V Kyjevě začaly jezdit soupravy metra darované Varšavou
Varšava darovala Kyjevu soupravy metra. Zdroj: Rafał Trzaskowski
Ukrajinské hlavní město převzalo jako dar celkem 60 plně funkčních vozů řady 81.
Ukrajinské hlavní město převzalo jako dar celkem 60 plně funkčních vozů řady 81.
Jak se to vůbec řeší co se týče širokého rozchodu? Je jedno jestli u metra nebo třeba u ojetých tramvají. Lze do těch podvozků osadit i široká dvojkolí? Nebo na Ukrajině vezmou jiné podvozky z nějakého vraku?
Ten rozdíl rozchodů je tak malý, že do podvozků lze zcela bezproblémově zavázat dvojkolí pro rozchod 1524 mm, zejména, když to ty vozy původně tak i měly.
No nevím jak moc to pmůže, Varšava je vyřazuje, protože jsou staré a nákladné na provoz i údržbu. V Kyjevě jsem viděl jezdit modernizované verze, ale nevím jestli a kolik starých tam mají. Stále se nemůžu zbavit pocitu, že to je taková pomoc „zbavíme se našeho šrotu, který jsme stejně chtěli vyhodit“ a zrovna metro snad nebylo poškozeno ruskými útoky, narozdíl od tramvají a trolejbusů. Tak ať slouží.
To jsou mi úvahy. Zřejmě mají problémy s náhradními díly, z CCCP je asi nedostanou a kanibalizace se dělá (např. u ČD) i u nás. Ve válečných podmínkách je výhoda mít dopravní prostředek, který opravíte s pomocí kladiva a svářečky.
Jasně, že to jsou staré vozy, které by šly do šrotu, nikdo se netváří že je to krásný nový dáreček. Ale kdyby ty vlaky „DP Varšava“ prodal do šrotu, utržil by za ocel a měď. Takhle neutrží nic a v Kyjevě to pomůže, jak už napsal BND30.
I železný šrot má cenu….
Jak je to z rozchodem kolejí?
Charkovské depo metra ruští agresoři trefili raketami a zničili tam několik souprav , tak je otázka jestli nějaké vozy z Kyjeva nepřesunuli tam …
Ono na Ukrajině se teď užije všechno. Velmi pravděpodobně nebudou peníze na nové věci, takže na jednu stranu, pro Varšavu už jde o zastaralé vozy, ale na Ukrajině se to ještě užije a budou peníze na důležitější věci.
Jak vlastně u nás? Čím nahradíme 8171M na áčku a béčku? Když si vzpomenu, jaká odysea to byla s M1 na céčku, už bych začal… No už nějaká vize je?
Nové vozy mají přijít na C+D a z C se to někam, pravděpodobně na B, přesune. Tím se zbaví nejstarších vozů a některé vozy jsou vlastně z konce 80. , začátku 90. let, tak to ještě nějaký pátek tady budou. V Londýně se teprve budou zbavovat souprav z 70. let.
Z těch vozů zbyla snad jen skříň, jinak je to komplet modernizace a ta není tak stará. Asi jako T3R.P, akorát se používají o dost novější kusy a nejsou to předělávky vozů ze 60. let. Spíš si říkám, jestli ty M1 nebudou potřebovat rekonstrukci, přece jen jsou podobně staré jako 81-71M, nejstarší mají už přes 20 let.
Zbyla, ale i ta skříň časem odchází a ty vyřazované soupravy v Londýně taky dostaly generálku na počátku devadesátých let. Teď myslím byla „oslava“ 25 let provozu M1. Takže bych předpokládal, že se nějaká generálka před nasazením udělá, minimálně musí dostat nový zabezpečovací systém.
Všechna kolejová vozidla mají mnohem delší životnost než vozy jezdící po běžných silnicích. Hlavní důvod je koroze, kterou zapříčiňuje hlavně vlhkost, posléze sůl. Toho jsou kolejová vozidla ušetřena.
Tak s tím vyjádřením bych byl hodně opatrný. Dost tramvají dojezdilo na totálně sežraný skříně a rámy.
Nejezdí třeba ony tramvaje ve městech , kde se solí ulice )ne všude je samostatné těleso), chodníky a lidi toho i dost na obuvi natahají dovnitř…?
Ptám se pro kamaráda…
Záleží jak kde. V Káhiře ne, v Praze ano, v Liberci ještě víc.
Nebo například v Paříži se teprve ted zbavují souprav z konce 50. let a začátku 60.let.
DPP před časem psal, že by rádi vypsali výběrko na nové vlaky pro C+D v roce 2024. Jakékoli dodávky ale budou určitě navázané až na zprovoznění linky D, dostavbu Depa Zličín atd.