V brněnské MHD přibývá vozidel s klimatizací, za tři roky se jejich počet zdvojnásobil
Souprava dvou tramvají EVO2 Drak v Brně u hlavního nádraží. Foto: DPMB
Řidiči zapínají klimatizaci při překročení teploty 22 stupňů Celsia.
Intervaly jsou delší problém je že nejsou řidiči a taky dovolený
7% v šalinách?
Škoda “Porsche” nemá klímu?
Jen pro řidiče.
Jo, to je bohužel fakt. Se začátkem prázdninového provozu to místy vypadá jak noty na buben. V pátek jsem například zjistil že linka 33 má okolo 19:00 interval „pěkných“ 20 minut oproti dosavadním 10-12min… a to v koncovém úseku obsluhuje oblast kde není vůbec žádná jiná (sídliště Slatina).
Interval dvacet minut takhle večer o prázdninách není vůbec problém. Je snad ten salón tak natřískaný, že by lidi zaplnili i proloženou linku?
Netuším, kdo v brněnských šalinách nastavuje tepotu, ale pocitově mi to přijde jak vlézt do mrazáku. V autě bych si takovou zimu nevytvořil. Poslední jízda šalinou dopadla nachlazením, takže příště, když bude teplo, vyrazím radši autem a zaplatím parkování, než se týden léčit.
Já mám to samé občas v pražských autobusech. Venku je 28+, v autobuse pocitově tak 16-18 a fouká studený vzduch. Naštěstí jsem jel vždycky jen kousek. V tramvajích je tam kupodivu menší rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou.
Já fakt nevím, kde se vzalo to odvážné tvrzení primátorky o nejlepší MHD v Evropě. Ano, špatná není, ale proti mestum třeba ve Švýcarsku se to nedá srovnat. Ve Vídni je taky špičková MHD. Ještě mame dlouhý kus cesty.
Trocha černého humoru a ironie.Nemoci mají hodně podob, lékaři jsou vyčerpání a asi nemá KTO paní primátorce doporučit na jakého zdravotníka se má obrátit.Dle mne například by ji pomohlo v Brně Černovicích a Bohunicích a v PHA Bohnicích.Na bludy je zdravotnictví ne magistrat.
Celkem běžné menší velikášství, na takové prkotiny nemá veřejné zdravotnictví čas… a vůbec by mě nepřekvapilo kdyby nehodlala investovat do jehoodstranění sama. Zcela v duchu „když se nepochválíme sami, nepochválí nás nikdo“…
Je to takové lidské.
Tak Švýcarcsko není v EU, takže se zřejmě nepočítá
Celých 37 % vozového parku? To je ta nejlepší MHD v Evropě??! 🤔🙄😂
Asi chtěla porovnávat s Balkánem kde jezdí vozy Hansa z roku xy jen možná zapomněla? KTO ví..
Není ani tak podstatné, kolik vozů je v Brně vybaveno klimatizací, ale kolik ji má opravdu funkční. Když se na opravu čeká měsíc…
Druhá věc pak je, že u některých autobusů, zejména pak kloubových Urbanwayů, to je buď klimatizace, nebo výjezd do kopce. Oboje je neslučitelné. Tak to dopadá, když se ke klimatizovanému kloubáku objedná nejslabší motor. Snad se DPMB poučil.
Tam je imho problém v kombinaci s cng, u Solarisů se mi zdá docela v pohodě…
Já bych se z plynových nestresovat to se možná začátkem topení sezóny vyřeší samo…Stále nemají dodavatele…do soutěže se nik nepřihlásil…
Počátkem topné sezóny problémy okolo klimatizace opadnou samy…
Místo čekání až se DPMB poučí už měl bát dávno vyměněn generální ředitel. Nejpozději po koupení těch nefunkčních kloubáků.
Kdyby ještě před pár lety nedělal DPMB z lidí blbce a netvrdil, že klimatizace v tramvajích a autobusech nefunguje, protože se na každé zastávce chladný vzduch vyvětrá, mohlo jich být mnohem více.
