V Košicích odstavili české tramvaje z Pragoimexu, brzdový kotouč prorazil podlahu
Tuzemský výrobce tramvají Pragoimex, resp. Aliance TW Team (Pragoimex+ Krnovské opravy a strojírny + VKV Praha), čelí velké kritice za
Tuzemský výrobce tramvají Pragoimex, resp. Aliance TW Team (Pragoimex+ Krnovské opravy a strojírny + VKV Praha), čelí velké kritice za kvalitu tramvají v Košicích. Po dvou závažných poškození tramvají Vario LF2 Plus Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) odstavil čtrnáct tramvají z provozu.
V obou případech šlo podle tiskového prohlášení na stránkách košického magistrátu o ten samý incident, který jen náhodou skončil bez zranění. Došlo k prasknutí brzdového kotouče zajišťovací brzdy, která slouží k dobrzdění tramvaje. Brzdový kotouč prorazil podlahu a skončil až na střeše, nikomu se naštěstí nic nestalo.
Poprvé k tomuto případu došlo minulou neděli večer. „Okamžitě jsme kontaktovali výrobce, společnost Pragoimex. Řekli nám, že jde o náhodou a nesystémovou závadu, která se u nich u 279 dodaných tramvají stala poprvé. Napsali nám, že bezpečný provoz ostatních vozidel LF2 Plus není ohrožený a tramvaje je možné dál používat bez omezení,“ řekl generální ředitel Vladimír Padyšák.
V pátek ale došlo ke stejné události. DPMK poté tramvaje z této výrobní série odstavil z provozu a nahradil je tramvajemi T6 a KT8D5. Celkem je v Košicích 46 kusů tramvají Vario LF2 Plus. Za jednu z nich zaplatili 1,74 miliónu euro, většinu zaplatili z evropských dotací. Bývalé vedení po dodávce 33 kusů využilo opci na dalších 13 tramvají. „Veřejnost a média je kritizovala kvůli absenci klimatizace. Stejný typ odmítli používat i v Uzbekistánu. Kromě Košic jezdí jen v Ostravě,“ uvedly Košice v tiskové zprávě.
V DPMK v pátek zasedl krizový štáb, kam přijeli i specialisté českého výrobce. Zatím zjišťují přesnou příčinu závad. Podle dohody s výrobcem musí odpojit podvozky a namontovat na všech šest brzd nerezové štíty, aby nemohlo dojít opět k proražení podlahy. Současně dojde k softwarové úpravě tramvaje, aby v případě poruchy zajišťovací brzdy automaticky tramvaj zastavila.
Člen představenstva Pragoimex David Kronovetr uvedl, že o situaci jednají s DPMK na úrovni generálních ředitelů a oborových specialistů. Do doby, než budou odhaleny a odstraněny příčiny mimořádné události, došlo už ke kontrole brzdových disků na všech vozech a proškolení řidičů a údržby, stejně jako instalace ochranných krytů. „Specialisté analyzují videozáznamy, údaje z tachografů i nadřazeného řídícího systému. O výsledcích budeme informovat,“ řekl Kronovetr.
Košický primátor Jaroslav Polaček uvedl, že je těmito událostmi znepokojen. Podle něj už dříve ještě v opozici nákup kritizoval jako předražený i kvůli tomu, že už v roce 2014 měly při testování tramvaje problémy.
Aliance TW Team je dlouhodobě úspěšná i v zakázkách pro české dopravní podniky. Vyhrála zatím hlavně zakázky, kde byla jediným uchazečem, například v Mostě, Brně či Olomouci.