V centru Prahy začal rozvoz zásilek nákladními koly, první depo vzniklo na Těšnově

Nákladní kolo pro rozvoz zboží po centru Prahy. Foto: DachserNákladní kolo pro rozvoz zboží po centru Prahy. Foto: Dachser

Rozvoz balíků po městě na kole má výrazně snížit emise.

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Zbytečně tady diskutujete. Česká pošta vám balík do ruky stejně nedodá, ale rovnou uloží na poště. Takže jí stačí koupit jedno nákladní kolo které stejně nevyjede. Akorát zabrání konkurenci v dodávání balíků.

Bob

Ještě že jim to Scheinherr pojistil, že kolo širší než 1,2 metru nikam nesmí.

Xyz

kurieri s elektrickymi trojkolkami funguju v Cine tak 10 rokov, ale vidim ze progres v Cesku clovek nezastavi, sokujuca rychlost

Kernteriér

V zásadě proti nápadu nic nemám. Ale jednak si neumím představit komfort kurýra s takovými minikolečky na kočičích palicích, a pak mi to přijde dost neefektivní. Uveze to jednu paletu. I kdyby to kolo bylo zadarmo, tak oproti elektrododávce s pětinásobnou kapacitou se cca milion na její pořízení vrátí během jednoho roku. Ušetří se na 4 dalších cyklokurýrech.

Jakub P

To je ovšem nesmyslnej výpočet, protože ty dodávky většinou nejezděj zdaleka plný. Plnou dodávku průměrně velkejch (často celkem malejch) balíků nemá ten kurýr nikdy za den šanci stihnout po centru rozvézt. Zejména když u adres na pěší zónu musí nechat dodávku za rohem (kde navíc často dost překáží) a pěšky k adresátovi a zpět k autu. Navíc depo má někde na kraji města nebo často i pár (desítek) km za městem, takže část pracovní doby ztrácí cestou z depa do centra a zpět na depo. Když se mu o velkou část míst, kam mířej jen malý balíčky, postará kolega s… Číst vice »

Kernteriér

A do toho depa pro kola ty balíky přiletí samy? Zase pracovník navíc.
Vycházel jsem že stejné zaplněnosti obou prostředků. Ani to kolo nepojede úplně plné, bych řekl. Ale i kdyby dodávka vezla jen trojnásobek kapacity kola, tak se vyplatí do dvou let.

Jan Sova

ty balíčky se více kurýrům přeloží z mobilního skladu, tj. auta.

Jakub P

Do toho depa je poveze auto, nevim, jestli dodavka nebo nakladak, kazdopadne to bude mezi velkym depem (v podstate) za Prahou a tim kolodepem v centru jedna cesta. Ne nekolik poloprazdnych dodavek, limitovanych ne kapacitou nakladniho prostoru, ale zvladnutelnym poctem zastavek. Pocitani se stejnou zaplnenosti v techto dvou pripadech mi prijde jako kravina. To je jako by me nekdo posilal nakladakem pro sud piva, ja mu rekl, ze jeden sud prece v klidu uvezu osobakem a on na to, ze ten nakladak tech sudu uveze 50, osobak jenom dva, takze abych zachoval pomer vytizeni, budu se muset tim osobakem petadvacetkrat… Číst vice »

JiP

No nevim, jako neco velmi lokalniho pro uplne centrum budiz, ale jako nejake sirsi reseni nakladni dopravy v centru me to nepripada. Bude se to vsude v provozu plest, je to pomale a navic s uvadenymi 250 kg za zady si na to sedne a vjede do bezneho provozu jenom sebevrah. Navic jizda za horsiho pocasi bude vyslovene med.

Jan Sova

No konstrukčně si to taky nedovedu představit, jak v klopené zatáčce na kočičích hlavách s mokrým/namrzlým povrchem. Bude muset kurýr hodně jezdit na brzdách….

Leoš Konečný

Blbosti akorát

Jmfjv

Nezbývá než doufat, že budeme seznámeni s praktickými výsledky tohoto experimentu. Nějaké zkušenosti s pražskou dopravou mám a troufám si tvrdit, že hlavním problémem pražských ulic nejsou emise zplodin, ale nedostatek místa. A ten tyto cyklobedny neřeší.