Jo, to byla typická účelová propaganda… Klimu nemáme PROTOŽE NENÍ POTŘEBA…
Jestli je pravdou to, že …
Třeba v zimním období se stává u naftových Urbanů, že když řidič stávál třeba v Ořešíne a svítilo slunko, tak si to samo pustilo klimu.
tak tomu říkám kvalita …
A jinak jsem jel nedávno večer klimatizovaným drakem (dvakrát večer) a v obou případech byla puštěná klimatizace šíleně.
Klima nebyla pustena silene, klimu si v EVO reguluje automat a je nastavena u EVO i dle hygieniku spravne. Je to spis tym, ze kdyz je hodne horko subjektivni pocit muze rict silene.
Dneska jsem jel v EVO, venku max 20 a v šalině snad 15, že jsme se klepali zimu… Něco je špatně!
Jestli se nepletu tak tak teplotní rozdíl má být maximálně okolo 5 °C. Tak by mě zajímalo kde je problém?
V měření průměrné teploty vzduchu ve vozidle vs. mrazivým vzduchem z výdechu…?
Kde je problém, netuším, mě hlavně zarazilo, že klimatizace jede na plný kule při venkovní teplotě 18°C (schválně jsem se zpětně podíval, kolik v ten čas bylo)…
Ta teplota je dost málo. Nevím, jak ostatní, ale klimatizaci zapínám při 27C. Při 22C se fakt ještě nepotím. Ale žasnu nás ostatními. Udělá se malinko teplo a už musí pouštět klimatizaci.
Pokud je teplota venkovního vzduchu 22 °C, uvnitř může být klidně ke třiceti – slunce dává skoro 1 kW na metr kolmé plochy, každý člověk může topit klidně 200 W.
Důležité je, že to nezapíná automaticky nějaká „inteligentní“ krabička, ale dispečink. Když je dejme tomu v dubnu 23 °C, zataženo a ještě k tomu fouká, tak na dispečinku snad nebude sedět pako, které nakáže zapnout klimu, aby ji po čtvrt hodině muselo celé město zase vypínat, protože jemu teď teploměr ukazuje 21.
V normalnich modernich autech funguje nonstop a je jedno jestli je 0 nebo 40..takze Robco sup do prace a kup si normalni auto 🙂
Existují i půjčovny a předváděcí jízdy. Nebo může poprosit známého, aby ho svezl. Pokud ovšem mezi jeho známé může patřit řidič…
Proč by nemohl? Nejsem na tom tak špatně jako ty, domýšlivý Juro. 😄
To není domlýšelní, řidiče tady urážíte jak na bšžícím pásu.
Někteří si za to můžou sami. Dneska se zase jeden zrakvil u Třemošné a další na Hodonínsku svou šílenou jízdou způsobil zranění 7 lidí. To je mám chválit!?
Vzpamatuj se.
a co těch zbývajících 4 999 998 kteří se nevykotili? Nebo mám taky aplikovat zobecnění a říct že „80% internetových diskutujících jsou blázni“? Sám sebe samozřejmě znám a tím pádem vím že patřím mezi těch 20% 🙂
Přeber si to, jak chceš.
V normálních moderních autech je na zapnutí klimatizace tlačítko (ano, řeč je o automatické klimě); u křápů se tahle možnost musí hledat na šmatlafonu, ale jde to taky. A každý rozumný řidič klimatizaci odpojuje, když ji nepotřebuje, protože to zbytečně žere palivo.
Ops, tak to se obávám že je „rozumných“ řidičů (v sezóně) jen tak 5-10%… Ale zkusím těm ostatním vyřídit na potkání že podle Martina Vernera jsou blbí…
Houby žere palivo. Odmlžuje okna, větrá, topí.
Ludo, já na to auto mám, ale proč bych si ho měl kupovat? 😄
No vidíš, a já su nad 20°C zpocený jak pašík. A kolega při této teplotě ještě nosí mikinu nebo bundu.
Není to proto, že jsi pašík?
Že by? 🙂
To je třeba i možné, a řeší to něco? Pašíci můžou zhubnout, a zmrzliny si můžou nechat narůst kožich…
Trochu nechápu jak přežíváte v MHD když je venkovní teplota okolo 16oC, protože to se ještě topení z úsporných důvodů nezapíná… a jestli to řešíte oblečením, tak proč ne teď? Jako já bych to asi dalším odložením řešit nemohl, teda něco by šlo ale následky svedu na vás…
Vážený SYNe,
při teplotě šestnácti stupňů Celsia vně vozidla obvykle mám s sebou oblečení navíc, při teplotě třiceti stupňů obvykle nikoliv (u cesty, kdy očekávám návrat za stejného počasí). V tom může být problém, na který pan Robert původně narážel. Výpady ohledně individuálního vnímání teploty vůči panu Kernteriérovi mi naopak nepřijdou vhodné.
Přeji hezký den všem.
Rozhodně to není málo. Za mě je to naopak ideál. Zejména ve slunečný den může být uvnitř vozu při vnějších 22 (předpokládám ve stínu) i 30 stupňů, což není nic příjemného, zejména pokud je vůz plný a vydýchaný. Ještě nedávno v Brně platila pro zapnutí klimatizace teplota 25 stupňů a to mě už třeba přišlo moc. Jsem rád, že to snížili.
Tak určitě. 😄
Je pro funkci klimatizace v MHD nutné, aby byla všechna okna uzavřena? V mimobrněnských autobusech s klimatizací totiž to nutné je a v interiéru bývají i nápisy vyzývající k neotvírání oken (čehož ovšem řada cestujících nedbá).
Nehledal bych v tom žádnou vědu – funguje to úplně stejně jako v autě. Tam si to může každý vyzkoušet sám.
Podla mojich skusenosti, jedno-dve otvorene okna su este v pohode. Ale ked ich substrati pootvaraju polovicu, to uz ani ta najvykonejsia klima neda…
Když je 30 a více, tak i jedno-dve okna způsobí, že má člověk pocit, že chladný vzduch necítí.
Ve Zlínských vozidlech je na každém vozidle nálepka s upozorněním, aby lidi neotevírali okna při zaplé klimatizaci.
Někteří nedbají ale někteří dbají až moc. Už se mi stalo že někdo zavíral okna když klima nejela. Nic z toho nefoukalo ani to nehučelo (vyzkoušeno rukou)
V civilizovaném městě jsou okna zamčená a klima klimuje pořád (v nějakém inteligentním režimu, aby teplotní šok nebyl obrovský). Pokud se klima pokazí, řidič okna uvolní. Nemusí se potom spekulovat, kolik otevřených oken je ještě v pohodě a odpouštíme si věčné boje neinformovaných cestujících o otevírání oken. V Brně se třeba absolutně nedá při teplých nocích vydržet v přeplněných rozjezdech, protože teplota na 22 v noci málokdy vyleze, aby omnipotentní dispečer vydal povinnost klimu zapnout. Zároveň pokud vyleze, řídiči nechodí zavírat a zamykat otevřená okna.
Pokud je venkovní teplota pod 22 stupňu, mělo by bohatě stačit mít zapnuté provětrávání bez zapnutého kompresoru klimošky… pokud není někde v rozvodu chyba a „něco“ tam nevypouští svě odpadní teplo.
Správně provětrávání by měla být samozřejmost celoročně, a vozy vybavené klimatizací pro to z principu jsou vybavené dobře, stačí jen voliče rozumně obsluhovat…
Zavírá tě dveře od lednice, nebo je necháváte otevřené?
Ano, tyto nápisy tam jsou. Zrovna minulý týden, jsem byl při ranní cestě do práce svědkem toho, kdy si dva pánové malém dali po čumácích, protože jeden otevíral okno s tím, že klima není zapnutá a druhý ho zavíral, protože je tam napsané, že skrz klimu má zůstat zavřené. Paradoxně v tu chvíli měli pravdu oba. 🙂
No, každé otevřené okno efektivitu snižuje… ne sice na nulu ale docela dost. Zejména pokud se vám povede vytvořit průvan…
Je to energetický nesmysl asi jako otevřená lednička.
Záleží jak je na tom trojice venkovní teplota, skutečná teplota ve voze, nastavená teplota.
Pokud přijdu k rozpálenému autu stojícímu na slunicku, má smysl větrat než se teplota dostane na venkovní.