Po 26 letech provozu ukončila letecká společnost Montenegro Airlines svůj provoz. Let z Bělehradu do Podgorice byl včera úplně posledním v historii státní letecké společnosti. O ukončení ztrátového provozu rozhodla černohorská vláda.
Dopravce se čtyřmi letadly ve flotile o rozhodnutí informoval na svých stránkách. „Rozhodnutí vlády o ukončení činnosti společnosti bude mít dopad na celý letecký obor v zemi. O práci přišlo 350 lidí,“ uvedla firma v prohlášení. Důvodem ukončení provozu je trvale ztrátový provoz.
Černohorská vláda se ale nevzdává svých plánů na vlastního dopravce. Ministr pro státní investice Mladen Bojanič uvedl na tiskové konferenci uvedl, že další podpora Montenegro Airlines by už byla nelegální. Stát proto založí nového dopravce. K jeho vzniku má dojít do devíti měsíců. „Poslední dva týdny jsme intenzivně hledali, jak vyřešit situaci v Montenegro Airlines. Ukončení činnosti je jediná možná cesta,“ uvedl Bojanič.
Min. kapitalnih invest. @MladenBojanic1, na konf. za medije saopštio: Ne možemo donijeti niti jednu zakonitu odluku, a da je u korist @MneAirlines. Imamo u planu osnivanje nove kompanije sa osn. kapitalom od Vlade🇲🇪. Kao i to da komp.bude operativna do sljedeće turističke sezone. pic.twitter.com/yYV2ygOz9t
— Vlada Crne Gore (@VladaCG) December 24, 2020
Nový dopravce má fungovat na jiném obchodním modelu než Montenegro Airlines. Státní dopravce byl většinou ve ztrátě, stát do jeho podpory musel vkládat přes 150 milionů eur. Dopravce měl ve flotile čtyři letadla: 3 embraery E195 a jeden Fokker 100.
Monte Negro. PF2021
Tento postup se neosvědčil. Zkusíme ho znova, tentokrát už to vyjde.
Jsem nevedel,ze cernohorci meli vlastni aerolinku. Husty. Praci tam budou hledat tezko,bohuzel.
Ale sance pro Smartwings ziskat Podgoricu pro sebe.
A Tivat zpět jako charter
No, měli… Možná budou mít i nadále. Skupina Savana, která je v soukromých černohorských rukách, předložila vládě Černé Hory nabídku na převzetí aerolinek za cenu 1 EUR. Důvodem nabídky je právě zachování vlajkové aerolinky. Stát by se musel vzdát všech pohledávek za aerolinkou, se soukromými věřiteli by Savana jednala.
Včerejší ranní let YM 100 z Podgorice do Beogradu se vyznačoval takovou zajímavostí, že opět došlo k „malování“ obrazce na oblohu. Tentokrát se jednalo o srdce, respektive pilot nakreslil jeho velkou část po odletu z Podgorice, než letadlo zamířilo do Beogradu. Důvodem údajně byla přeprava novorozence na operaci srdce do Srbska.
Škoda, v létě chtěli otevřít linku do prahy.
Na co? Z Prahy tam létá/létal Smartwings.
Aby byla konkurence a tím pádem by neměl SW monopol a drahé letenky.
Svět se netočí už dávno tady v Praze okolo SW.
V posledních letech se z Prahy do Černé Hory přímo rozhodně nelétalo. Nejlepší alternativa a více méně jediná je Ryan z Berlína.
Pro Smartwings je tohle velka sance,jak ziskat Podgoricu pro sebe.
Smartwings létá do Podgoricy jenom v létě.
myslím, že v minulých letech se v Praze a Ostravě objevovali na nějakých charterech, myslím že létali TGD – PRG – OSR – PRG – TGD
I z Brna.
Ano, loni jsem s mini na teto trase letel. Bylo to dost zalostne. Pravidelne zpozdeni a jeste 20 minut pred priletem do Prahy nedovedli poslat agentovi seating pro dalsi usek. Pak vydali palubku bez cisla sedadla a ja chodil s rodinou po letadle a hledal kam si muzeme sednout. Crew to bylo uplne jedno. Pry az najdu, tak poletime.
Tím ze prijdeme o tuto spolecnost, si rozhodne nepohorsime.
Skoro stejně velká jak ČSA. 😁
8 letadel ve flotile ČSA, to je dvakrát víc než v Montenegro airlines.
Ja ani nevedel, ze nejakou aerolinku maji, respektive nikdy jsem ji na letisti nevidel…
Nedivím se. Také jsem o ní skoro vůbec neslyšel. Jediná zpráva o nich, která se mi vybavuje je, že chtěli začít v roce 2021 létat do Prahy.
V roce 2012 jsem s nimi letěl na charteru, ale úplně jsem zapomněl že existuje
Oni se na tom Balkáně nepoučí z krizového vývoje. Aby ta jejich nová aerolinka byla alespoň na nule, musely by letenky stát tolik, že by je nikdo nekupoval. Jediné řešení je tam dotovat letiště – dopravci pak přijdou sami.
Pokud se tam dopravci typu ryan air, wizz air, atd. nevyplatí bázovat letadlo, tak nemá cenu zakládat nového dopravce.
Vtipné je, že státy na jednu stranu brojí proti znečištění leteckým průmyslem a na druhou stranu dotují vlastní ztrátové dopravce obrovskými balíky peněz. Zatímco někteří soukromý dopravci tvoří významné cash flow.
Souhlas. Statni aerolinky je totalni blbost.
Pokud stát považuje nějakou linku pro důležitou, tak ji může objednat v závazku. To platí u nás stejně jako v Černé hoře. Zakládat státní aerolinky nedává smysl.
Jenže pro politika je to „prestiž“ a to je za všechny peníze.
Dtované letiště je v Budějovicích. Nefunguje to.