Adolf

Tady je problém hlavně v budování pěších zón. je to nesmysl, protože to popírá základní funkce města jako je dopravní obslužnost a je problém tam cokoliv prodávat bez možnosti transportu.
Třeba v takovém NY je snad jediná pěší zóna (cca 50 u Time square). A drtivá většina lidí tam auto vůbec nevlastní. Prostě jen mají rozum a chápou, že věci jako zásobování musí normálně fungovat. Kdo chce pěší zónu, může třeba do Centra parku.

Jan Novák

Pěší zóna a zásobování se nijak nevylučuje. Ve Vídni takovou pěší zónou jezdí i autobusy. Ale v Praze je to mega problém, jen aby z ulic byly parkoviště a nedej bože, že by se za parkování a zabírání veřejného prostoru muselo platit, že?

Největším problémem Prahy je, že je to jedno velké parkoviště. Už se nemůžu dočkat, až tenhle přežitek jednou skončí.

Od lesa

Zaměstnání snů.
Maník na kole se usmívá, ale jak začne marast, úsměv ho přejde, na přední kolo mu nenamontovali ani blatník ti inteligentní logistikové.

Panoramix

Mě na tom celém spíše štve, jak naprosto cíleně likvidují IAD v centru. Pod magistrálou na Těšnově zbylo asi jediné veřejné parkoviště v okolí, kde člověk mohl bez problémů nechat auto, než si v dané oblasti něco vyřídil. Dneska v dané oblasti zůstalo funkční jedno malinké P+R přímo u autobusového nádraží, na které se dá navíc poměrně komplikovaně vjet pouze z jednoho směru, ostatní veřejná parkoviště zabrala nějaká stavba. Jinak je to tam samá modrá zóna. Z koncepčního hlediska tedy opět další ze způsobů, jak dostat lidi do socky. Oni přece na magistrátu vědí nejlépe, jak se máme po Praze… Číst vice »

Jakub P

A proč, pokud do té oblasti potřebujete jet autem, nemůžete zaparkovat na fialové nebo modré zóně jako ostatní? Místo budete to mít i blíž, než z toho bývalého parkoviště.

2084

To je takový problém svézt se pár stanic metrem?

Leoš Konečný

Strčte si to metro fut někam, já třeba nechci jezdit metrem, když něco potáhneš tak co metrem?? Necpěte furt ty MHD debiloviny všem

Jakub P

Nechcete jezdit metrem? Ale prosím, jak si přejete, vemte si taxíka. Vyzvedne vás před barákem v objednanou hodinu, vysadí přímo v cíli, ani hotovost dneska nepotřebujete, zaplatíte mu kartou nebo přes aplikaci. Spokojen?

Martin Š.

P+R má být na okraji města, ne přímo v centru. A těch pár parkovacích míst by stejně nic nezachránilo. Pokud doopravdy do centra potřebujete jet parkovat, zaplaťte si modrou/fialovou zónu.

Jakub P

Fascinuje mě, kolik lidí u projektu, kterej vychází z toho, co se jinde osvědčilo, a u kterýho se nikdo netají tím, že je to první pokus, kterej se bude x měsíců vyhodnocovat a ladit pro naše podmínky, naprosto jasně ví, co a jak a proč je to celý naprosto od základu a s tisíciprocentní jistotou blbě. často aniž by měli jakoukoliv zkušenost s jízdou na kole po městě, natož s nákladními koly.

Petr766

Zkušeností s koly ve městě mám dost i s těmi velkými křápy, co mají být jako nákladní. Proto tvrdím, že je to naprostá blbost. Nikde to nefunguje samo od sebe. Buď to funguje proto, že jsou na to dotace nebo proto, že se uměle zamezí vjezd autům (i když je to mnohe efektivnější, rychlejší a levnější než kolonesmysly) a tak firmám nezbývá, než provozovat tyhle nesmysly a zbytečně mít náklady navíc. Většinou to funguje jako kombinace obou možností – firmy to zacvakají, buď aby vypadaly „hezky“ a udělali se PR a současně na tom aktivisti cucají dotace na ta depa,… Číst vice »

Jakub P

Sorry, z toho, co píšete pod každý článek o kolech je jasné, že o kolech ve městě nevíte vůbec nic. Jenom k nim máte velmi silnou averzi a máte potřebu je shazovat za každou cenu, to je vše. Vážně vás fakt brát nejde.

Leoš Konečný

Ne, má pravdu, tahle kolokraviny a rádoby ekologický pindoviny jsou k ničemu, Až bude chumelit, to se to bude jezdit jéje

Leoš Konečný

Je to prostě kravina

Vašek

Prostě protože proto!

Matěj

To mohli použít raději osly, těm alespoň nevadí sníh.

Martin Š.

Kolik dní v roce je prosím Vás v Praze sníh? Navíc kola úplně v pohodě sníh zvládají.

Kalina

Kolo to možná zvládne, ale co jezdec? Nebo při nepřízni počasí se nevyjede?

Jan Sova

to kolo je elektro, takže jezdec zatáhne za knoflík a jede…

Jakub P

Tak to nefunguje, i na elektrokole se musí šlapat (pokud je to skutečně elektrokolo a ne motorka maskovaná za kolo). Motor člověku pomáhá, takže třeba do kopce se jede skoro jako po rovině (u těch nákladních nevím, jestli to bude tak silnej efekt jako u normálního elektrokola), ale většinu energie furt dodává jezdec. V chladnejch dnech za to bude nejspíš rád, aspoň se zahřeje.

Matěj

Sníh je v Praze v průměru 32 dní v roce. A třeba v roce 2010 to bylo 94 dní. Já doufám, že tuhle zimu to doženeme, že tu minulou nebyl sníh ani na horách.

Leoš Konečný

Nemohli, oslové už sedí na magistrátu

jirka

Nemohli všichni jsou už v parlamentu

kanafasik

až trochu nasněží, to bude lahůdka..

Jakub (easydrink)

…v Praze kalamita jak na Sibiři, 3 centimetry sněhu, a u Muzea 4.. .

Xyz

na kolabujucu dopravu bez snehu stacia aj 3 centimetry

2084

Řekl bych, že by se mělo rozdělit pole působnosti pro dodávky a elektrokola. Pro malé uličky v centru je samozřejmě lepší, když tam někdo zajede s elektrokolem, než tam složitě zajíždět a parkovat s dodávkou, na druhou stranu, nedokážu si představit pomalu jedoucí elektrokolu třeba v Jindřišské, kde by to mohlo působit dopravní kolapsy.

kanafasik

a tahle trikolova věc velikosti malého auta zaparkuje kde?

Jakub P

Ona ta věc (a to je ta na obrázku v kategorii nákladních kol v podstatě největší možná, jsou i o dost menší a uvidíme, které typy se osvědčí) má proti, i velmi malému autu, zhruba čtvrtinové rozměry, proti klasické kurýrské dodávce je ten rozdíl ještě o dost větší. Neříkám, že to může zaparkovat úplně všude, ale těch míst, kam se to bez problému vejde, je proti dodávce o mnoho víc.

Petr766

No, ona tak nějak ta klasická dodávka ovšem uveze několikanásobně více, rozveze to rychleji (nemusí se vracet pro každý 20 balíčků) a/nebo na to stačí jeden řidič místo 5 ne-li více, že. K tomu zbytečné překládání a třídění zásilek.
Prostě nádherně neefektivní a drahý systém kvůli rozmarům pár Automatů, co pak když potřebují něco odvézt nebo zařídit, tak otravují majitele těch „zlých“ aut… Ať to klidně v těch pár ulicích, kde je skutečná pěší zóna, řeší kola. Ale tady prosazovat, jak to bude úžasné pro celé širší centrum a hlavně „ekologické“

Leden

Takže ne na kole, ale na elektrické tříkolce.

Jan Sova

no jo, ale podle legislativy jestli to bude přiskrcené na „kolo“, tak jim to s těma balíkama moc nehelfne…

Vít Jůza

Posun v jazyce, motorové vozidlo se 3 koly nazývat kolem.

Jakub P

Ten už probíhá poměrně dlouho, řada klasických nákladních kol má tři kola, i když teda často jsou na dvě vedle sebe přední a zadní je jediné. Handbiky pro vozíčkáře jsou taky většinou tříkolové, v zemích, kde je jízda na kole běžný způsob dopravy, jsou často vidět i tříkolky pro lidi, kteří by na klasickém bicyklu měli problémy s rovnováhou, ať už kvůli stáří nebo kvůli postižení. No a kola s pomocným motorkem taky nejsou nic nového a neznámého. Ani jedno z toho není moc důvod nebrat jako kolo (v provozu se to chová podobně jako klasické kolo, tak proč to… Číst vice »

Václav

A jak je to vyřešené legislativně? Do běžné pěší zóny nesmí ani normální kolo.

Jakub P

Na většinu těch pěších zón kola afaik smí, nesmí snad jen do ulice Na Můstku, která je ale kratičká. Teda aspoň pokud tam stále jsou ty značky, co jsou vidět na mapách.cz na panorama fotkách. Na těch jsou všude kromě tý Na Můstku kola, stejně jako třeba IZS, mezi výjimkama. Skrz pěší zónu v ulicích Na Příkopě a 28. října je zřejmě i vedená doporučovaná cyklotrasa.

Kalina

Vozidla pro zásobování, ale i kola obvykle mívají vjezd povolen.

Zbyněk

Kola nesmí snad jen na Karlův most. Tam ale asi moc doručovacích adres není 🙂

Xyz

bude mat oznacenie Zasobovanie

Ondřej

Pro ty, co jsou s prominutím tak blbí: zde jde o to, aby nemusely dodávky ohrožovat chodce například na pěších zónách či parkovat na chodnících v centru a blokovat chodcům průchod. Zkuste si někdy centrem Prahy pěšky spěchat. Jsem zvědavý, jak to s těmi svými panďery, která si vozíte door-to-door autem, zvládnete. Já jsem štíhlý a stejně mám problém díky dodávkám a řidičům s písmenem S na SPZ projít. Nechte nás, prosím, v našem městě žít.

náhodný kolemjdoucí

Když zrovna není karanténa, chodívám denně před sedmou ráno po Příkopech. Tou dobou tam operuje cca 10 vozidel, jde i o velké náklaďáky zavážející gastropodniky. Ty tam stojí a vykládají a já je obejdu.
Jiná věc je, že ač je to pěší zóna, před přecházením na druhou stranu se musím rozhlédnout a někdy i chvíli počkat, abych se vyhnul cyklistům. Nic proti nim, takový provoz se ještě snese. Ale představa, kolik kol tam bude muset dovážet stejný objem nákladu, se mi dvakrát nelíbí.

Jakub P

Tam, kam se vyplatí vézt plnou dodávku nebo náklaďák do jednoho podniku, nejspíš zůstane ten náklaďák nebo dodávka ráno, v hodinách, kdy tam dopravní obsluha autama smí. Otázka je, v kolika případech se tam to velký auto vykládá celý a v kolika z něj do konkrétní restaurace na pěší zóně jde pár beden a zbytek se veze někam úplně jinam. Nicméně tohle má být především systém pro jednotlivý balíky. Krabice, který jdou z velkoobchodů do malejch prodejen, nebo balíky do kanceláří, který obvykle vozí dodávky přes den a zastavujou (no spíš asi většinou stojej) v ulicích kolem… Palety možná časem,… Číst vice »

Petr766

Jo vono bude efektivnější ty krabice (kterých samozřejmě jsou desítky, ne žádných 5) překládat a třídit znova někde pod mostem, pak rozdělovat na kola podle ulic a vracet se tam a zpět. Takže místo v 10 ráno do kanclu ten balík přijde za tři dny. A místo jednoho auta, co projedu postupně centrem, se bude motat 5 nebo víc kol. A malý dotaz, kdo to zaplatí ty lidi? Proč by to měly platit firmy jen kvůli vlhkým snům náměstka a pár cyklofanatiků, kteří budou za těžké prachy „vyhodnocovat“ a „dělat studie“? Jo, ono to zaplatí firmy, tak je to vlastně… Číst vice »

Petr766

Ano, centrem se spěchat nedá. Všude jsou arogantní a agresivní spěchači na bicyklech, enesmyslech, kteří nemůžou snížit rychlost ani na přeplněných Příkopech. Dodávky jsou ten nejmenší problém pro chodce. A jestli „spěcháš“ po centru, tak si vyjdi o 5 minut dřív, nic ti neuteče.

Kalina

Elektromobilita smysl určitě má, ale aby městské zásobování tímto způsobem bylo dlouhodobě udržitelné a nebyl to jen „výkřik“, měli použít elektrické dodávky. A když už kolo, mělo by mít minimálně základní kapotáž pro ochranu jezdce před deštěm, zimou či sluncem. Ani minikolečka vzadu se v pražských podmínkách zřejmě neosvědčí.

Kkarel

No, rozvážet v dešti bude asi zážitek.😀 Jinak nic proti tomu.

Halamus

A co teprv Ladovská zima!
A v Praze kalamita jak na Sibiři
tři centimetry sněhu
a u Muzea čtyři

Gejza

Co jsem postřehl v zahraničí, tak se nákladní kola používají na rozvoz např. v historických jádrech měst, kde dodávky speditérů mají problém se procpat, nebo tam dost překážejí. V Praze by mi to dávalo smysl třeba kolem královské cesty mimo dobu vyhrazenou pro zásobování motorovými vozidly. Jinak by mi dávalo mnohem větší smysl, aby se všichni ti speditéři, co se zapojili do projektu mezi sebou domluvili na společném depu pro centra měst, odkud by zásilky rozváželo několik málo dodávek na přesně stanovených trasách. Zkrátka aby tam kvůli pár zásilkám nezajížděly desítky či stovky dodávek denně. To by třeba v širším… Číst vice »

Petr766

To by možná dávalo smysl u adresních zásilek a to nejsou stovky aut, ale pár firem. Klasický zásobování takto neuděláte, to by všechno trvalo minimálně o den dva déle.

J.K.

No emise CO2 má i ten cyklista, prach z pneumatik taky…

Ondřej

Poněkud přihlouplá poznámka.

Halamus

Cyklista má navíc i emise metanu.

Kuba

Řidič auta/dodávky ne?

Jan Sova

ten může metan odchytávat do PETky, protože u toho nemusí šlapat…

Jakub

Moc nerozumim diskutujicim, kteri ten napad tak neguji. Jste snad majitele mogisticke firmy a budete s tim mit vicenaklady? Bojite se snad, ze muze ubyt aut ve meste a tim padem min exhalaci? Nebo jste prodejci dodavek? Vase rozhorceni fakt nesdim. Je mi sumak pokud mi zasilku doveze kolo, pokud to pomuze doprave ve meste a mesto to navic nic nestoji

Jiří Kocurek

Motorek to má o výkonu 250 W. A široké je to bezmála jako Fiat Panda. Až se tohle bude sunout před tramvají, tak to bude pro všechny totální žůžo. Protože objet se dá nedá, ale víc jak 15 km/h to ložené nepojede. A v mírném kopci tak 4-6 km/h.

To píšu po zkušenostech se strojem 400 kg těžkým o výkonu 7,5 kW s konstrukční rychlostí 15 km/h, což je 10x lepší výkon ku hmotnosti. Ve stoupání 10 % to na nejvyšší kvalt dokázalo držet otáčky. Ve stoupání 16 % nutno podřadit.

Jiří Kocurek

A jestli za tím pojede zrychlovačová tramvaj, tak pápá, ten zrychlovač se utaví.

