Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Zprávy

V kladenské MHD jezdí první elektrobus, zatím jen v testovacím provozu

Testovací elektrobus SOR v Kladně. Pramen: Město Kladno
Testovací elektrobus SOR v Kladně. Pramen: Město Kladno

Společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva  začala tento v kladenské městské dopravě testovat autobus s elektrickým pohonem. Jde o vůbec první test elektrobusu v největším středočeském městě. „Pokud se technika osvědčí, je při splnění určitých podmínek reálné, aby se v horizontu tří let začaly v Kladně objevovat elektrobusy v běžném provozu,“ uvedlo město na svých webových stránkách.

Na testech je v Kladně městský elektrobus od výrobce SOR Libchavy s označením SOR NS 12 electric. „Měsíc teď budeme zkoušet všechny jeho vlastnosti, abychom zjistili, jak se chová v provozu a jestli ho můžeme v budoucnu nasadit na námi provozované linky,“ uvedl ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. Elektrobusem se mohou cestující svézt na lince 605, která jezdí po městě mezi Okrskem 0 a Aquaparkem.

Technické parametry elektrobusu

Celková délka elektrobusu je 12 m a má 33 míst k sezení pro cestující. Celkově se ale počet přepravovaných osob může lišit. Počet míst k sezení lze upravovat podle přání dopravce. Interiér elektrobusu je klimatizovaný a cestujícím nabízí i USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Kapacita baterií je 242 kWh a uloženy jsou oboustranně podélně v prostoru střechy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Křižák201
Host
Křižák201

Povídali u nás na garážích,že to má dojezd 150km a pak se to musí 10h nabíjet..

Křižák201
Host
Křižák201

Ty mínusy jsou za co?Pracuju v čsad kladno,tak to asi není vymyšlená informace,ne?

MildaIV
Host
MildaIV

Otázka je, kolik hodin deně prostojí kvúli nabíjení. Nabíjení v noci nevadí, ale ve špičku se dost prodraží.

Martin V.
Host
Martin V.

242 kWh není až tak málo. To by mu snad na jeden den popojíždění po městě mohlo stačit.

Jarek
Host
Jarek

No klima může mít výkon 15kW a pokud jede v létě naplno, baterka stačit nebude…

asdfr
Host
asdfr

Tu su nejake technicke parametre toho autobusu.
https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/861/SOR-NS-12-Electric

Ma to mat 15 kW klimatizaciu. Mal by mat 160 kW motor. Zaujimala by ma spotreba. Tu nemecky ADAC testoval spotrebu osobnych elektroaut.
https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/488101-adac-aj-elektromobily-klamu-v-spotrebe-ukazal-test-11-modelov/

Tam napr. pre Nisan Leaf mu vysla spotreba 22kWh/100 km a ten Leaf ma 80 kW motor.

Jarek
Host
Jarek

Zase na druhou stranu to za den najede kolik – tak 100-200 km za den (?), takze by to mohlo mozna i vyjit…

Martin
Host
Martin

I se zapnutou klimou nebo v zime s topenim?
Podobny elektrobus se testuje v Praze na l. 109 a v letnich paracich mel klimu vypnutou…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proto to přece chtějí otestovat v praktickém provozu, aby zjistili, zda je to pro kladenskou MHD cesta vpřed – třeba se na základě toho testování zjistí, že kdyby se nějak (ale pořád účelně i z pohledu proudů cestujících) změnilo linkové vedení, tak by na nějaké linky mohly elektrobusy stačit, a zbytek by mohly pokrýt třeba „parciální trolejbusy“: Kladno ostatně v minulosti několikrát a dost dlouho patřilo mezi města, u kterých se předpokládalo zavedení trolejbusů …

Martin V.
Host
Martin V.

A jak se dobíjí? Jako trolejbus 600 nebo 750 V DC z externí nabíječky, nebo třífázově 400 V kabelem z normální sítě?

Martin V.
Host
Martin V.

Tak nakonec mě odkaz od asdfr dovedl až sem: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18081/Instalacia-nabijacich-miest-pre-pantografove-nabijanie-elektrobusov
V Bratislavě mají dobíjení Ride&Charge, které umí dát 600 V * 1000 A = 600 kW. To znamená dobíjení v průběhu dne na konečných. Akorát ten naftový bufík působí trochu divně. Pokud není elektrobus závislý jen na nočním dobíjení, tak by se tam snad dalo topit elektricky (nebo aspoň kombinovaně, tzn. bufík jen v nějvětších mrazech).

Jarek
Host
Jarek

Topí to taky na elektriku?

Kuba
Host
Kuba

Snad všechny elektrobusy od SOR mají naftový bufík.

Jackub
Host
Jackub

Pak je to ovšem ale poněkud šaškárna…

Pavel P.
Host
Pavel P.

Není, ona totiž nafta v kamnech hoří o dost čistěji než v motorech a i ta účinnost je úplně jinde, neboť zde je teplo žádaný produkt.

MildaIV
Host
MildaIV

Jak dojde na ekologii, fakta nehrajou roli. Jedná se o náboženství.

Jarek
Host
Jarek

No z pohledu ztrát během výroby a přenosu energie to šaškárna určitě není. 🙂
Jestli má bufík výkon 20kW, sežere 2 litry nafty za hodinu při běhu naplno.

Jackub
Host
Jackub

A modla bezemisní dopravy je pak kde, když elektrobus produkuje emise i v místě provozu a ne jen skrze elektrárenské komíny?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll