V Česku začal jezdit první elektrický tahač. V provozu vydrží osm hodin

Volvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker. Foto: DB SchenkerVolvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker. Foto: DB Schenker

Volvo FM bude vozit zásilky pro DB Schenker na Moravě. Elektrotahač chystá i Scania.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hanz

Však to není první E-truck, DHL, DPD a podobný mají 12tuny. Má DPD s ostatními řídící byla řeč u tohodle návěsů, že jim taky jezdí. Teď s tím přišel Schenker. Ty 12t asi v pohodě, ale tohle nemá cenu. Za zvážení by stálo dát rezervní baterií pod návěs. Protože s tímhle nechceš stát daleko od nabíječky a čekat až tě složí/naloží nebo se kolona rozjede. Tady se musí plánovat dlouhé dobíjení, to není jak priject na 10-45minut k benzínce

Doyl

A jak se to bude hasit?

Goginek

Není to první e-kamion jak se tu píše

Goginek

Ok ok, jeden řidič má povolenou dobu jízdy 9h ale baterie má AŽ 8h tudíž řidič nedokončí pracovní výkon, nikde není napsáno jak dlouho se nabíjí, o kolik se sníží dojezd použitím klimatizace či topení. Na běžný náklaďák můžu zaměstnat 3 řidiče po 8h pracovní doby a navážet automobilku tady to ale nejde, kolik míst zaberou auta která se budou nabíjet? Zapojím li více než 5 aut unese to síť? Nesmí daný vůz tahat starší návěsy protože použití kompresoru sníží dojezd, nebo bude vždy po dobu stání na rampě připojen na síť? Ale co nato pak řeknou baterie? Vidím to… Číst vice »

Jan Hajek

Jezdim u rakouske firmy a toto volvo tam mame jiz pul roku.Diky bohu jsem s nim nemusel nikdy jet.Nabiji ho vzdy pres noc,takže nevim jak dlouho trva nabiti.
Jen od kolegu vim,ze ta klimatizace a topeni snizi dojezd na polovinu- pri vetsim zatizeni.Kdyz s tim jel kolega v zime a pri 40% mu to prestalo topit,tak to moc prijemne nebylo.
Navic pri stavu nabiti baterie 30% to nedojede ani 50km.
Ted ho pouzivaji jen na jizdu ve fabrice ve Steyru a kdyz dojde baterka tak ho vystrida stary dobry naftak.

none

Smi mit naves na sobe solarni panely? Pri tehle plose uz by to pres cast roku davalo smysl.

Martin

Volvo FM Electric specs:

Range: Up to 380 km (236 miles) (6×2 rigid box body)
Battery capacity: 180–540 kWh, 2-6 batteries
Gross Combination Weight: Up to 44 tonnes
Axle Configurations:
Tractor: 4×2, 6×2​, 6×4
Rigid: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
All axles are air suspended
Cab: Low day cab, day cab, low sleeper cab, sleeper cab, Globetrotter cab
Driveline: 2–3 electric motors, I-Shift gearbox
Performance: Up to 330–490 kW (450–666 hp) continuous power
Charging time (full charge​):
9.5h with AC (43 kW) three-phase
2.5h with DC (250 kW)

https://www.youtube.com/watch?v=0xji0bhcuq0

Martin

Spis me zajima jestli se CR nestane zase zemi co bude vyrazne zaostavat.
A druha vec, budou smet do zel. tunelu? Jako treba channel tunnel?

none

My jsme bezni odpurci elektroaut. Staci si zde precist infrormace od diskuteru, kteri vse vysvetli.
Ale bohuzel cestine nikde okolo nerozumi a tak pokracuji v teto slepe ceste vyvoje dal. Jejich chyba.

