V Brně začaly jezdit nové autobusy od SOR, číslo linky ukazují i na levé straně
Nové autobusy SOR NS 12 pro Brno. Foto: DPMB
Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis.
Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis.
A Zlínský kraj nepotřebuje ani zadní tablo s číslem linky
No to je mi novinka 😂😂😂 číslo vlevo má například Liberec už několik let 😁😁😁
Číslo linky i na levé straně? To v Praze nemůže projít!!! Tak se to přece nikdy nedělalo. A lidi by přebíhali přes ulici…. teď sice přebíhají víc protože neví jaké je to číslo, ale co už.
V Ostravě toto označení linky na levé straně je u Solarisů již dva roky.
Poslední dobou potkávám v provozu nové autobusy Solaris. A moc se mi líbí. A pak si při pohledu na tyto obludky si říkám, jak je možné, že nás polský průmyslový design nejen doběhl ale na míle předběhl.
V průmyslovém designu je vzhled jen malou částí, a spíše méně podstatnou. Obecně vzato se v ČR vžil dojem že slovo design znamená jak to vypadá zvenku. Dobrý design se ale značí hlavně dobrou funkcí a užitnou hodnotou celého produktu, k industrial designu patří i business model, materiály, ale i udržitelnost nebo budování brandu v žádném případě se nejedná jen o vzhled a tím pádem tvrdit, že má polsko lepší industrial design je jako tvrdit že má lepší fotbal protože má pohlednější trávník na stadiunu. Industrial design se pak týká všech různých produktů od nábytku až po auta. Záleží jak… Číst vice »
Děkuji za zcela nezbytné vysvětlení pojmů. Ale máte dojem, že jsem tvrdil, že má Polsko kvalitnější konstrukční řešení nebo zpracování a nebo jsem poukazoval na to, že česká firma, která by měla na co navazovat a kde čerpat, děla nevzhledné výrobky a polská naopak velmi zdařilé?
Ten palubák v bočním výhledu řidiče je vtip ??
To je klasika. Vo vseobecnosti SOR-y maju lave spatne zrkadlo nie vo vyske hlavy ale vyssie. Ked chcete pozriet do laveho spatneho zrkadla, tak musite pozriet vlavo hore. No a tym padom stratite periferne videnie na pravej strany od autobusu.
Napriklad si porovnajte spatne zrkladla napr. MAN, Mercedes a SOR.
Jak souvisí umístění palubáku DPMB s konstrukcí autobusu?
A Iveco Cross ma levé zrcátko asi kde? Nesmyslně vysoko…
Ten neopomenutelnej hnědej odpadkáč s číslem busu je v Brně kultovní vybavení každého vozu 😀
Jako sofer muzu rict, ze kdykoliv a rad zasednu do cehokoliv noveho. Kdo se v tom po sichte rejpe je mi uplne jedno, protoze mam hlavu jako balon! Za me hezkej bus. 👍
Přijde mi, že využití interiéru je dost neefektivní – nad levým předním kolem jenom jedna řada po směru, pak zbytečná mezera, nad pravým kolem vůbec, možná tak akorát na odložení zavazadel, pochybné jeden a půl sedačky – to je dobré tak pro milence nebo rodiče s děckem, ale tulit se tam k cizímu člověkovi bych ve většině případů nechtěl.
Zase na druhou stranu má mnoho sedadel na úrovni podlahy. Starší čtyřdveřový SOR sece takováto „mrtvá“ místa neměl, ale na druhou stranu v něm jsou pouze 2 pevná sedadla na úrovni podlahy a zbylá jsou na stupínku…to taky nebylo ideální řešení.
EURO6 verze (SOR NB12) už měly 6 pevných sedadel v úrovni podlahy, třídveřová verze (i když s blbým nesysmetrickým umístěním prostředních dveří) ještě více. V tomhle mi to NS opravdu přijde krok špatným směrem.
