Libereckou a jabloneckou městskou hromadnou dopravu čekají nejspíše v příštích dnech zásadní změny. Po letech vypověděla loni společnost BusLine smlouvu s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a od 26. ledna by neměla dál jezdit. Co se bude v příštích dnech dít? Odpovídá předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.
Jaké jsou aktuálně varianty řešení provozu po 25. lednu?
V Liberci je varianta jediná, budeme vše zajišťovat sami, bez subdodavatele. Nebylo to snadné, ale díky úsilí všech zaměstnanců toho budeme schopni. V Jablonci očekávám ještě bouřlivý vývoj vzhledem k pondělní valné hromadě Dopravního sdružení obcí Jablonecka. Bývalé vedení DPMLJ, což jsou dnes trestně stíhané osoby, připravilo plán společně s dalšími trestně stíhanými osobami, který prokazatelně připravoval zahrnoval zajištění spolupráce mezi Jabloncem a společností BusLine napřímo, bez účasti DPMLJ. Rovněž měli v plánu vymáhat po DPMLJ jakousi absurdní náhradu škody a tvářit se, že vlastně byli k podpisu smlouvy s BusLine donuceni. Přesně tento scénář se teď asi bude realizovat. Pokus o takový poslední mejdan za peníze DPMLJ.
Jednali jste nějak s BusLine o tom, že by jezdili déle?
Jednali jsme se zástupci BusLine v mnoha věcech. Bezdůvodná a neopodstatněná výpověď z jejich strany je první nutný krok na cestě k soudnímu sporu o takzvané přiměřené zisky za období od počátku smlouvy dodnes. Tuto částku vyčíslují na zhruba 250 až 300 milionů Kč. Tato suma je pro BusLine určitě větší lákadlo než možnost jezdit v rámci Liberce a Jablonce o rok déle.
V Liberci výpadek Busline není tak zásadní, přijdete o zhruba 40 % provozu. Jak jejich provoz nahradíte?
V Liberci je za BusLine zajištěna náhrada. Autobusovou obslužnost v rámci liberecké MHD přebíráme kompletně pod svá křídla. Máme z Německa 11 starších Mercedesů, z toho čtyři kloubové autobusy a to nám v tuto chvíli bude muset stačit. Jednáme o pořízení dalších autobusů tohoto typu.
Přebíráte po Busline nějaké zaměstnance nebo k vám přišli sami?
S tím, jak se blíží datum ukončení spolupráce, se nám řidiči z BusLine sami hlásí. Od 1. ledna 2019 jsme výrazně zvýšili mzdy, upřeli jsme větší pozornost na náborovou kampaň a její efektivitu a výsledky se pomalu dostavují. Navíc DPMLJ jako městská firma představuje jistotu. U nás se chováme k zaměstnancům s respektem a zaměstnancům nedlužíme.
Jak to bude v Jablonci? Vypsali jste soutěž na dopravce, který by tam zajistil provoz, ale tendr je u antimonopolního úřadu…
Klíčová bude pondělní valná hromada Dopravního sdružení obcí Jablonecka (DSOJ). Na osobní jednání, která měla proběhnout minulý týden z DSOJ nikdo nepřišel, všichni byli asi nemocní. To interpretuji jako snahu o umělé vyhrocení vztahů, aby mohli posléze alespoň mediálně tvrdit, že DPMLJ je viníkem a oni situaci zachraňuji. Jakkoliv je taková interpretace vzhledem k smluvním ujednáním a průběhu jednání s DSOJ absurdní, zřejmě k tomu dojde.
Jak situaci řešíte s Jabloncem a DSOJ?
Mezi zástupce Liberce, Jablonce, DPMLJ a Libereckého kraje proběhla dvě jednání v prosinci. DPMLJ končí smlouva s DSOJ 31. prosince 2019. DPMLJ proto projevil zájem o dlouholetou spolupráci s Jabloncem a to ve dvou variantách na pět nebo deset let. Tato možnost žádné nadšení nevyvolala a místo toho jsme se mezi řečí dozvěděli, že primátor Jablonce Kroupa jedná osobně se zástupci BusLine a má od nich nabídku spolupráce. Realizuje se skutečně ten původní plán, který byl vymyšlen dnes trestně stíhanými osobami před našim příchodem. Tedy zajistit si smlouvu mezi Jabloncem a BusLine napřímo, bez výběrového řízení a ideálně za peníze DPMLJ. Pokud se v horizontu hodin postoj DSOJ nezmění, tak se začneme připravovat na ukončení našich operací v této zóně. Vzhledem k očekávanému soudnímu sporu, který zřejmě protistrana vyvolá, budeme muset také revidovat ostatní činnosti, které v této zóně vykonáváme.
To znamená tramvaj do Jablonce?
To bych nechal bez komentáře.
Nebude ztráta provozu MHD v Jablonci a okolí znamenat pro DPMLJ ekonomický problém?
Čistě z provozního a ekonomického hlediska nám spolupráce s DSOJ moc pozitiv nepřinášela. Dopravu v rámci DSOJ zajišťuje a zajišťoval vždy ze sta procent BusLine.
