V Liberci po 18 letech zruší povinný nástup předními dveřmi, zůstane jen od půlnoci do čtyř ráno
Tramvaj T2R před poslední otočkou do Vratislavic na terminálu Fügnerova. Foto: Jan Sůra
Cestování libereckou městskou hromadnou dopravou by mělo být od prosince jednodušší. Po osmnácti letech Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce
Dnes je moderní retro, lidi jsou z věcí retro-dávných skoro v orgasmu, takže proč to neudělat i v MHD.
Hezky za kovovou dvacku do kasičky a nástup celodenně předními dveřmi.
Bude pokoj od socek co jezdí neustále načerno, od vožralů a od smradlavejch bezďáků co se jen tak ohřevaj atd.
To by se vyčistil Augiášův chlév.
Mne jako běžného cestujícího by to naopak potěšilo. To by se zvedla kultůůra cestování.
Kdysi dávno platilo, nemáš nebo jsi se sám znemožnil k přepravě, tak jsi prostě nejel a šel jsi co, pěškobusem.
Jsem běžný cestující a nic takového by mě nepotěšilo. Zvlášť v zimě čekat ve frontě, až všichni nastoupí. Nehledě na to, že to celý systém zabíjí.
Není správné zatěžovat řidiče autobusu ještě kontrolou jízdenek. Ať si MHD najme průvodčího nebo víc revizorů.
Je trpce úsměvné jak se v liberecké MHD řeší primárně dílčí problémy, které se dají marketingově „prodat“, místo opravdu důležitých koncepčních věcí. Nic proti nástupu všemi dveřmi od 20. hodiny, ale raději bych řešil nespolehlivost autobusů v dopravní špičce atd.
To ale není problém dopravního podniku, to je problém radnice a magistrátu, že nejsou schopni udělal nějákou dopravní koncepci.
Super
Pár poznámek – omezení platí ve večerních hodinách, tedy v době menší přepravní špičky. Ve frekventovaných stanicích (resp. stanici – Fügnerova s tím jízdní doby počítají) – problém nastává v dopravě zaměstnanců průmyslové zóny, ať už před desátou směrem do, nebo po desáté směrem z – problém také nastává při hromadných akcích (hokej v aréně, koncerty, plesy v Lidových sadech apod.). V těchto případech řidič buď beztak otevírá dveře všechny, nebo poctivě kontroluje, čímž vznikají zpoždění, klidně i 10 minut – naposledy zažito cca týden zpátky, koncert Scooter v aréně – kontrola ze stran řidičů je leckdy nedůsledná, dají se… Číst vice »
Jako cestujici liberecke MHD si dovolim vyjadrit, nebot, jak koukam, se tu vyjadruje kde kdo, ale libereckou MHD cestuji jen ja a pan Sura. Prednimi dvermi se nastupuje jen od 20 hod. do ukonceni provozu. V te dobe vsichni sporadani obcane jsou jiz doma se svymi drahymi polovickami, takze jezdi takova zvlastni individua. Je super, kdyz projdou nejdrive filtrem rodice, ktery proveri mimo jine jejich schopnost uhradit jizdne. Zdrzeni je tak 5 vterin navic oproti normalnimu casu pri nastupu a vystupu zadnim parem dveri pri vecernim provozu. Myslim, pokud to skutecne nejake linky zpozdovalo, ze by bylo vhodnejsi povolit nastup… Číst vice »
Tohle běžte říct tak ve 21:15 na Fügnerku, když odjíždí spoje do průmyslové zóny.
Vzdyt pisu, ze na ty spoje do prumyslove zony by mohl byt jiny rezim. Stejne jako na hromadne akce. Ostatne, do prumyslove zony podivne existence nejezdi. Kazdopadne ja jako cestujici se citim bezpecneji pri rezimu nastupu po 20. hod. jen prednimi dvermi. A propos uz se mi nekolikrat vecer stalo, ze bus mel „vyrovnavaci prestavku“ a cekali jsme 5 min. na zastavce, protoze odbaveni jen prednimi dvermi probehlo rychleji, nez bylo predpokladano v jizdnim radu. Nezapominejte taky, ze od 20. jsou vsechny zastavky jen na znameni. Podle me to je unahleny krok spatnym semrem zavest to na vsechny linky.
Takže kdo jede z odpolední směny není spořádaný občan? No vy jste ale moralista.
Ne, přečtěte si to ještě jednou.
Dalším (dosud zde nezmíněným) aspektem je, že v situaci, kdy tramvaje v Liberci (ale i např. mostě a Litvínově) jsou max. jen částečně nízkopodlažní (s tím, že přední dveře – tzn. ty u řidiče – jsou v takové situaci se schody), dochází při povinném nástupu předními dveřmi i k omezení pro občany s (ať už trvalým či jen dočasným) pohybovým omezením.
Namísto toho, aby mohli bez problémů a „okolků“ nastoupit do těch dveří, které jsou s ohledem na jejich situaci nejpřijatelnější.
Most a Litvinov uvazuji, ze nastup prednymi dvermi do tramvaji zavedou a to celotydenne v dobe od 19 do 4 hod.
Tím tu tragédii nevylepší.
