V Čebíně otevřeli nový obchvat, do konce roku na něm bude provoz v omezeném režimu

Stavba obchvatu Čebína. Foto: Jihomoravský krajStavba obchvatu Čebína. Foto: Jihomoravský kraj

Otevření obchvatu přineslo i změnu autobusových jízdních řádů.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr N.

Podle mě naprosto zbytečná stavba, minimálně zbytečná v době, kdy není například vyřešený úsek mezi Milonicemi a Lipůvkou, kde to skoro každý den stojí. Tam by se obchvat skutečně hodil.

Gwann

Jsou i horsi mista, ale tvrdit, ze Cebin by takhle mohl zustat…to fakt jako ne….

A mimochodem, falesne dilema

PetrN

zatímco Milonice-Lipůvka je v režii ŘSD jakožto silnice I.třídy a má dlouhodobé řešení v podobě čtyřpruhové S73, tak silnice Kuřim-Tišnov je krajská ve správě SUS JMK…

SYN

Která se furt odkládá, a to i tento vcelku bezkonfliktní úsek..
Ale co by jako Petr doporučoval? Uvalit tam krajské miliony za „malý“ obchvat a za pět let tam hned vedle mít I/73?? TO by nebyla zbytečná stavba??

IGP

jenže tamodtud není exhejtman Hašek

P73

Čebín není Drásov…

Jiří Kocurek

No to by vám v Čebíně poděkovali, kdyby měli čekat až ŘSD postaví D43 I/73 nebo jak to nakonec pojmenují.

PetrN

„historicky největší krajská investice“ to už samo o sobě je dost smutné tvrzení co něčem vypovídá. Nejen že Jihomoravské ŘSD je tragické, tak i krajská SUSka 🙁 v Pardubickém kraji ty krajské obchvatu na dvojkách jedou jinak (ikdyz dost se zpožděním)… Kdypak se JMK dočká dalšího obchvatu na silnici II.třídy?? Např. Tuřany?
Nic jiného se snad ani reálně neplánuje kromě Tuřan a Hradčan..

PetrN

I na Vysočině to funguje lépe, viz. např. nové obchvaty na II/354 Velký Beranov, Bohdalov, Nové Veselí …

Koridor

Nejlépe to funguje v Jižních Čechách, kde na dvojkách staví jeden obchvat za druhým a zbylé silnice postupně opravují. Vysočina sice také staví poměrně dost, ale nezvládá zimní údržbu, osobně jsem vuděl jak do vesnice u Nového Města na Moravě nebyla po několik dnů prosolena silnice a sanita se po ní za pacientem na majáky ploužila cca 30 km/h, protože víc by to bylo nebezpečné.

M H

Ano, v CHKO se nesolí, to je celkem běžné…

PetrN

Ano Jižní Čechy jsem měl také zmínit. Tam mě nejvíce fascinuje na drtivé většině silnic II a III.tříd jejich bezvadný stav. To jsem si uvědomil tuším že v roce 2018 když jsme v rámci služebky projížděli většinu sítě II.třídy v JČK

thebearspook

Na Vysočině se dříve nesolilo, na křižovatkách a v prudších zatáčkách bylo pár lopat štěrku a jezdilo se naprosto v pohodě. Vždycky radši pojedu po sněhu, než po prosolených sračkách.

SYN

To je úžasné že VY projedete, ale co s tou sanitkou? Nakoupit terénní??

PetrV

silnice II/353

Koro

Je to tak. Jihomoravská je naprosto zoufalá společně s ústeckou. Vysočina to je úplně jiná liga.

Lubas

Jižní Morava je ukázka neschopnosti, ať ŘSD či SUS. A nevypadá to na zlepšení. Nevím kde je problém, ale když sami krajští zastupitelé před pár lety zrušili D43 směrem na Svitavy s tím že to není třeba (ano,následně došlo opět k oživení verze „dálnice“),ale tady je krásně vidět jak myslí naši chlebodárci. Hlupáctví a buranství. Ostatně, nejlépe to kdysi dávno vystihla funkce „zmocněnec pro dálnici D52“, kterou zastával promimentní soudruh Venclík. A takových specialistů zde máme zřejmě více. Výsledek nula, zodpovědnost nula.

Šalinou do Prahe

Ještě se chystá obchvat Blučiny

PetrN

Pravda, na ten jsem zapomněl. Ale na něj nejsou peníze i když je připraven…

Karel Mio

Jeste smutnejsi je, kdyz uz i notoricky rozmlaceny Pardubicky kraj jde v silnicnich stavbach prikladem:D

218

Tak v Pardubickém kraji se snad udělaly jen Chvaletice a navazující Kojice..teď se možná staví nějaké „přivaděče“ na D35,ale to je za prachy,co stát nasypal kvůli dálnici navíc,ne?

Jaaaa

Toto je holt důvod neustálého zaostávání železniční dopravy za silniční.

Ne že by ten obchvat neměl stát, ale kdy uvidíme postupné napřimování a přeložky železnic? Nikdy.

Pak se divme, proč není železnice konkurenceschopná. Tyto druhy investic do ní se nedějí, místo toho se zásadně konzervuje stav dávno nevyhovující současným potřebám.

xyz

K napřímení tratě mezi Tišnovem a Brnem došlo již před 70 lety. 🙂

glosátor

Ano – a od té doby je tehdy vzniklý stav jen konzervován (jak správně kritizuje „Jaaaa“) …

xyz

O. K., je to sporné – lokálně sice před těmi 70 lety došlo napřímení, ale mezi Kr. Polem a hlavním nádražím naopak nastalo prodloužení trasy.

Tohle by ale vyřešil jedině diametr – asi jediné napřímení, které v této relaci podle mě dává smysl. 🙂

glosátor

Ve vlastním městě Brně ano, ale asi by šlo leccos udělat i s mimoměstskou částí trati, a té je většina: minimálně zkusit vymyslet nějaké úpravy oblouků pro aspoň malé zvýšení NTR: je-li rozdíl mezi jízdními dobami rychlíků a zastávkových vlaků mezi Tišnovem a Kr.Polem jen 3 minuty, tak je z pohledu traťové rychlosti asi něco špatně.

zwi

No vidíte. A takové víkendové spěšňáky, např. 1781, to udělají z Tišnova do Brna hlavního za stejných 37minut jako osobáky. Mimochodem: problém rychlíku je, že odjíždí jen 8 minut po osobáku, takže již v Kuřimi osobák dožene a táhne se za ním až na hlavní. Na druhou stranu je to skvělá vata pro dohnání zpoždění.

Jaaaa

“Alespoň malé zvýšení rychlosti” je na nic – zatímco obchvat zvýší rychlost průjezdu obcí (tj. na třech kilometrech) asi o dvě minuty, zde by muselo dojít k přeložce.

A mělo, vzhledem k objemům dopravy.

Největší problém je ale stejně ŽUB – tak jak je dnes navržen, je úplně k ničemu, tyhle relace nijak neposiluje.

thebearspook

Ano, ale tehdy zase mohli cestující nastoupit v Maloměřicích. Původní vedení trasy bylo zoufalé pro rozvoj města.

Gwann

Tak stara streka primo ve meste…skoda, ze uz neni, to by bylo ponuchnanicko…draty pod okny baraku na krizeni s Cejlem, urovnove krizeni s salinou 😁

Pedro72

Tady by byl asi potřeba postrk, který by se připojoval na Cejlu a odpojoval v Králově poli 😉

Granja

Přitom možnost je úprava trasy mezi Řečkovicemi a Českou, kde je jen 90 km/h a možná i od Kuřimi vlevo přes kopec do Čebína.. Ale jak napsal „xyz“, napřímení bylo před 70 lety, tak co víc by jsme ještě chtěli, že?

Jaaaa

Ne, to byl pokus o železniční D1. Už v těch dobách beznadějně zastaralý.

PvvS

Hm, v Čebíně je zastávka vlaku. Nebo by to snad chtělo hyperlop ?

Jaaaa

A čebínští snad budou jezdit po tom obchvatu? Z většiny asi ne, nemyslíte?

Ten obchvat je pro ostatní…

IBM

Nevíte někdo, kdy bude navazující obchvat Hradčan?

Kov

Tak za 20 let.

thebearspook

https://portal.cenia.cz/eiasea/download/RUlBX0pITTg0OF9vem5hbWVuaURPQ18xLnBkZg/JHM848_oznameni.pdf
Dokumentace by snad mohla být, minimálně DUR. A kupodivu je snad i v plánu. „Z plánovaných staveb na další roky bych rád zmínil obchvat Blučiny za asi 800 milionů, dále pak obchvat Tuřan za předpokládaných 300 milionů a obchvat Hradčan za asi 280 milionů korun,“ uzavřel Hanák. (jen ty „roky“ mě poněkud znejišťují. https://www.jmk.cz/content/25066
Myslím, že nic konkrétního nikdo neřekne.

Jax

Údajně nebude, prý do toho ekoteroristi už 2x hodili vidle a Hradčany od obchvatu upustily. Ale samotnému se mi to moc nezdá

Granja

O obchvatu rozhodují hlavně Hradčany? Tím, že důrazně trvají na tom, že chtějí dopravu přes obec?

xyz

Při (v posledním 1,5 roce snad v dvouciferném počtu případů učiněném) sledování intenzity provozu skrz Kuřim, skrz (tehdy ještě bezobchvatový Čebín jsem si vždycky uvědomoval, jak zdaleka není plně využit potenciál železnice mezi Tišnovem a Brnem. Navzdory 15min. intervalu příměstských (ovšem couravých) vlaků ve špičce.

M19

A jak toho chcete dosáhnout?

Petr Jetelina

Zavedením všeobecné železniční povinnosti.

Petr David

Stačí ohleduplnost. Ale ta není bohužel všem dána.

xyz

Do těch stávajících spojů by se stejně všichni „potenciálně přesunutelní z aut“ nevešli. Resp. na odjezdu z Tišnova možná ano, ale pak by to kapacitně nestačilo při průjezdu Brnem.

Petr David

Souhlas, jde o zkapacitnění a zrychlení železnice, bohužel tyto kroky se výhradně dějí v silniční dopravě.

xyz

Paradoxem je, že:

– to brněnské zkapacitnění = odsun hlavního nádraží do polohy méně výhodné pro většinu cestujících

– i tak počítá koncepce JMK s takovými výhledovými (i s tím ŽUBem – viz výše) věcmi jako vést do Nedvědice z Brna všudezastavující couráky.

– (nejen) zde by asi byl prostor pro symbiózu „auto + vlak“ pro ty, kteří chtějí jet vlakem jen tam, kde to jezdí velmi často, jenže i když je u tišnovského nádraží P+R, tak v X se tam volné místo hledá dost těžko.

Granja

V jiných materiálech se hovoří, že po přestupu v Nedvědici do Tišnova zastávkově a dále do Brna v trase R se zastavením poprvé až v Králově Poli.

praktik

„Do těch stávajících spojů by se stejně všichni „potenciálně přesunutelní z aut nevešli.“
Místní poměry detailně neznám, tak se ptám: to platí pro celou ranní špičku? Nepomohlo by třeba přidat jen v kritické doby nějaké vložené spoje končící třeba jen v Králově Poli nebo v Židenicích, když protlačit je Brnem dál by asi už schůdné nebylo?
Já vím, i to by byly další náležitosti navíc, a navíc s jen minimálním využitím, ale pro návoz nějaké specifické kategorie cestujících (studenti?) by to mohlo být prospěšné řešení a pro ostatní by zbylo víc místa v současných vlacích.

xyz

No, tak můžu napsat těch pár dalších bodů (i když jsem níže psal, že moc nemám chuť, protože zrovna nějakým „železničním povinnostem“, které zde někdo další podsunul, jsem zcela dalek, stejně tak dalším regulatorním myšlenkám). Předně, nemalá část těch aut jedoucích přes Čebín (resp. teď už okolo něj) začíná cestou do Brna jízdu jinde než v Tišnově (= ten 15min. interval, byť sám o sobě dost atraktivní, není pro ně dosažitelný, resp. byl by jedině při dojetí do Tišnova autem, ale s rizikem nenalezení parkovacího místa). Takže ideálně kombinace tohoto (něco z toho jsem zmínil už před pár dny v… Číst vice »

praktik

Vaše vize je spíš na debatu u stolu s občerstvením než na vypisování tady, takže jen stručně:
– máte v principu pravdu,
– ODSun je blbost a pro Brno i širší okolí neštěstí,
– přímé vlaky od Nedvědice do Brna (a klidně třeba i zrychlené) mě napadly také = mohly by to být právě ty moje „vložáky.“.

Frantisek

A co zvýšit kapacitu již existujících spojů (patrové soupravy o maximální délce) a zlepšit návaznosti bus z okolí?

Granja

JMK objednal soupravy jednopodlažní.

Granja

Všude tam, kde to má smysl. Tím je myšleno co, nebo kde?

xyz

Prostě všude tam, kde to má smysl z pohledu tranzitu směr Brno a směr Žďár (potažmo z něj směr Čechy) při souběžné nevhodnosti pro přepravu na krátké vzdálenosti s ohledem na odlehlé umístění žst. Bystřice nad Pernštejnem vůči stejnojmennému městu.

Granja

Takže podle dlouhodobé frekvence v jednotlivých tarifních bodech?
Dle sčítání v materiálech obou krajů: Tišnov – Nedvědice do 1 tis./24 hod., Nedvědice – Nové Město na Moravě do 250 cestujících/24 hod. a NmNM – Žďár nad Sázavou také cca 1 tisíc za 24 hodin. Takže v tomto kontextu co je to ta nevhodnost přepravy na krátké vzdálenosti?

xyz

Na „odpovídání sám sobě“ nehraju.

Takže jen dovětek – ne, dle dosavadní „frekvence“ při tamní zoufalosti v počtu i cestovní rychlosti vlaků určitě ne.

xyz

V první řadě budu zvědav, jaké % cestujících se povede (při byť nezměněném počtu spojů) přesunout do vlaků díky náhradě starých nepohodlných vozů novými Moraviemi.

Toť krátká odpověď v rámci reálného stavu (a ne několik mých přání „co by kdyby“, u kterých jsem váhal, jestli bych se tu s nimi měl rozepsat; chuť mě o to víc přešla poté, co na vaši otázku někdo „odpověděl za mě“).

Frantisek

Sebemodernější vlaky o nedostatečné rychlosti (a kapacitě), případně ještě nespolehlivé návaznosti, lidi z aut po stále zlepšovaných silnicích nepřetáhnou. Odsuny zastávek od obcí a z center to jen dále přizabijí.

M19

Návaznosti v IDS JMK jsou spolehlivé.

M19

Moravie už jezdí. Zatím jsem velke změny nepozoroval, ale nejezdím tak často, abych mohl vyvozovat závěry. Jízda vlakem je rychlá, ale ne rychlejší než autem, pokud jedete dál po Brně. Toť hlavní problém zřejmě.