Logistika Nákladní doprava Silniční nákladní doprava Stavebnictví Železnice

V mělnickém přístavu prodlouží vlečku, vlaky by neměly tak často přečnívat

Intermodální terminál Mělník. Pramen: Autor: Petr Štefek – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48941996
Intermodální terminál Mělník. Pramen: Autor: Petr Štefek – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48941996

V přístavu Mělník začne na přelomu ledna a února třetí fáze takzvané ekologizace. Stavební práce za 190 milionů potrvají do konce listopadu, zajistí je stavební skupina Swietelsky, která to oznámila v tiskové zprávě.

„Půjde o prodloužení tří vlečkových kolejí kontejnerového terminálu, a dostavbu kvalitních skladovacích a manipulačních ploch. Její součástí je rovněž odvodnění, osvětlení a pevná jeřábová dráha pro portálové jeřáby na elektrický pohon,“ uvedl prokurista Swietelsky stavební Pavel Brůžek. Stavba rovněž zpevní protipovodňovou hráz, která se v roce 2013 při povodni trhala a propouštěla vodu.

O železniční část zakázky se postará sesterská společnost Swietelsky Rail CZ. „Pro optimalizaci vlečkového provozu budou koleje propojeny kolejovými spojkami a na konci terminálu zapojeny do prodloužení současné vlečkové koleje. Ta se pak stane výtažnou kolejí. Postaráme se i o montáž pevné jeřábové dráhy,“ doplnil Pavel Kouba ze Swietelsky Rail CZ. Prodloužení kolejí oddálí manipulaci od města a sníží počet výjezdů vlaků nebo jejich částí z přístavu a tím i omezí stahování závor na přejezdu. Portálové jeřáby na elektrický pohon se stanou hlavní technologií na manipulaci s kontejnery. To má významně snížit ekologickou a hlukovou zátěž.

Přístav Mělník je největší v České republice. Je rozložen na více než 50 hektarech na pravém břehu řeky Labe, má celoroční provoz a je určen hlavně pro překládku zboží mezi vodní, silniční a železniční dopravou. Skrze přístav proudí zejména agrární produkty, stavebniny, substráty, železo, chemické výrobky, kusové zásilky nebo investiční celky. Slouží také ke stání plavidel a plní ochrannou funkci při povodních ve dvou přístavních bazénech. Jeho součástí jsou dva kontejnerové terminály. Denně se v přístavu, do něhož zajíždí několik nákladních vlaků a desítky kamionů, přeloží stovky kontejnerů.

Majitelem je společnost České přístavy, která do modernizace přístavu v Mělníku investovala v posledních letech stovky milionů korun. Ekologizaci podporuje Evropská unie ze svých fondů.

12
Diskuze

avatar
3 Komentáře
9 Reakce na komentáře
7 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
FrantisekArimatejskyRadekMartin V.Osasco Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radek
Host
Radek

Je to dobře, lidem ve městě to silně pije krev a byli politici, co před volbama slibovali zrušení terminálu. Takhle se městu snad trochu uleví.

Frantisek
Host
Frantisek

Dost na tom, že v klídku zrušili druhou vlečku a nahradili ji silnicí a dalšími kamiony, o „zazděné“ možnosti napojit trať od Lužce nemluvě. Ještě si budou stěžovat na vlaky… Ale jinak je fajn, že se nebude zbytečně posunovat sem a tam , to zase jo.

Démon
Host
Démon

Něco CEF a něco OPD (49%). krásné podnikání 🙂

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

K tomu ty fondy jsou. Si požádejte taky.

Martin V.
Host
Martin V.

Jaký má terminál Mělník roční obrat kontejnerů?
Kdy tam naposledy připlul nějaký kontejner po Labi?

Bram
Host
Bram

Roční obrat kontejnerů je velký. Jen to skoro vše je překládka mezi železničními a silničními vozidly…

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Soudě podle počtu vlaků na vlečce velký, tipl bych tak 500 denně.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pokud ten kontejner chcete dostat z/do Hamburku a z něj námořní lodí někam dál, tak je mnohem lepší, když se to přeloží na vlak v překladišti s molem u Labe, než aby to kamion vezl až z/do Hamburku. A to že při té překládce čistě náhodou přihlíží molo, to samotné překládce nevadí. Rušit kvůli tomu překladiště a stavět nové o kus vedle bez mola moc úspory nepřinese.

Martin V.
Host
Martin V.

To máte sice pravdu, ale ŘVC občas při investici do zvedání mostů přes Vltavu či souběžné plavební kanály argumentuje kromě hotelových lodí (kde je přínos větší podjezdné výšky nesporný) i možností přepravy kontejnerů (což mi naopak přijde absurdní, když kontejnery neplují ani do Mělníka, kde je výška i šířka dostatečná). Proto jsem se ptal, jestli třeba náhodou. A vypadá to, že ani náhodou.

Frantisek
Host
Frantisek

Naproti tomu přínos hotelových lodí proti přepravě nákladu po vodě (alespoň po proudu) je minimální. 🙂

Osasco
Host
Osasco

Řekl bych, že tam po Labi nikdy žádný kontejner nepřiplul (ani nepřipluje), rozhodně ne v době existence kontejnerového překladiště. A jestli si myslíte, že je to škoda, tak není, protože vlak z Rotterdamu/Bremerhavenu je ekologičtější než loď, která by tam mohla při nějakém rozumném ponoru připlout. Holt Labe není Rýn.

Martin V.
Host
Martin V.

Kdysi určitě pluly, viděl jsem to na fotkách, ale nebylo to rozhodně běžné. Že Labe není Rýn jsem si už taky všiml, ale ŘVC při rekonstrukci některých mostů jak na středním Labi tak na Vltavě vyžaduje podjezdnou výšku 5,25 m hned a 7,0 m výhledově. To jsou evropsky dohodnuté výšky, které mají umožnit přepravu kontejnerů ve dvou, resp. třech vrstvách (pro 4 vrstvy je stanoveno 9,1 m). Přímé porovnání ekologické zátěže při dopravě kontejnerů uceleným vlakem a říční lodí (ať už po Rýnu nebo po kanálech) by mě docela zajímalo, protože vlaky, obzvlášť v elektrické trakci, vypadají velice efektivně. Tam… Číst vice »