Jakub P

Takže vzhledem k tomu, že v místech, kde to má jezdit, se stejně většinou víc jak nějakejch 20 km/h jezdit nedá, tramvajový tratě tam jsou vedený tak, že úsek, kde by to muselo po kolejích, má vždycky max 150 metrů a pak to z nich může uhnout, rovněž to tam leckde půjde předjet i autem (aspoň na té části, kam auta směj a není tam pěší zóna), a nejsou tam prakticky žádný kopce, to vypadá docela slibně…

Jan

Zrychlovačové tramvaje dnes jezdí v Praze maximálně tři během celého dne, 2x na lince 2 a 1x na 15. Zase tolik úseků kde by nákladní kolo blokovalo tramvaj tady nemáme. Maximálně stoupání na Žižkově, ale to může jet z toho depa i Husitskou. A obsluha je plánovaná na centrum, ne na rozvážení zboží do širokého okolí do kopců, tam se zas vyplatí elektrododávka.

Kalina

Kde je napsáno, že tato nákladní kola mají motor s výkonem 250W?

Petr766

Stačí se podívat, jaký chaos a zpomalení dopravy dokáže udělat takový ten nesmysl, kolovozík co se z něj prodává kafe. Akorát blokuje dopravu a kolikrát vysloveně ohrožuje chodce, protože přes to není vidět.

Ondřej

Konečně rozumný náhled na věc.

Greta

Jakube, paragraf 1,nikdy se to tak nedělalo. A pak taky univerzální hejtri typu Jiřího Kocurka, minule byl podle něj problém zdržování aut, teď zdržování tramvají, příště si najde zas něco jiného.

náhodný kolemjdoucí

Jiří Kocurek není „univerzální hejtr“.
Není univerzální, protože nehejtuje všechno (jako ve svý podstatě někdo).
Není to ani účelový hejtr, protože ve většině svých příspěvků předkládá praktické argumenty či zkušenosti (jakkoli nemusí být všeobecně platné).

Petr766

Nikdy se to tak nedělalo, protože to není efektivní a nemá to žádné výhody pro žádnou ze stran. Jenže když se do něčeho začnou motat aktivisti a dotace, tak zničí i funkční systém svými nesmyslnými nápady. Připomíná mi tu jednu brněnskou Zelenou aktivistku, která kudy chodí, tudy brečí o zlých autech, že je ve městě nepotřebujeme, když máme ty progresivní zelený carsharingy. A pak když potřebovala na víkend auto na chatu, tak brečela na facebooku a sháněla auto od známýho nebo nějakýho „zlýho“ řidiče s autem. Protože narazila na realitu, kdy „ten carsharing je ale nějakej hodně drahej na 4… Číst vice »

Petr766

Proč by s tím měla mít doručovací firma vícenáklady zbytečně, když to nikdo nechce a je to cesta k horšímu? Ano, nakonec to zaplatí totiž ten zákazník. Dopravě to samozřejmě nijak nepomůže, naopak jí to zhorší. Je to jen výmysl aktivistů, kteří kromě dotací zkásnou i firmy.

kanafasik

prosil bych dva sudy Prazdroje, pulku prasete a pribalte mi i pytel brambor na uskladneni. Dekuji.

Petr

A to si prosite kazdy den? Nebo si obycejne kupujete jen chleba a mliko?

kanafasik

ne, jen by mě zajímalo, jak mi to na kole dovezou do Nerudovkydo domu u bilé ředkve.

Martin Š.

Kdybyste četl, zjistíte, že to je jen na menší zásilky. Ale vy asi ani nechcete něco chápat.

Petr766

Takže k ničemu. Dodávky budou stejně jezdit a ty tři, co bude muset nahradit 30 kol, jo to bude efektivní systém a úleva dopravě a emisím 😀

kanafasik

a male zasilky nemuze vozit dodavka, kdyz uz veze i velke zasilky? jeste bych doporucil tridit ty male zasilky na jeste mensi zasilky. Ty. y mohly dorucovat treba postovni holuby.Naprosto neefejtivni system.

