V kladenské MHD vyjel poprvé kloubový elektrobus SOR NS 18 Electric

Autobus SOR NS 18 Electric v kladenské MHD. Foto: ArrivaAutobus SOR NS 18 Electric v kladenské MHD. Foto: Arriva

Kladenská MHD bude postupně zcela bezemisní.

Společnost ČSAD MHD Kladno (skupina Arriva) nasadila v závěru ledna do zkušebního provozu první z celkem osmi objednaných elektrobusů SOR NS 18 Electric. Kladno bude prvním městem v zemi, kde elektrobus od SOR Libchavy v kloubové verzi jezdí.

V závěru ledna jsme do kladenských ulic vypustili na linku 603 mezi zastávkami OAZA a Hřbitovy ve zkušebním provozu první kloubový elektrobus značky SOR,“ uvedl dopravce na svých stránkách. Provoz je s cestujícími.

SOR dodá do Kladna letos celkem 16 elektrobusů, osm standardních dvanáctimetrových a osm kloubových. Budou uzpůsobené pro klasické pomalé nabíjení kabelem, ale na střeše budou mít také čtyřpólový sběrač pro rychlodobíjení na konečné u obchodního centra Oaza.

Za osm elektrobusů standardní délky zaplatí dopravce 91 milionů korun, za osm kloubových elektrobusů téměř 141 milionů bez DPH. SOR NS12 Electric nabízí 34 míst k sezení a 72 míst k stání. Kloubový elektrobus může využít 48 sedících lidí a dalších 102 stojících cestujících. Nákup souvisí s plánem města přejít postupně do roku 2030 na zcela bezemisní provoz a provozovat městskou hromadnou dopravu jen s elektrobusy.

Elektrobusy pohání asynchronní motor s maximálním netto výkonem 160 kW u obvyklého provedení, kloubový vůz má motor s výkonem 240 kW. Kapacita baterií po nočním dobití zajistí provoz na celou ranní dopravní špičku bez nutnosti dobíjení. V průběhu dne pak budou elektrobusy využívat rychlodobíjení v přestávce mezi spoji na konečné, za každou minutu bude dobita energie na ujetí minimálně dvou kilometrů. Trasy linek 603 a 606 jsou dlouhé 9 km, dobití energie pro jeden pár spojů tak bude trvat asi 10 minut.

Postupně už jen elektrobusy

„Kombinací pomalého nočního a rychlého dobíjení na trase v průběhu dne bude minimalizován čas nutný pro dobíjení, nebude tak potřeba nasazovat do provozu proti autobusům s klasickým pohonem více vozidel,“ řekl po podpisu smlouvy ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Projekt elektrifikace kladenské MHD se tak netýká jen nákupu nových elektrobusů, ale také vybudování rychlodobíjecího místa a dalších dobíjecích stanovišť pro pomalé noční dobíjení u kladenské elektrárny.

Plán udržitelné mobility Kladna říká, že po roce 2030 by měl být provoz MHD úplně čistý. Šestnáct nových elektrobusů je tak jen začátek, celkem jich bude potřeba 52.

Arriva plánuje, že si elektřinu bude i vyrábět. Na většinu objektů kladenských garáží chystá solární elektrárnu na střechách. Hlavním cílem je pokrýt značnou část spotřeby areálu včetně servisu.

Tagy ČSAD MHD Kladno MHD Kladno SOR Libchavy SOR NS 18 electric
5 komentářů