dkv-spojujeme

V centru Prahy začal rozvoz zásilek nákladními koly, první depo vzniklo na Těšnově

Nákladní kolo pro rozvoz zboží po centru Prahy. Foto: DachserNákladní kolo pro rozvoz zboží po centru Prahy. Foto: Dachser

Rozvoz balíků po městě na kole má výrazně snížit emise.

Nové cyklodepo v Praze na Těšnově začalo dnes oficiálně sloužit logistickým firmám pro ekologický způsob rozvážky zásilek. Jde o způsob, který se rozšířil už v řadě jiných velkých evropských měst a snižuje výrazně znečištění ovzduší.

„Letošní hlavní doručovací sezóna v Praze bude šetrnější k našemu městu a vzduchu, který zde dýcháme. Očekávám, že minimálně třetinu zásilek v centru budeme schopni dopravit lidskou a elektrickou silou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Město záměrně zvolilo lokalitu pod magistrálou s dostatečně velkou kapacitou.

Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.

Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.

Využití nového depa Depot.Bike u stanice metra Florenc již oznámila společnost Dachser. Od pilotního projektu si slibuje otestování využití nákladních elektrokol v reálném pražském provozu s ohledem do budoucna, kdy by mohlo dojít k regulaci vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy.

Máme s používáním nákladních elektrokol již řadu zkušeností z mnoha evropských měst, a tak rozhodnutí spustit pilotní projekt v Praze bylo nasnadě. A to i přesto, že město prozatím k restriktivním opatřením nesáhlo,“ řekl generální ředitel Dachser Czech Republic Jan Pihar.

Obsluha pěších zón

Dachser plánuje v pilotním projektu zásobování pěších zón v Praze 1. Každé ráno doručí do mikrohubu v centru města nákladní vozidlo z pobočky Dachser Kladno zásilky pro denní rozvoz, které potom postupně rozveze nákladní elektrokolo. Postupně by se zavážení nákladními elektrokoly mohlo rozšířit i na městské části Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7. Využít k tomu chce i bezemisní nákladní vozidla pro těžké a objemné paletové zásilky. Příjemci zásilek pak budou obchody s módním zbožím, servisy, prodejny zdravotnického materiálu, DIY markety a další.

Dachser bude používat elektrokola typu Velotaxi Bring, která mají ložnou plochu o velikosti 0,4 ldm. Uvezou náklad o velikosti jedné europalety naložené do výšky 1,2 m s maximální váhou 250 kg. Nejprve bude společnost zavádět distribuci kartonových zásilek, v budoucnu by chtěla přejít i na dekonsolidaci palet přímo v průběhu doručovací trasy. Snaha by měla vyústit v inteligentní koncept doručování za pomocí mixu různých typů vozidel.

Pilotní projekt se bude průběžně vyhodnocovat i v rámci provozovatele mikrohubu Depot.Bike, který provozuje český specialista na elektrokola ─ ekolo.cz ve spolupráci s Technickou správou komunikací Praha a Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. První výsledky se dají očekávat po 6 měsících reálného provozu.

Tagy cargobike Dachser nákladní kolo praha
119 komentářů