Autobusy Doprava ve městě Rozhovory

Rozhovor: Bývalé vedení s BusLine zkouší poslední mejdan za peníze DPMLJ

Autobusy DPMLJ na terminálu Fügnerova v Liberci. Foto: DPMLJ

Libereckou a jabloneckou městskou hromadnou dopravu čekají nejspíše v příštích dnech zásadní změny. Po letech vypověděla loni společnost BusLine smlouvu s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a od 26. ledna by neměla dál jezdit. Co se bude v příštích dnech dít? Odpovídá předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Jaké jsou aktuálně varianty řešení provozu po 25. lednu?

V Liberci je varianta jediná, budeme vše zajišťovat sami, bez subdodavatele. Nebylo to snadné, ale díky úsilí všech zaměstnanců toho budeme schopni.  V Jablonci očekávám ještě bouřlivý vývoj vzhledem k pondělní valné hromadě Dopravního sdružení obcí Jablonecka. Bývalé vedení DPMLJ, což jsou dnes trestně stíhané osoby, připravilo plán společně s dalšími trestně stíhanými osobami,  který prokazatelně připravoval zahrnoval zajištění spolupráce mezi Jabloncem a společností BusLine napřímo, bez účasti DPMLJ. Rovněž měli v plánu vymáhat po DPMLJ jakousi absurdní náhradu škody a tvářit se, že vlastně byli k podpisu smlouvy s BusLine donuceni. Přesně tento scénář se teď asi bude realizovat. Pokus o takový poslední mejdan za peníze DPMLJ.

Jednali jste nějak s BusLine o tom, že by jezdili déle?

Jednali jsme se zástupci BusLine v mnoha věcech. Bezdůvodná a neopodstatněná výpověď z jejich strany je první nutný krok na cestě k soudnímu sporu o takzvané přiměřené zisky za období od počátku smlouvy dodnes. Tuto částku vyčíslují na zhruba 250 až 300 milionů Kč. Tato suma je pro BusLine určitě větší lákadlo než možnost jezdit v rámci Liberce a Jablonce o rok déle.

V Liberci výpadek Busline není tak zásadní, přijdete o zhruba 40 % provozu. Jak jejich provoz nahradíte?

V Liberci je za BusLine zajištěna náhrada. Autobusovou obslužnost v rámci liberecké MHD přebíráme kompletně pod svá křídla. Máme z Německa 11 starších Mercedesů, z toho čtyři kloubové autobusy a to nám v tuto chvíli bude muset stačit. Jednáme o pořízení dalších autobusů tohoto typu.

Přebíráte po Busline nějaké zaměstnance nebo k vám přišli sami?

S tím, jak se blíží datum ukončení spolupráce, se nám řidiči z BusLine sami hlásí. Od 1. ledna 2019 jsme výrazně zvýšili mzdy, upřeli jsme větší pozornost na náborovou kampaň a její efektivitu a výsledky se pomalu dostavují. Navíc DPMLJ jako městská firma představuje jistotu. U nás se chováme k zaměstnancům s respektem a zaměstnancům nedlužíme.

Jak to bude v Jablonci? Vypsali jste soutěž na dopravce, který by tam zajistil provoz, ale tendr je u antimonopolního úřadu…

Klíčová bude pondělní valná hromada Dopravního sdružení obcí Jablonecka (DSOJ). Na osobní jednání, která měla proběhnout minulý týden z DSOJ nikdo nepřišel, všichni byli asi nemocní. To interpretuji jako snahu o umělé vyhrocení vztahů, aby mohli posléze alespoň mediálně tvrdit, že DPMLJ je viníkem a oni situaci zachraňuji. Jakkoliv je taková interpretace vzhledem k smluvním ujednáním a průběhu jednání s DSOJ absurdní, zřejmě k tomu dojde.

Jak situaci řešíte s Jabloncem a DSOJ?

Mezi zástupce Liberce, Jablonce, DPMLJ a Libereckého kraje proběhla dvě jednání v prosinci. DPMLJ končí smlouva s DSOJ 31. prosince 2019. DPMLJ proto projevil zájem o dlouholetou spolupráci s Jabloncem a to ve dvou variantách na pět nebo deset let. Tato možnost žádné nadšení nevyvolala a místo toho jsme se mezi řečí dozvěděli, že primátor Jablonce Kroupa jedná osobně se zástupci BusLine a má od nich nabídku spolupráce. Realizuje se skutečně ten původní plán, který byl vymyšlen dnes trestně stíhanými osobami před našim příchodem. Tedy zajistit si smlouvu mezi Jabloncem a BusLine napřímo, bez výběrového řízení a ideálně za peníze DPMLJ. Pokud se v horizontu hodin postoj DSOJ nezmění, tak se začneme připravovat na ukončení našich operací v této zóně. Vzhledem k očekávanému soudnímu sporu, který zřejmě protistrana vyvolá, budeme muset také revidovat ostatní činnosti, které v této zóně vykonáváme.

