V Gmundenu propojili nejmenší tramvajový systém s železnicí

Tramlink na trati Vorchdorf - Gmunden. Autor: Von Simon Legner (User:simon04) - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47496990Tramlink na trati Vorchdorf - Gmunden. Autor: Von Simon Legner (User:simon04) - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47496990

Třináctitisícový rakouský Gmunden se dosud chlubil nejstarším a zároveň nejmenším tramvajovým systémem v zemi (nejmenší zřejmě na světě). S příchodem

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

A u nás furt slyšíme jak Tram2 Rail je v EU scifi. Přitom by to bylo řešení třeba pro Ostravu.

železničář v důchodu

Jaké scifi? Vždyť přece i Čajánkovy „hašišbedny“ jsou na JHMD schváleny také jen jako „pseudotramvaje“, protože požadavkům na regulérní železniční vozidla by samozřejmě nevyhověla …

jan

No jenže otázkou je dostat tramvaj na železniční sít.

a8n

Scifi to stále je. Tady měli holt výhodu, že se napojovali na oddělený systém a ne na plnotučnou železnici.

dopravak

Vlakotramvaj není scifi, ale takovéto vozidlo představuje poměrně velký konstrukční oříšek. Je to zejména dáno tím, že potřebujete mít poměrně lehké vozidlo šetrné k chodcům s nápravovým tlakem okolo 10t, které zároveň musí odolat srážce s nákladním vlakem. Dalším problémem jsou výšky nástupiště (ulice/600mm), průjezd malými oblouky/stabilita v prime koleji při vyšších rychlostech. Různé napájecí soustavy (600V/3000V/25kV). Z toho vyplývá několik věcí – v konstrukci je potřeba dělat velké množství kompromisů a vozidla jsou neskutečně drahá. Proto musí nasazení těchto vozidel přinášet nějakou opravdu zásadní výhodu, kterou v Ostravě rozhodně nevidím. Všechny současné I potenciální směry jsou obsloužitelné běžnými vlaky… Číst vice »

jan

Tak srážka s kamionem je ta Euroblbost. Ale například v TSI je kategorie suburban(příměstský), která má nižší požadavky. Bohužel tam nění kategorie regional, což je pro čr katastrofa.
A prostě dřív byla tramvaj na Svinov. A to není a přestup je na nic.
Dále tramvaj do centra prostě jezdí nekonkurenceschopnou dobu. A není to příjemné, proti vlaku. Tram 2 rail by byla fajn. Metro je hodně drahé.

dopravak

Srážka s kamionem není žádná euroblbost, ale ochrana strojvedoucího, pokud na přejezdu uvízne kamion. Pro běžná železniční vozidla to není žádný problem. Proč by to měla bý pro ČR katastrofa?
Tramvaje jezdí v úplně jiné kategorii, protože jezdí pomaleji, mají mnohem lepši brzdy a jezdí na separátních tratích, takže pro ně tento požadavek zbytečný. Pokud jde o tramvaj do Svinova, tak je možné zase použít klasickou tramvaj. Co by ve Svinove vlakotramvaj řešila? To by jako najela na koridor a na hlavním zpátky do ulic?

Gmünd

„Gmunden má vztah i k české dopravní historii, neboť sem vedla koněspřežka z Českých Budějovic. Tramvaje zde začaly jezdit v létě 1894.“

Tady se autor dost utnul, koněspřežka vedla do Gmündu, nikoliv do Gmundenu, jedná se o dvě různá města.

Jan Sůra

Neutnul. Vedla do Gmundenu. Vozila sůl ze Solnohradska.

coudy

Koněspřežná dráha České Budějovice – Linec byla první koněspřežnou železnicí na evropském kontinentu postupně uvedenou do provozu v letech 1827–1836 v trase České Budějovice – Linec – Gmunden. Sloužila především nákladní dopravě soli z hornorakouské Solné komory (Salzkammergut) do Čech.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kon%C4%9Bsp%C5%99e%C5%BEn%C3%A1_dr%C3%A1ha_%C4%8Cesk%C3%A9_Bud%C4%9Bjovice_%E2%80%93_Linec

T.H.

„nejmenší zřejmě na světě“

Jen v Evropě bych našel ještě menší provoz – Moločne na ukrajinském Krymu.

Dragoo

V Moločnoe se od 2014 nejezdí. Nemluvě o tom, že tam nešlo o pravidelní, nýbrž sezonní/turistický provoz.