Doprava ve městě Tramvaje

V Mnichově budou jezdit další tramvaje od Siemensu

Tramvaj Siemens Avenio v Mnichově. Foto: Stadtwerke München
Tramvaj Siemens Avenio v Mnichově. Foto: Stadtwerke München

Mnichovská městská společnost Stadtwerke München (SWM) objednala dalších 73 tramvají Siemens Avenio. Zakázka má hodnotu 200 milionů eur, tedy přes pět miliard korun. Mnichovská společnost, která provozuje i městskou hromadnou dopravu ve městě, využila opce z původní objednávky. Kontrakt oznámily obě společnosti v tiskové zprávě. Mnichov byl prvním zákazníkem Siemensu pro nové tramvaje Avenio, teď se rozhodl pro největší jednorázovou objednávku v historii.

„Je to zásadní investice pro další rozvoj a rozšíření sítě tramvají v Mnichově. Avenio se ukázalo jako velmi spolehlivé vozidlo, proto jsme se rozhodli pro další nákup,“ řekl Ingo Wortman, který má v SWM na starost dopravní divizi. Podle něj tramvaj svoji velikostí a kapacitou představuje ideální kompromis mezi autobusem a metrem.

Čtyřčlánková tramvaj s délkou 37 metrů má kapacitu 218 cestujících. Mnichov plánuje vybudování několika nových tramvajových tras, zejména na severu města. Nové tramvaje mají také nahradit starší vozy R2, které Mnichov nakoupil v devadesátých letech. Oproti nim má Avenio větší kapacitu.

Tramvaje v mnichovské vozovně. Foto: Stadwerke München
Tramvaje v mnichovské vozovně. Foto: Stadwerke München
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Nevíte, jak to má Avenio s otočností podvozků? U T3 nebo 15T můžou být podvozky volně otočné, u 14T můžou být pevné, ale tady nelze podle mne použít ani jedno. To je mají otočné s nějakým výrazným direkčním momentem, aby se jim tramvaj za jízdy po rovině nevlnila?

Kubrt
Host
Kubrt

V časopise Československý dopravák 5/2015 vyšel popis Avenií (http://www.cs-dopravak.cz/aktuality-1/2015/12/16/siemens-avenio-pro-mnichov?rq=avenio), ja tam psáno i o podvozcích. Nejsem schopen to úplně z hlavy zreprodukovat, ale je to skutečně „něco mezi“ – podvozky (bez klasických dvojkolí) jsou mírně otočné (4,5 stupně) a je tam nějaké zařízení, které celou soustavu podvozků a skříní „vede“ – natáčí do oblouku, stabilizuje, tlumí. V článku se používá označení dynamicky otočnáý podvozek.

Martin V.
Host
Martin V.

Vidím, že Kubrt má přehled jako obvykle. 🙂 On tam přebývá právě jeden stupeň volnosti (na celou soupravu libovolné délky), takže by buď mohli podvozek v jednom libovolném článku zafixovat (netuším, jestli to někdo použil a jak by se to chovalo na nerovnostech) a nebo můžou natvrdo spojit dva články bez kloubu (což vlastně použil Stadler u Tango NF2, resp. Škoda u typu ForCity pro Ostravu). Dynamicky otočné podvozky od Siemensu zachovávají plnou symetrii soupravy, ale zjevně vyžadují to tajemné „zařízení“, které je schopné ukočírovat stupeň volnosti navíc. By mě zajímalo, jak to skotačí při poruše.

os.ka.rek
Host
os.ka.rek

V Mnichově funguje veřejná doprava excelentně, dobře, že se bude dále rozvíjet.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll