Zprávy

V Gmundenu propojili nejmenší tramvajový systém s železnicí

Tramlink na trati Vorchdorf - Gmunden. Autor: Von Simon Legner (User:simon04) - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47496990
Tramlink na trati Vorchdorf - Gmunden. Autor: Von Simon Legner (User:simon04) - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47496990
Tramvajový systém města Gmundem včetně prodloužení přes řeku Traun. Pramen: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, using OpenStreetMap data for the background, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15884297
Tramvajový systém města Gmundem včetně prodloužení přes řeku Traun.
Pramen: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) – Own work, using OpenStreetMap data for the background, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15884297

Třináctitisícový rakouský Gmunden se dosud chlubil nejstarším a zároveň nejmenším tramvajovým systémem v zemi (nejmenší zřejmě na světě). S příchodem září se ale možnosti kolejové dopravy v městečku a okolí výrazně rozrostly. Dosud 2,3 kilometru dlouhá tramvajová trať se po více než 120 letech od prvních plánů propojila s místní železniční tratí zvanou Traunseebahn Gmunden – Vorchdorf.

Posledním chybějícím článkem byl most přes řeku Traun, kde byl před týdnem slavnostně zahájen provoz. Vedení města to označilo za historický okamžik. Tramvaj tím zároveň propojila skrze centrum nádraží na dvou tratích. Větší stanici ÖBB Gmunden na trati z Puchheimu na Bad Ischl a Hallstatt a menší Seebahnhof dopravce Stern&Hafferl na druhé straně města na zmíněné Traunseebahn. Po té mohou jet lehká železniční vozidla na způsob vlakotramvaje Tramlink V3 LRV od výrobce Stadler Rail (původně Vossloh) z Vorchdorfu nově až do centra města. Tramvajová trať se mohla na Traunseebahn napojit i díky stejnému rozchodu, který je metrový. Stern&Hafferl má celkem jedenáct vlakotramvají. Projekt propojení tramvajové trati a železnice nese název Stadt.Regio.Tram Gmunden-Vorchdorf.

Tramvaje v Gmundenu. Autor: Von Hufi - de:Datei:GMSB 001.JPG, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27336905
Tramvaje v Gmundenu.
Autor: Von Hufi – de:Datei:GMSB 001.JPG, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27336905

Gmunden má vztah i k české dopravní historii, neboť sem vedla koněspřežka z Českých Budějovic. Tramvaje zde začaly jezdit v létě 1894.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Jaké scifi? Vždyť přece i Čajánkovy „hašišbedny“ jsou na JHMD schváleny také jen jako „pseudotramvaje“, protože požadavkům na regulérní železniční vozidla by samozřejmě nevyhověla …

    • Scifi to stále je. Tady měli holt výhodu, že se napojovali na oddělený systém a ne na plnotučnou železnici.

      • Vlakotramvaj není scifi, ale takovéto vozidlo představuje poměrně velký konstrukční oříšek. Je to zejména dáno tím, že potřebujete mít poměrně lehké vozidlo šetrné k chodcům s nápravovým tlakem okolo 10t, které zároveň musí odolat srážce s nákladním vlakem. Dalším problémem jsou výšky nástupiště (ulice/600mm), průjezd malými oblouky/stabilita v prime koleji při vyšších rychlostech. Různé napájecí soustavy (600V/3000V/25kV). Z toho vyplývá několik věcí – v konstrukci je potřeba dělat velké množství kompromisů a vozidla jsou neskutečně drahá.
        Proto musí nasazení těchto vozidel přinášet nějakou opravdu zásadní výhodu, kterou v Ostravě rozhodně nevidím. Všechny současné I potenciální směry jsou obsloužitelné běžnými vlaky s přestupem na běžné tramvaje. Je určitě potřeba zlepšit přestupy MHD/vlak, ale řešit to nějakou vlakotramvají není určitě nejlepší nápad.

        • Tak srážka s kamionem je ta Euroblbost. Ale například v TSI je kategorie suburban(příměstský), která má nižší požadavky. Bohužel tam nění kategorie regional, což je pro čr katastrofa.
          A prostě dřív byla tramvaj na Svinov. A to není a přestup je na nic.
          Dále tramvaj do centra prostě jezdí nekonkurenceschopnou dobu. A není to příjemné, proti vlaku. Tram 2 rail by byla fajn. Metro je hodně drahé.

          • Srážka s kamionem není žádná euroblbost, ale ochrana strojvedoucího, pokud na přejezdu uvízne kamion. Pro běžná železniční vozidla to není žádný problem. Proč by to měla bý pro ČR katastrofa?
            Tramvaje jezdí v úplně jiné kategorii, protože jezdí pomaleji, mají mnohem lepši brzdy a jezdí na separátních tratích, takže pro ně tento požadavek zbytečný. Pokud jde o tramvaj do Svinova, tak je možné zase použít klasickou tramvaj. Co by ve Svinove vlakotramvaj řešila? To by jako najela na koridor a na hlavním zpátky do ulic?

  • „Gmunden má vztah i k české dopravní historii, neboť sem vedla koněspřežka z Českých Budějovic. Tramvaje zde začaly jezdit v létě 1894.“

    Tady se autor dost utnul, koněspřežka vedla do Gmündu, nikoliv do Gmundenu, jedná se o dvě různá města.

  • „nejmenší zřejmě na světě“

    Jen v Evropě bych našel ještě menší provoz – Moločne na ukrajinském Krymu.

    • V Moločnoe se od 2014 nejezdí. Nemluvě o tom, že tam nešlo o pravidelní, nýbrž sezonní/turistický provoz.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora