V Japonsku vyjíždí nová generace rychlovlaků šinkansen

Nová jednotka E8. Foto: HitachiNová jednotka E8. Foto: Hitachi

Do pravidelného provozu se jednotky dostanou příští rok.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Velmi rád si vzpomínám na pobyty v Japonsku

Bjorn

Velmi rád si vzpomínám na pobyty v Japonsku a na skvělé cestování japonskými rychlovlaky na JRpass. Zažil jsem ještě i historické série 6vozových souprav Hikari a Kodama ze 70.let a samozřejmě v posledních letech pak ty nové supermoderní soupravy včetně nejnovější Hayabusa jezdící mezi Hakodate a Tókjó, akorát JRpass neplatil na superrychlé spoje Nozomi a Mizuho, zato platil s možným doplatkem na tehdejší skvělé noční spoje Cassiopea, Hokutosei a Sunrise. Kromě naprosto úžasných rychlovlaků se krásně dalo cestovat i limited expressy( kaisoku, kyuko, tokkyu) a vždy přesně a na čas. Dokonce i japonské lokálky jsou skvělé (futsu) a zažil jsem… Číst vice »

nádražák

Devět metrů, hmmm to je jak bangle motorem vpřed. 🤣🤣

Karel IV.

Nechci kecat, ale těch cca 9 m je mezi špičkou vlaku a začátkem prostoru pro cestující (dělící stěna mezi bočními dveřmi), tedy včetně stanoviště strojvedoucího. Rozteč pražců vypadá podobná jako u nás (544 mm), takže se to dá i snadno přepočítat.

Zbyněk

Jsem jediný, komu se zdá, že ten vlak vypadá, jako by jel pr*elí napřed? 😀

mgr.pavel

Asi jo.

Vy máte tak špičatou p..el? 😉

Joker

Shinkanzen je jedna z mála věcí, která má prdel stejnou jako masku, což se o jiných věcech a tvorech říct nedá.

Martin

Šinkanseny jsme v Japonsku jezdili, je to fajn, první dvě minuty to fakt trochu tlačí do sedačky a pak už svištíte. Hlavně jezdí fakt brutálně načas, ale Japonsko je v tomhle obecně jiná liga.
V Tokiu na zemi nakreslené kde chodit, kde stát, tak, aby se tam ty hromady lidí neztratily v chaosu. Všichni to dodržují, je to plynulé.
Rád se tam vrátím.

Martin

Tedy abych byl přesný – zejména na stanicích je značení všude, tj. sem přijede vůz č.4, dveře číslo 2. Vy stůjte tady a tady, aby vystupující měli volný východ a tady tvořte frontu. Fajn.

Martin

Tady je video po uvolneni po covidu:
https://www.youtube.com/watch?v=8Ge81gKqtvE

yxc

Šinkanseny sice jezdí přesně. Ale regionální vlaky mají běžně zpoždění jako u nás.

Y.K.

No jako u nás fakt ne. Najezdíte tisíce km a zpoždění jsou vzácná, nikdy se mi nestalo že bych nestihl přestup i když byl třeba jen 8 min.

Jiná věc jsou vlaky ve městě, tam zpoždění a zastavení jsou (nicméně ta síť v Tokiu nebo Ósace je nezměrná), holt sebevrazi, to je několikrát denně.

Martin
Y.K.

Jak kde. Na východ od Tokia jsou šinkanseny schopny jezdit i při metrech sněhu, Tókaidó šinkansen trochu drhne, když zapadne průsmyk u Maibary. Nicméně celoroční průměr dojezdů s průměrným zpožděním pár desítek sekund jim nezkazí ani zádrhel typu zemětřesení, tajfuny, ani ten sníh. Holt to ta vêtšinová přesnost převáží.

Ketchup1970

Kouzelné klíčové slovo , všichni dodržují! Včera v zácpě na Jižní spojce pohledem do zrcátek z deseti aut před a za mnou jeden se stejně jako já uklidil ke strane .

Martin

Je to tak. Japonský turista musí být v brutálním šoku při návštěvě první cizí země 🙂

Karel IV.

Myslím, že je to oboustranné 🙂

Martin

Co si budem, když ti pokladní v supermarketu naskládá věci do tašky a pak se ukloní až k zemi, tak na to se zvyká asi líp 🙂

Joker

Potvrzuji. Mám podobnou zkušenost z Koreji. Když ty pravidla dodržujete, tak se neztratíte v takovém tom asijském „hemžení.“

Vlastimil Kocurek

Ale čím je to TAKĚ dáno ?? Šinkanzen jede po celé délce na estakádě (kromě tunelů), takže nehrozí jako v ČR srážka se stádem krav (vloni), sebevrahem, či kamiónem, a tím pádem 3 hodinová zpoždění.

Tomáš M.

U nás budou ještě 50 let vyjíždět 810 a další 50let na koridoru budeme jezdit max 160km

ICE_Laco

Ale Sinkanseny jazdia po „vlastných“ koridoroch. Na tratiach, kde jazdia obyčajné vlaky sa mešká bežne, ani rýchlosti nie sú všade 160km/h a sú tam aj staršie súpravy….

Geralt

Japonsko šlo jinou cestou než Evropa, a to cestou kompletní separace systému. Shinkanseny ani nemohou zajíždět na zbytek sítě jako je zvykem u rychlovlaků v Evropě, už jen proto že mají jiný rozchod.

JiP

To neni pravda, konkretne prave zmineny yamagata shinkansen jede po normalni trati stejne tak shinkansen do Aomori. Mistne se pouzivaji bud sirsi osobni vlsky a nebo jsou na trati 3 kolejove pasy.

