V Londýně ode dneška funguje nová železnice Elizabeth line, zatím rozdělená

Vlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfLVlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfL

Nová trasa zvýší kapacitu železnice v centrálním Londýně o deset procent, což je největší skok za posledních 70 let.

Londýňané se dnes po 13 letech budování dočkali otevření nové metropolitní železniční linky (metra), která nese jméno po současné královně Elizabeth line. Trasa označená fialovou barvou měří přes sto kilometrů a zahrnuje 41 stanic, z toho deset v centru zcela nových, další byly rekonstruovány. Centrální část trati vede pod zemí, na okrajích jezdí soupravy po povrchu.

Stavba, která se oproti původním předpokladům otevřela se zhruba 3,5 roku dlouhým zpožděním, vyšla bezmála na 19 miliard liber (cca 560 miliard korun). Stavbaři se přitom museli vyrovnat s řadou problémů. Náročná byla především křížení s ostatními linkami metra, která se místy počítala na desítky centimetrů, při stavbě byl také objeven morový hřbitov, odkud musely být pietně přesunuty tisíce lidských ostatků.

Hotovo přitom ještě není. Linka zatím funguje ve třech oddělených částech, na západě, centru a východě města. Propojovací tunely v oblasti Padingtonu a Liverpool Street mají být dokončeny letos na podzim. Poté bude linka bez přestupů propojovat Reading a terminály letiště Heathrow 4 a 5 na západě metropole se stanicemi Shenfield a Abbey Wood na východě. Do té doby bude nutný přestup v Padingtonu a na Liverpool Street.

Síť londýnského metra. Pramen: Transport for London

Síť londýnského metra, nová Elizabeth Line jako fialová dvoulinka. Pramen: Transport for London

Provoz na lince funguje od pondělí do soboty mezi 6:30 a 23:00, interval je pět minut (12 vlaků za hodinu). Neděle je prozatím vyhrazena testům. Po dokončení linky na podzim bude interval ve špičce až 22 vlaků za hodinu. Později se otevře také nová stanice Elizabeth na Bond Street. Provoz zajišťuje celkem 70 nových vlaků, které vyrobila společnost Bombardier Transportation v továrně v Derby (dnes patří do skupiny Alstom). Vlaky jsou průchozí, 200 metrů dlouhé a pojmou až 1500 cestujících. Podle dopravního podniku Transport for London zvýší nová trasa kapacitu železnice v centrálním Londýně o deset procent, což je největší skok za posledních 70 let.

„Otevření Elizabeth line patří mezi události, které se dějí jednou za několik generací. V londýnské dopravě jde o revoluci, která přinese významné ekonomické benefity celé zemi,“ uvedl londýnský starosta Sadiq Khan. Podle britských médií šlo svého času o největší infrastrukturní projekt v Evropě, na němž pracovalo až 10.000 lidí naráz na 40 různých místech.

Nová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfLPřed otevřením si novou linku prohlédla královna Alžběta II. Pramen: TfLNová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfLVlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfLVlaky pro novou linku v Londýně vyrobil Bombardier. Pramen: TfLBombardier celkem dodal 70 jednotek. Pramen: TfLNová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfLNová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfLNová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfLNová metropolitní trasa Elizabeth line, Londýn. Pramen: TfL
Tagy Elizabeth Line Londýn Transport for London
40 komentářů