V Jihomoravském kraji vyjela poprvé s cestujícími čtyřvozová jednotka Moravia
Cestující mohou na obrazovce sledovat i záběry z přední kamery.
Na kolejích v Jihomoravském kraji se objevila ve zkušebním provozu s cestujícími první z 31 objednaných čtyřvozových jednotek Moravia od Škoda Group. Doplní tak flotilu šesti dvouvozových jednotek, které začaly jezdit loni a tento týden je kraj trvale převzal. Jednotky si objednal do svého vlastnictví Jihomoravský kraj.
Vlak poprvé vyrazil na pravidelné lince S2 dnes v 11.00 z Brna do Letovic jako spoj OS 4714. „Nasazení druhého typu vlaků dodávaných na jih Moravy je důležitým milníkem v projektu. V následujících týdnech ji budou postupně doplňovat další až jich bude na jihomoravských tratích jezdit všech 31. Nezbývá než vlakům popřát mnoho spokojených cestujících a miliony naježděných kilometrů,“ říká Tomáš Ignačák, President CZ/SK ve Škoda Group.
Moderní nízkopodlažní jednotky kompletně promění příměstskou dopravu v Jihomoravském kraji především komfortem a pohodlím. Jednotky jsou vybaveny sedadly umístěnými na tzv. cantilevrech (tzn. připevněné do boku vozidla), která poskytují více místa pro zavazadla. Vstup do jednotek je bezbariérový, nechybí prostor pro kočárky a kola. Nové vlaky jsou klimatizované, nabízí připojení k wifi, nabíjecí USB porty i zásuvky na 230 V. Součástí je informační a kamerový systém, který bude na obrazovky náhodně promítat záběry z různých míst vlaku jak strojvedoucímu, tak cestujícím, a to včetně záběrů z přední vnější kamery.
Zajímavostí jsou i okna prostupnější pro mobilní signál. Seznam výbavy vlaků Moravia obsahuje i soupravy AED tedy defibrilátory. Ty mohou pomoci zachránit život při srdeční zástavě cestujících přímo ve vlaku.
Pojmenování podle odrůd vína
Vlaky jsou postavené na platformě RegioPanter a jsou určeny pro provoz na příměstských a regionálních linkách. Název Moravia symbolicky odkazuje na historicky první lokomotivu, která kdy přivezla vlak do Brna. Vlaky mají červenobílý design a každá souprava je pojmenována po některé z odrůd vína, které se na jihu Moravy pěstují.
Všechny jednotky jsou osazeny také nejmodernějším evropským zabezpečovačem ETCS, který se stává standardem na evropských železnicích a zajišťuje vyšší bezpečnost. Všechny vlaky z této zakázky mají také přímé spojení s IDS JMK a díky tomu je možné zobrazit na informačních displejích vlaku mimořádné informace z provozu či je přímo ohlásit skrz audio systém vozidla.
Kraj za celkem 37 nových jednotek zaplatí 6,6 miliardy korun. Kupuje šest dvouvozových a 31 čtyřvozových. Až 85 % z této částky má zaplatit dotace. Jihomoravský kraj je prvním v zemi, který šel cestou pořízení vlastních železničních vozidel. Kromě dodávky vlaků je součástí veřejné zakázky i full-service těchto jednotek na dobu 30 let.
Jednotky zatím provozují České dráhy, od prosince příštího roku má provoz zajistit dopravce, který vzejde z veřejné soutěže.
Základní parametry jednotek Moravia
Dvouvozová jednotka (řada 550)
Délka soupravy – 52 900 mm
Šířka – 2 820 mm
Výška – 4 260 mm
Rozchod – 1 435 mm
Maximální rychlost – 160 km/h
Počet míst k sezení – 146
Celkový počet cestujících – 284
Počet kol/kočárků – 9/4
Počet míst pro vozík – 2
Čtyřvozová jednotka (řada 530)
Délka soupravy – 106 000 mm
Šířka – 2 820 mm
Výška – 4 470 mm
Rozchod – 1 435 mm
Maximální rychlost – 160 km/h
Počet míst k sezení – 333
Celkový počet cestujících – 619
Počet kol/kočárků – 21/6
Počet míst pro vozík – 2