V Košicích odstavili české tramvaje z Pragoimexu, brzdový kotouč prorazil podlahu
Tramvaj Vario LF2 Plus od Pragoimexu v Košicích. Foto: DPMK
Tuzemský výrobce tramvají Pragoimex, resp. Aliance TW Team (Pragoimex+ Krnovské opravy a strojírny + VKV Praha), čelí velké kritice za
České bastly mají špatný začátek roku. Nejdřív trapas SORu v Polsku, teď tenhle průšvih na Slovensku. Snad i tuzemské DP začnou konečně dávat přednost solidnější produkci…
V KE by prospělo jezdit s rozumem. Rychlostní limity jsou jim vesměs cizí, a to nejen na rychlodráze. Na začátku ledna jsem byl svědkem 75 km/h na USS a 70 u Amfiteátru, což asi tramvajím moc svědčit nebude. Kromě rychlostí by se provozních nešvarů našlo víc.
No tak pokud se tramvaj rozsypává kvůli vysoké rychlosti, tak by měla mít snad omezovač rychlosti…pokud ne, tak někdo někde šetřil.
To je spíš výsada Košic než varia. Ostatně i na wiki se píše: „nariadenia sú často nedodržiavané a vozidlá na rýchlodráhe nezriedka dosahujú rýchlosti do 80 km/h.“
Počkejme na vyšetření incidentu a doufejme, že se brzy podaří odhalit a odstranit skutečnou příčinu. Příčin může být určitě celá řada (konstrukční nedostatek, nekvalitní/nevhodný materiál a tepelné zpracování…), stejně jako spolupůsobících faktorů (nesprávná jízda, teplotní šoky odstřikující vodou, údržba, rázy…).
To je asi proto, že si to v Košicách nestaví sami. V Brně to staví ze „stavebnice“ a ta cena je příznivá a co jsem slyšel tak kvalita dobrá.
Mimochodem, zkontroloval jsem si tu Košickou cenu. 1,74 milionu Eur? To je mazec. Ta brněnská stavebnice stojí tuším +- 26 českých, teda 1 milon Eur.
Ona už nějaká ta „brněnská stavebnice“ jezdí, že se ví, že kvalita dobrá?
teď si nejsem jistý, ale buď všechny brněnské, nebo od druhého roku dodávek už si to montují brňáci sami. Teď se nebavíme o stavebnici na Evo1, která příjde tenhle rok, ale o LFR2, které už jezdí a taky byly dodány jako stavebnice. Teda DPMB to říkalo, takže nemám důvod jim nevěřit.
Aha. Ale brněnské LF2 mají staré podvozky Tatra, zatímco ty košické mají nově vyráběné podvozky – ono je to koncepčně podobné, ale pokud se máme bavit o vymrštěném brzdovém kotouči, tak je to významný rozdíl.
Aha. Dobře, díky za rozšíření obzorů. To je i pro pány pode mnou. Díky 😉
Kvalita je velmi diskutabilní. Záleží, co kdo považuje za kvalitu.
Jinak k ceně V Brně – LF2 teď nevím, ale mají objednaných 41 vozů EVO2.
Brno EVO2: 26,5 mil. za kus + vlastní kompletace.
Ostrava Stadler: 27 mil. za kus kapacitně obdobný vůz.
DPMB tento nákup obhajuje mnohými argumenty, ale podle mě to nebylo čisté (podmínky VŘ na míru připravené pro EVO…)
Otázka je, co cena za následný servis… Ta může být případě vlastní kompletace mnohem zajímavější než u Stadlerů, což by mohl být logický argument. Hlavní stejně bude reálná spolehlivost v provozu…a to se uvidí až časem. Srovnání se Stadlery v Ostravě bude hlavně zajímavé po pár letech provozu…
Ty Stadlery jsou s tou cenou jak z jiné galaxie. A vzhledem k tomu, že Ostrava další tramvaje už nakoupí od někoho jiného, tak to asi zas tak neskutečné terno nebude. Ale samozřejmě v Ostravě ví víc, než já a zatím je moc brzo na jakékoliv závěry.
Smlouva DPO na nákup tramvají od Škodovky byla uzavřena v době, kdy se dodávky Stadlerů teprve rozbíhaly, takže nelze vyvozovat, že by důvodem byla nedostatečná ternovitost Stadlerů. Tyto tramvaje jsou v tom fakt nevinně.
Cena Stadlerů byla nízká, můžeme jen spekulovat o tom, že firma velikosti a síly Stadleru si může dovolit u zakázky, na které jí fakt záleží (průnik na český trh), řekněme – vydělat méně, než na jiných zakázkách.
Hlavně Stadler má tento konkrétní typ tramvaje nastaven na východní trhy. Výroba skříní atp. v Polsku či Bělorusku, hlavní komponenty jsou „západní“ (trakce, měniče). Některé věci jsou z ČR. Jestli to má spolehlivost (vypravitelnost) jako Flirty, tak je to terno oproti Škodovkám, kterých vždy po vozovnách stojí hromady.
To není o tom, že by chtěl Stadler vydělat méně. Jde o to co vlastně nabízí a kde to vyrábí. Model, který koupila Ostrava by se na západě Stadler ani nabídnout neopovážil. Je to v podstatě low-cost tramvaj vyvinutá pro méně náročné trhy ve Východní Evropě a na Balkánu. Vyrábí se v Bělorusku (kde je cena práce cca třetinová oproti ČR) a finálně dokončuje v Polsku (hlavně kvůli clům, takhle je možné to označit jako „Made in EU“). Technicky mezi tímto Stadlerem a výrobky Pragoimpex (primárně EVA 2) velký rozdíl není. Čímž nechci říci, že je to nutně špatně. Jen… Číst vice »
Servis byl jeden z argumentů DPMB. EVO2 samozřejmě taky není prověřená tramvaj…
Ale ano, srovnání za pár let bude relevantnější (ale zároveň už neaktuální, protože spoustu nákupů nepůjde vzít zpět…)
No a nebude to spíše tím, že se nejedná o „LF2“ ale o „LF2 plus“ které nikde jinde než v Košicích nejezdí (pomíjím Ostravský prototyp, který může mít klíčové detaily jinak dělané)?
Problém s brzdami se týká podvozků. A podvozky má plusko unikátní. Pak je logické, že se tahle vada mohla projevit jen a pouze v Košicích, protože nikde jinde tyhle podvozky nejsou (opět pomíjím Ostravský prototyp).
A také zapomínáte na 14 ks Olomouckých Vario LF+/0 ? Ty mají stejné podvozky. Také 6 ks Plzeňských Vario LF+, 4ks Plzeňských Vario LF2/2 IN a dva kusy mosteckých Vario LF+
„Všech 14 tramvají “ naznačuje, že to je celá flotila dvojwan v Košicích. Jedná se ovšem o vozy jedné série dodávky, těch Varií mají víc.
Pragoimexu přeji tučnou pokutu za jeho politicky tlačené předražené šunty .
Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno