V Česku začal jezdit první elektrický tahač. V provozu vydrží osm hodin
Volvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker na Moravě. Elektrotahač chystá i Scania.
Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.
„Shuttle“ bude možné spatřit mezi distribučním centrem v Blučině a nedalekým závodem neupřesněného high-tech zákazníka. Tahač s návěsem má nosnost 24 tun, firma dosud v rámci elektromobility používala v Česku jen elektrickou dodávku.
Elektrický tahač Volvo FM 42 Tractor Electric je vybaven trakční baterií s celkovou kapacitou 540 kWh. Celé ústrojí pohánějí tři akumulátory, které jsou umístěny na rámu vozidla.
Předpokládaný dojezd činí osm hodin a nabíjet se bude prostřednictvím nástěnné nabíječky (wallbox). Kabina modelu FM je níže posazená, což podle výrobce umožňuje lepší přehled o prostoru kolem vozidla.
DB Schenker chce do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality, cestou k tomu má být právě elektrifikace flotily. Logistický obr funguje ve 130 zemích se zhruba 76 600 zaměstnanci.
Scania přijde s elektrotahačem letos
Volvo není jedinou automobilkou, která se věnuje nákladní elektromobilitě. Naplno se do ní pustila i konkurenční Scania patřící pod koncern VW.
Koncem letošního roku plánuje vyrobit první elektrický tahač určený pro regionální dopravu s orientačním dojezdem 350–400 km (se 40tunovou soupravou).
„Nabízeli jsme ho v rámci předobjednávek od loňského června, nyní ho lze objednat oficiálně do výroby. V červnu jsme evidovali více než 1000 předobjednávek,“ řekl deníku Zdopravy.cz tiskový mluvčí Scanie Martin Přibyl.
V Česku podle něj existuje poměrně dost zákazníků, kteří mají o elektrotahač zájem, ale zatím není nic potvrzeno.
Scanie vedle tahačů vyrábí i elektrická nákladní vozidla pro městské použití, jako jsou popelářská auta či sklápěče. Ty mají dojezd až 250 km na jedno nabití a v rámci regionu jsou již v provozu v Maďarsku.
Elektrifikace nákladní dopravy je podle Přibyla teď na začátku. „Náběh ale bude rychlý, v roce 2025 bychom celosvětově měli prodávat 10 % elektrických vozidel a v roce 2030 dokonce už 50 procent,“ uzavírá mluvčí.