V létě se provoz ve vlacích a autobusech vrátil téměř k normálu, ukazují data o slevách

Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan SůraCestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra

V srpnu se objem vyplacených kompenzací dostal na 91 % loňského roku.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

Jo , to je strašně důležitý dávat studentům slevy když jedou na dovolenou třeba do Chorvatska ( za český úsek) nebo kamkoliv, útrata mnoho tisíc, ale na pár korun do plného jízdného by neměli, tak to určitě…

Když podporu dopravcům, tak na straně nákladů ( dopravní cesta, eko-výpalné u trakční energie), ne dotováním jízdenek.

Nebo se toho chytne ještě nákladní doprava a student bude mít kontejner z Hamburku za 5 tisíc místo za 20?

xyz

„Velký skok byl vidět u integrovaných dopravních systémů, kde naběhly předprodeje časových jízdenek,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.“
Přičemž pokud šlo o studentské jízdenky + na více než měsíc (platily-li od 1. 9.), tak po uzavření škol ji možná šli konkrétní studenti vrátit se žádostí o proplacení poměrné nevyužité části jízdného.

V takové situaci tedy dopravci naopak státu vracejí poměrnou část 75% příspěvku na jízdné?

BND 30

Vrátit nelze. Mohou využít aplikaci Jízda vlakem on-line.

xyz

Nemohou vrátit např. 3měsíční jízdenku platnou od 1. 9. do 30. 11., kde v případě SŠ-studentů platí, že ji využili pouze první měsíc (poté, co SŠ byly počátkem října uzavřeny)?

Ta aplikace (= tzn. něco, co je využitelné výhradně pokud mají možnost takovou aplikaci využívat, ale O. K., teoreticky dejme tomu, že tomu tak u většiny SŠ-studentů je), jim v této věci pomůže jak?

Karel

zalezi na tarifu, nekde lze vratit (napr. za poplatek 100 Kc, coz mi prijde jeste fajn, neb s tim ma prodejce praci navic), nekde se to nevyplati (napr. Praha u rocniho koponu, kde se vracena castka cca po 2 mesicich od zakoupeni dostane na 0 a dost mozna to bude studentskeho jizdneho podobne…)

Kalina

Slevy bude třeba rozšířit i na zbývající skupinu cestujících, jinak se bude vozit vzduch a ve výsledku bude ztráta veřejné dopravy taková, že buď přijde radikální omezení rozsahu nebo přímá dotace dopravcům, viz covid-bus. Díky slevám má profit nejen dopravce ale i cestující.

xyz

„ve výsledku bude ztráta veřejné dopravy taková, že buď přijde radikální omezení rozsahu“
Zbytečné zveličování mj. ve slově „radikální“.

Pokud si nějaký druh dopravy nenajde přiměřený počet cestujících ochotných platit běžné jízdné, pak je nesmysl takový druh dopravy držet.

Jízdné za pár korun (podněcující ke zbytným jízdám, což v době restrikcí je vyloženě nežádoucí) na tom nic nezmění (resp. o něco se opticky zmenší „ztráta veřejné dopravy“, aby se – možná i o to více – navýšila „ztráta veřejných peněz způsobená existencí kompenzací, tímto existujících i pro tzv. zbývající skupinu cestujících“.

xyz

Navíc, teze „vyšší výběr tržeb vzešlý ze 75% slev pro lidi dosud platící plné jízdné“ je pravdivá pouze ve chvíli, kdy by po případném zavedení takových slev začalo jezdit až 4x (O. K., reálně cca 3x při uvážení existence držitelů slev typu In25 u ČD) více cestujících než jich jezdí dosud.

V jakémkoliv nižším než 3 – 4násobném zvýšení počtu cestujících (resp. objemu osobokilometrů) budou vybrané tržby od této skupiny cestujících NIŽŠÍ než dosud.

Kalina

Jisté je, že v době, kdy má prakticky kdokoliv možnost jet autem, tahá veřejná doprava tzv. „za kratší provaz“. Když je vlastnictví auta dostupnější než kdykoliv jindy, musí být veřejná levná, aby ji někdo vůbec uvažoval jako alternativu.

xyz

„Když je vlastnictví auta dostupnější než kdykoliv jindy, musí být veřejná levná“
Pokud někdo má peníze na koupi + provozování (tzn. palivo, opravy, povinné ručení atd.) auta, pak má i peníze na zaplacení běžného jízdného.

Srovnání běžného jízdného vůči nákladům na pořízení/provozování auta je v naší zemi stále dost ve prospěch toho jízdného.

A také naopak – mnoho lidí dnes využívá k běžnému dojíždění auto navzdory jeho vyšší provozní nákladnosti oproti cestě veřejnou dopravou, a to mj. např. z důvodu nedostatečné nabídky počtu spojů ve veřejné dopravě (kterážto nabídka ale nijak nesouvisí s existencí/neexistencí slev).

Kalina

Jen přání je otcem vaší myšleny a dopravní statistiky potvrzují pravý opak, silnice plné a regionálky z hlediska přepravních výkonů prakticky už neexistují. Jediné, co je jakžtakž udržitelné je doprava na elektrifikovaných tratích, tj. koridory a okolí velkých měst.

xyz

„silnice plné a regionálky z hlediska přepravních výkonů prakticky už neexistují.“
… a to NAVZDORY relativně nízkému jízdnému v těch regionálkách.

