Doprava ve městě Tramvaje

V Katovicích vyjely nové polské tramvaje, měří necelých patnáct metrů. Cenu mohou v Česku závidět

Nová tramvaj Moderus MF 10 AC v Katovicích. Foto: Tomasz Sanecki / Bytom.pl
Nová tramvaj Moderus MF 10 AC v Katovicích. Foto: Tomasz Sanecki / Bytom.pl

Po kolejích katovického dopravce Tramwaje Śląskie začaly od soboty jezdit nové polské tramvaje Moderus MF 10 AC od poznaňského výrobce Modertrans Poznań. Dopravce je nasazuje na linku 0 (Katowice Plac Wolności – Chorzów Stadion Śląski Pętla Zach.)

Zahájení provozu oznámil dopravce v tiskové zprávě.  Dopravní podnik převzal zatím šest z osmi jednosměrných tramvají, které objednal v roce 2018. Umístěny jsou ve vozovně ve městě Bytom, které je součástí katovické aglomerace. Protože vozovna není na trase linky 0, budou jezdit i na lince 19, která přes Bytom jezdí.

Katovický dopravce má s Modertransem opci na nákupu dalších pěti jednosměrných vozů. Kromě osmi tramvají převezme ještě dvě obousměrné tramvaje.

Nový model tramvaje vychází z vozidel Moderus Gamma. Tramvaj je 14,91 metrů dlouhá a 2,4 metrů široká. Zhruba z poloviny je nízkopodlažní. Součástí je klimatizace, USB nabíječky či rampa pro nástup vozíčkářů.

Dopravce financuje nákup z velké části z evropských fondů, celkem za deset tramvají zaplatí 29 milionů zlotých (zhruba 174 milionů korun) včetně DPH.

Vozidlo svou koncepcí připomíná částečně českou tramvaji VarioLF+, kterou si nedávno objednali v Olomouci. Tam ale jedna tramvaj bez daně vyjde na 27,45 milionu korun.

 

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Mno vypadá to trochu jako nářadí. Tou barevnou kobinací a prolamováním tvarů mi to připomína motorovou pilu značky Jonsered, černá a červená sedí. Jestli to bude řezat tak dobře a tolik to vydrží, tak dobré.
A nakonec, on to vercajk tak trochu je. Proč ne, industriální design má taky svoje místo. 😀

M H

Srovnávací článek, který bohužel není tak úplně objektivní… Srovnávat by se měly především nákupy podobné doby…tady tato smlouva z roku 2018 má blíže k soutěži na konci roku 2017, kdy DPMO koupil tramvaje za cenu necelých 22 milionů korun, než ke smlouvě z letošního jara. Dále pokud by se měl srovnávat typ, je na míste srovnání s Vario LF, nikoli EVO1 (částečná vs. celková nízkopodlažnost). A také neznáme technické parametry, pouze část výbavy – jsou tramvaje srovnatelné třeba výkonem motorů a obsaditelností? No a v neposlední řadě se do ceny jistě promítá i doba dodání a momentální vytíženost výrobce. O… Číst vice »

Peeetr

Přesně tak, Poláci vyvinuli něco výrobně trochu levnější (pouze v kategorii zcela nových tramvají), ale o celou generaci koncepčně zastaralejší. U nás se takové poloviční nízkopodlažky budou masověji zavádět už pouze jako generální rekonstrukce starších tramvají.

Pražák

Tak nějak, Modertrans s velkou slávou „vymyslel“ Vario, pouze jen asi dvacet let po té co se tímto konceptem začali v Krnově zabývat.

Rajče

Koukám, že pan Sůra má nějaký mindrák z Olomouce. Zase srovnává nesrovnatelné.

jakub

Každé srovnání vždy kulhá, ale zase tak rozdílné nejsou. A ten nákup u nás v Olomouci je opravdu takový netypický. Ale alespoň ta tramvaj v Ol. (alespoň dle mě) vypadá lépe, i když při jízdě vypadá, že se každou chvíli rozpadne.

Radiátor

Velikostí by to byla ideální náhrada za T3. Ale designově bohužel asi většinu neosloví

Vít Jůza

Za T1!

Anonymas

Pěkná tramvajka. To my v Praze máme rádi T3PLF a máme je tak rádi, že je budeme bastlit i po roce 2020 a pro jistotu tam narveme retro komponenty z 60. let.

Vectron

Kdyby byla delší,nevypadala by špatně,ale toto teda nic moc.Takové paskvily jezdí v Rusku:-)

Peeetr

Dneska už se daleko více hledí na cenu i s údržbou na 15-20 let, to je zatím úplně ve hvězdách. A poloviční nízkopodlažnost je pro moderní tramvaje už neakceptovatelná.

Jakub

Docela hnusná tramvaj.

robert

To je věc vkusu, ten se hodnotit nedá. Mně se třeba líbí. 🙂

jakub

Ano, já to také říkám z mého pohledu. Ale dle plusů a mínusů to vypadá, že ten názor je tak nějak vyrovnaný.

Jan Sova

Vypadá jako nějaká tryskomyš, ale z fotky se nepozná, jaký je podvozek a jak vykružuje oblouky. Kdyby to bylo mrštné a přilnavé, tak vše odpuštěno.

liposh

No, jedno (krátké) Vario smontované svépomocí v Brně vychází na 19 milionů. je to správně? bylo to buď 16 nebo 19, už si nepamatuju. Tady to maj za 17,6 milionu/ks bez tý práce, ale už nejsme v tak strašně diametrálně odlišném světě.