Martin

Ja nedokazu posoudit zda je slepa nebo ne, ale vyrobci v zapadni Evrope nebo i v USA se tomu vyvojove venuji pomerne dost, v historii vzdy byly slepe ulicky, ale take byly i ti, co si mysleli, ze je slepa a nakonec skoncili nebo zustali na okraji zajmu, jako treba Kodak, ktery veril, ze digitalni fotoaparaty nenahradi klasicke svitkove filmy…

Jarda

takže už tady máme etruck od několika automobilek, no ale kde je furt ta slavná tesla, co se tu kasá, že bude první, kdo bude mít e-truck? kolik let ho slibují, že bude a dodnes není ale zato jiné automobilky ji už předběhli a jezdí.
Jednu výhodu ty e-trucky mají, povinou pauzu neochčiješ, ikdyby tedy šlo ojebat tachograf, tak s prazdnou baterkou to nepojede, takže tu pauzu musí udělat ikdyž nechce, to je asitak jediné, pauzy budou podle dojezdu baterek, jakmile ti dojdou, tak povinna pauza.

Bernard L.

To taky nemusí být úplně pravda. Mrkněte na Siemensův projekt Dynamisches Laden.

Pako

A tenhle znáte? Jde takhle cizinec se dvěma těžkými kufry a ptá se na cestu. Domorodec mu odpoví a tu si všimne, že má cizinec moc zajímavé hodinky.
– Máte pěkné hodinky.
– Ano. Umí zhruba tisíc funkcí. Měří tlak, tep, teplotu, kyslík v krvi, intenzitu slunečního záření a předpovídají příští erupci, ukazuji přesný čas současně ve všech městech na světě, odlety všech letadel, odjezdy všech vlaků …
– Hm. Tak to tedy nemají chybu.
– Ale mají. Ty baterky, ty baterky…
Povzdychne si cizinec a s námahou táhne dál ty dva velké kufry.

Stin

Kdo nekdy pracoval v logistice, treba ve skladovani ví jak to s vozy na elektro funguje…. Co bateriove vysokozdvižné vozyky?? Ty jsou v provozu 10ti letí… A problém??? Baterie, baterie a????

Martin

Už před rokem jezdil na test E-Tahač Mercedes pro společnost Lidl. Je to tak na práci okolo komína. A DPD v Praze nekoupilo tahač celý. Podílí se na něm 50ti % soukromý dopravce. Takže na Moravě to bude to samé.

Ondra.vsb

DPD využívá elektrický tahač mezi depy okolo Prahy už od března, takže Schenker první není.

M19

Zdroj?

BND 30

Asi zásuvka 🤔

M19

Tam mám ponožky, tam nehledám zpravodajství… 😉😁

Hala D

Elektrický

M19

Nějaká internetová stránka? 🤣 Která? 😁

petra

Schenker je skutečně první, kdo v CR provozuje největší model, a sice FM (DPD má myslím FH). Zároven to je také první takový model koupený v CR.

Hurá

Óóó konečně je to tu!! Hurá ❤️
Se nemůžu dočkat až budou všechny kamiony na baterky…to pak bude úplnej ráj na zemi 🥰🥰🥰

Pako

🤣🤣🤣

Hala D

yyyyyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeeesssssssss, už je to tady.

TOM

Tak to vydrzi 60 let stara vejtraska na naftu taky.

J.K.

Ano, stará Nokie vydržela týden, ale stejně používáme smartphony.
Kdo má možnost nabíjet auto doma a nehltá každý den 700km, je pro něj elektrické auto vlastně hodně pohodlné a po frontách 3 auta na tankování se mu ani nestýská.
Domácí nabíjení nebo nabíjení během nákupu nebo oběda bývá téměř zcela dostačující.

