V Londýně ode dneška funguje nová železnice Elizabeth line, zatím rozdělená

Vlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfLVlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfL

Nová trasa zvýší kapacitu železnice v centrálním Londýně o deset procent, což je největší skok za posledních 70 let.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Inspirace pro Severojizni kolejovy diametr do Brna!

Jiří Kocurek

Podle Openrailwaymap je 25 kV 50 Hz i v tunelech pod městem. A podle fotky tam mají pevnou trolej, řekněme trolejnici:

http://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/180525112752-overhead-power-equipment-and-passenger-walkway-installed-in-tunnel—may-2018-304061.jpg

Jako inspirace i pro NS2 do Prahy a taky pro tunel pod Prahou 6 na letiště a Kladno.

Gargy

Pro sž: soudruzi,asi takhle nějak má vypadát městská železnice .

tarten

Vždyť ano, připomíná to pražské „Metro S“.

mlokXCM

Soudruhu, asi jsi si spletl stránky. Mel bys jít psát tyto vzkazy na stránky SŽ.

Jiří Kocurek

Ze současných tratí se to udělat nedá, protože slouží jak dálkovým vlakům, tak i nákladní dopravě.
Navíc to není trať ve správě Network Rail (soudruzi ze SŽ), ale ve správě TfL, což je obdoba DPP.

Hull

Já se tedy domnívám, že to ve správě Network Rail je (a to včetně londýnského metra).

Jiří Kocurek

Ono je to tak napůl, když se na to teďka dívám. Ve městě to patří TfL, mimo město nikoliv. A Heathrow má jen kousek v souběhu.

Track owner(s):
– Transport for London (Old Oak Common to Abbey Wood and Stratford)
– Network Rail (Liverpool Street Main Line to Shenfield and Old Oak Common to Reading)
– Heathrow Airport Holdings (Heathrow branch)

Kolda

Vozy mají možnost napájení jak z troleje, tak z třetí „kolejnice“?

Kubrt

Jen trolej.

Vojtěch Suchan

V uk je to doopravdy kolejnice bez uvozovek, ale nemají 😀

vbb

No hlavně londýnské metro má napájení ze třetí a čtvrté kolejnice.

Koro

Velká paráda ! Komentáře, proč to u nás takhle nejde, nechám na jiných.

Sch

Kdybychom uměli protáhnout po jedné trati 22 vlaku v jenom směru za hodinu, tak bychom nemuseli stavět v Praze nové tratě a hlavně tunely. Za cenu jednoho tunelu je ETCS na celý uzel i všechna vozidla a ještě zbyde. Jen nevím jaký rozestup mezi vlaky ETCS zvládne.
Problém pak jsou samozřejmě křížení, ale to je řešitelné.
Brno jr zas na tunel dost malé a jinde nevím.

Ján

Pokiaľ viem, tak zabezpečenie v centrálnej časti Elizabeth line je dokonca kombinácia ETCS s CBTC (communication based train control) s pohyblivými blokmi. Vlaky budú /sú v centrálnej časti autonómne riadené, s ľudským faktorom by nebolo možné dosiahnuť frekvenciu 22 vlakov za hodinu.

MirekP

Nepleťte si klasický vlak a metro, které je na samostatném tělese. Metro C má ve špičce ještě kratší interval.

Alibaba

A tady to je takový hybrid mezi metrem a vlakem. ono by šlo asi interval ještě zkrátit, ale protože to jezdí i po povrchu s jinýma vlakama, tak je třeba mít i nějaké rezervy pro řízení drobných zpožděních.

Jiří Kocurek

Taky to bude tím, že je to uzavřený ssystém, kde nejezdí ani nákladní vlaky, ani dálkové expresy.

Alibaba

Tak v centru (v tunelu) ano, ale na periferii (mimo tunelové vedení) bych si s tím nebyl jistý, tam to bude jezdit společně s dalšíma příměstskýma linkama. Ale je pravda, že tam mají často koleje 2 pro rychlou dopravu a 2 pro pomalou příměstskou.

Jiří Kocurek

Nikoliv často, ale v celé délce až do Readingu, což je konečná Elizabeth Line. Alespoň podle openrailwaymap.

