V kladenské MHD jezdí první elektrobus, zatím jen v testovacím provozu

Testovací elektrobus SOR v Kladně. Pramen: Město KladnoTestovací elektrobus SOR v Kladně. Pramen: Město Kladno

Společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva  začala tento v kladenské městské dopravě testovat autobus s elektrickým pohonem. Jde o

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Křižák201

Povídali u nás na garážích,že to má dojezd 150km a pak se to musí 10h nabíjet..

Křižák201

Ty mínusy jsou za co?Pracuju v čsad kladno,tak to asi není vymyšlená informace,ne?

MildaIV

Otázka je, kolik hodin deně prostojí kvúli nabíjení. Nabíjení v noci nevadí, ale ve špičku se dost prodraží.

Martin V.

242 kWh není až tak málo. To by mu snad na jeden den popojíždění po městě mohlo stačit.

Jarek

No klima může mít výkon 15kW a pokud jede v létě naplno, baterka stačit nebude…

asdfr

Tu su nejake technicke parametre toho autobusu.
https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/861/SOR-NS-12-Electric

Ma to mat 15 kW klimatizaciu. Mal by mat 160 kW motor. Zaujimala by ma spotreba. Tu nemecky ADAC testoval spotrebu osobnych elektroaut.
https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/488101-adac-aj-elektromobily-klamu-v-spotrebe-ukazal-test-11-modelov/

Tam napr. pre Nisan Leaf mu vysla spotreba 22kWh/100 km a ten Leaf ma 80 kW motor.

Jarek

Zase na druhou stranu to za den najede kolik – tak 100-200 km za den (?), takze by to mohlo mozna i vyjit…

Martin

I se zapnutou klimou nebo v zime s topenim?
Podobny elektrobus se testuje v Praze na l. 109 a v letnich paracich mel klimu vypnutou…

železničář v důchodu

Proto to přece chtějí otestovat v praktickém provozu, aby zjistili, zda je to pro kladenskou MHD cesta vpřed – třeba se na základě toho testování zjistí, že kdyby se nějak (ale pořád účelně i z pohledu proudů cestujících) změnilo linkové vedení, tak by na nějaké linky mohly elektrobusy stačit, a zbytek by mohly pokrýt třeba „parciální trolejbusy“: Kladno ostatně v minulosti několikrát a dost dlouho patřilo mezi města, u kterých se předpokládalo zavedení trolejbusů …

Martin V.

A jak se dobíjí? Jako trolejbus 600 nebo 750 V DC z externí nabíječky, nebo třífázově 400 V kabelem z normální sítě?

Martin V.

Tak nakonec mě odkaz od asdfr dovedl až sem: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18081/Instalacia-nabijacich-miest-pre-pantografove-nabijanie-elektrobusov
V Bratislavě mají dobíjení Ride&Charge, které umí dát 600 V * 1000 A = 600 kW. To znamená dobíjení v průběhu dne na konečných. Akorát ten naftový bufík působí trochu divně. Pokud není elektrobus závislý jen na nočním dobíjení, tak by se tam snad dalo topit elektricky (nebo aspoň kombinovaně, tzn. bufík jen v nějvětších mrazech).

Jarek

Topí to taky na elektriku?

Kuba

Snad všechny elektrobusy od SOR mají naftový bufík.

Jackub

Pak je to ovšem ale poněkud šaškárna…

Pavel P.

Není, ona totiž nafta v kamnech hoří o dost čistěji než v motorech a i ta účinnost je úplně jinde, neboť zde je teplo žádaný produkt.

MildaIV

Jak dojde na ekologii, fakta nehrajou roli. Jedná se o náboženství.

Jarek

No z pohledu ztrát během výroby a přenosu energie to šaškárna určitě není. 🙂
Jestli má bufík výkon 20kW, sežere 2 litry nafty za hodinu při běhu naplno.

Jackub

A modla bezemisní dopravy je pak kde, když elektrobus produkuje emise i v místě provozu a ne jen skrze elektrárenské komíny?