Autobusy Doprava ve městě

V Liberci budou jezdit ojeté autobusy z Německa. Dočasně, kvůli konci BusLine

Autobus Mercedes Citaro, který koupil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce v německém Schwerinu. Foto: DPMLJ
Autobus Mercedes Citaro, který koupil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce v německém Schwerinu. Foto: DPMLJ

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. (DPMLJ) začal v předstihu řešit možný nedostatek autobusů pro zajištění dopravy v městě Liberci . Na konci ledna přestane část výkonů na autobusových linkách zajišťovat společnost Busline MHD, která sama dala výpověď od smlouvy.

Do Liberce dnes dojely první z deseti nízkopodlažních autobusů Mercedes Citaro (polovina bude kloubových), které dosud jezdily v městské hromadné dopravě v německém Schwerinu a tamější dopravce je po třinácti letech provozu vyřadil.

„Jde o dočasné řešení na dva až tři roky, do té doby pořídíme nové autobusy,“ řekl provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička. Podle něj jsou autobusy v dobrém technickém stavu. Dopravní podnik za deset autobusů zaplatil 5,5 milionu korun, jedná o dodávce dalších čtyř až pěti kusů. Dopravní podnik se k autobusům dostal velmi levně: za jeden zaplatil tolik, co stojí některé dopravce tři až čtyři leasingové splátky. 

Nákupem ojetých autobusů se DPMLJ vyhne případnému vyjednávání s BusLine o převzetí části jejich autobusů. „Chtěli jsme mít dopředu vyřešeno, s čím budeme jezdit. S těmito nákupy budeme mít pokrytý potřebný počet autobusů i po konci smlouvy s BusLine MHD,“ řekl předseda představenstva Michal Zděnek. V příštích týdnech chce vypsat soutěž na zajištění dopravní obslužnosti v Jablonci nad Nisou a okolí. Jablonec si sice založil vlastního dopravce, ten má ale začít jezdit až v roce 2020.  

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Třináct let starý O530 je pořád lepší, než fungl nový SORáč.

      • Tak si tu hovadinu raději do ní zase rychle natlačte zpátky: interiér těch vozidel rozhodně prostorově ani kapacitně výhodnější a ani pro cestující pohodlnější není.

        • Zeleznicar v duchodu: kdy jste jel Citarem s kde? A kdy SORem NB? Uz jen ten Mercedes je tisi a interier je proste vetsi. Problem je spise na vasi strane, jakmile to neni ceske tak to neni dobre. Kdyby byl SOR tak dobra „znacka“ uz davno by se prosadil na zapad od nas, neprosadil. Jediny kdo se z „vychodniho trhu prosadil na zapadnim trhu (Nemecko, Spanelsko, Norsko, Italie, Francie) je polsky Solaris. Vzdyt i ten polsky Solaris vypada svetoveji nez SOR. Navic obdrzel mezinarodni oceneni za design iF design Awars v Berline. Polaci umi vyrobit lepsi autobusy nez Cesi, tohke cechackovstvi jaky jsme mistri je dost mimo… Apropo Iveco ve Vysokem Myte nepovazuji za ceskou firmu. Solaris uz take nepovazuji za polskou firmu, kdyz to prevzali spanele, ale v dobe Polaku se prosadili na zapadnim trhu. Takze az SOR bude vyrabet poradne autobusy nebudu mit s nimi problem. A to radeji ani nezminuji ten novy design autobusu SOR

          • PetrB: Soru jezdí nějaké elektrobusy ve Švýcarsku. Nicméně musím souhlasit, že po desingérské stránce nejsou nic extra. Dle mého názoru je gro autobusu SOR postavené na MHD, kde mají nízké provozní náklady a nízké ceny.
            Česká republika je na jedné straně největším výrobcem autobusu na počet obyvatel, ale autobusy pro nedotovanou dopravu se kupují v zahraničí. Přitom by se jednalo o zajímavý trh.

          • Pouhá nesmyslně vyfabulovaná konstrukce: mně je „buřt“, kdo a kde to vyrábí, ale vyjádřil jsem se jen k tomu, co je podle mých zkušeností pohodlné a výhodnější pro cestující a technický stav ani technickou kvalitu výrobku a ani design jsem nehodnotil – a i ten SORáč (bohužel) z pohledu běžného „městského“ i „příměstského“ cestujícího v interiéru výhodnější je.

        • Nemá smysl dlouze popisovat evidentní, stačí si představit (nebo se podívat), jak vypadá třináctiletý SOR (první NB12 jezdily v Jablonci a v Liberci…). To by nechtěli ani v Bulharsku (teda Buslinový #608 se prodal do nějaké polské prdele 🙂 ).
          Ale dopravní nacionalismus (SOR, Škoda, PRAS) holt má své hlasatele.

          • Nebudu vyvracet tvrzení o kvalitě autobusů SOR. Ale ekonomický pohled je jasný, pokud je tržní hodnota 13 starého Mercedesu 550 000,- a SOR jde do šrotu za 0,-, pak to pro dopravce nic neznamená a mne si ruce, jak se mu ten levnější SOR vyplatil.
            Jiná věc je, že s tím Mercedesem by asi jezdil i 20-30 let, pokud mu to objednatel dovolí.

    • U nás jezdí 12 a 14 let staré. Věk je na nich rozhodně vidět, začínají reznout a interiér už je hodně jetý. Ale jízda je v něm pořád výrazně lepší než v mírně ojeté SORce. Na ty tři roky, co s tím počítají, to bude přijatelné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora