V Lipsku ukázali maketu nové tramvaje, nahradí poslední české tramvaje z ČKD Tatra
Nová tramvaj XXL Plus pro Lipsko. Foto: l.de
Zakázku na nové tramvaje soutěžila tři saská města společně kvůli úspoře nákladů.
Zakázku na nové tramvaje soutěžila tři saská města společně kvůli úspoře nákladů.
No vidíte, že jde objednávat tramvaje pro více měst najednou, vyjde to levněji. To jen u nás jsou v každém městě tak specifické podmínky, že tam musí mít svůj speciální typ.
Ach jo… ono to není až tak jednoduché. Ono to bude o hodně levnější když DP bude kupovat více tramvaji od začátku namísto ponechání velké opce na podstatně více kusů. Ostrava má dost velké množství tramvaji nakoupeno že se nevyplatí společně nakupovat. A Brno má do roku 2026 možnost koupit až 35 dalších kusů ze 40. Plzeň udělala chybu s pouze 22 kusů v poslední smlouvě, je tam potřeba na dalších ~25 kusů. 16x EVO2 byl taky nesmysl a je vidět, ze chybí dlouhodobý plán. Navíc město jako Ostrava určitě nemá zájem spolupracovat s nespolehlivým městem jako je Liberec, Olomouc,… Číst vice »
Plzeň chybu neudělala. EVO2 je perfektní na linku 1. Dalších cca 25 tramvají má úplně jinou specifikaci a rozhodně nejde přidat k 40T další článek aby vznikla tramvaj dlouhá 40m.
Kdo říkal něco o přidávání k 40T? Berlín nakupuje tramvaje různé délky přes jednu zakázku a v tomto případě je tramvaj levnější. Je taky možnost využít stejně díly, co umožní lehčí údržbu, když budou využita stejná podvozky, skla, čela.
Dokaže někdo doložit, že když mám více tramvají tak dostanu množstevní slevu?
To se těžko dokládá, když cena je v případě nákupů tramvají (nejen) v Evropě výsledkem nějaké formy výběrového řízení, nikoliv číslo z ceníku. Každopádně větší objem nákupu dává dodavatelům širší okno, kam se bude směřovat s nabídkou tak, aby byl levnější než konkurenční výrobci. Tedy, vedle objemu zakázky je důležité, zda předmět poptávky může dodat více dodavatelů. Malá zakázka na hodně specifické vozidlo (Olomouc) zkrátka k nízké ceně nepovede.
To je jasné.
Já jen jestli někdo nezaregistroval 20 ks tramvaji určitého typů (nejlepé konkretního modelu) za nějakou částku a pak třeba dodaní 80 ks jinam za výrazně nižší částku.
U te Olomoucké mě napdala jedna uvaha.
Co vyjde levnějí:
A, každy rok kupovat 1 tram za vyšší jednotkovou cenu.
B, koupit 10ks a 10 let to splácet, cena za ks nižší ale na úrocích se zaplatí 20 procent navíc?
Pochybuju; dneska jsou ty tramvaje dost individualizované město od města. Nadto se kupují dodatečné služby – servis, náhradní díly. Různé způsoby financování.
Lipsko:
– rozchod 1.458 mm, délka 45 m (XXL)
– objednávka 25 ks
– opce 64 ks
– rozchod 1.458 mm, délka 30 m (L)
– objednávka 0 ks
– opce 64 ks
Zwickau:
– úzký rozchod, délka 30 m
– objednávka 6 ks
– opce 12 ks
Görlitz:
– úzký rozchod, délka 30 m
– objednávka 8 ks
– opce 6 ks
https://www.urban-transport-magazine.com/wp-content/uploads/2020/05/Leipzig-Ausschreibung-%C3%9Cbersicht-1024×629.jpg
Jen doplním, že Görlitz a Zwickau budou kupovat kratší verzi L (30 m) a i tam dojde k náhradě vozů Tatra – konkrétně KT4. V Lipsku jezdí modernizované T4.
Nevíš prosím jak tam ty Tatrovky jezdí?
Já tam stál hodinu v ranní špičce pracovního dne u Hbf,kde snad jezdí všechno a ani jedna.
Nejspíš na 8, takže mimo Hauptbahnhof.
Dík moc