Autobusy Doprava ve městě

V Jablonci neví, který dopravce převezme od soboty MHD. Jasno má být zítra

MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: www.iidol.cz
MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: www.iidol.cz

Bez konkrétní dohody o budoucnosti zajištění městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou a okolí  skončila pondělní valná hromada Dopravního sdružení obcí Jablonecka (DSOJ). Stále tak není jasné, kdo bude MHD po 25. lednu zajišťovat.

V pátek 25. ledna vyprší smlouva mezi Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a společností BusLine MHD o provozování MHD v druhém největším městě Libereckého kraje. DPMLJ už dříve uvedl, že nemá dostatečnou kapacitu, aby provoz pokryl v plné výši. Navrhl proto DSOJ ukončení rámcové smlouvy, případně provoz jen zhruba jedné třetiny výkonů.

Návrh na ukončení rámcové smlouvy jsme neschválili. DPMLJ v něm uvádí, že smlouva končí kvůli zajištění dopravní obslužnosti jiným dopravcem, s čímž nesouhlasíme,“ uvedl Tomáš Levinský, starosta Rychnova u Jablonce nad Nisou a předseda DSOJ.

DSOJ už má na stole nabídku na zajištění provozu od společnosti BusLine, která aktuálně linky provozuje pro DPMLJ. Současně oslovila i společnosti Autobusová doprava Podbořany (ta se přihlásila do soutěže DPMLJ na tyto výkony) a Arriva, za jakých podmínek jsou ochotni dopravu převzít. Aby s nějakým dopravcem mohlo DSOJ uzavřít smlouvu bez soutěže, musí splňovat ale určité podmínky podle zákona, že jde o mimořádnou situaci. Právě o tu se nyní licituje. „Budeme dělat vše pro to, aby autobusy vyjely,“ řekl Levinský.

Zítra proběhne s DPMLJ klíčové jednání, chceme jasně slyšet, jak si spolupráci představují,“ řekl Levinský. Odmítl i výtky předsedy představenstva DPMLJ Michala Zdeňka, že nedostatečně s dopravcem komunikuje a nereaguje na výzvy ke schůzce, Zdeněk trvá na svém tvrzení.

Situace v MHD v Liberci a Jablonci nad Nisou je značně nepřehledná od dob, kdy pod liberecký dopravní podnik přešlo i zajištění MHD v Jablonci a okolí. Spolupráce měla původně skončit letos na konci roku. Loni v létě ale nečekaně BusLine, který zajišťuje část provozu v Liberci a sto procent v Jablonci, vypověděl DPMLJ smlouvu. Výpovědní lhůta končí v pátek. Už dříve tento kontrakt kritizovali zejména opoziční zastupitelé v Liberci. DPMLJ byl prakticky bez šance za půl roku najít nového dopravce, soutěž leží na antimonopolním úřadu.

Jablonec nad Nisou si před dvěma lety založil firmu Jablonecká dopravní, která měla MHD v Jablonci převzít. Firma zatím ale nevykazuje žádnou činnost, vede ji bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, kterého aktuálně trestně stíhá policie kvůli dotacím. Trestně stíhaný je i bývalý šéf BusLine Jiří Vařil.  Televize Nova o víkendu uvedla, že v jeho sídle v Liberci zasahovala policie. Policie zatím jen uvedla, že kvůli poškození auta u domu zadržela devatatřicetiletého muže a že se na místě mohlo střílet. Vařilovi je 39.

12
Diskuze

avatar
6 Komentáře
6 Reakce na komentáře
5 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
A.R.Dash9T.H.Jan SůraMartin1 Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
A.R.
Host
A.R.

Jedna věc je, kdo ty výkony ujezdí, druhá věc je, kdo do tak tragické MHD vůbec vleze. O městské dopravě 40tisícového města mám úplně jiné představy. Pravidelný interval je samozřejmě v pořádku, ale oproti např. Jihlavě je tam brutálně přelinkováno.

Dash9
Host
Dash9

Koukám z okna a obloha je bez jediného mráčku. Tak je jasno, předpověď vyšla. 🙂

Martin1
Host
Martin1

Prostě v tom Jablonci už mají podle mě dávno jasno. Díky Vařilovi, díky Peltovi, díky Wejnarovi. Jen se divím, že neřve jablonecká opozice. To v tom jedou všichni? Nebo jsem nikde nic nezaznamenal…

Dash9
Host
Dash9

Jinak si myslím, že to, který dopravce bude po 25.lednu jezdit, už dávno jak v Jablonci tak v Busline vědí, jen z toho dělají trochu dráma…

T.H.
Host
T.H.

Mj. i v souvislosti s tímto předpokládaným vývojem („malá domů“ a vejvar až 70 Kč/km pro Busline) rozhodlo dne 20.12. zastupitelstvo Rychnova u Jablonce o podání žádosti o ukončení členství města v DSOJ. Bude to tu ještě zajímavé…

Dash9
Host
Dash9

Jeden z nástrojů, jak uzavírat pro město nevýhodné smlouvy, je nechat to dojít do krizové (mimořádné) situace a pak to v klidu podepsat s dávno vyhlédnutým dodavatelem za přemrštěnou cenu. A ještě se pak chvástat, že jsme to vyřešili a krize je zažehnána. Pokud měl DPMLJ jezdit podle původní smlouvy do konce roku 2019, mělo už dávno běžet výběrko na dopravce na dobu následnou….

Radek
Host
Radek

Poslední věta je trochu záhadná. Kro je Vařil? :-))

Newsletter