V Moravskoslezském kraji spouští jednotný e-shop pro nákup jízdenek, ODISky budou platit i v Praze
Karty pro cestování v Moravskoslezském kraji. Foto: Kodis
Společnost Koordinátor ODIS (Kodis), která spravuje a rozvíjí integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS, dnes spustila novou podobu e-shopu pro
Karta s e-shopem je v dnešní době krok zpět. Ideální je aplikace v mobilním telefonu a žádnou kartu nepotřebujete, nemusíte ji vyrábět ale zase si nenamastíte kapsu….výrobní cena 30kč, prodejní 130?!
Pravda, nejoptimálněji to má vyřešen eshop ČD a IDS JMK stačí ukázat z displeje mobilu QR kód k naskenování, ČD jej má navíc plovoucí, takže není vůbec nutné vytahovat doklad totožnosti, kontrola vidí i vaši fotku ve čtecím zařízení.
Kraj je již připraven na způsob odbavení pomocí QR kódů, autobusy se soutěžily už s tímto odbavením, v průběhu roku by měla být spuštěna aplikace Můj ODIS
Tak IDS JMK nic moc na nákup jízdenek je lepší PID litacka v poseidonu se musím registrovat a následně si tam poslat penize u litacky zadam pouze email tel. cislo a jízdenku si zaplatím kartou nebo přes masterpas a penize nemusím nikam posílat tak V JMK si musím někde kupovat PAPÍROVÉ Jízdenky.
Ideální to je, ale v souběhu se zachováním papírových jízdenek, ne jak v Ostravě.
Důležitější než jak vypadá je, jak funguje. Podle mě výborně. Když jezdím spojí po MŠ kraji (vlak, autobus, tramvaj) stačí mít na ODISce nabitý kredit a systém sám spočítá, jaké mám zóny a podle toho mi stáhne částku za jízdné. Jeden z nejlepších systémů pro cestování. Kdyby tak fungovala celostátně. Nabijete kredit on-linea neřešíte.
Až tak ideální to není (zatím).
Nabití kreditu online neumí registrovat všichni dopravci (mám dojem že ani ČD, ale rád se nechám opravit).
Nefunguje zastropování ODISky na jednodenní jízdné v Ostravě XXL jako u platební karty u DPO (ale prý to časem bude).
Při přestupu z dálkového vlaku na regionální musím k pokladně, nemůžu s ODISkou přímo do vlaku. Možná to teoreticky jde, ale průvodčím to ještě neřekli.
Dobití i dlouhodobá jízdenka se objeví u všech dopravců 24h od zakoupení, vč. vlakových dopravců
Jakákoliv transakce přes e-shop lze urychlit přiložením karty v každém vozidle DPO.
Primo do vlaku můžete v případě stanice bez prodeje jizdenek. Primo ve vlaku vam prodají jízdenku pres odisku.
Jízdenku z ODISky lze koupit i na pokladně, i tam funguje to, že systém pozná a spočítá cenu podle zakoupených zón. Příklad: mám zónu 77, jedu že Svinova do Opavy. Na pokladně koupím z ODISky, na jízdence je uvedeno, že jedu Svinov Opava, ale platím méně, až z Třebovic.
Pokud ovšem máte šanci k pokladně doběhnout. Při přestupu z náhodně zpožděného vlaku od Prahy je člověk obvykle rád, že to stihl doběhnout. Pro šťouraly : jízdenku Praha – Ova – Moje Díra dělit musím, protože Pha-Ova mi zaměstnavatel prolatí (místo výkonu práce), Ova – Moje Díra ne. Pro šťouraly 2 : koupit si jízdenku předem v Praze (uměli by tam akceptovat ODISku?) je nemožné, zejm. proto, že není vůbec jisté, kdy se vlak do Ostravy dokodrcá. Pro šťouraly 3 : ano, už od Olomouce (a za Dluhonicemi opět) půl vlaku žhaví různé aplikace a odhaduje, co všechno jim (ne)ujede… Číst vice »
Pokud do Prahy jdete na sluzebku, tak Vam zamestnavatel ze zakona musi proplatit jizdne BUD z mista vykonu prace (pokud na SC nastoupite az z prace) ANEBO z mista bydliste (pokud na SC nastupujete primo uz z domu). Takze se jizdenka delit z tohoto duvodu nemusi.
Nabitý kredit je nutno nabít na Kart na kterémkoliv označovači ve voze DPO. Jízdenku na vlak lze platit jak u průvodčího, tak na pokladně.
To je velmi užitečné, pokud žijete mimo oblast obsluhovanou DPO.
Ideální by byl jeden eshop pro všechny kraje v ČR místo současného chaosu, ale u nás zatím utopie vzhledem k tomu, že někde IDS znamenal i návrat k papírovým jízdenkám.
No jestli se jim povede do toho přidat i Brno tak to bude nejlepší karta, která bude platit ve střech největších IDSkách. Už se na novou kartu těším. Zrovna tento rok ji budu měnit.
Kartu pro brněnskou MHD používám platební, ale ta platí stejně jen pro Brno, v JMK krajském jízdném berou pouze QR kódy.
Hlavně ne všude IDS je (nebo alespoň ne použitelný).
Tak zpomalíme. Nadšeně jsem se do systému přihlásil a error. Tak brnknu na infolinku a paní mi řekla že integrace stávajících Odisek bude probíhat během roku 2020.
Já se na odiska.cz snažil zaregistovat předevčírem a dodnes čekám na povrzovací email od nich. Napsal jsem jim email, ale bez reakce.
Sranda jak ti, co nemůžou tu kartu používat, kritizují úplně všechno, včetně jejího designu. 🙂
Jenom dál tiše záviďte a vystavujte si papírové jízdenky na nástěnku. 😀
Kartu sám používat mohu, a i přes to se mi desing nelíbí. Facepalm.
A budete se stydět ji vytáhnout v tramvaji pro svůj vzhled? 🙂
Tak papírové jízdenky na nástěnku, už si můžou vystavovat snad pouze ve Zlínském kraji, Jinak mě přijde na odbavení mnohem praktičtější QR kód na displeji mobilního telefonu (jak v JMK), než sada karet v peněžence.
QR kód je super, naposledy, když jsem ho používal v IDS JMK, tak jsem řidiči autobusu musel aktualizovat v telefonu aplikaci pro kontrolu a ukázat mu, jak ji používat. 😀
Tak čtečky v mobilním telefonu používají i revizoři v brněnské MHD pro načtení karty, takže pokud obsluha neumí ovládat odbavovací zařízení tak je jedno jestli se používá qr kód nebo karta.
Právě ta sada bude díky odisca ubývat. Nebudu už muset používat litačku a tím místo dvou bude už jen jedna. Snad se to rozšíří brzo všude a místo všech IDS karet bude stačit jen odiska
Současné mobilní telefony obsahují NFC čip, když jím lze platit v obchodě, tak moc nechápu proč někdo již nepřišel na to použít jej pro odbavování cestujících.
u In Karty ČD NFC funguje při kontrole jízdenky. nejméně 2 roky.
Jako že přiložím pouze mobil s NFC a aplikací můj vlak k terminálu průvodčího a jemu se načtou údaje o mě to asi ne co?
Ne, pokud máte v aplikaci Můj vlak “ Virtuální In Kartu“ nebo „obraz plastové In Karty“ a zapnete NFC, tak POP načte z mobilu čtečkou BČK mobil stejně jako plastovou In Kartu a provede kontrolu.
Obraz plastové in karty samozřejmě v mobilu, ale je zvláštní že ČD o této funkci nezmiňují a v nápovědě píší při kontrole použít pouze QR kód, dále je otázkou jestli nebude při přiložení mobilu k POPce při kontrole problém zároveň přidaná bankovní platební karta pro placení přes Google Pay?