Michal

Myslím že máte pravdu jen částečně, v první řadě to neřeší problém co ti ostatní kteří najednou těch 700km denně ( já dávám průměru 300) Ano elektrické auto je super ale není to auto na baterie , nevím kde bydlíte, ale u nás jsou již teď stojany u nákupního centra většinou plné, spousta lidí bydlí v paneláku a zapomínáme na důležitou věc, která se neřeší. Pokud budete stát u nabíjecí stanice i poté co máte auto nabyté, stejně platíte a už vidím davy lidí, kteří si běží v 1 hodinu ráno odpojit auto 😁 já většinou nemám ani kde zaparkovat… Číst vice »

Vojtech

Naše rodina dává v průměru 300 km týdne, možná méně…A 90% sousedů to samé, takže už víme, kdo nám zvedá průměr

Martin

Starou nokii mam a vydrzi po 15letech 3tydny, drive vydrzela 4 tydny,… to ale v ni nebyl internet a dotykovy display…
To byla doba, stacilo nabit telefon a odjet na dovolenou bez nabijecky…

Black

3 auta ve frontě je 3 x (3 + 2) min. tankování + placení. Vy dobíjíte za kratší dobu?

Filip

Mně trvá zasunutí konektoru doma v garáži cca 5s. Dále to neřeším, do další jízdy je vždy nabito.

Krysa350

Chybí už jen trolej a koleje.

Jiří Kocurek

Nechybí, mají to pro rozvoz od vlaku.

Hala D

To bude spíše na rozvoz v okolí měst.

Tomes43

„V Česku začal jezdit první elektrický tahač.“ Tento nadpis bych potřeboval vysvětlit. Protože např. ve Škoda Auto jezdí minimálně 3.

LukasA

A jeden elektrický mercedes jezdí pro Dachser, už asi půl roku. Byť to teda není tahač, ale klasický „náklaďák“ s vlekem.

Jirka

Konečně 8 hod pracovní doba pro řidiče, a odpočinek 16 hod!!a může se zrušit 561

František Bartoš

Odpověď dopravce, a proč jsi odjel jen 8 hodin?? Můžeš přeci 9-10….🤣😂🤣😂

BND 30

V tom návěsu jsou baterie ?

Hala D

Ne. V návěsu se odjakživa vozí náklad. Ještě něco nevíte?

BND 30

Ano

TOM

Naklad jsou ty baterie tak co jeste ten kram bude vozit?

Hala D

Až na to, že kdyby měl ten kamion návěs obsazen bateriemi, tak by si to asi DB Schenker nekoupil. Co vím tak je to přepravní společnost, která převáží zboží.

František Bartoš

Váha prázdného , 24 tun, tak ten už toho moc nenaloží, když klasická souprava má 15-16 tun.

Lukáš F.

24 t je nosnost pro náklad, ne váha prázdné soupravy.

Jan T.

540 kWh baterie, dojezd 400 km, to je polovina Tesly Semi a pro Evropu to bohatě stačí.

Bob

Protože Tesla má 1MWH akumulátor Jane proto ujede 800 km🤣🤣🤣🙋‍♂️

Fiko

Dojezd 8 hodin…. Tvl.

Libor

První půlrok.. pak pokles 😉

Hala D

S jakým elektrokamionem jste poslední rok jezdil, že máte takový přehled?

Petr David

Není po čase u každé baterie pokles kapacity? Já jsem se za své praxe v elektro s žádným zázrakem nestkal, ale kdo ví?

Hala D

Co vím tak je rozdíl mezi bateriemi s olovem, s lithiem a moderními bateriemi např. LiFePo.
Nicméně každá baterie se dá po poklesu kapacity vyměnit. Neznáte televizní ovladač, či autíčko na baterky?

Karel IV.

A zaplatíte tu novou baterii, která bude dražší než zbytek tahače?

Hala D

Kolik baterií do kamionů jste v posledním týdnu vyměnil, že máte takové informace?

Jirka

No, možná se opravdu budou měnit každý týden. Každopádně, 400km na nabití, to už je porce. Už se těším na 14denni jízdu do Portugalska

Hala D

Naštěstí pořád existují elektrifikované dopravní koridory.

Jirka

Prosil bych o jízdní řád pro linku Přelouč – Quinta do Anjo. Nikde jsem ho nenašel. Vřelé díky.