Nicméně poněkud jste se tématicky posunul od původního vyjádření „75% slevy pro všechny = úspora veřejných peněz“ až po „75% slevy pro všechny = méně aut na silnicích“ (kde mimochodem těch aut by ubylo jen v těch případech, kdy by z aut do – tímto extrémně levných namísto nynějšího jen relativně levného stavu, co se výše jízdného týče – vlaků/autobusů přesedli jen ti lidé, kteří „tak jako tak někam jedou“.

Pokud by tyto slevy měly podní

xyz

** Omylem odesláno před napsáním poslední věty, tzn. zde pokračování: Pokud by tyto slevy měly podnítit (ve „větší než malé“ míře) to, že lidi ve věku 18 – 65 let (vyjma studentů, kteří tu slevu mají už teď) budou nově jezdit veřejnou dopravou i tam, kam by bez těch výrazných slev vůbec nejelli, může klidně dojít k paradoxnímu stavu, kdy např. v rámci dojíždění do/z práce budou nadále jezdit autem (kvůli nevyhovujícím časovým polohám spojů; kvůli značné vzdálenosti nádraží od pracoviště/bydliště apod.), zato za pár korun někam pojedou v den, kdy mají volno, čímž se ovšem silnice nijak neuvolní v… Číst vice »

Kalina

Ne, na reginálkách je právě jízdné nejdražší, protože neplatí relační slevy a většinou ani IDS tarify. A původní myšlenka byla, že bez slev, které by přilákaly cestující, bude ztráta veřejné dopravy taková, že buď přijde radikální omezení rozsahu nebo nutná přímá dotace dopravcům, viz covid-bus, z čehož by cestující, resp. daňový poplatník neměl profit žádný. Za slevu sice ve výsledku také zaplatí, ale za to může službu využít.

xyz

„Ne, na reginálkách je právě jízdné nejdražší, protože neplatí relační slevy a většinou ani IDS tarify.“ Kde IDS existuje, tam na regionálkách samozřejmě platí. Kde neexistuje, tak to je problém konkrétního kraje; a je nesmysl, aby tento problém byl „řešen“ celostátně platnou 75% slevou pro všechny (mimochodem – z čeho by ta sleva byla počítána, když by tu plnou cenu nikdo neplatil?). Také lze namítnout (jak jsem psal i níže), že ty kraj, které kašlou na nějakou integraci/provázanost spojů atd., povětšinou (resp. zčásti „tím pádem“) kašlou i na to, aby veřejná doprava vůbec byla pro běžné dojíždění pracujících lidí použitelná.… Číst vice »

Jakub P

Jenže ona spousta těch nákladů na auto je v podstatě fixních (pořizovací cena, pojistka, servis jednou ročně, přezouvání dvakrát ročně). Takže těch se zbavím jen ve chvíli, kdy alternativy budou fungovat tak, že auto nebudu potřebovat v podstatě vůbec (respektive tak málo, aby mi stačily půjčovny a sdílený auta). S cenou jízdenky pak jako motivaci člověk porovnává jen mezní náklady na km autem a ty jsou většinou o dost nižší. U elektroaut tenhle poměr (drahej fix, nízký mezní náklady na další km) bude ještě silněji ve prospěch víc cest autem, když už ho člověk platí. Navíc takovej člověk, kterej jezdí… Číst vice »

xyz

„Jenže ona spousta těch nákladů na auto je v podstatě fixních … a naprostá většina lidí MÁ PENÍZE na to, si tyto fixní náklady dovolit. (a stejně tak nemalá část lidí využívá pravidelně cesty vlakem, PŘESTOŽE v nich platí plné jízdné a souběžně má i auto). „Takže těch se zbavím jen ve chvíli, kdy alternativy budou fungovat tak, že auto nebudu potřebovat v podstatě vůbec (respektive tak málo, aby mi stačily půjčovny a sdílený auta)“ S prominutím, toto považuji za pražský (max. jiný velkoměstský) pohled. V běžně velkých městech či na vesnicích se o to méně uživí nějaké půčovny (pozn.… Číst vice »

pozorovatel

Obdivuji, jak hluboce a trvale Sůrovi ty slevy leží v žaludku – i díky jim přitom mnoho dopravců a IDS stále ještě v ČR zajišťuje docela kvalitní VHD, na kterou by jen „ze svého“ tolik finančních prostředků vynaložit rozhodně nechtěli: bez těch slev by totiž VHD využívalo mnohem méně lidí.

xyz

„i díky jim přitom mnoho dopravců a IDS stále ještě v ČR zajišťuje docela kvalitní VHD“
Mnoho krajů toto zvládlo úplně stejně dělat po mnoho let až do 31. 8. 2018.

A mnoho krajů tu kvalitní VHD nezvládá (zejména v autobusové dopravě) zajistit ani nyní, navzdory existenci slev.

„Obdivuji, jak hluboce a trvale Sůrovi ty slevy leží v žaludku“
V článku jsou uvedeny výhradně objektivní skutečnosti bez uvádění subjektivních názorů.

xyz

** přesnější vyjádření by mělo znít „po mnoho let i před 31. 8. 2018“.

P. S. Je-li řeč zrovna o krajích s plnohodnotným IDS, tak ty tu veřejnou dopravu zajišťují vcelku kvalitní.
Horší kvalita je spíše u krajů bez IDS či s nějakými pseudoIDS typu „jen pro předplatitele“ apod.

Anonym ze severu

Tak ale upozorňovat na společensky citlivá témata je právě úloha médií, ne?

Jiří Kocurek

Ony ty slevy leží v žaludku především těm z nábřeží. Podle nich si je vymyslel Jančůra, aby vydělával na komerčních spojích balík.

Kalina

Což je logický nesmysl, z hlediska výše příjmu z poskytnutých slev pro jednotlivé dopravce.