NFC má ta POPka
Pokud vím, NFC je funkcionalita telefonu.
Design je vskutku ohavný. Ale mě zajímá jiná věc: když tahle nová vymoženost bude moci fungovat jako In-karta, bude to fungovat i opačně? Že by In-karta mohla sloužit jako nosič/peněženka v tom nejlepším a nejprogresivnějším systému na světě? To bychom se totiž pomalu začali někam dostávat.
Technicky jsou všechny karty a čipy takřka stejně. Jen úplné lowcosty nepodporují potřebné protokoly, ale ty už snad dnes číňani ani nevýrabějí. Kdyby byla ochota tak si tam klidně můžete zaregistrovat třeba čip na obědy.
Až tak triviální to zase není. Ale jako In Karta by fungovat mohla, podmínkou je vyřešit smluvní vztahy. S Plzní to funguje včetně křížových plateb peněženkami.
Mohla, ale to by ČD musely chtít.
Navíc si nejsem úplně jistý, kterých karet je víc =D I když inKarty zdatně podporují zaměstnanecké průkazy.
Jinak je úplně jedno, co se na čip nahraje, jde jen o protokoly. InKartu už teď jde používat na spousty věcí, pokud je druhá strana připravena, takže jednoduše už se používá (stejně jako Odiska) na docházkové systémy, zabezpečovačky, stravování a spousty dalších věcí, kde stačí identifikace =)
Na spoustu věcí stačí pracovat s číslem čipu karty, např. vstupy do budovy ale i knihovny a pod. Na to nepotřebujete klíče pro přístup do čipu karty.
Vzhledem k tomu, že MAP je společným projekt ČD a PMDP (Plzenského DP), tak ze strany ČD určitě zájem je.
Výborně jen tak dál ..mohlo by to fungovat po domluvě i v jiných krajích.aspon někam SME se hnuli..
To uz částečně funguje s Olomouckym krajem – ve vlacich
Nějaké bližší informace?
To by mě taky zajímalo, pokud vím, tak karta platila pouze v rámci IDSOK a šla použít pouze na týdenní měsíční a roční jízdenky, tudíž pro běžného cestujícího jedoucího jednorázově naprosto nepoužitelné.
Plastová kartička není primárně určena pro jednorázově cestujícího…
A implementace elektronické peněženky je přeci jen o dost náročnější, než pouze info o dlouhodobé jízdence, takže nebojte, vše jednou bude, je to jen o času a investicích…..
Zase něco nového diky
https://www.kodis.cz/pdf/mapa_zon.pdf -> jsou tam hraniční oblasti v OL kraji, na které jde koupit zóny v ODIS. Např. ValMez a Moravský Beroun
Co na výrobě karty trvá tři dny a nebo dva týdny? Lítačka se dala a nejspíš ještě dá (ale v zásadě není potřeba) pořídit na počkání.
To same Pardubická karta – expresní vydání do 15 minut, klasické vydání je asi do týdne. S tím, že express je asi jen o 30 Kč dražší.
nic, jen se jim nechce vozit karty na všechny výdejní místa každý den, tak to tam svezou jednou za 14 dní a mají pokoj. JInými slovy nejvíc na tom trvá finanční úspora.
Je to bezpečnosti karty, jak designu, tak přístupových klíčů a taky o penězích.
To logo vypadá jak z vesnického supermarketu 90. let 😀
On má být i nový desing, ale vypadá stejně odporně jak současné karty a bohužel se ani logo nezměnilo. 😀
Ale bylo to levné, takže panu Morysovi zbydou penízky na ten vysněný a vysmivaný nový elektrobus ročně 🙂
to je věc vkusu
Ty jo. Jsem nevěděl, že se dá udělat design karty i ve Wordu z roku 2003.
Já bych ten design udělal i ve Wordu 7.0 (Word for Windows 95) 🙂