Petr

…a mohl bych je vidět?? Vyjma těch pár km na d5 u Frankfurtu a u Gaggenau o jiných nevím. Je to drahé a neefektivní…

Hala D

Železniční

eLzyx

proč by měla jízda do Portugalska trvat tak dlouho? Kamion je navržen tak, aby zvládl jízdu v době, kdy řidič smí jet. Stejně tak je navržen na to, aby v době řidičovy přestávky byl dobit na kapacitu nutnou pro další jízdu. Zdržení proti dieselu nula minut.

Jirka

Vážně si myslíte, že řidič kamionu jezdí běžně na tranzitu do Portugalska 5 hod denně? To totiž zhruba odpovídá těm 400km. Takže cca 3000km děleno 400 km na den. Vysoká matematika, že?

Otakar

Portugalsko se bude jezdit ve dvojkách, tam nalítají 1000 km/den jak nic. Mohou jet dohromady v kuse až 20 hodin.

Hala D

Odkud čerpáte, že nová baterka bude dražší než zbytek? Děkuji za uvedení, určitě než jste přispěl do diskuze jste si informaci ověřil alespoň u pěti zdrojů.

Jiří Kocurek

Tak jestli tuhle baterii vezmete do hrsti jako dvě AAA… Hurvínek a válka

MOS

Čistá budoucnost = tuny nebezpečného odpadu ze starých baterií a drahá recyklace.

Hala D

Jasně. Škoda, že zatím nikdo nevymyslel recyklaci spálené nafty a levné odsávání odpadů z výfuku CO, CO2 a NOX ze vzduchu.

MOS

A hořící elektromobil v podzemních garážích je super zábava pro hasiče.

Hala D

Časté výjezdy k požárům spalováků, cisteren s palivem, vagónů s palivem, benzínek, skladů paliva a rafinérií jsou taktéž dostatečné pro to aby se hasiči nenudili.

Jirka

Prosím prosím, kdy naposledy hořela benzínová pumpa, a kdy sklad paliva? Stačí rok, vy máte určitě přesnou statistiku.

MOS

Elektromobil znovu zahoří opakovaně, musí se vložit do speciální lázně-kontejneru a hlídat, pokud to nevíte. To není jako uhasit nafťák a hotovo.

Hala D

Proto se začínají používat nehořlavé LiFePo4 baterie.

Lucky

Je vidět že o tomto oboru nevíte vůbec nic 😉

Hala D

Prosím poučte mě pane Chytrý, s 20 lety praxe ve vývoji nových baterií.

J.K.

Vlastní zkušenost: Passat GTE plug in hybrid, 2017 166 tkm, baterie pořád 44km dojezd jak u nového. Degradace se přeceňuje. Baterie nechodí 0-100% jak u mobilu, ale jen cca 20% až 85 % a životnost se rapidně prodlouží. S rychlou degradací měl problém jen 1. gen Nissan Leaf a myslím VW Egolf 85kw výkon. Ostatní elektroautaauta klidně nájezd 300 tkm a pokles do 15%

J.K.

44km elektrických mi stačí na denní ježdění, takže mi nádrž na benzín vystačí na skoro 2 měsíce, minulá nádrž 1,6l/100km + 9,1kWh.
Auto se zrychlením 7s a topspeed 225 a velikost superba, benzín má o 1/5 menší energetickou hustotu a emise než nafta, tak se to nedá srovnávat s Octavii 1.9tdi

Jirka

To je přesně k tématu. Passat je skutečně výkonný kamion

Jarda

aspon neochčijou povinne pauzy, holt ikdyby měli nějake „ochcavatko“ tak jim dojdou baterky a musí je nabíjet, takže tu pauzu musí udělat.

Zdeněk Fila

V článku ještě chybí údaje o ceně soupravy a ceně elektřiny na ujetý 100 km. Pokud to bude klasická rovnice auto draží čtyřikrát a náklady na provoz dvakrát větší tak to opravdu není výhra.