Jakub P

Dodávka by mohla vozit i ty malý, ostatně doteď se to tak dělalo, ale znamená to pro ni zbytečný zastavování a zdržování. A vzhledem k tomu, že pro dodávku jsou co do kapacity rozvozu nejvíc limitující právě ty neustálý zastávky a prodlevy, kdy musí kurýr někam za roh na pěší zónu s balíky…

Petr766

Při zachování ještě třeba teplotního řetězce apod… 😉

Viťa

A budu jezdit po chodnících a v protisměru v jednosměrkách (i tam, kde jim to značka nedovoluje), jak má velká část pumpičkářů ve zvyku? 🙂

Petr766

Samozřejmě, to už je norma, že se vůbec ptáte. Ještě eliminovat z pěší zóny ty otravné chodce a pak budou cykloaktivisti spokojeni. Firmy to oddřou a zaplatí za ně a oni budou kasírovat dotace na projekt do svých kapes 😉

Petr766

Takže to, co rozveze 5 dodávek za půl dne, bude vozit 30 kol (a lidí). Geniální.

Jakub

Hezky jak si tu diskutujete sam se sebou. Proste hejtovat za kazdou cenu

Petr766

Nepovídejte fakt? A něco k věci by bylo? Má teda náměstek spočítané, kolik kol a lidí bude potřeba na nahrazení jedné dodávky zásilek a jak se to bude stíhat časově? Hejtovat není potřeba, jen píšu, na základě faktů a zkušeností s logistikou, že je to nesmysl, který nebude fungovat. Případně v nějakém osekané verzi se to bude dva tři roky testovat za peníze firem aby se zjistilo, že největší přínost to bude mít pro ty „vyhodnocovače“ z Automatu. Asi jako když tenkrát na východě v Brně měli plán mobility psát profesionální aktivisti z Brnonakole. Dopadlo to tak, že zkasírovali prachy… Číst vice »

Kuba Turek

Vzhledem k tomu, že z depa vozí osm soukromých firem, včetně těch největších, zeptejte se u nich.

Petr

1 jezdec na kole rozveze denne 50-60 zasilek. Dodavka podobne.

Petr766

Tak ten byl dobrej. Dodávka má běžně okolo 120 balíčků a to nepočítám pick-upy od podavatelů. A taktně zapomínáte na to, že to ještě někdo musí přivézt do toho depa, přeložit a roztřídit na menší dodávky na ty kola. A těžší nebo větší zásilky stejně poveze to auto. Úžasně efektivní. Vozte si na kolech Wolt, DameJidlo apod., kde to nějaký smysl má (jen by nemuseli jezdit jako prasátka) a díky předraženým maržím těch služeb se to zaplatí. A nevymýšlejte nesmysly, že kola nahradí kurýry.

náhodný kolemjdoucí

To už by byly lepší i ty dodávky na baterky, ty aspoň mají akceleraci a v případě potřeby vytáhnou i těch 50 km/h, takže nezdržují provoz. Kromě toho mají i kabinu pro řidiče.
Aspoň třeba Piaggio E-city. Je to sice tuk-tuk pro indický trh, ale neztrácí čas nabíjením, protože se dá rychle vyměnit battery-pack za nabitý.

Takže tu máme lepší možnosti, ale dáme tam kola, protože jsou sexy?

Petr766

Ano, kola jsou ideologicky správně, nakonec ty náměstkovy kecy o razantním snížení emisí mluví za vše 😉

Jiří Kocurek

Taky nechápu. Radši 4 kW, ať to jede, a pohotovotní hmotnost do 350 kg, ať se do vejde do AM.
Jenže to už by muselo mít registračky a řidič mít řidičák… takhle to může řídit nekvalifikovaná osoba. V pražském provozu? Nevím, nevím.

Jiří Kocurek

Samozřejmě v elektrické trakci.

náhodný kolemjdoucí

V závislé? 😀

Petr766

Aktivisticko-Automatová ptákovina v praxi 😀
Ono by to bylo i k smíchu, kdyby opravdu si náměstek proti dopravě nemyslel, že to opravdu nahradí zásobování… Ale budou na to dotace, tak je to pro Automat správně.