V Chomutově když cestující požádá o jízdenku kamkoliv v rámci IDS UK,tak řidič ji pracně v odbavovacím a poruchovém systému
najde a prodá.První zdržení,pak několik cestujících kteří i po mnoha letech se neumí nebo nechce odbavit.A toto třeba při velkém
počtu cestujících – zpoždění několik minut.A toto pak je dokonalý odpuzovač cestujících.Inu ČSAD……
Nastup prednimi dvermi ve frekventovanem provozu MHD je ta nejvetsi pitomost, jaka se kdy mohla objevit. A Opava, Havirov nebo Chomutov na toto idiotske opatreni proste dojizdeji. Kazdym rokem klesa pocet prepravenych cestujicich niz a niz. A ti diletanti na meste bud nevi proc, nebo je to nezajima.
totez prazske primestske linky…
Přesně tak, je to nesmysl. MHD bývá tradičně napěchovaná k prasknutí, tímto nesmyslem ještě cestu dále cestujícím ztrpčují.
Cheb, Sokolov, Karlovy Vary a vsechna mala mesta, kde jezdi MHD jen ve stredu a v dubnu to maji takto zavedene. Neni na revizory a tak tim jezdi jen duchodci, kteri uz nemuzou chodit, protoze jinak jste vsude rychleji i pesky…
A co Trutnov? Tam se nastupuje všemi dveřmi. Jak je možné, že krajské město Karlovy Vary je na tom hůř a cestující pouští předem?
Nebo Tábor? Ten jen taky menší než Havířov nebo Karlovy Vary.
A například v takovém Rennes ve Francii, které má 250 000 obyvatel a kde mají dokonce i provoz metra, se musí v autobusu nastupovat předními dveřmi úplně na všech linkách po celý den. Šílenost.
Zažil jsem to v Hamburgu. Do autobusu se mělo nastupovat předními dveřmi, ale všichni na to srali. Tedy jak cestující, tak řidiči.
Veta: „Postupně pak do roku 2005 se nástup do vozidel pouze dveřmi rozšířil“ ma sve kouzlo, skoro to vypada, ze do te doby bylo mozno nastupovat treba i oknem. Jinak doufam, ze se zmena osvedci a vydrzi, protoze nastup jen jednemi dvermi, oznacovani, nakupovani listku u ridice dost zdrzuje pobyt v zastavkach a z meho pohledu je stani v zastavkach jedna z nejotravnejsich veci na hromadne doprave.
Jednoznacne souhlas.
Nechci to nějak rozporovat, ale zrovna nákup jízdenky u řidiče nástup všemi dveřmi nevyřeší. Leda by ti, co si dosud tyto jízdenky kupovali, začali jezdit načerno. Což zrovna pokrok není.
Pokud je jedina moznost porizeni jizdenky nakup u ridice daneho spoje, tak samozrejme ne, ale spousta dopravnich podniku a predpokladam, ze tak je tomu i v Liberci, prodava jizdenky, ktere plati pro nekolik spoju nebo na delsi casove obdobi a prodava jizdenky i jinde nez u ridice. V takovem pripade mohou lide, kteri maji jizdenku porizenou jinym zpusobem nebo v jinem spoji, ze ktereho prestupuji, nastoupit ostatnimi dvermi.
Jj, v Liberci mají ve vozech MHD jak moderní elektronické strojky na platbu jízdného kartou, tak i poměrnou raritu, a to téměř plnohodnotný automat na jízdenky, jaké jsou běžně na zastávkách. A stejně tam vídám při svých návštěvách lidi, jak si kupují jízdenky u řidiče. Nepochopitelné.
Ty strojky na platbu kartou jsou ale bohužel stále jen v tramvajích 🙁
Komunikace s řidičem dodává cestování ten hřejivý lidský rozměr. Když jdete k holiči, sednete si radši do křesla k živému kadeřníkovi nebo kadeřnici, anebo byste si sedl pod robota, který by vás ostříhal nebo oholil zcela automaticky, na MAX?
No jo, lidská stránka. Jakkoliv tomu argumentu z citového hlediska rozumím, tak v MHD není na nic takového čas.
Jelikož si s kadeřníkem nepovídám, tak je mi to jedno.
To byste měl jezdit taxíkem, tam je příležitost k pokecu vždy.
Nástup předními dveřmi je jedním z faktorů, který dodává venkovskému cestování tu nenahraditelnou rodinnou atmosféru. Je to jako kdyby ve škole pan učitel na začátku vyučovací hodiny každému žákovi podal ruku, popřál dobré ráno a zeptal se ho, jak se mu daří. Jen pak bohužel už nezbude moc času na výuku. Pro spěchajícího anonymního cestujícího je to samozřejmě otravné. Pro podnikatele v dopravě je zase vybírání peněz tou nejzajímavější částí a otravné je, že mezitím musí ten autobus někam popojíždět a musí se do něj cpát nafta… Snad by šel vymyslet nějaký kompromis. Třeba že část autobusů by jenom jezdila… Číst vice »
U venkovského cestování je to jedno, tam moc lidí nebývá, ale v MHD je to kardinální pitomost.
I na venkově jsou vytížené linky a zastávky s velkým obratem. A i v MHD jsou linky, které v mnoha úsecích „vozí vzduch“. Rozdělovat to na venkov-město je nesmysl.
Už sem nepište, zase musím čistit poprskaný monitor.