Londýn oznámil datum otevření roky zpožděné nové městské železnice

Testování vlaků pro novou londýnskou linku. Pramen: Transport for LondonTestování vlaků pro novou londýnskou linku. Pramen: Transport for London

Nová linka, která ponese v mapě londýnského metra fialovou barvu, bude plně napojena na stávající síť metra.

Mnohokrát odložený a značně prodražený projekt městské železnice Crossrail v Londýně bude slavnostně zprovozněn 24. května, oznámil dopravní podnik Transport for London (TfL). Linka spojující východní a západní předměstí Londýna s centrem města i s letištěm Heathrow, která měla být podle původního plánu v provozu už téměř tři a půl roku, ponese název Elizabeth Line (Alžbětina linka) – podle současné královny Alžběty II.

Dopravní podnik zahájil výstavbu rozsáhlého projektu v roce 2009 a práce byly naplánovány na devět let. Podle médií šlo svého času o největší infrastrukturní projekt v Evropě, na němž pracovalo až 10.000 lidí naráz na 40 různých místech. Délka celé tratě je asi 100 kilometrů a očekává se, že se po ní sveze ročně kolem 200 milionů cestujících. Tím se kapacita metra v centru Londýna zvýší o deset procent.

Nová linka, která ponese v mapě londýnského metra fialovou barvu, bude plně napojena na stávající síť metra.

Nová londýnská železniční linka ponese fialovou barvu. Pramen: Transport for London

Nová londýnská železniční linka ponese fialovou barvu. Pramen: Transport for London

Rozpočet projektu se vyšplhal z původně předpokládaných 14,8 miliardy liber na konečných téměř 19 miliard liber (557 miliard Kč). Centrální část trati vede pod zemí, zatímco na okrajích pojedou soupravy po povrchu.

„Zahajovací den bude skutečně historický pro Londýn i pro celé Spojené království a my se těšíme, že ukážeme jednoduše ohromující přírůstek do naší (dopravní) sítě,“ řekl londýnský dopravní komisař Andy Byford.

Starosta Londýna Sadiq Khan poznamenal, že nová linka učiní město bezpečnější, spravedlivější, zelenější a více prosperující. „Zelená veřejná doprava je budoucnost a otevření Alžbětiny linky je klíčovým okamžikem pro naše hlavní město a pro celou naši zemi.“

Nová trať bude zatím do podzimu fungovat jako tři oddělené linky. TfL následně plánuje napojit centrální část na okrajové větve a zvýšit v zastávkách v centru města provoz na 22 vlaků za hodinu.

Tagy Elizabeth Line Londýn Transport for London
24 komentářů