raději nepřemejšlet komu své peníze dáváte?
Mimochodem většinou se u Fair Trade nejedná o výrobce ale spíše o farmáře. Často kakaové boby, kafe, banány a jiné věci, které se tady draze prodávají, ale v místě levně vykupují. Jako hodně levně.
Na druhou stranu máme taky nějakej pokrok ve vědě a technice, který může přinést úspory ve využívání těch energií, aniž by klesalo nebo přestalo růst pohodlí.
Na třetí stranu jenom tyhle úspory díky pokroku v technologiích pravděpodobně opravdu nebudou stačit.
Na čtvrtou stranu čím víc lidí a čím dřív přestane aspoň s úplně zbytečným plýtváním, tím míň bude potřeba těch opravdu bolestivejch úspor…
Lidé se dobrovolně neuskrovní nikdy, alespoň jejich drtivá většina. Zkuste navrhnout lidem ve svém okolí, aby si nový telefon /auto / spotřebiče kupovali nejdřív po 5/10 letech, aby jedli střídmě a zejména lokální potraviny, aby pracovali a bavili se nedaleko místa bydliště, aby nemuseli cestovat… 😇 Navíc když se uskrovníme, tak zničíme ekonomiku tak, jak je nyní nastavená – na nadprodukci a neustálý odbyt. Možné cesty k úsporám jsou jen 3 – totalita, hluboká krize a válka. Bohužel…
Jako první krok bych začal tím, že se nebude ještě dotovat (ani nepřímo) to nejkřiklavější plýtvání. A těsně druhý nedělat cool věc z okázalý spotřeby rychloobrátkových šuntů. Bude to stačit? Velmi pravděpodobně ne. Může to pomoct, aby opravdu citelné úspory nemusely být tak drsné? Jo. Jinak možná je to okolím, ale většina mého okolí (a není to zdaleka jen záležitost starších) spíš brblá, když starý telefon nebo jiný spotřebič doslouží a oni si musej zvykat na jiný (a zaplatit ho, i když si ho v pohodě dovolit můžou a není to pro ně věc, na kterou by museli šetřit). Ještě… Číst vice »