Petr

A to usuzujete z ceho? Magistrat do toho nikoho nenuti. Firmy se do toho prihlasili se zajmem samy.

Petr766

Když tomu věříte.

SaulGoodman

Výrazně snižuje znečištění ovzduší, jo? To by mě zajímalo, kolik nákladních elektrokol by muselo jezdit, aby to vůbec udělalo v tom městě nějaký měřitelný rozdíl.
Na jaře byl pokles dopravy ve městech zásadní a na emisích se to téměř neprojevilo, a to se snížila i IAD a MHD. A to ani nemluvím o tom, že ta elektřina pro elektrokola se také někde vyrábí, a pokud se nevyrábí z jádra nebo obnovitelných zdrojů, tak akorát znečišťuje ovzduší jinde.

Jakub

1. Nejaka data pro vase tvrzeni mate?
2. Elektrina se v cechach vyrabi cca z 57% z fosilnich paliv, tedy stale 40% bez emisni.
3. Dle zahranicni zkusenosti lze presunout az 30% dodavek na kola – tedy zasadni ubytek aut.
4. Nic to nikoho nestoji tak nechapu proc remcate. – pro vas se nic nemeni

Petr766

Ne, ono to funguje zadarmo, fakt?

Jakub

Funguje to stejne jako rozvoz dodavkami, plati to logisticke firmy. Takze nevim proc placete

Jakub P

Protože má mindrák z čehokoli, co jakkoliv volně souvisí s jízdními koly.

Petr766

Aha, takže když to platí firmy, je to zadarmo. Jasně. To depo a vše okolo, to taky platí firmy? Opravdu?

Jiří Kocurek

Jistě. Místo 5 metrů dlouhé dodávky pojedou dvě kola 3 metry dlouhá. Ubude aut, ale zabere to víc prostoru.
Mimochodem, jestli to má elektromotror výkonu nad 1 kW, tak je to stále motorové vozidlo, stejně jako dodávka s bateriovým pohonem.

Petr766

Kdyby dvě kola, je to ještě dobrý… 😉

SaulGoodman

Ano, mám, kupříkladu podle studie, kterou odkazuji níže, byl pokles emisí z pozemní dopravy v EU meziročně největší v dubnu, a to o -32 %: „Ground transportation emissions in the EU27 & UK dropped by −16.7% in March, with decreases reaching −31.9% in April, before shrinking somewhat in May (−20.7%), June (−1.2%), and July (−0.3%). In EU27 & UK, decreases in over the first seven months of 2020 were largest in Spain (−16.6%), Italy (−13.7%), France (−13.0%), and the UK (−12.4%).“ (dovolil jsem si umazat pasáže o Indii) Toto jsou nicméně data celková, netýkající se přímo měst. Ve městech byl… Číst vice »

asdf

Bez emisni je to samozrejme pro obyvatele mesta a tak je to i mysleno.

Petr766

Přesně tak, sice to budou nepřátelé aut a aktivisti obhajovat, ale tohle je věc, co naprosto nic neřeší. A taky bude trošku rozdíl místo jednoho kurýra v dodávce platit 5 lidí na kolech, předkladiště atd. Ale co, dá se na to dotace nebo se stáhnout o prachy firmy, co takto budou muset doručovat.

asdf

Je to maly krucek, k lepsim zitrkum. Pokud takovych bude mnoho, vyresi to hodne. Tech kroku je v ralizaci pomerne dost. Zadne velke reseni neexistuje, prave tyhle male kroky maji smysl

Jiří Kocurek

Lepší zítřky? To už tady kdosi sliboval. Moc se to nepovedlo.

BND 30

ANO

Petr766

Jejda, to už je jak za komunistů. Lepší zítřky, malé krůčky k celku.

2084

Celkové emise to asi nijak nesníží, globální oteplování nezastaví, ale v případě inverze by úbytek aut mohl mít pozitivní účinek na smogovou sitauci.

Bob

Šofér bude emitovat pot, slzy a krev.