Tak to je právě ten kompromis. Buď total nízkopodlaha a palivová nádrž sedící na pravém předním kole, a nebo více sedadel, ale na podestách. Tady to (podle mého subjektivního názoru) s tím odstraňováním podest už trochu přehnali. Možná jako trolejbus to bude lepší. Jo, a taky ta vysmívaná malá přední kolečka (19,5″ místo 22,5″) umožňovala u NB trochu lépe využít prostor nad nimi pro sezení.
V Brně musí mít zaměstnanci údržby radost z toho, že se pokaždé kupují jiné značky a typy vozidel.
Když už v Brně jezdí naftové SOR NB a ty už se nedělaj a dělaj se jen NS, tak ono asi nic jinýho ani koupit nešlo.
Ještě se dělaj (viz dodávky do Prahy)
Solarisy i SORy v Brně již jezdí. Jedná se o předchozí modely obou značek, kte se již do výběrových řízení nenabízí.
Jsou 2 cesty. Udělat výběrové řízení ve, kterém i s obcí půjde o cca 30 vozů. Typů bude v provozu více, ale relativně moderní. Nebo udělat jeden veliký tendr kde se vybere i s opcí vozů opravdu hodně. Potíž je, že se opce čerpá 5,6 let. A tak se dodávají vozy, které často sám výrobce již nenabízí, protože představil nový model. Kupují se pak nové „staré vozy“. Vidět to bylo u Solarisu a nyní i u SORu, kdy někteří zákazníci dostávali ještě v roce 2018 vozy, které byly technicky na úrovni roku 2005. A jiní mnohdy i za méně peněz… Číst vice »
Stejně se časem musí učit nové vozidlo, ikdyby se bralo od jednoho a toho samého výrobce. V roce 2020 se Ikarus 280 vyrábět nedá v původní podobě už jenom kvůli emisním limitům.
Brno potřebuje prototypy. Dlouho to bylo po 4ks. Šalináři by mohli vyprávět.
Který jiný město dokáže nakoupit i v jedný zakázce různý atypy od jednoho výrobce ? Citelis, CNG, Urban, 2 verze SORry Bus.. To pochopili všude jinde, Praha, Olomouc, Ostrava, jen u nás se dělá sbírka.
pokrok nezastavíš …. ale mě se osobně nejlépe cestovalo Karosou B 732 … nemusíte se mnou souhlasit, ale připadalo mi, že je taková nějaká prostornější a k cestujícím přívětivější …. tyto nové autobusy, tedy interiéry mi přijdou takové neosobní, nepraktické, stísněné …
SORka je naozaj pomerne neprijemná, ale napr. nové Solarisy sú super.
Když jedu novým Solarisem Urbino 18 tzv. 4. generace, tak se koukám, kolik blbin, co stojí peníze navíc tam je oproti 3. generaci…a to, že motor ukradl jedno místo u zadního skla navíc oproti 3. generaci taky není moc dobrá vizitka pro inženýry u Solarisu…ale jinak jo, je to dobrej bus, lepší, než Iveca.
Je pravděpodobné, že to co vnímáte ve vozech Solaris Urbino současné IV. generace jako blbiny je příplatková výbava (výrobce to umí i bez ní) , kterou si DPMB přál. Můžete uvést co vám přijde v interiéru tohoto vozu jako blbí a, která zvyšuje jeho cenu oproti předchozí generaci?
Je jich spousta malých, ale za všechno jmenujme ten kus kovu u místa pro vozíčkáře s tím fešáckým nápisem „Solaris“…který celý mohl být plastový a hladký bez jakéhokoliv nápisu.
Cena designových detailů, které popisujete je při výrobě ve velkých sériích v zemi kde je levná práce je v celkové ceně zanedbatelná. Jedná se přitom o detaily, které mohou (a mají) potvrdit u soukromých menších a středních dopravců ze západní Evropy pocit kvalitního zpracování a jisté prémiovosti celého vozu. Tito mnohdy rodinní dopravci nesoutěží na cenu. Bývají i po generace věrní jedné značce. A tam se bojuje o srdce majitele. Kus kovu místo plastu v prostoru pro vozíčkáře je jeden z mnoha optických triků, které pomáhají podprahově potvrdit celkový dobrý dojem z vozu při nevelkém navýšení celkových výrobních nákladů. Všechny… Číst vice »
On je problém už ty krabice emisního systému někam nacpat. Filtr s katalyzátorem NOx se v E6 oproti E5 zvětšil na 2nasobek. Oproti E3 se zvětšil vyf. systém asi 5. Nehledě k tomu, že přibývají další a další čidla a k nim se nějak musíte při výměně dostat.