Původní Aleš

To jste dost zaspal dobu, do Aomori jede shinkansen po svojí trati, jede až do Hakodate. Po konvekční trati se jede pak z Hakodate do Sappora.

JiP

Pardon, spletl jsem si to s vetvi Akita shinkansen

Y.K.

Jamagata šinkansen je přerozchodvaná normání trať, to máte pravdu, je to odbočná větev z Tóhoku Šinkansenu z Fukušimy (proto tam jezdí vlaky s menší skříní). Další taková je z Morioky (Akita Šinkansen). Jiné nejsou. A zde se používají užší vlaky odpovídající profilem konvenčním.

Do Aomori už nějaký čas vede VRT na 320 km/h Tóhoku Šinkansen, za Aomori navazuje Hokkaidó Šinkansen do Hakodate-Hokuto a v tom úseku je jediná splítka na VRT podmořským tunelem Sékan. A tam je normální široký profil Šinkasenu.

JiP

Ano, samozrejme se jedna o odbocnou vetev Akita shinkansenu.

Y.K.

Akita ovšem není Aomori. 🙂 To je asi 140 km severněji.

LiborV

To ano. Jenže na rozdíl od nás v Japonsku pro dalekou cestu tu alternativu k běžné trati se zpožděním a starými vozy mají.

Bespi

Porovnal bych i pocet obyvatel ve spadove oblasti vs kapacita tech vlaku.

Y.K.

No tenhle zrovna bude jezdit (i) po klasické často jednokolejné trati s Vmax 130 km/h.

Jinak třeba na těch VRT zase jezdí vlaky jeden za druhým (min interval tuším 5 min), v různých vrstvách různě se předjíždějících, takže tam je fakt humbuk a přesto to dokáží.

Oni typicky nemeškají ani na běžných tratích. Něco tam mám najeto a s Evropou je to nesrovnatelné (s výjimkou Švýcarska). Ne že by zpoždění neexistovala, ale není to rituál cestování.

mgr.pavel

A máme u nás takové vlastní koridory pro šinkanseny? Nebo je u nás nejrychlejší vlak ten, co jede po 1.koridoru Vmax160, s propady rychlostí, s výlukami a mimořádnostmi..?

adamgolias

v některých nádražích zajíždí na ,,obyčejné,, koleje .

Jiří Kocurek

Nápověda: Po kolejích pro Shinkansen nejezdí nákladní vlaky.

autobusik2

Na šinkansenoch je fascinujúce v akých krátkych životných cykloch je obnovovanáí ich flotila, je to často kratšie ako u uás u autobusov…

Na trati Jamagata šinkansen bola doprava zahájená len v roku 1992 jednotkami typu 400. Tie boli v rokoch 2008 – 2010 vyradené a nahradené novými súpravami série E3 a tie mjú byť už od budúceho roka nahradené novými vlakmi E8…

mikiqex

Wikipedie ale říká, že série E3 je z roku 1997 a pro Jamagata jezdí od roku 1999.

autobusik2

Tak to rozvediem: 🙂 Séria E3 má tri podtypy. Najstaršie sú vlaky E3 R, ktoré sú z roku 1997, ale na trati Jagamata nejazdili a všetky sú už dávno vyradené. Od roku 1999 pribudli 3 súpravy podtypu E3 1000, ktoré jazdili na trati Jagamata kde doplnili starší typ 400. Boli vyradené do roku 2015, ale medzitým k pôdovným trom pribudli ešte ďalšie dve jednotky podtypu 1000, ktoré ale vznikli prestavbou starších vozňov zo súprav R. Jazdia do dnes. Jadro výkonov dnes obstaráva najnovší podtyp E3 2000, celkovo 12 jednotiek z rokov 2008 – 2010, ktoré ako som už spomínal nahradilu… Číst vice »

Y.K.

Oni mají tak trochu letecký přístup. Je to komerce, nikdo jim to nedoplatí, takže, ekonomičtější pohon, aerodynamičtější tvar = méně energie. Také vyžadují extrémně vysokou spolehlivost a ta v průběhu životnosti strojů klesá (po krátkém růstu u nového typu) a roste podíl toho co je v revizích třeba vyměnit. Do toho technologie pro zemětřesení, zvyšovaní rychlosti a pohodlí, protože jízdenky nejsou zase tak levné, tak to musí být top servis.

mgr.pavel

Tak při těch rychlostech mají ty vozy asi větší denní nájezd (a tedy opotřebení), než naše pomalé kostitřasy..

EM*

Některé evropské rychlovlaky se používají i 30+ let

M19

Taky některé jezdí jeden den tam, jeden den zpět.

Y.K.

Ono záleží co od nich čekáte. Spolehlivost je opravdu klíčový parametr. Když to v Tokiu po 500 – 1000 km dělá 15 min obrat včetně úklidu, otočení sedadel a doplnění /odkalení a frčí dál klidně přes 1000 km na trati kde jsou jízdní doby na knop a na sekundy, tak to hraje roli. Do toho dokázali s každou generací rapidně snížit spotřebu (aerodynamika) i přes zvyšování rychlosti, to se také počítá v komerčním provozu. Nejde o to, že může jezdit 30+ let, ale jestli to naplňuje ekonomický model. Měně frekventované tratě dále od center jako Sanyó nebo Kjúšú drží jednotky… Číst vice »

Aleš K.

V Japonsku vyjíždí nová generace rychlovlaků šinkansen.

V Česku vyjíždí… … … vlaky.

Sem musel🙂

MaT

Ne, nevyjíždí, stržená trolej zase… 🙂

Adam Ř

Na obhajobu SŽ, na trati na Kladno se tohle nestává

FilFee

Asi jedniná výhoda 😀

Marek Janík

nějaká odvozenina z 810 myslím že jo