lot
Cestovní ruch Cyklistika Vodní doprava

V hlavní roli alkohol: Senátoři vrátili plavební novelu kvůli cyklistům

Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo
Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo

Senátem dnes prošla pouze jedna ze dvou novel zákona o vnitrozemské plavbě, které přišly ze Sněmovny. Schválená vládní novela do české legislativy překlápí eurounijní pravidla k technické způsobilosti plavidel a zavádí povinné vybavení lodí systémy, které umožní jejich identifikaci a zlepší navigaci.

Konkrétně jde o zařízení Inland AIS, které automaticky zasílá polohu a jiné informace o lodi ostatním plavidlům, a mapovou aplikaci Inland ECDIS. Kapitáni tak uvidí za zákrutu, jednou z výhod pak je i to, že se plavidla dají sledovat na webu MarineTraffic, který ukazuje lodní provoz v globálním měřítku, včetně řek.

Zajímavější debata se v Senátu následně rozvinula kolem poslanecké novely, kterou senátoři nakonec poslancům vrátili. Novela má zavést u vodáků (vůdců plavidel) toleranci alkoholu v krvi až do výše 0,5 promile. Dosud je tolerance nulová. Jenže senátoři myslí i na cyklisty a pomocí přílepku hodlají stejnou toleranci povolit i u nich. Proto novelu pozměnili a vrátili. Stejnou věc přitom řeší už novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která leží ve Sněmovně.

„Takže jak pro vodáky, tak pro cyklisty, pojďme jim dát dárek, který slibujeme, a veřejnost po tom volá, protože byla tady projednaná i petice, která měla 10 tisíc podpisů od veřejnosti,“ uvedl senátor Ivo Valenta. Poslanec Lukáš Bartoň, který novelu senátorům představil, vyjádřil sice též podporu zvýšení hladiny alkoholu u cyklistů, senátorský pozměňovací návrh ale nepodpořil.

„Náš původní návrh měl ambici již pro minulou vodáckou sezonu, teď to vypadá, že bude možná v ohrožení i tato sezona,“ upozornil Bartoň na zdržení legislativního procesu. Podporu našel u Jiřího Čunka, který zmínil chystané setkání českých hejtmanů se slovenskými župany. To se bude konat v příštích týdnech v Českém Krumlově, na programu jsou i lodičky. „Tak bych byl rád, aby nás nepozavírali všechny. Jsem v tomto smyslu zcela jistě podjatý, ale byť panu senátoru Valentovi rozumím, tak tady bych hlasoval raději hned teď dnes, aby tento zákon byl v účinnosti dřív,“ řekl Čunek.

Většina kolegů senátorů ho ale nevyslyšela a podpořila Valentu a alkohol u cyklistů v přílepku. Spolu s tím se zdrží i vyškrtnutí Berounky z vodních cest, které poslanci rovněž v novele prosazují.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

To bude skvělé. Od této chvíle bude řidič povinen předvídat, že cyklista je naplech. Ne že by to nebylo nutné už dnes. Ale když se „zrúcá z kola pod kola“, tak to řidiči přišijou, idyby se tisíckrát zaklínal, že cyklista se dopustil nezákonného jednání. A jaksi nelze řidiči naložit povinnost předvídat nezákonné jednání jiných účastníků silničního provozu. Třeba povinnost předvídat, že v obci po hlavní silnici jede neoznačená policejní fabie 150 km/h, údajně někoho honí.

Bovlk

Nějak mi uniká souvislost plavebního zákona s cyklistikou. Možná by bylo dobré dávat nařízení tam, kam logicky patří, v daném případě třeba do silničního zákona. Už takhle máme zákonů mraky, ještě v tom dělat chaos. Nerad bych příště musel hledat třeba technické vybavení vozidel v zákoně o dani z převodu nemovitosti.

železničář v důchodu

Ten chaos vzniká kvůli „přílepkům“, když ke všemo je dovoleny „přilepit“ cokoli, ač se to (většinou) vůbec netýká původní tématiky – takové by nemělo vůbec být povoleno dělat, ale v české právní džungli je možné všechno …

Jiří Kocurek

Bohužel, v téhle republice může být něco takového i v novele Vyhlášky č. 97/1960 Sb., což je smlouva mezi ČSSR a Albánií. Například.

Autor

Jde o novelu. Novela mění jiné zákony. Konkrétně v tomto případě pak jedna novela změní dva zákony (zákon o vnitrozemské plavbě a zákon o silničním provozu). Takže, až si budete chtít dohledat pravidla pro plavbu, najdete je v aktuálním (novelou změněném) znění zákona o vnitrozemské plavbě. Stejně tak, pravidla pro řízení vozidel vč. kol najdete v aktuálním znění zákona o silničním provozu.

Tomáš Robek

Bobužel co se týče vůdců malých plavidel, NENÍ na pořadu dne jim „dávat dárek“ v podobě tolerance 0,5 promile, ale vůbec začít s kontrolami. Ty Státní plavební správa vůbec nedělá. Při různých akcích jako je např. Mělnické vinobraní pak po řece jezdí zlití jak dáni skoro všichni. Rok co rok, všichni o tom ví, asi se jen čeká, až se něco stane a někdo zemře. Vůbec co se týče činnosti SPS měl by se zřizovatel (stát) zamyslet jestli v této podobě je nutné tuto organizaci vůbec dále zřizovat. Je to zkostnatělý byrokratický moloch, který na to jaký je rozsah plavby… Číst vice »

Jiří Kocurek

Bohužel je to tak, že při jistém kreativním výkladu může být vůdcem malého plavidla i ten, kdo tahá na špagáte nafukovacího kačera. Při oslavě 21. narozenin to vypadalo jako veliká sranda, přebrodit řeku do hospody na druhém břehu.
Asi by stačil dodatek: „Nevztahjuje se na plavidla hnaná výhradně lidskou silou“.