Vojtěch

Jaká klasická rovnice?

Jiří Kocurek

Ten klasik je Ezop. Liška na hrozny nedosálhla = byly kyselé

Hala D

Klasická rovnice taková, že pokud spalovák jezdí za 3 koruny na km tak elmobil, za 0,8 na kilometr.
U kamionů bude platit podobná rovnost. Cena elektřiny navíc neustále klesá, kdežto nafta roste.

KarelI

Cena nafty roste tak moc, že je levnější než před 15 lety.

Hala D
KarelI

No co na to říct? Má před sebou čísla, která dokládají, že jste napsal naprostý nesmysl a stejně o tom zkoušíte diskutovat.
Mám to chápat tak, že ostatní vaše příspěvky jsou taky takhle na vodě?

Hala D

Chce se to naučit číst čísla. Ale chápu, jestli jste poprvé viděl graf.

Hala D

Třeba v dubnu 2009 stála 25 korun. To je určitě méně než dnes.

KarelI

Gratuluji k prvnímu pravdivému výroku a přeji obdobné dílčí úspěchy i do budoucna.

Ohledně grafu – sice jsem ho neviděl poprvé, ale zrovna tenhle ani vidět nepotřebuju, naftu už nějaký ten pátek kupuju, takže vím jak si dlouhodobě vede.

Hala D

A další pravdivý koment, bude, že náklady na ceny posledních 2 let byly 2krát vyšší. Tzn. že za poslední dva roky byly náklady srovnatelné jako náklady za 4 roky ježdění před 15 lety.

KarelI

Opět nesmysl. Proč si to po sobě prostě nezkontrolujete?

PetrH

Mimochodem, od roku 2010 do 2020 byla spotřební daň na naftu o 2,50 vyšší než dnes.

Taky jsme v té době neměli tak obrovské schodky rozpočtu jako dnes…

Zakon kaze

CSR neco stoji a je vic a vic zakazniku, kteri nemaji problem zaplatit za ekodopravu

MP22

Tak kdo nám tu první vysvětlí pomýlenost, eurohujerství, greendeal, metooo a globální spiknutí?

Jan T.

Osobně čekám vysvětlovače, že spalovací motory jsou tak ekologické, že vlastně čistí ovzduší. Oproti neekologickým elektromotorům a bateriím, které za rok chcípnou, jejich výměna stojí 5 milionů a stejně nejdou recyklovat.

Jiří Kocurek

Osobně čekám názory, že každý si má postavit sklad, aby toho pobral celý vagón nebo na 30 dnů výroby. Od kritiků skladových hal.

Petr David

Sáně borový, pěkně hlazený!

Hala D

Proč? Stačilo by místo skladování v kamionech skladovat ve vagonech. JIT jde při dobrém plánování udělat i na železnici. Stačí zbudovat dostatek kolejí a zásobovat se může klidně každých 6 hodin. A navíc se může posunovat bezobslužně s automatickým spřáhlem.

LeBœuf

jeste se chces podelit o nejakou svoji halucinaci?

Mysel

To je docela usmevny projev sotoustvi. A pomerne originalni i na mistni pomery.
Skoda jen, ze je to uplne mimo realitu.

Mendy

Jistě. A platit to bude pan Seto.

Hala D

Jen se smějte. Já uvažuji o budoucnosti. To je pár let dopředu. Uvidíme jak bude automobilní doprava fungovat s elektrickými kamiony, když se po 8hodinách musí připnout k nabíječce. Tzn, rok 2035 a dál.

Hala D

Jo, a výhody kolejí, je že po nich nejezdí IZS ani IAD takže odstavený náklad nikomu nepřekáží. Zajímalo by mě, jestli jenom já jsem tak chytrý, že přesně vidím nevýhody současného konceptu dopravy a všichni ostatní tak hloupí, nebo jak to je.