V Mnichově budou jezdit další tramvaje od Siemensu
Tramvaj Siemens Avenio v Mnichově. Foto: Stadtwerke München
Mnichovská městská společnost Stadtwerke München (SWM) objednala dalších 73 tramvají Siemens Avenio. Zakázka má hodnotu 200 milionů eur, tedy přes
Nevíte, jak to má Avenio s otočností podvozků? U T3 nebo 15T můžou být podvozky volně otočné, u 14T můžou být pevné, ale tady nelze podle mne použít ani jedno. To je mají otočné s nějakým výrazným direkčním momentem, aby se jim tramvaj za jízdy po rovině nevlnila?
V časopise Československý dopravák 5/2015 vyšel popis Avenií (http://www.cs-dopravak.cz/aktuality-1/2015/12/16/siemens-avenio-pro-mnichov?rq=avenio), ja tam psáno i o podvozcích. Nejsem schopen to úplně z hlavy zreprodukovat, ale je to skutečně „něco mezi“ – podvozky (bez klasických dvojkolí) jsou mírně otočné (4,5 stupně) a je tam nějaké zařízení, které celou soustavu podvozků a skříní „vede“ – natáčí do oblouku, stabilizuje, tlumí. V článku se používá označení dynamicky otočnáý podvozek.
Vidím, že Kubrt má přehled jako obvykle. 🙂 On tam přebývá právě jeden stupeň volnosti (na celou soupravu libovolné délky), takže by buď mohli podvozek v jednom libovolném článku zafixovat (netuším, jestli to někdo použil a jak by se to chovalo na nerovnostech) a nebo můžou natvrdo spojit dva články bez kloubu (což vlastně použil Stadler u Tango NF2, resp. Škoda u typu ForCity pro Ostravu). Dynamicky otočné podvozky od Siemensu zachovávají plnou symetrii soupravy, ale zjevně vyžadují to tajemné „zařízení“, které je schopné ukočírovat stupeň volnosti navíc. By mě zajímalo, jak to skotačí při poruše.
V Mnichově funguje veřejná doprava excelentně, dobře, že se bude dále rozvíjet.