Alibaba

Ty koleje mimo tunel tam byly dávno před začátkem stavby tunelu pod městem a Elizabeth Line se nejmenovaly (ostatně tenhle název se vyskytl někdy v půlce stavby, do té doby to byl pracovně Crossrail /2/??). Na té trati (GWR) tam 2 byly rychlé a dvě pomalé. A jezdila po nich příměstská doprava, například osobáky z Paddingtonu na Heathrow (nemyslím tím Heathrow expresy, které jely bez zastavení po kolejích rychlých). Ale máte i částečnou pravdu, protože to po zprovoznění vypadá, že příměstská doprava bude z tohoto směru svedena do tunelu a veškeré linky budou nazvány jako Elizabeth Line (z Heathrow, z… Číst vice »

tarten

Mimochodem, metro B bylo kdysi plánováno tak, aby jím vojenský vlak mohl projet – kvůli zásobování centra Prahy v případě války, totiž že Tábor míru přepadne Severoatlantickou alianci.

vbb

Znaje metro i z pohledu z kabiny strojvedoucího bych si s tímto tvrzením dovolil polemizovat.

tarten

Polemizovat můžete. Říkám, že se to tak kdysi plánovalo, ne že se to tak skutečně postavilo, i když jsou tam prý pozvolnější oblouky, než na jiných linkách. V každém případě je mnohem menší profil než u vlaku, ten vojenský zásobovací vlak by musel být nahoře dost skromný.

VTT

Tak třeba Meitetsu (soukromá společnost provozující trati v okolí Nagoje) měla v centrálním úseku nějakých 36 párů vlaků na dvoukolejce, a to různých kategorií, co se cestou všelijak předjížděly. A už před 12 lety, kdy jsem tam byl, to zvládali. Pravda, náklady tam neměli.

tarten

Pražské metro není klasická železnice a nemá (zatím!) rozdvojení, a proto může mít interval i přes 30 vlaků/min. jedním směrem.

Vít Jůza

Pražská trasa C má v každém směru kapacitu na interval málo pod dvě minuty, při čemž limitem je střídání vlaků ve stanicích, odjezdová zelená se aspoň kdysi ukazovala asi tři čtvrtě minuty po odjezdu předchozího vlaku …. takže kdyby se chtělo, šlo by mnohem více.

dizgrafyq

Možná to bude tím, že Praha nemá 560 milard Kč na stavbu 100km dlouhé linky, kterou ani nepotřebuje…

Koro

Stačilo by metro na letiště 🙂

tarten

To také nepotřebuje.

Alibaba

NS2 (komplex tunelů) by mělo být dlouhé cca 50 km.
Jak budou dlouhé linky je v podstatě jedno.

tarten

Tak ono by to mělo být spíš 8 km, ale kdo by vás chytal za slovo, že? 😀

Alibaba

Asi máte pravdu, nějak jsem ten odhad přecenil.

Petr

Za jedno nemáme 560 mld a za druhý, a to je ten hlavní důvod, máme 560 výmluv. Pro všechno.

Juraj

Tak ono to úplně nemusí být v rozsahu Crossrailu, a přesto by Praha dokázala užít Metro S ze Smíchova někam do Karlína/Vysočan, hlavně pokud by tam byly svedeny vlaky od S6, S7, S65 z jednoho konce, které by pak mohly pokračovat jako S1, S2/S22 a S3 na konci druhém, s přímou dostupností více destinací v centru z několika směrů najednou.

původní Jakub P

Kdyby se secetla dylka trati, ktery by Praha potrebovala postavit, aby mohla mit slusnej S-bahn (nekde pro ten S-bahn, nekde pro presun dalkovejch a nakladnich vlaku ze soucasnych koleji), dost mozna by to na 100 km vyslo se slusnou rezervou.

Jiří Kocurek

Protože tady není město s 9 milióny obyvatel, větší než celý Středočeský kraj.
Co se týká dráhy na Letiště a Kladno, tak jsou „kovaní drážnící“ naštvaní, že nezůstane alespoň 1 kolej na povrchu, kde by mohli provozovat beztlumičovou Bardodku, aby se pomstili celé Praze 6, že chce tunelovou variantu. Tuto možnost tehdejší SŽDC dlouho ignorovala.

tarten

No ono je to spíš naopak. Že se ta tunelová část bude stavět až nakonec a o hodně později a že tedy zůstane dlouho na provrchu jednokolejná nevypadá i přes pláč nádražáků zas až tak nereálně…

tarten

Jde a už se na něco podobného dělá studie proveditelnosti. Zpoždění za Londýnem „samozřejmě“ nikoho nepřekvapí.

vbb

U nás jde i delší zpoždění výstavby 🙂