Nejlevnější nabídku na zajištění dopravy v Jablonci dala společnost AD Podbořany. Nevnímáte ji jen jako další nastrčenou firmu propojenou s BusLine? Jednáte s nimi, zda jsou schopni vyjet?
Nejsem znalec severočeských personálií, ale byl jsem z mnoha stran informován, že společnost AD Podbořany se společností BusLine úzce spolupracuje. Tím je asi i dána jejich ochota vyjet po 25. lednu.

Společnost Busline na začátku roku uvedla, že redakci Zdopravy.cz neposkytne už žádné vyjádření k čemukoliv.
Mirek to má v Jablonci pořešený… to je ve zkratce obsah celého sporu.
(Pelta s Vařilem jsou jedna ruka.)
A kde je prosím vyjádření druhé strany? Kde je zmínka o aroganci ze strany DPMLJ z konce loňského roku kdy se na domluvené jednání s vedením města Jablonce neráčil obtěžovat žádný ze zástupců DPMLJ? Pokud vím tak po sloučení ČSAD Jablonec nad Nisou se společností ČSAD Semily neměl nový subjekt licenci k provozování MHD a tak požádal DML o provozování pod jejich křídly a ze strany DPML přišla nabídka aby ČSAD Semily převzali linky které dříve pro DPML jezdil Pacák a ČSAD Liberec . Já nechci tvrdit že BusLine je vzorem cnosti , ale trocha objektivní žurnalistiky , místo P.R.… Číst vice »
BusLine se odmítá vyjádřit, primátor Jablonce dva týdny na dovolené. Pokud někdo z těch,co se cítí dotčeni, bude chtít promluvit, rádi mu dáme prostor
V zájmu jednoznačnosti a pro předejití zbytečným nejasnostem by ovšem něco jako tato informace mohlo být posledním souvětím jako závěr textu …
už je tam.
Já jen že to stačilo zmínit v článku , vypadal by objektivnější . Už vyšli 2 články na idnesu , jeden dokonce takový že redaktor ve svých otázkách přímo naváděl k odpovědi jakou chtěl slyšet samozřejmě v prospěch p.Zdeňka, ten včerejší na idnes taky pouze jednostranný , tak už mě to docela naštvalo .A v každé druhé větě zmiňování o „trestně stíhaných“…trestní stíhaní neznamená automaticky vinný , říká se tomu presupce neviny kdy se na stíhaného musí pohlížet jako na nevinného…
Nic nebrání druhé straně také komunikovat. Pokud nechtějí, je to jejich volba. Nezaznamenal jsem například na stránkách Jablonce nad Nisou jedinou informaci o tom, co se po 25. lednu bude dít s MHD v jejich městě či co dělají pro to, aby se dál jezdilo.
Můžete prosím sdělit, o jaké jednání s vedením města mělo jít? Pan Zdeněk tvrdí, že o žádném takovém, na které by nedorazil, neví. Prosím tedy o předložení nějakého důkazu. Děkuji.
Omlouvám se ,ale nebylo to ke konci ale cca v půlce loňského roku . https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/jablonec-nad-nisou-dopravni-podnik-busline-autobusy.A180913_100944_liberec-zpravy_japehttps://www.libereckadrbna.cz/z-kraje/jablonecko/15999-radnice-projednavala-situaci-ve-verejne-doprave-i-predzalobni-vyzvu-od-dopravniho-podniku.html
To je ale trošku rozdíl…zvláště v době, kdy zbývají dny do konce smlouvy, by člověk čekal poněkud intenzivnější jednání.
Další kapitola pohádky Jak soukromí dopravci levně a kvalitně zajišťují ZDO za veřejné peníze. Protože stat, kraj nebo obec jsou špatní hospodáři a soukromnik se muze pretrhnout aby to udelal lépe, levněji. S novymi stroji samozřejmě, wifi zásuvky, masážní křesla, bez zpoždění… Vůbec mu nezáleží na jeho vlastnim zisku, zato o to vic se stará o blaho cestujících. Jen víc takových.
Jak v této frašce, kde hlavní negativní postavy jsou papaláši z řad zástupců obcí a bordel v zajišťování MHD z jejich strany, figurují soukromé dopravní společnosti? Je jedno, jestli MHD v Jablonci (a jeho okolí) zajišťuje DP nebo RandomDopravce, s.r.o. Hlavní je, že se na tom severočeští bafuňáři chtěli napakovat a stále ve své činnosti pokračují místo toho, aby to zapakovali a konečně jednali v zájmu cestujícího. Tenhle outsourcing od začátku neměl vůbec fungovat. K čemu bylo sjednocení DP Liberce a Jablonce pod jednu firmu, když se stejně potom outsourcovalo těm, kteří tam jezdili do té doby? Jednoduše pro to,… Číst vice »
Právě že tohle je typická ukázka toho, jací jsou stát, kraj nebo obec špatní hospodáři. Nejde totiž o nic jiného než o vyvádění veřejných peněz do soukromých kapes. O levném a kvalitním zajištění ZDO toto nikdy nebylo.
Už zřízení Jablonecké dopravní v čele se člověkem pocházejím původně z Busline signalizovalo, kterým směrem se půjde, takže teď už jim jde jen o ty prachy za přiměřené zisky, jak je v textu zmíněno.