Čistě ze zvědavosti, co si predstavuje pod osobním interiérem u městského autobusu a v čem ho mela ta Karosa?
Věk taky nezastavíš. Ještě starší by ti mohli oponovat, že 732 je hranatá krabice bez nápadu, jedině RTO.
Rto je retro „kalsika“, ještě jsem v něm jezdil do školy a ranní spoje byly s „vlečňákem“, ale designově u mne stále vede ŠM11 to je typ, který se mi nejvíc líbí.
Prosím podle čeho hodnotíte u městského vozu přátelskost interiéru k cestujícím? Obvykle se za přátelské vozy mhd k cestujícím považují ty, které mají: dostatek míst v nízkopodlažní části, plošinu pro nástup cestujících na vozíku, sklopné sedačky v prostoru pro kočárek, LCD obrazovky se seznamem zastávek, hlášení zastávek. Vozy B 732 nic z toho nenabízí. V čem tedy jsou k cestujícím přátelské?
Ta prostornost ale byla vykoupena výhradní vysokopodlažností.
(Je logické, že když jsou kola „pod (vysokou) podlahou“, tak je v prostoru pro cestující víc místa než když se kola i motor musejí vměstnat „nad podlahu“)
Hezký.
Akorát teda potřebu USB v MHD jsem nikdy nechápal.
Když se někomu vybije telefon, píchne ho tam, jinak bych to bral pouze za módní záležitost, a v reálu po 2 letech bude v celém bude fungovat jenom jedna, protože do nich nějací dementi nacpou jízdenky, žvýkačky atd. a USB port je v prdeli.
jj, zásuvky budou v zádeli a možná i o tři centimetry jinde …. 🙂
Jestli tam jsou USB-A porty, tak budou do dvou let tak či tak více-méně zbytečné.
Proč myslíte?
Kvůli postupně se rozšiřujícímu USB-C jak v telefonech, tak na nabíječkách.
než bude masivně rosšížená nějaký jiný USB tak ty autobusy budou mít svý odježděný… nehledě že drát A-C je běžný a za pár korun. Nehledě k tomu, že nabíjení v MHD busu beru jako fakt nouzovku, kdy se do telefonu moc energiue ani nedostane, vzhkledem k převažující krátké jízdě pasažérů.
Ono taky kolik lidí takto nosí u sebe kabel k telefonu…
Já. Ale zase nosím i powerbanku.
Já už viděl pár lidí co to používalo, sám jsem to zkoušel v jednom trolejbusu, tuším na Ukrajině, to jsem zrovna měl kabel (i powerbanku) kvůli cestování. Tohle má smysl jen když je tam pořádné rychlé nabíjení. Jenže implementace ve vozidlech je dost pozadu. Dnes už je pomalu standard USB Power Delivery, což se dělá s USB-C, a já jsem dnes rád když někde vidím obyčejný port 5V/2.1A. Smysl to má ve vlaku nebo dálkovém autbusu, naposledy jsem to použil v Chorvatské Arrivě, což byl návazný autobus od Regiojetu do Rijeky, asi nějaká nová Setra.
USB v MHD je výkřik do tmy, podel mne naprd. Efektivita nabíjení, jako že by tam někdo seděl s drátem.. no nevím. za těch pár minut/desítek minut.. jo pokud jedu budem hodinu, pak to smysl dává.
Bezďáci co MHDou kroužej po městě to pro svoje mobily ocení. Stejně jako zásuvky na nádražích, kde si pomocí spirály vařej kafe 🙂
Vágus, který prochlastal všechno, bude mít telefon za víc jak pár stovek?