To znamená tramvaj do Jablonce?

To bych nechal bez komentáře.

Nebude ztráta provozu MHD v Jablonci a okolí znamenat pro DPMLJ ekonomický problém?

Čistě z provozního a ekonomického hlediska nám spolupráce s DSOJ moc pozitiv nepřinášela. Dopravu v rámci DSOJ zajišťuje a zajišťoval vždy ze sta procent BusLine.

Nejlevnější nabídku na zajištění dopravy v Jablonci dala společnost AD Podbořany. Nevnímáte ji jen jako další nastrčenou firmu propojenou s BusLine? Jednáte s nimi, zda jsou schopni vyjet?

Nejsem znalec  severočeských personálií, ale byl jsem z mnoha stran informován, že společnost AD Podbořany se společností BusLine úzce spolupracuje. Tím je asi i dána jejich ochota vyjet po 25. lednu.

Michal Zdeněk, předseda představenstva DPMLJ
Michal Zdeněk, předseda představenstva DPMLJ

Společnost Busline na začátku roku uvedla, že redakci Zdopravy.cz neposkytne už žádné vyjádření k čemukoliv.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
T.H.
Host
T.H.

Mirek to má v Jablonci pořešený… to je ve zkratce obsah celého sporu.
(Pelta s Vařilem jsou jedna ruka.)

Jana Malá
Host
Jana Malá

A kde je prosím vyjádření druhé strany? Kde je zmínka o aroganci ze strany DPMLJ z konce loňského roku kdy se na domluvené jednání s vedením města Jablonce neráčil obtěžovat žádný ze zástupců DPMLJ? Pokud vím tak po sloučení ČSAD Jablonec nad Nisou se společností ČSAD Semily neměl nový subjekt licenci k provozování MHD a tak požádal DML o provozování pod jejich křídly a ze strany DPML přišla nabídka aby ČSAD Semily převzali linky které dříve pro DPML jezdil Pacák a ČSAD Liberec . Já nechci tvrdit že BusLine je vzorem cnosti , ale trocha objektivní žurnalistiky , místo P.R.… Číst vice »

Hans
Host
Hans

Další kapitola pohádky Jak soukromí dopravci levně a kvalitně zajišťují ZDO za veřejné peníze. Protože stat, kraj nebo obec jsou špatní hospodáři a soukromnik se muze pretrhnout aby to udelal lépe, levněji. S novymi stroji samozřejmě, wifi zásuvky, masážní křesla, bez zpoždění… Vůbec mu nezáleží na jeho vlastnim zisku, zato o to vic se stará o blaho cestujících. Jen víc takových.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Jak v této frašce, kde hlavní negativní postavy jsou papaláši z řad zástupců obcí a bordel v zajišťování MHD z jejich strany, figurují soukromé dopravní společnosti? Je jedno, jestli MHD v Jablonci (a jeho okolí) zajišťuje DP nebo RandomDopravce, s.r.o. Hlavní je, že se na tom severočeští bafuňáři chtěli napakovat a stále ve své činnosti pokračují místo toho, aby to zapakovali a konečně jednali v zájmu cestujícího. Tenhle outsourcing od začátku neměl vůbec fungovat. K čemu bylo sjednocení DP Liberce a Jablonce pod jednu firmu, když se stejně potom outsourcovalo těm, kteří tam jezdili do té doby? Jednoduše pro to,… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

Právě že tohle je typická ukázka toho, jací jsou stát, kraj nebo obec špatní hospodáři. Nejde totiž o nic jiného než o vyvádění veřejných peněz do soukromých kapes. O levném a kvalitním zajištění ZDO toto nikdy nebylo.

Dash9
Host
Dash9

Už zřízení Jablonecké dopravní v čele se člověkem pocházejím původně z Busline signalizovalo, kterým směrem se půjde, takže teď už jim jde jen o ty prachy za přiměřené zisky, jak je v textu zmíněno.

Partneři



CSCARGO
RSD